Beestjes in filter


Preghter

Well-known member
Lid geworden
1 juli 2021
Berichten
83
Leeftijd
38
Beste aquarianen,
ik heb vandaag mijn filter verschoond en daar 10tal jonge (levende) vuurgarnalen uitgevist maar ik kwam ook ander bewoners tegen waarvan ik niet weet wie dat zijn. Is er iemand die ze kan identificeren? Waarom ze er zijn en/of dit kwaad kan? Twee zijn er duidelijk zichtbaar maar er zitten er meerder hele kleine



boven in de hoek zit een slak;) ik bedoel de andere aanwezigen.
 

Bijlagen

  • 2070334C-DE76-413B-BCF5-B46902C12CF5.jpeg
    2070334C-DE76-413B-BCF5-B46902C12CF5.jpeg
    217.3 KB · Weergaven: 201
Ik zou zeggen planaria maar ze zijn niet gelijk van kleur.
 
kunnen het ook platwormen zijn? Planaria in je bak is volgens mij niet heel fijn

kan en moet ik hier iets tegen doen?
 
Planaria is ook een platworm.

Zelf zou ik de boel kuren met flubenol
 
Planaria is ook een platworm.

Zelf zou ik de boel kuren met flubenol
Klopt maar wat ik lees kan een planaria schadelijk zijn maar een platworm niet.
 
Ja zover ik weet ook al lees je ook wel dat dit wordt betwijfeld.

 
Kleur van de planaria zegt enkel of ze gegeten hebben of niet, of het planaria is vind ik lastig te zien op de foto
Chris Lukhaup heeft daar een gave fotocollege van!
planaria-colors.jpg


Maar los daarvan heb je ook verschillende soorten planaria die van zichzelf ook een eigen kleur hebben (meer wit of meer bruin bijvoorbeeld).
(En niet alle soorten zijn even makkelijk te bestrijden).

kunnen het ook platwormen zijn? Planaria in je bak is volgens mij niet heel fijn

kan en moet ik hier iets tegen doen?

Planaria is ook een platworm, maar je hebt ook de onschuldige variant, namelijk Rhabdocoela. Het grootste verschil zit in de vorm van het hoofd. Dat is op jouw foto alleen erg lastig te zien.
Planaria-vs-rhabdocoela-flatworm-compared-side-by-side.jpg


Planaria is ook een platworm.

Zelf zou ik de boel kuren met flubenol

Houd er als je veel slakken hebt wel rekening mee dat die daar ook dood van gaan. En bij veel, krijg je dus veel rottende slakken in je aquarium. Sierslakken kunnen er ook niet tegen en het kan erg lang duren voor het weer veilig is.
 
Bijzonder om te zien hoe die invloed kan zijn op de kleur van de planaria. Dit zie ik voor het eerst.
 
Chris Lukhaup heeft daar een gave fotocollege van!
Bekijk bijlage 329003

Maar los daarvan heb je ook verschillende soorten planaria die van zichzelf ook een eigen kleur hebben (meer wit of meer bruin bijvoorbeeld).
(En niet alle soorten zijn even makkelijk te bestrijden).



Planaria is ook een platworm, maar je hebt ook de onschuldige variant, namelijk Rhabdocoela. Het grootste verschil zit in de vorm van het hoofd. Dat is op jouw foto alleen erg lastig te zien.
Bekijk bijlage 329004



Houd er als je veel slakken hebt wel rekening mee dat die daar ook dood van gaan. En bij veel, krijg je dus veel rottende slakken in je aquarium. Sierslakken kunnen er ook niet tegen en het kan erg lang duren voor het weer veilig is.
Ik heb mijn live foto’s even nagekeken en het lijk er op dat ik de schadelijke variant met het punt kopje heb.

Ik lees een aantal dingen over minder voeren etc. Ik ben er wel voor om dat te proberen i.p.v. direct met flubenol aan de slag te gaan. Denk je dat dat verstandig is?
Slakken heb ik nagenoeg niet, ik heb 3 appel slakken en dan houd het op. Wellicht een verdwaalde slak in de planten.
 
Ik weet niet of je ze ook in de bak ziet en hoeveel. Misschien kun je ze in de avond afzuigen met een slangetje en minder voeren en kijken of dat helpt.
 
Ik weet niet of je ze ook in de bak ziet en hoeveel. Misschien kun je ze in de avond afzuigen met een slangetje en minder voeren en kijken of dat helpt.
I’m mijn bak is helemaal niets zichtbaar, nu lijkt het alleen in de filter te zitten. Die heb ik gisteren zo grondig mogelijk uitgespoeld, maar niet ten koste van m’n bacteriën.

vragke met betrekking tot mijn garnalen, is het niet erg dat die in mijn filter leven? Op een gegeven moment zijn ze zo groot gegroeid dat ze er niet meer uit kunnen;)
 
Zelf heb ik altijd een mini-populatie aan garnalen gehad in mijn filter. Aangezien ik deze maar eens in de zoveel maanden schoonmaak, ga ik er vanuit dat het geen probleem is voor ze, want dode garnalen kwam ik zelden tegen.
 
Wat voor filter heb je en kan je daar geen shrimpguard opzetten? Of is het een binnenfiltertje?
 
Ik heb mijn live foto’s even nagekeken en het lijk er op dat ik de schadelijke variant met het punt kopje heb.

Ik lees een aantal dingen over minder voeren etc. Ik ben er wel voor om dat te proberen i.p.v. direct met flubenol aan de slag te gaan. Denk je dat dat verstandig is?
Slakken heb ik nagenoeg niet, ik heb 3 appel slakken en dan houd het op. Wellicht een verdwaalde slak in de planten.

Die appelslakken overleven dat waarschijnlijk ook niet en kunnen daarna waarschijnlijk nog maanden niet in de bak met een goede kuur (van wat ik heb gelezen qua ervaringen van anderen dan).

Ik zou dan geloof ik gewoon eerst eens een planariaval plaatsen om te kijken hoeveel je daarmee vangt. Daarvan zijn er diverse op de markt en kost niet gelijk de wereld. Het zou namelijk best kunnen dat je denkt dat er amper wat in je bak zitten, maar dat je substraat er vol mee blijkt te zitten.

Hier overigens bij de kogelvissen ook altijd een zooi garnalen in het filter. Het zijn er steeds meer haha. Ik heb twee potfilters op de bak en gooi ze om en om zo ongeveer elke 2 ~ 3 weken leeg. De garnalen vang ik dan uit en gooi ik in een andere bak. Maar gok maar zo dat er in een gemiddeld filter zat voor ze te eten is.
 
zou je gewoon heel goed gaan in lezen over flubenol en dan minimaal 2 behandelingen doen
 
Ik zou het niet te snel inzetten en een enkele planaria is niet het ergste.
 
Ik zou het niet te snel inzetten en een enkele planaria is niet het ergste.
Nee idd, dat ga ik ook niet doen, ben niet echt een voorstander van middeltjes/vergif in de bak om iets te voorkomen/oplossen.
Na wat onderzoek in m’n bak lijkt het erop dat het een enkeling is, mocht het in de toekomst uit de hand lopen zal ik een middel inzetten.

voor nu minder voeren en wat xtra onderhoud plegen, met mate uiteraard ik wil mijn bacterie huishouden niet te veel beschadigen.
 
Ja een enkeling is niet zo n probleem hoor en met zuinig voeren kom je een heel eind denk ik.
 

Terug
Bovenaan