beginnersvraagje: met welke bemesting beginnen?


DdV

Well-known member
Lid geworden
14 september 2016
Berichten
180
Leeftijd
51
Locatie
Mechelen, België
Hallo,

Ook hier ga ik maar mijn beginnersvraagje stellen, na wat topics te hebben doorgenomen. Ik heb een bak opgestart en er heel wat planten ingezet (zie de link in mijn handtekening voor een overzichtje). Ik heb kleibolletjes gestoken bij de wortelplantjes en heb er een bioco2 setje ingezet. Ik gebruik de standaardverlichting van een juwel rio180 (t5 buislampen).

Ik vroeg me af waar ik nu goed aan doe om zo goed mogelijk te starten. Enerzijds heb ik de idee om nu gewoon alles een tijdje te laten doen en zien hoe dat verloopt. Maar misschien kan ik beter wat extra plantenbemesting toevoegen om een zo goed mogelijke start te nemen en de opstartfase verder te laten lopen met die bemesting erbij. Ik denk bv. aan de all-in-one bemesting van plantedbox of aquariumbemesting.nl. Start ik daar best meteen mee? Ik ben wat bezorgd dat de boel nu gaat verpieteren en dan ik dan langer moet zoeken, maar ik wil ook niet te veel beginnen prutsen voor de bak wat stabiel is.

Alvast bedankt voor tips,

David
 
Hangt ook een beetje af van de hoeveelheid planten die je erin hebt. Maar ik zou zeker wel bemesten. Profito van easy life is een goede algemene bemester. Als je het echt fraai wil doen dan doe je de EI methode. Maar daar kan je bij aquariumbemesting.nl kant en klare kits voor kopen. Moet je wel zelf oplossen maar is uiteindelijk wel goedkoper dan al die kant en klare spullen
 
Ik ben het met Tikki eens en je zou eens kunnen testen wat nu de waarden zijn maar plantenvoeding is wel aan te raden.
 
Ik heb de waarden nog maar één keer getest (de bak draait morgen pas twee weken) en toen kreeg ik via die smartphone test van JBL deze waarden: PH 7.2, KH 6, GH>7°d, Cl 0. Nitriet en nitraat waren 0, natuurlijk. Ik zal dan toch eens naar bemesting uitkijken, er zitten best wel veel planten in. Ik heb al eens naar de EI-methode gekeken, maar dat moet ik toch van wat naderbij bekijken voor me er aan te wagen. Misschien start ik gewoon met een vloeibare all-in-one oplossing en kijk ik na een aantal maanden verder hoe ik het aanpak. Bedankt voor de tips!
 
Ik bekijk net je bak, mooi!
Als ik je plantenbestand zie denk ik dat het wel aangeraden is om inderdaad voeding toe te voegen om alles vlot op gang te krijgen. Te meer aangezien je al CO2 toevoegt.
 
Bedankt! Ik ga nog eens goed bekijken met welke all in one ik het voordeligst af ben, en dan bestel ik dit weekend. Ik lees over beide goeie dingen. Bedankt voor de tips, ik zou het nu wel zonde vinden om planten te verliezen door iets wat ik makkelijk had kunnen vermijden. Uit de theorie is toch niet altijd even makkelijk afte leiden wat je in de praktijk moet doen.
 
Ik bemest volgens de e.i en daar ben ik uiterst tevreden over. Je kan mijn fotoalbum bekijken om te zien wat de impact daar van geweest is :)
 
Ik bemest volgens de e.i en daar ben ik uiterst tevreden over. Je kan mijn fotoalbum bekijken om te zien wat de impact daar van geweest is :)

Dat fotoalbum had ik al eens doorgenomen, indrukwekkend! Ik zal de E.I. ook eens bekijken, maar in de opstart van mij aquarium vervang ik nog geen water en dat is er toch een essentieel onderdeel van dacht ik. Maar goed, dat is nog een weekje of twee weken wachten, ik hoop dat dan de eerste vissen erin kunnen en vlak ervoor of erna (dat moet ik nog opzoeken) begin ik met waterverversingen. Als ik dan toch prijzen ga vergelijken kan ik even goed ook eens wat meer lezen over EI. :)
 
Ik volg ook de EI in de 80 en 100 cm dus als je vragen hebt dan stel ze maar of stuur een pb;).
Succes.
 
Er wordt veel gesproken over aquariumbemesting.nl.
Mijn vraag: zijn de producten van aquariumbemesting.nl te vergelijken met easy life?
 
Ik volg ook de EI in de 80 en 100 cm dus als je vragen hebt dan stel ze maar of stuur een pb;).
Succes.

Die meterbak staat er echt wel prachtig bij, dat is levende reclame voor EI. :) Plantedbox of aquariumbemesting.nl zijn niet zo makkelijk te vergelijken. Op zich lijkt de kant-en-klare bemesting van .nl me wel makkelijk, maar ik zit er ook niet mee in om zelf wat te mixen. Daar heeft PB dan weer een mooie set voor.

Hier wordt me aangeraden nu al, tijdens de opstart te starten met de bemesting, maar het is me nog niet duidelijk of dat ook geldt voor E.I. Toch wachten tot de bak is ingedraaid? En daarnaast lijkt EI er toch wel sterk nadruk op te leggen dat je CO2 gebruikt. Ik heb nu wel mijn biokitje, maar ik weet nog niet of dat voldoet voor min 180L bak. En tenzij ik ergens een goedkoop een tweedehands CO2 setje op de kop kan tikken (en dan bedoel ik echt goedkoop), zit dat er voorlopig niet in. Is het dan wel zinnig om met EI te beginnen?
 
Naar mijn weten zijn een voedingsbolletje bij de planten en toedienen van Easy Life Carbo en Easy Life ProFito voldoende om alles netjes op de rit te houden.
Dan hoef je eigenlijk geen Co2 meer toe te voegen.

En het is goedkoper dan een Co2 instalatie
 
Als je een frisse planten bak wilt creeren, waarbij de planten ruim aanwezig zijn en floreren, dan zou ik zeker al vanaf het indraaimoment plantenvoeding toevoegen. Deze stoffen zijn onontbeerlijk, dus de plantjes willen deze graag beschikbaar hebben.
Je kan kijken hoe het loopt zonder, maar ls de planten dan niet optimaal gaan en de algen de kop op steken, dan weet je in ieder geval de oorzaak.

Ben zelf ook een zeer tevreden gebruiken van de AIO. Een stukje gemakt dient de mens, daar hou ik persoonlijk toch wel van

Bij welke keuze je ook maakt, succes.
 
Hier wordt me aangeraden nu al, tijdens de opstart te starten met de bemesting, maar het is me nog niet duidelijk of dat ook geldt voor E.I. Toch wachten tot de bak is ingedraaid? En daarnaast lijkt EI er toch wel sterk nadruk op te leggen dat je CO2 gebruikt. Ik heb nu wel mijn biokitje, maar ik weet nog niet of dat voldoet voor min 180L bak. En tenzij ik ergens een goedkoop een tweedehands CO2 setje op de kop kan tikken (en dan bedoel ik echt goedkoop), zit dat er voorlopig niet in. Is het dan wel zinnig om met EI te beginnen?

Persoonlijk geloof ik in het belang van zo snel mogelijk stabiliteit en regelmaat te creeëren. Elke verandering in de bak heeft zijn impact op het evenwicht.
Dus als je nu al volgens een vast schema bemest en ook wekelijks begint te verversen volgens de E.I. is dat al een deel van de balans waaraan je niet meer moet sleutelen de komende periode.
Mbt je CO2 bedenkingen: op de verpakking van de All in One van PB staat ook een bemestingsschema voor bakken zonder CO2 en minder licht.
Je kan het met andere woorden altijd wel een beetje op maat van je bak en planten afstellen.
Als je twijfelt over de doeltreffendheid van je CO2 set kan je een dropcheck in je bak hangen zodat je zicht hebt op het CO2 level en het effect van je set. Ook hier geldt dat stabiliteit cruciaal is, als je CO2 waardes teveel schommelen gaan algen het veelal beter doen dan planten...
In zo'n geval is het inderdaad soms beter om zonder CO2 te werken.
Sommigen slagen er beter in dan andere om met BIO CO2 een constante toevoer te voorzien dus jij bent het beste geplaatst om dit in te schatten. Indien er een bellenteller in je set zit kan je aan de hand daarvan al zien hoe constant het loopt over langere tijd
 
Laatst bewerkt:
Ik start ook altijd gelijk met de bemesting in een bak. Echt verschil heb ik zo nooit gemerkt in de verschillende producten moet ik zeggen.
Ik gebruik nu die van Backplay en dat bevalt ook prima en hij heeft voordelige prijzen.
 
Terwijl EI toch relatief makkelijk is hoor.
Persoonlijk doe ik ook niet strikt de EI omdat ik geen fan ben van wekelijks 50pct waterwissel (logistiek) puntje. Maar zo hebben je plantjes nooit tekort.
 
Ik denk dat ik maar meteen met de EI methode ga beginnen, het lijkt me toch een interessant, goedkoop en redelijk eenvoudig systeem en met de plantedbox-oplossing en de instructies die erbij schijnen te zitten zal het me wel lukken. Bedankt voor alle reacties en verschillende visies!

Ik heb overigens net mijn waarden nog eens getest. Dit is het resultaat:

jblproscan.jpg


Vorige week zondag stond nitraat en nitriet nog op 0, het lijkt dus vertrokken te zijn! Spannend. De CO2 zat vorige week ook nog in het gele stuk, ik heb dan de Taifun die ik gebruik verlengd, en dat schijnt wel resultaat te hebben. De vraag daar is wel nog of dit voldoende stabiel is. Ik kijk regelmatig na om de hoeveel tijd er een belletje komt. In korte periodes (dag, halve dag) blijft dat redelijk gelijk, maar over een paar dagen heen zit daar nogal wat verschil op, ook in de grote van de belletjes.
 
Je kan ook 25% verversen en dan de toevoeging ook halveren.
 
Terwijl EI toch relatief makkelijk is hoor.
Persoonlijk doe ik ook niet strikt de EI omdat ik geen fan ben van wekelijks 50pct waterwissel (logistiek) puntje. Maar zo hebben je plantjes nooit tekort.

Toch nog een vraagje Tikki: hoe doe jij dat dan precies? Minder waterwissels, en ook wat minder bemesting toevoegen?

*edit* Ik zie net het antwoord van John, zo dus :). Thanks!
 

Terug
Bovenaan