Bderooij in Borneo


Een paar sfeerplaatjes met leerii's en 2 zoekplaatjes: Vind de Paro ;)
Waarschijnlijk de laatste plaatjes met met alleen deze twee soorten, ergens komende week moeten de Brevibora dorsiocellata en Spaerychthys vaillanti gaan komen.

De grootste leerii man begint de bekende franjes aan zijn aarsvin te krijgen, hij wordt met de dag mooier.
De andere groeien ook lekker, al blijft er 1 een klein beetje achter. Ze eet prima, maar groeit minder snel dan de anderen. Zal wel goed komen, ziet er verder niet ziek uit ofzo.

IMG-20171020-WA0024.jpg
IMG-20171020-WA0026.jpg
IMG-20171020-WA0027.jpg
IMG-20171020-WA0028.jpg
IMG-20171020-WA0030.jpg
IMG-20171020-WA0032.jpg
IMG-20171020-WA0033.jpg
IMG-20171020-WA0036.jpg
IMG-20171020-WA0039.jpg
IMG-20171020-WA0040.jpg
IMG-20171020-WA0041.jpg
 
Toch nog een paar plaatjes.
Vandaag nieuwe eikenbladeren toegevoegd en die zijn nog niet allemaal op de bodem gekomen. Ik vind het er prachtig uitzien.
Uiteraard zitten de leerii's vooraan met hun neus, want stel je voor dat er nog iets te eten aankomt als de baas voor de bak staat ;)
IMG-20171022-WA0005.jpg
IMG-20171022-WA0006.jpg
IMG-20171022-WA0007.jpg
IMG-20171022-WA0008.jpg
IMG-20171022-WA0009.jpg
IMG-20171022-WA0010.jpg
IMG-20171022-WA0011.jpg
 
Geen kritiek, maar deze foto's spreken veel meer dan voorgaande,
Prachtige bak zo Ben, mag je trots op zijn :thumbs:
 
Geen kritiek, maar deze foto's spreken veel meer dan voorgaande,
Prachtige bak zo Ben, mag je trots op zijn :thumbs:
Neem ik niet op als kritiek, het zijn andere foto's ;)
Deze zijn van vooraf gemaakt in een meer verlichte ruimte waardoor de camera niet zo hard hoeft te werken. Ook is de verlichting vanaf de voorkant beter, de vorige foto's kwamen meer van de zijkant.

En thanks, ben ook heel blij en trots hoe het erbij staat, hoop dat de nieuwe vissen snel komen :D
 
Mooi zeg, helemaal met die nieuwe eikenbladeren! Leuk om te zien zo’n biotoop-aquarium en dat donker-mysterieuze is fijn om naar te kijken lijkt me.
 
Mooi zeg, helemaal met die nieuwe eikenbladeren! Leuk om te zien zo’n biotoop-aquarium en dat donker-mysterieuze is fijn om naar te kijken lijkt me.
Overdag is er niet heel veel van te zien, zeker niet als het zonnig is buiten, maar zodra het wat donkerder wordt is het werkelijk genieten. 's Avonds in de hoek van de bank zitten met uitzicht op de bak is geweldig, beter dan ik gehoopt had.
 
Overdag is er niet heel veel van te zien, zeker niet als het zonnig is buiten, maar zodra het wat donkerder wordt is het werkelijk genieten. 's Avonds in de hoek van de bank zitten met uitzicht op de bak is geweldig, beter dan ik gehoopt had.

Kan ik me voorstellen van overdag, maar ‘s avonds des te beter dus, en je vissen laten vast veel van hun natuurlijke gedrag zien in zo’n bak.
 
Geweldig mooi Ben, hier mag je met recht trots op zijn!
 
Even een filmpje plaatsen.
Ik ben groot fan van de filmpjes van Discovery Planet, ze brengen prachtige biotopen in beeld en een aantal daarvan hebben gediend als inspiratie voor mijn aquarium.
Deze kwam ik pas vandaag tegen (ik ken ze niet allemaal hoor!!) en daar zit dan ook direct de Brevibora in die ik deze week verwacht te ontvangen.
De waterkleur in dit filmpje doet me goed, want zo ziet het er bij mij ook zo'n beetje uit.
 
Je hebt black water poelen en black water beken. De beken zijn de uitlopers van de grotere rivieren en hebben soms inderdaad nog aardige stroming, de meeste vissen voelen zich echter prima in zowel de beken als de poelen.
 
Voor hen die cijfertjes niet leuk vinden, sla het eerste stukje maar over ;)

Net weer even de wekelijkse watertest gedaan, nadat ik afgelopen weekend een heleboel eikenblad heb toegevoegd.
Tot nu toe zaten de KH en GH rond de 1 of 2, PH net onder de 6.5
Vanavond:
KH: <1
GH: <1
PH: Ergens hoog in de 5, net iets onder de 6.
Dat gaat dus de goede kant op. PH zou nog iets mogen zakken, weet alleen even niet hoe ik dat voor elkaar moet gaan krijgen. Gebruik osmose water, filter 2 filters over turf, er ligt een flinke laag eikenblad op de bodem, dus eigenlijk wel zo'n beetje alles gedaan wat ik kan om het zonder chemicaliën laag te houden.
Opzich is 6 een goede waarde, maar iets lager zou best ok zijn.

Dan nu het andere deel:
De bestelde dieren worden als het goed is zaterdag bezorgt. 40x Brevibora dorsiocellata en 2 koppels Sphaerichthys vaillanti. Ben heel benieuwd hoe dat er uit gaat zien!
 
Dit moest ik toch even delen...
De drie musketiers zijn op doorreis in het aquarium, waar de vierde momenteel is weet ik niet maar die duikt wel vaker even op dus maak ik me niet druk om.
Ik heb een heleboel foto's geschoten, maar een video zegt toch meer. Sorry voor de reflectie, met zo'n kale kop kaatst al het licht nu eenmaal af ;)

 
Thanks, allemaal!

Prachtig om te zien!!


Eten ze goed? Wat voer je ze allemaal?;)
1 keer in de week levend voer, afhankelijk van wat ik kan krijgen, verder eten ze met de pot mee. Vlokken, restjes van tabletjes die in de buurt komen, diepvriesvoer (Artemia, Daphnia, rode/witte mug als het klein genoeg is). Daarnaast wat ze op de bodem en tussen de bladeren en het mos kunnen vinden.

Gaat niet erg hard he die doorreis :D


Prachtig om te zien
Nee, het zijn geen hele snelle visjes, en daar komt ook direct de moeilijkheid van deze dieren bij kijken. Omdat ze zo langzaam en afwachtend zijn, komen ze vaak niet op tijd bij het voer.
Daarom ook die dikke laag bladeren op de bodem, daar kunnen ze tussen foerageren.
 
En dan zojuist ook ontdekt dat de grootste leerii man een schuimnest gebouwd heeft, de eerste! Goed om te zien dat dat ook gebeurt.
 
Goed nieuws en minder goed nieuws gekregen:
- De vissen worden morgen al gebracht
- De vaillanti's zijn niet geleverd, dus die moeten opnieuw besteld worden. Hoelang dat kan duren is onbekend op dit moment.
Ik ga dus op zoek, misschien Vivarium.
 
Goed nieuws en minder goed nieuws gekregen:
- De vissen worden morgen al gebracht
- De vaillanti's zijn niet geleverd, dus die moeten opnieuw besteld worden. Hoelang dat kan duren is onbekend op dit moment.
Ik ga dus op zoek, misschien Vivarium.

Da's wel balen dan! Maar iig leuke nieuwe vissies, en dan heb je nog een doel voor het Vivarium:D
 
Gemengd nieuws.
Maar misschien ook wel beter. De baccies kunnen zich dan eerst aan deze toevoeging aanpassen.
Glas is halfvol :D
 
Vivarium doelen had ik al hoor, maar van deze is de kans groter dat ik hem kan vervullen ;)

En ja, zo kunnen de bacteriën zich aanpassen, al zullen die 4 vissen niet heel veel verschil hebben gemaakt. Vaillanti is niet zo'n grote vervuiler.
In ieder geval komt de school zeker morgen, dus dat zal wel leven in de brouwerij brengen! :D
 

Terug
Bovenaan