Bderooij's onderwater wereld


Update van de Rio Guaviare biotoop

De bak draait goed. Schimmels op het hout zijn onder controle (weg), sinds gisteren is het meeste kroos ook weg (er zit nog wel wat maar ik schep iedere dag.)

Het huidige visbestand:
1x C. strigata
10x P. simulans
5x O. vittatus
2x D. filamentosus

De dieren zijn vrij schuw, het water is erg donker dus zodra er iets beweegt schieten ze weg. Pas nadat je even voor de bak zit komen ze voorzichtig kijken.
Nu ik steeds meer bij de bak ben (hij staat naast hobby/studie bureau) komen ze eerder tevoorschijn.
De Oto's zijn het meest zichtbaar, vliegen de bak door, hangen aan de ruit, sabbelen de takken af.
De Dicrossus zie ik ook regelmatig, ze zijn flink gegroeid sinds ik ze gehaald heb en tot mijn opluchting is nu ook goed te zien dat het om een man en een vrouw gaat.

Planten? Ja, die staan erin, maar hoe lang ze het houden?
Ik had er een Echinodorus in gezet, maar die heeft het zoals je kunt zien niet gehaald. Moet hem er nog uithalen.
Daarnaast heb ik er wat Valisneria in geplant, ik weet dat dit niet gaat overleven, maar ik heb er genoeg van in de gezelschapsbak staan dus kan ik gerust af en toe iets overzetten.
Om te proberen heb ik er een kleine crypto ingezet, eens zien of dat wel blijft leven.
Er zijn niet veel planten die in deze omstandigheden blijven leven. Ik ga op de hoge takken nog wat mos binden, heb zat in de Borneo zitten. Daarnaast misschien wat Javavaren.
Is allemaal niet biotoopcorrect, in deze biotoop is niet veel groen te vinden maar ik wil toch wat schuilplekken voor de simulans bieden.

Uiteraard, wat foto's, maar zoals gezegd de dieren komen niet lekker in beeld want ze houden niet van camera's.
Wat je wel ziet ben ik, ookal maak ik het stikdonker in de kamer, doordat de bak donker is zie je nog altijd reflectie.

IMG-20180827-WA0007.jpg
IMG-20180827-WA0016.jpg
IMG-20180827-WA0024.jpg
IMG-20180827-WA0044.jpg
IMG-20180827-WA0045.jpg
IMG-20180827-WA0048.jpg
 
Ik heb toch wel een paar visjes gespot hoor :)
 
Ik heb toch wel een paar visjes gespot hoor :)
Ja, ze zijn er ook wel, maar het is even zoeken ;) Door het donkere water zie je ook de kleuren van de simulans niet zo ;)
 
Nee, alles is bruin ;):D
 
Nee, alles is bruin ;):D
Yep!
Begint wel minder te worden hoor, het is vooral door het verse hout dat het zo donker kleurt. Het was niet de bedoeling hem ZO donker te krijgen, maar met iedere verversing wordt het beter ;)
 
Yep!
Begint wel minder te worden hoor, het is vooral door het verse hout dat het zo donker kleurt. Het was niet de bedoeling hem ZO donker te krijgen, maar met iedere verversing wordt het beter ;)
Je kleurt het water verder niet?
 
Ben ik benieuwd hoe het er over een paar maanden uitziet. Misschien dat de planten het dan ook iets beter willen doen.
 
Ben ik benieuwd hoe het er over een paar maanden uitziet. Misschien dat de planten het dan ook iets beter willen doen.
Ja, daar hoop ik ook op. Ik denk niet dat ik nog snel zoveel vers hout in een bak zou doen. Het ziet er schitterend uit, maar de kleuring is bizar.
 
Ja, daar hoop ik ook op. Ik denk niet dat ik nog snel zoveel vers hout in een bak zou doen. Het ziet er schitterend uit, maar de kleuring is bizar.
Tis het een of het ander; dit ziet er iig erg gaaf en natuurlijk uit
 
Update Borneo

Er is niet zoveel te updaten, behalve dat ik het idee heb dat de Paro's weer ergens een nestje hebben. Waarom? Eén van de mannen heeft zichzelf heel erg donker gemaakt, nog nooit zo donker gezien zelfs. Zie verderop in de foto's.
Water is verder prima, PH en EC zitten op de gewoonlijke waarden (5,3 om ~100).
De Brevibora's lijken zich ook voort te planten, ik zie een aantal hele kleine vissen rondzwemmen dus het kan bijna niet missen. Tellen gaat niet, want ze zijn klein en snel ;)

Genoeg gel*l, foto's!

IMG-20180906-WA0003.jpg
IMG-20180906-WA0005.jpg
IMG-20180906-WA0006.jpg
IMG-20180906-WA0007.jpg
IMG-20180906-WA0009.jpg
IMG-20180906-WA0010.jpg
IMG-20180906-WA0011.jpg
IMG-20180906-WA0012.jpg
IMG-20180906-WA0013.jpg
IMG-20180906-WA0014.jpg
IMG-20180906-WA0040.jpg
IMG-20180906-WA0042.jpg
IMG-20180906-WA0043.jpg
IMG-20180906-WA0045.jpg
IMG-20180906-WA0047.jpg
 
Update gezelschapsbak

Na de uitval van de Cory vrouw is er niets vreemds meer voorgevallen. De boel draait prima, alleen het kroos is moeilijk onder controle te krijgen.
Het wordt weer tijd voor een flinke partij onderhoud, maar dat is even voor het weekend.
De Trichogaster labiosa man is druk met schuimnesten bouwen nu de warmte er weer uit is (vreemd, maar ik doe het ervoor). Er wordt druk gedanst, dus we zien wel of er iets van komt.

Foto's natuurlijk!

IMG-20180906-WA0015.jpg
IMG-20180906-WA0017.jpg
IMG-20180906-WA0018.jpg
IMG-20180906-WA0019.jpg
IMG-20180906-WA0020.jpg
IMG-20180906-WA0021.jpg
IMG-20180906-WA0022.jpg
IMG-20180906-WA0023.jpg
IMG-20180906-WA0024.jpg
IMG-20180906-WA0025.jpg
IMG-20180906-WA0026.jpg
IMG-20180906-WA0028.jpg
IMG-20180906-WA0030.jpg
IMG-20180906-WA0032.jpg
IMG-20180906-WA0033.jpg
 
Mooie foto's Ben! Gaat goed met de bakken en bewoners :thumbs:
 
Ligt het aan mij, of is de Borneo iets lichter van kleur dan eerder?
 
Wat een prachtige bakken Ben, ze staan er echt keurig bij. De foto’s zijn super :)
 
Ligt het aan mij, of is de Borneo iets lichter van kleur dan eerder?
Klopt, ik heb de lichtintensiteit verhoogt en de kleuring iets minder gemaakt.

Dank allen, voor de complimenten :)
 
Thanks, John!

Vandaag een update over de Rio Guaviare bak en de Borneo.

Rio Guaviare: Dankzij @Ruben01 een enorme Echinodorus bleheri in de bak kunnen zetten, eens zien of deze in leven blijft. Lijkt me wel, er is stukken meer licht nu en met de extra vulling van de bak is er ook wat meer belasting.
Moet nog even wat kleibolletjes halen voor bij zijn voetjes.

Borneo: Dan eindelijk weer eens iets in de bak geplaatst: Ik heb vandaag 10 stuks Pangio sumatranus (volgens de lfs, ik heb mijn twijfels bij de echte soort) gedaan. Geen dieren die je vaak ziet, maar ik wilde toch wel graag iets dat de bodem een beetje omwoelt. Vorig jaar op Vivarium getwijfeld om ze mee te nemen, nu gewoon gehaald. Mooie dieren, een paar al wat dikkere erbij, nu maar eens zien of ik ze nog terug ga zien tussen de bladeren :)

edit: Oh, een tweede update met betrekking tot de Borneo: De Betta channoides komen in november, ik neem ze op Vivarium mee.
 
Laatst bewerkt:
Je zult de Pangio's vast wel zien. Klinkt niet logisch, maar hoe meer verstopplekken, hoe vaker ze te voorschijn komen. Het zijn leuke dieren, je gaat er echt van genieten!
 
Gisteravond laat was er al en uitgebreid op verkenning, zojuist tijdens het voeren kwamen er een heel stel onder de bladeren vandaan om wat vlokjes mee te pikken. Erg grappige diertjes!
 
Mooi Ben, gaat dus goed.
De wat lichtere kleur lijkt me ook wat prettiger om naar te kijken.
 
Op de foto is het verschil met de oude kleur groter dan in het echt hoor, het verschilt niet erg veel.
Het lijkt ook lichter omdat de bak heel erg groen aan het worden is. Het mos en de javavarens groeien als een idioot, hoewel ik helemaal niets toevoeg en het licht heel erg gedempt is.
In de Guaviare bak merk ik ook dat het lichter lijkt nu er wat meer groen in staat.
 
Mooi! In het echt ziet het er nog mooier uit!!:r

Ook een paro man gezien in vol ornaat, zag er prachtig uit!

Moet nog even wat kleibolletjes halen voor bij zijn voetjes.
Heb ik nooit gedaan, hij heeft nooit voeding gehad:engel:

een paar al wat dikkere erbij
Met veel moeite toch nog gelukt dus, speciaal voor jou:daisy::daisy::D:p
 
Ik ben er weer eens even. Werk, studie, gezin, ik heb weinig tijd meer om andere dingen te doen dus voorlopig blijft het sporadisch binnenvallen.
De bakken draaien prima, geen klagen! De gezelschapsbak is bijna kroosvrij, de twee andere bakken ga ik ook mee aan de gang. Het is volhouden!

Vivarium moet wel gaan gebeuren, dus ik zie vel van jullie daar wel ;)
 
Leuk dat je er weer even bent:thumbs:
Was bedoel je zeker?

Jammer Ben dat je niet meer zo vaak komt maar ja ik snap dat je druk hebt.
Hopelijk komt er wel weer eem periode dat je meet tijd hebt.
 
Was bedoel je zeker?

Jammer Ben dat je niet meer zo vaak komt maar ja ik snap dat je druk hebt.
Hopelijk komt er wel weer eem periode dat je meet tijd hebt.
Ik lees wel hoor, alleen niet heel veel tijd om te reageren ;)
 

Terug
Bovenaan