Behandeling tegen slakkeneitjes op een plant ?


Jonalies

Well-known member
Lid geworden
5 april 2021
Berichten
182
Leeftijd
70
Met het oog op een verhuis van mijn visbestand naar een wat groter aquarium wil ik zeker mijn mooie plant (Justicia Gendarusa) mee verhuizen. Ik heb wat slakjes in mijn huidige aquarium en wil hem behandelen zodat hij ook eitjesvrij komt...
Wat is de beste behandeling ervoor ??
 
Waarom wil je geen slakjes want ze zijn best nuttig. Om welke soort gaat het hier?


Of zoiets tegen eitjes werkt weet ik weer niet.
Hallo, het zijn Torenslakken. Eerst had ik ook die gedachten.. maar na een tijdje werd het een echte plaag en invasie ! Niet meer onder controle te houden. Ik ga binnenkort van aquarium veranderen en vernieuw de meeste planten maar er is een... en Justicia Gendarusa die het zo goed doet en scheut na scheut geeft. Die wil ik behouden... maar ik kan die wel afspoelen maar je weet dat er steeds eitjes blijven plakken en ééntje is genoeg voor... Ik veronderstelde dat er wel genoeg personen zouden antwoorden die middelen kennen om ook die eitjes te verdelgen.
 
Slakken om zeep helpen met gastropex gaat prima. Het voorkomen dat er slakken in de bak komen is een stuk lastiger.
Vangen met een valletje of met komkommer lees je ook vaak.
 
Met puntslakken zou ik zeggen koop de SF slakkenval met van die korreltjes en dan haal je zo de val met slakjes eruit. Werkt uitstekend en het is geen gif.
 
Slakken om zeep helpen met gastropex gaat prima. Het voorkomen dat er slakken in de bak komen is een stuk lastiger.
Vangen met een valletje of met komkommer lees je ook vaak.
Dit kan als het aantal nog te doen is... ik heb er 10 Helenaslakken inzitten en die vreten zich vol 😅 en kunnen het niet bijhouden. Dus ga ik alles leeghalen ! Wil alleen mijn mooie plant houden...
 
Ingrijpende handeling. Met klein bakje misschien prima te doen maar met een wat forsere bak zal dit niet zo makkelijk gaan.
Maar goed iedereen heeft zo’n zijn manieren.
 
Ingrijpende handeling. Met klein bakje misschien prima te doen maar met een wat forsere bak zal dit niet zo makkelijk gaan.
Maar goed iedereen heeft zo’n zijn manieren.
Bedoel je die val want die gebruik ik op de Fusion 120 en als ik denk het worden teveel dan zet ik hem erin en pluk er tientallen in een dag of 2-3 uit.
 
Torenslakken/puntslakken leggen geen eitjes, dus die zul je niet in je planten vinden, dat zijn waarschijnlijk eitjes van posthoorns of blaashoornslakken.

Torenslakken kun je makkelijk onder controle houden, die gaan vaak aan de ruiten zitten, paar dagen achter elkaar met schepnetje er langs en je hebt er al een hoop uit.
Als je ze allemaal gaat verwijderen bedenk dan ook dat je bodem minder onderhoud krijgt en de kans op narigheid daarmee ook toeneemt. De reden dat je er veel krijgt is dat er veel voedsel te halen valt, wat op dat moment niet meer opgeruimd gaat worden.

Helena's zijn ook mooie slakken totdat ze je volgende plaag worden en die eitjes zijn lastiger te verwijderen ;)
 
Slakken om zeep helpen met gastropex gaat prima. Het voorkomen dat er slakken in de bak komen is een stuk lastiger.
Vangen met een valletje of met komkommer lees je ook vaak.
Ik heb jullie raad opgevolgd en heb Gastropex aangekocht. Ik moet het nog wel gebruiken want ik heb een 120l. aangekocht en moet de verhuis nog doen.... Bedankt
voor de tip (y)
 
Ingrijpende handeling. Met klein bakje misschien prima te doen maar met een wat forsere bak zal dit niet zo makkelijk gaan.
Maar goed iedereen heeft zo’n zijn manieren.
Hoi, ik wil heus niet moeilijk doen, hoor... maar ik moet alles naar een grotere bak verhuizen. Dan is het toch simpel om nieuwe bodem te leggen en die éne plant, apart in een emmer, te behandelen uit voorzorg.
 
Jonalies
Er is geen zoetwater-aquarium of er zitten slakken in, of komen vanzelf mee met plantjes. Puntslakken doden met gastropex is wel erg drastisch en geeft niet de oplossing voor de langere termijn, waarschijnlijk kruipen de puntslakken dieper de bodem in om niet in kontakt te komen met gastropex.

je waterhuishouding gaat er ook aan, er ontstaat een milieu wat voor en door de vissen ook niet echt gewaardeerd wordt en er misschien wel enkele of meerdere gaan overlijden.

Begin maar eens met minder voer in de bak te deponeren en gebruik zoals al eerder aangegeven een slakkenval waar je een stukje aardappel in leg en leg deze slakkenval ergens in de bak waar weinig water stroomt / circuleert, ligt een slakkenval 'ergens' waar de stroming behoorlijk is dan ruiken de slakken het niet en gaat het effect verloren.

De puntslak heeft een sterk huisje en kun je niet kapot knijpen tussen je vingers in tegenstelling tot andere slakjes, verder denk ik dat helena's deze slakken niet kunnen pakken omdat ze zich terug trekken en na enkele minuten gewoon weer doorwandelen over de bodem of de planten.
 
Puntslakjes krijgen levende jongen en daarvan zie je geen eitjes op de planten. Als je eitjes hebt dan zou je ook de ouders moeten zien en dan weet je om welke slak het gaat.
Ook is het vreemd dat net die ene plant eitjes draagt en ik vermoed dat als er andere slakken in het spel zijn dat ook andere planten eitjes hebben op het blad.
 

Terug
Bovenaan