Beginnen met Co2


Thdo

Well-known member
Lid geworden
9 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
31
Ik wil graag beginnen met Co2 in mijn Volga 180.
Ik heb alleen geen flauw idee hoe of wat ik nodig heb. Nu zag ik de co2 set van plantedbox en die lijkt mij wel geschikt om mee te starten vooral ook omdat er een beginnersgids bij schijnt te zitten. Wat heb ik allemaal nog meer nodig? Ik wil het graag automatiseren zodat het vanzelf aan en uit gaat. Heb ik een pH meter nodig?
Het gaat om deze set:

Ik hoor het graag!
 
Als je voor zo n bak co2 wil gebruiken dan zou ik wel een set kopen met een fles van 2 kilo want dat is vaak veel voordeliger om te vullen.
 
Bedankt voor de tips! Ik had een JBL set besteld maar die duurt eeuwen voor hij binnenkomt dus die heb ik geannuleerd. Zat ook maar een 500 gram fles bij dus blijkbaar niet goed genoeg voor mijn bak.
De link van @Cornelius maakt het al wat duidelijker maar ik snap er nog weinig van🙈 Ik begin te denken dat ik er dan maar niet aan moet beginnen. Ik vind het iets te riskant om er maar wat mee aan te klooien.
 
Als je t aandurft;
Ik heb mijn 5L fles in Polen besteld en dat ging allemaal prima. Hij is hier al diverse malen gevuld en kwam ook met n ruime keuringsdatum aan.

 
Je moet er wel op letten dat zo n grote fles in je kastje past.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Als je t aandurft;
Ik heb mijn 5L fles in Polen besteld en dat ging allemaal prima. Hij is hier al diverse malen gevuld en kwam ook met n ruime keuringsdatum aan.

Dit durf ik wel aan denk ik. Zal net zo goed zijn als ieder ander gok ik? Wat is je ervaring? Ik zie een complete co2 set met 2 liter cilinder voor zo'n 100 EU. Dat vind ik een zeer nette prijs!
 
Misschien heb je hier wat aan:
Zoals ik het nu begrijp werkt het magneetventiel op stroom en kan daar dus een tijdschakelaar op. Klopt dat? Dat laatste plaatje is fijn en het word mij allemaal wat duidelijker. Aan de hand daarvan zou ik hem graag in mijn filter laten lopen zodat je het niet in mijn aquarium ziet. Dat betekend dat de co2 dus door de spraybar gaat lopen. Wat is aan te raden in dat geval. Wel of geen spraybar?
En wat is handiger om te hebben, zo'n pH dropchecker of gewoon een "automatische" pH meter?
 
Dit durf ik wel aan denk ik. Zal net zo goed zijn als ieder ander gok ik? Wat is je ervaring? Ik zie een complete co2 set met 2 liter cilinder voor zo'n 100 EU. Dat vind ik een zeer nette prijs!

Met Google Chrome kwam ik n heel eind met vertalen etc en las dat met name de reduceer inc bellenteller niet altijd betrouwbaar bleken. Je kan op Youtube de fix van t probleem vinden maar wat ik gedaan heb is daar enkel de fles kopen en hier in NL n reduceer gehaald.

Wat @jessicapilon zegt vwb de afmeting, wel goed punt en de afmetingen staan er ook bij. In t meubel van mn Volga 450 paste de 5L fles met gemak iig..

Pak er je voordeel mee😊 Ik zou t zo nog n keer doen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Ik ben met de JBL set aan het installeren, het klopt toch dat je voor een 450 ltr bak ongeveer 45 bellen per minuut moet doseren?
 
Met Google Chrome kwam ik n heel eind met vertalen etc en las dat met name de reduceer inc bellenteller niet altijd betrouwbaar bleken. Je kan op Youtube de fix van t probleem vinden maar wat ik gedaan heb is daar enkel de fles kopen en hier in NL n reduceer gehaald.

Wat @jessicapilon zegt vwb de afmeting, wel goed punt en de afmetingen staan er ook bij. In t meubel van mn Volga 450 paste de 5L fles met gemak iig..

Pak er je voordeel mee😊 Ik zou t zo nog n keer doen!
Dus stel ik koop daar een fles van 2 Liter dan zit daar al een drukventiel op en kan ik er co2 slangen en de hele rataplan op aansluiten? Sorry als het een beetje dom overkomt🙈 Hier heb ik dus totaal geen kaas van gegeten.
 
Normaliter als je een losse fles koopt dan zit daar niets bi maar koop je die in een set dan zal je wel vaak alles erbij hebben wat nodig is.

Ik ben met de JBL set aan het installeren, het klopt toch dat je voor een 450 ltr bak ongeveer 45 bellen per minuut moet doseren?
Nou dat is erg weinig en ik denk eerder dat je richting de 150 bellen moet maar die 45 is een veilige startwaarde en dan kun je langzaam de hoeveelheid opvoeren tot de dropchecker lichtgroen is.
 
je kan ook gewoon low tech gaan omgekeerde bakje waar je co2 in laat lopen kun je nooit over doseren
 
Bio co2 kan inderdaad ook maar is wat meer gedoe met maken en wisselen van de flessen.
Op een bak van 450 liter is dat ook niet echt gemakkelijk denk ik.
 
Dus stel ik koop daar een fles van 2 Liter dan zit daar al een drukventiel op en kan ik er co2 slangen en de hele rataplan op aansluiten? Sorry als het een beetje dom overkomt🙈 Hier heb ik dus totaal geen kaas van gegeten.

Zit niks bij idd, enkel n fles.. kijk even wat je bij zo'n complete set krijgt. Daar zou ik enkel nog een magneetventiel en terugslagklep bij halen..
Denk dat t wel n goede deal is eigenlijk.. Alleen n 2kg fles is hier al duurder volgens mij.
 
Als je googelt kun je denk ik al een losse fles krijgen die is gevuld voor rond de 75 euro.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Normaliter als je een losse fles koopt dan zit daar niets bi maar koop je die in een set dan zal je wel vaak alles erbij hebben wat nodig is.


Nou dat is erg weinig en ik denk eerder dat je richting de 150 bellen moet maar die 45 is een veilige startwaarde en dan kun je langzaam de hoeveelheid opvoeren tot de dropchecker lichtgroen is.
OK, dank je.
 
Als je googelt kun je denk ik al een losse fles krijgen die is gevuld voor rond de 75 euro.
Ik kan op die site een 5 liter fles kopen voor 57 EU. Zal wel niet gevuld zijn maar wat kost dat vullen nu eigenlijk? Vrij weinig toch.

BioCo2 ga ik niet aan beginnen, lijkt mij te onstabiel en ik wil het wel veilig houden.
 
Hier kost 5 kilo zo n 25 euro maar voor die 57 euro zit de porto er niet bij denk ik. Prijzen voor het vullen kunnen behoorlijk verschillen en de industriele gasleveranciers zijn veelal het goedkoopste.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Ik kan op die site een 5 liter fles kopen voor 57 EU. Zal wel niet gevuld zijn maar wat kost dat vullen nu eigenlijk? Vrij weinig toch.

BioCo2 ga ik niet aan beginnen, lijkt mij te onstabiel en ik wil het wel veilig houden.

Er kunnen veel redenen zijn om niet aan bio-co2 te beginnen, maar het hoeft beslist niet onstabiel of onveilig te zijn. Zeker niet onveiliger dan drukfles-co2.

Wij draaien het met veel succes erg stabiel op een 325ltr bak.

Wanneer je een drukflessysteem met een goede ph-meter draait schijn je een aantal mogelijke gevaren af te wenden? Te voorkomen? Maar zonder dat kan er ook met drukfles-co2 genoeg mis gaan.

Dit is niet bedoeld als duw richting bio-co2, meer als waarschuwing met andere vormen van co2 net zo voorzichtig te zijn als je zou zijn met bio-co2.
 
Ik kan op die site een 5 liter fles kopen voor 57 EU. Zal wel niet gevuld zijn maar wat kost dat vullen nu eigenlijk? Vrij weinig toch.

BioCo2 ga ik niet aan beginnen, lijkt mij te onstabiel en ik wil het wel veilig houden.

De flessen komen gevuld aan.. En binnen Polen werken ze met een ruilsysteem, best leuke service want de koerier brengt je gewoon een volle fles en jij geeft je lege mee terug.

Vanzelf hebben wij daar niks aan hier en betaal ik hier nu 20euro voor een vulling.
T verschilt dus nogal idd maar dat is een kwestie van goed rondkijken in je regio.

Succes met je keuze!
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
maar dat is een kwestie van goed rondkijken in je regio.
 
Zoals ik het nu begrijp werkt het magneetventiel op stroom en kan daar dus een tijdschakelaar op. Klopt dat? Dat laatste plaatje is fijn en het word mij allemaal wat duidelijker. Aan de hand daarvan zou ik hem graag in mijn filter laten lopen zodat je het niet in mijn aquarium ziet. Dat betekend dat de co2 dus door de spraybar gaat lopen. Wat is aan te raden in dat geval. Wel of geen spraybar?
En wat is handiger om te hebben, zo'n pH dropchecker of gewoon een "automatische" pH meter?
Om je CO2 door je spraybar te laten lopen en aldus een mooie menging met het water en een prima verdeling door je bak te verkrijgen raad ik je een reactor aan. Verreweg het beste systeem. Zo'n ding is zelf te maken. Zie hiervoor ook het Cerges-CO2-reactor topic. (Zie mijn handtekening)
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Hier kost 5 kilo zo n 25 euro maar voor die 57 euro zit de porto er niet bij denk ik. Prijzen voor het vullen kunnen behoorlijk verschillen en de industriele gasleveranciers zijn veelal het goedkoopste.
In Groningen zit ook een goeie.
 
Ja daar had Frits het over maar die moet vaak niet bereikbaar zijn en niet altijd kunnen vullen dus vandaar dat ik naar Hoogezand ga.
 

Terug
Bovenaan