Beginnen met de ei methode in een bestaande bak


D

dangermind

Guest
Hallo mensen :D
Ik heb een aquascape geprobeerd en dit lukt niet helemaal goed, planten doen het niet geweldig :(

Nu heb ik dus al besloten om een mooi co2 setje aan te schaffen (Waarschijnlijk de JBL ProFlora u402)

Maar dit leek mij al niet voldoende dus ik ging op zoek naar mensen met het zelfde probleem. Toen las ik dus ineens over de EI methode.

Nu heb ik een leuke calculator gevonden op een website waarbij ik gelijk de nodige middelen(poeders, weegschaal) in een winkelmandje kan stoppen en dat kost me per 3 maanden zo'n 50 euro wat ik best ok vind.

Moet ik stoppen met het profito geven en/of een aangepast schema gebruiken omdat mijn bak al 2 maand draait en er al vis in zwemt?



Mocht je meer info over mijn bak willen kijk dan even in mijn topic waarvan de link in mijn handtekening staat :)

Alvast bedankt!
 
Mag ik vragen hoe jij aan 50 euro per 3 maanden komt??
De EI is juist erg voordelig met de poeders.
 
Maar dat komt niet door de EI - een methode waarbij je bewust veel doseert en ook later bewust weer veel weg gooit - maar door de prijs van de poeders ;)
 
Een zakje po4 kost zeg maar 3 euro. Daar haal je 25 flesjes oplossing uit (4 gram per fles nodig namelijk). Met een fles doe je zo n 6 weken. Ik doseer in mn 190 literbak zo n 80 ml dus dat is dan 6 weken voorraad met 1 fles po4.
6x25=150 weken. Dus dat kost niks per 3 maanden zeg maar.

De nitraat kost zeg ook maar 3 euro en daarvan doseer ik 40ml.
Met een halve liter doe je dus 12 weken als je 40ml doseerd. Je haalt 3 flesjes uit en zakje want er moet per keer 82 gram in. Dus dat is 3x12 weken is 36 weken met 1 zakje. Dus dat is zeg maar 2 euro voor een half jaar.

Verder heb je een zakje csm+b nodig waarvan je rond de 15 ml moet doseren. Dus ook hier doe je zo n 32 weken mee voor een eurootje of 4. Dus zeg maar ruim 5 euro per jaar.

Ik ben per jaar dus rond de 7 a 8 euro kwijt aan poeders voor 1 bak van 190 liter.
Dat is wat anders dan 50 euro per 3 maanden aan kosten.

De poeders kosten namelijk haast niks. Ik doseer wekelijks 20/2mg/L
Natuurlijk gooi je een groot deel weg maar het kost ook amper iets dus al met al stukken goedkoper dan de flesjes profito.
 
Iets minder zie ik al, �45 euro.

1x Nitraat Nitraat
Prijs per stuk � 7,25
�7,25

3x Fosfaat Fosfaat
Prijs per stuk � 7,25
�21,75

1x Kalium Kalium
Prijs per stuk � 7,25
�7,25

1x Plantenvoeding Plantenvoeding
Prijs per stuk � 7,25
�7,25

Dit heb ik nodig voor 3 maanden in mijn bak.


Maar los daarvan, ik zou graag mijn vragen beantwoord hebben :p
 
Je moet eens kijken bij Aquariumbemesting.nl en daar zijn de poeders niet duur.
Dan ben je kwijt wat ik in mn eerdere post schreef.
Kalium is eigenlijk niet nodig omdat dit genoeg in je leidingwater zit.

Je hebt bij fosfaat een zakje van 100 gram terwijl je 4 gram per fles nodig hebt. Dan kun je 25 flessen vullen en dan doe je er jaren mee.
Zo n zakje kost rond de 3 euro. Ik snap niet waarom jij voor je bak 1 zakje nodig hebt voor 3 maanden. je doet er denk ik wel 3 jaar mee.
Dan praat ik over een bak van ongeveer 180 liter.
 
Kijk maar eens in de onderstaande link.
Ik weet dus niet waar ji je prijzen weg hebt maar die zijn veel te hoog voor poeders.
Ook heb je lang niet 1 zakje nodig per 3 maanden.
Op 180 liter moet je ongeveer 15 ml csm+b doseren dus dan heb je ongeveer 1,5 zakje per jaar nodig en dat kost 6 a 7 euro per jaar en niet per 3 maanden.

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... elf-mengen
 
jessicapilon zei:
Je moet eens kijken bij Aquariumbemesting.nl en daar zijn de poeders niet duur.
Dan ben je kwijt wat ik in mn eerdere post schreef.
Kalium is eigenlijk niet nodig omdat dit genoeg in je leidingwater zit.

Je hebt bij fosfaat een zakje van 100 gram terwijl je 4 gram per fles nodig hebt. Dan kun je 25 flessen vullen en dan doe je er jaren mee.
Zo n zakje kost rond de 3 euro. Ik snap niet waarom jij voor je bak 1 zakje nodig hebt voor 3 maanden. je doet er denk ik wel 3 jaar mee.
Dan praat ik over een bak van ongeveer 180 liter.

Dit zijn de prijzen van aquariumbemesting.nl
Ik had ene berekening gedaan waarop ik vervolgens alles in mijn winkelmandje kon leggen. En die prijzen daarvan heb ik hier neergezet. Dit is voor 3 maanden zei de website.

ab_zps0bfb9863.gif
 
Dangermind, zijn de vragen die je nu eigenlijk had in je beginpost al beantwoord? Want of je de goedkopere, zelf te mengen poeders of duurdere voorgemengde flesjes wil moet je uiteindelijk natuurlijk helemaal zelf weten ;) Ben zelf niet zo bekend met de EI methode.

Btw. waarom zet aquariumbemesting.nl een weegschaal bij je order als je alleen maar voorgemengde flesjes besteld en geen poeders...?? Logica?

- Mascha
 
Mascha&Ivo zei:
Dangermind, zijn de vragen die je nu eigenlijk had in je beginpost al beantwoord? Want of je de goedkopere, zelf te mengen poeders of duurdere voorgemengde flesjes wil moet je uiteindelijk natuurlijk helemaal zelf weten ;) Ben zelf niet zo bekend met de EI methode.

Btw. waarom zet aquariumbemesting.nl een weegschaal bij je order als je alleen maar voorgemengde flesjes besteld en geen poeders...?? Logica?

- Mascha

Nee nog steeds niet haha,
Ja ik zie het! oeps :D
 
Profito is ook plantenvoeding zoals je vast weet en dat heb je ook in je mandje zie ik.
Dus dan is dat doordoseren niet nodig tenzij je zelf 2 soorten wilt combineren wat enkelen wel doen. ik gebruik alleen dat van Gilles dus.
Je moet het natuurlijk zelf weten maar met de poeders werk je stukken goedkoper als ik het zo bekijk. Omdat je over een weegschaal sprak dacht ik dat je poeders ging gebruiken en daarom vond ik je berekening niet kloppen.
Maar als dat vloeibaar is dan ligt dat weleven anders blijkt.

Een poeder los je heel erg gemakkelijk op in 500 ml water en dan heb je hetzelfde als wat je nu hebt besteld maar dan stukken goedkoper.Maar dat is helemaal aan jou natuurlijk.
Ik zou eerst alleen de voeding van aquariumbemesting.nl gaan gebruiken. Ik doe dit al jaren en met prima resultaat.
 
Dan moet ik even een calculator vinden waar op staat hoeveel van wat ik in het water moet toevoegen.

Maar kan ik de ei methode fus gewoon toepassen in mijn al draaiende bak waar ook al vis in zit? Aangezien het water al bepaalde stiffen bezit en ik straks niet ineens 3 keer het toegestane no3 of fe of iets dergelijks in de bak heb zitten.
 
Ik lees meestal dat men aan de hand van metingen (NO3/PO4/...) bepaald hoeveel stoffen er worden toegevoegd? Of ben ik nou in de war met mensen die aan de hand van hun ijzerwaarde bepalen hoeveel voeding ze toevoegen?

Het lijkt mij in elk geval handig om eerst te meten hoeveel NO3 en PO4 je nu al in je bak hebt, en dat - als je inderdaad graag EI wil gebruiken, ik ben er geen grote fan van - aanvult tot de waarde die 'normaal is voor EI' (ik zei al, ben er niet 100% bekend mee :p ). Het idee van EI is jusit dat je een overdosis NO3 en PO4 hebt zodat je planten daaraan nooit een tekort hebben.

- Mascha
 
Als je de EI toepast dan kun je nooit meer krijgen dan het dubbele van de dosering aangezien je steeds de helft ververst.
Ik voeg wekelijks 20mg nitraat toe en 2 mg fosfaat per liter en als er geen opname zou zijn dan kom je nooit hoger dan 40/4.
En dit is dus theoretisch want opname is er vast wel.
Voor een gemiddelde beplante bak met co2 en licht tot 0,4W/l moet je tussen de 20 en 30 en 2 en 3 mg toevoegen.
Ik voeg dus 20/2 toe.
Ik werk met de poeders die je op 500ml moet oplossen. Dan heb je voor een bak van 200 liter 40 ml nitraat nodig en 80 ml fosfaat om met 20/2 wekelijks te verhogen.
Nu heb jij dacht ik uit mn hoofd nog niet een heel erg beplantte bak dus iets minder zou kunnen.
Nadeelvan de calculator is dat die altijd bij de uitkomst een hoeveelheid aangeeft die een dosering van 23/3 is.
Dat vindt ik vrij hoog. Voioral de 3 mg/l fosfaat vindt ik vrij hoog.
Ik zou anders eens beginnen met ook wekelijks 20/2. Dan doseer je denk ik redelijk over maar zo voorkom je zeker tekorten. Dus dat is dan een wekelijkse toevoeging van 20mg/l nitraat en 2mg/l fosfaat.

Als je met de vloeibare gaat werken dan zullen de toe te voegen hoeveelheden anders zijn.
Dan moet je dat aan de hand van de gebruiksaanwijzing even uitrekenen.
 
jessicapilon zei:
Als je de EI toepast dan kun je nooit meer krijgen dan het dubbele van de dosering aangezien je steeds de helft ververst.
Klopt dit wel? Ik heb steeds de indruk dat hierin de productie van bv. nitraat en fosfaat door/in de bak zelf wordt vergeten.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
jessicapilon zei:
Als je de EI toepast dan kun je nooit meer krijgen dan het dubbele van de dosering aangezien je steeds de helft ververst.
Klopt dit wel? Ik heb steeds de indruk dat hierin de productie van bv. nitraat en fosfaat door/in de bak zelf wordt vergeten.

~ Ivo

Ja dat klopt Ivo. Het is beter om te zeggen tgv de doseringen die je doet.
Tuurlijk kan er ook nitraat en fosfaat in het water komen door de productie maar ja omdat er altijd wel sprake is van verbruik zal dat weinig tot geen invloed hebben. ik heb in mn bak de max aan vissen en kom nooit boven die dubbele grens uit.
Geen bak is gelijk natuurlijk maar voor de gemiddelde EI gebruiker zal het "niet snel" boven de genoemde grens uitkomen.
Het is ook erg moeilijk om exact de helft te verversen. ook hier loop je het risico bij dat er wat teveel in achterblijft. Maar ja daar ontkom je eigenlijk niet aan en ik denk niet dat dit schokkende veranderingen zal teweeg brengen in je waarden.
 
Er zijn nog meer factoren die alles beinvloeden. Dat is bv het afmeten van de poeders. Je hebt bv 4 gram nodig terwijl de weegschaal alleen grammen aangeeft. Dan kun je al snel 0,2 of 0,3 gram afwijking hebben.
Dat zijn dingen die je moeilijk kan voorkomen. Niet iedereen koopt een dure weegschaal die met tienden werkt.
Maar op het geheel zal dat weinig invloed hebben.
En dan bij het doseren zelf heb je ook snel een mililiter teveel of teweinig in je water gedaan.

Dit zijn allemaal factoren die zeker bij de EI meespelen, maar van dien aard zijn dat dit niet schokkende effecten zal hebben.
 
Als je uitgaat van een oplossing van 84 gram KNO3 op 500 ml,
zal 30 ml in jouw bak overkomen met 20 mg / L ( netto 150 L )
 
@Tom zei:
Als je uitgaat van een oplossing van 84 gram KNO3 op 500 ml,
zal 30 ml in jouw bak overkomen met 20 mg / L ( netto 150 L )

Klopt helemaal. Je moet 20ml doseren op iedere 100 liter. Dus op 150 liter is dat 30ml om een gehalte van 20mg toe te voegen.
 

Terug
Bovenaan