Beginner stelt zich voor


RDOW

Member
Lid geworden
18 februari 2023
Berichten
6
Leeftijd
34
Hallo allemaal,

mijn naam is Ruben, 33 jaar oud en sinds 2 weken in het bezit van mijn eerste aquarium.

Via-via heb ik een al draaiend aquarium overgenomen. Het is een SuperFish qubiq 60 (40x40x40) dat er op de foto's zeer slecht uit zag. Je kon zien dat de vissen gestresst waren dus heb niet getwijfeld om de bak zsm op te halen.

Dit is hoe de bak er op dit moment bijstaat
20230216_170847.jpg


Omdat het mijn eerste aquarium is, maar gelukkig wel het e.e.a. weet omdat mijn opa altijd een bak heeft gehad (het aquarium bloed stroomt door mijn lichaam, nooit gedacht) ben ik gelijk gaan zoeken naar info.
Welke vissen zitten er precies in ("10 bruine, een koppel oranje visjes en garnalen") en wat moet ik doen om het ze naar de zin te maken.
Ik vond uit welke vissen er in zitten:
10x galaxy rasbora
2x apistogramma macmasteri gold
10x?? vuurgarnaal

Goed, eerste info is binnen, wat zijn de waterwaardes waarbij ze zich fijn voelen en belangrijker, wat zijn de waardes van mijn bak.
Het leek mij verstandig het gebruikte aquarium water mee te nemen en dat te hergebruiken bij mij thuis.
Na meten gelijk 50% water verwisseld. De waardes waren ongeveer het tegenovergestelde als wat er werd geadviseerd.

Waar ik moeite mee heb en waar jullie misschien antwoord op kunnen geven is
1) nu na 2 weken zijn dit de waardes:

-ph 7.2
-Kh 6
-gh >7
-no2 25
-No3 0

Zit ik zo goed?

2) het binnenfilter is voorzien van actieve kool/zeoliet. Ik neig zelf om te gaan filteren over turf, dus spons-turf-spons. Is dat een rare gedachte? Ik wil het doen om a, te zorgen dat de planten (nieuw gezet, er zaten geen planten in bij overname) de plantenvoeding op kunnen nemen, en b om de ph te verlagen voor de apistogramma.

3) ik las ik dat het plaatsen van de stenen naast mijn kienhout kan zorgen voor verhoging kh. Moet ik mij daar zorgen om maken of gaat dat wel goed?

4) de apistogramma hoort in een 80cm aquarium. Hoe ga ik hier mee om? Verkoop ik ze? Heb ik überhaupt opties om een koppeltje te plaatsen? Betta en gup vallen voor mij af.

Een hoop vragen en ik hoop veel te leren.
Bij mij staat de gezondheid voorop.
En wat hebben wij een geweldige hobby
 
Welkom RDOW!

Wat goed dat je je ontfermt hebt over deze bak en zijn inwoners.

Over de eerste vraag: hoe test je? Druppeltests of strips (sneltest)? Druppeltests zijn stukken betrouwbaarder dan sneltesten, maar je moet wel even kijken of de houdbaarheidsdatum niet overschreden is.
Voorlopig even ervan uitgaan dat de waardes ongeveer kloppen:
NO2 =25 schrijf je. Dat hoort 0 te zijn, is giftig voor de inwoners, dus ik adviseer je een forse waterwissel (75% ongeveer te doen) en zo te blijven doen totdat je NO2 0 is én blijft.
Actieve kool bewaar je beter om eventuele medicijnresten uit je bak te filteren. Het gaat maar beperkte tijd mee en daarna doet het weinig tot niets meer. Zeoliet durf ik niets over te zeggen.

Vraag 2, 3 en 4 kan ik je niet echt mee helpen, er zullen vast wel mede-aquarianen zijn, die daar antwoord op kunnen geven. Je kunt wel even kijken op dit topic, daar staan ook wat vragen over stenen, pH en dergelijke beantwoord, dus misschien dat je daar iets aan hebt.

Als vervangers voor de apisto's kun je ook eens kijken of killivissen (Aphysemion- soorten) wat voor je zijn. Die komen van nature voor in plassen tijdens het regenseizoen, en vinden het niet zo noodzakelijk om veel ruimte te hebben.
 
Welkom RDOW!

Wat goed dat je je ontfermt hebt over deze bak en zijn inwoners.

Over de eerste vraag: hoe test je? Druppeltests of strips (sneltest)? Druppeltests zijn stukken betrouwbaarder dan sneltesten, maar je moet wel even kijken of de houdbaarheidsdatum niet overschreden is.
Voorlopig even ervan uitgaan dat de waardes ongeveer kloppen:
NO2 =25 schrijf je. Dat hoort 0 te zijn, is giftig voor de inwoners, dus ik adviseer je een forse waterwissel (75% ongeveer te doen) en zo te blijven doen totdat je NO2 0 is én blijft.

Oeps, ik heb ze omgewisseld. Dus No2 = 0, No3 = 25

.

Ik test met strips en begrijp dat dit niet de meest betrouwbare manier is. Ik zal eens kijken naar een test koffer.

Bedankt voor de tips en ik ga zeker eens kijken naar de killi vissen. Zonde want ik vind de macmasteri een ontzettend mooie vis. Misschien maar een grotere bak?;)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips en ik ga zeker eens kijken naar de killi vissen. Zonde want ik vind de macmasteri een ontzettend mooie vis. Misschien maar een grotere bak?;)
Dat kan natuurlijk altijd, je zult niet de eerste zijn die binnen de kortste keren een hele batterij heeft staan...:giggle:

No2 - is goed, dan hoef je niet direct iets te doen.
 

Een paar extra foto's van de bak. Enkel de grind bodem en de 2 stenen zaten in de bak. Het stuk hout deed met name de apistogramma erg goed.
20230218_215246.jpg

20230218_215310.jpg


En wat een prachtige vis. Begint een beetje kleur te krijgen.
20230216_181041.jpg


 
Hoi welkom veel leesplezier en vooral veel lol is belangrijk. Ik vermoed wel dat die apistogramma te klein zit is volgens mij 80 cm Aquarium liefst 1 meter en dan bijvoorbeeld 2 vrouwtjes en 1 man. Eventueel een wat grotere bak is al een hele vooruitgang dan deze 60 liter vierkante kubus. en een wat betere filter liefst externe filter.😅 Maar super top dat je je zo inzet voor deze vissen 👍
 
Welkom op het AF.

Actieve kool/zeoliet zou ik eruit halen. Na verzadiging geeft het zelfs afvalstoffen terug aan het water.

Turf zorgt idd voor een pH verlaging voor een x periode (afhankelijk hoeveel je gebruikt). Het zorgt er niet per definitie voor dat je planten beter meststoffen kunnen opnemen. Ja je krijgt zachter water, veel planten kunnen dit op zich wel waarderen, maar turf geeft ook verkleuring aan het water. Dus minder licht opname door de planten. Minder licht opname is minder verbruik van meststoffen in het water, is tragere groei. Dit hoeft verder geen probleem te zijn overigens.

Stenen die naast hout staan verhogen niet je ph en of waterhardheid. Er zijn echter wel steensoorten die kalk bevatten en je water harder kunnen maken. Dit gaat sneller in bakken met een lagere pH. Je kan je stenen prima testen door deze uit je bak te halen en te testen met een paar druppels azijn. Bruist je steen licht op deze plek dan bevat hij kalk.

Qua Apisto's zou ik kijken of je ze een ander huis kunt geven. 40 cm vind ik ook te klein.

Gr. Ed
 
Allemaal bedankt voor de reacties.

Van het weekend maar de keuze gemaakt om een 100cm bak neer te zetten. De aanleiding waren de apistos maar ik zou ook graag de rasbora meer ruimte geven.
Dan maar even kijken wat ik met de qubiq ga doen.
 
Mooie maat en alvast veel plezier straks met deze bak.
 
Allemaal bedankt voor de reacties.

Van het weekend maar de keuze gemaakt om een 100cm bak neer te zetten. De aanleiding waren de apistos maar ik zou ook graag de rasbora meer ruimte geven.
Dan maar even kijken wat ik met de qubiq ga doen.
Dat kan natuurlijk altijd, je zult niet de eerste zijn die binnen de kortste keren een hele batterij heeft staan...:giggle:

Houden als bijv garnalenbak of voor een kempvis?
 

Terug
Bovenaan