Bderooij in Borneo


Net te laat om nog te bewerken.
Zat net met de camera in de aanslag voor wat sfeerbeelden en leerii's toen er een besloot op ontdekkingstocht te gaan. Ze komen uit een bakje van misschien 20 liter, en nu ineens veel meer oppervlak, dus er is nogal wat te ontdekken.
Sommige foto's hebben wel wat reflectie, maar dat mag de druk niet pletten.

Bekijk bijlage 83066
Microsorum pteropus mooi uitgelicht

Bekijk bijlage 83067
Leerii op zoek naar voedsel tussen het Vesicularia dubyana

Bekijk bijlage 83068
Doorkijkje over hout en Microsorum

Bekijk bijlage 83069
Twee leerii's bij elkaar

Bekijk bijlage 83070
Kijk eens wie we daar hebben!
Parosphromenus bintan

Bekijk bijlage 83071 Bekijk bijlage 83072 Bekijk bijlage 83073 Bekijk bijlage 83074 Bekijk bijlage 83075 Bekijk bijlage 83076 Bekijk bijlage 83077 Bekijk bijlage 83078 Bekijk bijlage 83079 Bekijk bijlage 83080
Het stukje mos in het midden van de foto zit op een stuk hout waar de dieren zich onder verstoppen, elke paar minuten verschijnt er eentje onder vandaan om te onderzoeken en eten te zoeken.
Ik heb er net een hoeveelheid Artemia ingegooid, nadat de leerii's genoeg hadden begonnen de paro's het tot zich te nemen.
De twee lijken elkaar totaal niet in de weg te zitten, de leerii's zwemmen gewoon om ze heen en vinden het volgens mij wel prima.

Foto's zijn niet heel best van kwaliteit, maar veel beter zal het met mijn oude beestje ook niet worden, zeker niet zonder flits. Mijn lens is niet zo heel lichtsterk.
En zo kunnen wij ook genieten van een mooie bak. Prachtig Ben!
 
Heel erg gaaf! Vraag me alleen wel af waarom de thermometer zo lekker in het zicht hangt? Tijdelijk even of?
Ja, dat is tijdelijk. Had de temperatuur naar 25 gezet, en wilde zeker zijn dat het overal goed is.

Zojuist heb ik 40x Brevibora dorsiocellata besteld, samen met 2 koppels Sphaerichthys vaillanti.
Worden volgende week aan huis geleverd voor een hele vrolijke prijs! (Lees: Veel minder dan ik bij de LFS zou betalen voor alleen de Brevibora's)
 
Mooi project dit. Bijzondere, interessante vissen. Had ook eens zoiets met Sphaerichthys ocellatus. Kon urenlang voor de bak zitten. Schuw, maar erg leuk gedrag.
 
Mooi project dit. Bijzondere, interessante vissen. Had ook eens zoiets met Sphaerichthys ocellatus. Kon urenlang voor de bak zitten. Schuw, maar erg leuk gedrag.
Dankjewel! Ben er erg content mee, en het wordt met de dag mooier.
 
Ben je daar langs gegaan om deze uit te zoeken?
Nee, ik heb ze van de foto's op zijn website uitgezocht. Een aantal waren al weg en daar heeft hij prachtige stukken voor uitgezocht. Heb het eigenlijk op de gok gekocht zovan 'het zal wel passen', en dat lukte wonderwel goed. Ze kunnen er op 2 manieren in, de ene liet teveel open ruimtes waardoor de visjes niet goed kunnen schuilen.
 
Ik drukte te snel op plaats... Ik ben bezig om de monitoring uit te breiden, ik heb twee temperatuursensors liggen die er binnenkort in gaan, eentje links en eentje rechts. Ga je helemaal niets van zien en dan kan ik via een klein display of via mijn telefoon de temperatuur precies uitlezen.
 
Ik drukte te snel op plaats... Ik ben bezig om de monitoring uit te breiden, ik heb twee temperatuursensors liggen die er binnenkort in gaan, eentje links en eentje rechts. Ga je helemaal niets van zien en dan kan ik via een klein display of via mijn telefoon de temperatuur precies uitlezen.
Dat is een stuk eenvoudiger ja! Al is zo'n goedkope thermometer ook altijd wel fijn ter controle vind ik :D
 
Die blijft er dan ook nog een tijdje bij tot ik zeker weet dat mijn programma stabiel en betrouwbaar is
 
Meeste van de tijd zijn ze aardig rustig, soms hebben ze het even op de heupen en dan vliegen ze de bak door. Ik heb het idee dat er nog een beetje geruzie is over de rangorde in de groep maar over het algemeen zijn ze heel kalm. Echt geweldige dieren om naar te kijken.
 
Maar even een filmpje gemaakt tijdens voedertijd.
Ik schoot wat uit met de witte mug, maar inmiddels is het toch echt allemaal op, een paar kleine stukjes zijn in het mos gezakt en zullen straks door de Paro's opgegeten worden zodra de leerii's weer tot rust gekomen zijn.
Wel een beetje veel spiegeling maar had geen zin om alles uit te doen ;)

 
Vandaag eindelijk het tweede filter aangeschaft. Het is een Eheim 2213 geworden die ik voor een leuke prijs kon krijgen. Niet de zwaarste pomp maar voor het doel genoeg. Samen met de JBL e701 die er al staat heb ik voldoende capaciteit, zonder dat ik teveel stroming ga krijgen.
Moest alleen even zuignapjes en slang halen, meteen maar een Colombo testkoffer meegenomen, en een JBL PH test extra, want de Colombo test gaat maar tot aan 6. KH en GH kun je bepalen tot 'minder dan 1', als ik daar op kom is het wel goed.
Ga vanavond even testen en dan later deze week weer om te zien wat het tweede filter met turf gaat doen.
 
Ben jij ook weer van de straat :D, lees als: lekker bezig met de hobby!
Precies!
Net de pomp schoon gemaakt, straks installeren als het grut op bed ligt.
Wel even kijken of ik ergens een afzuiging en uitstroom vandaan kan halen want wat erbij zit is ingekort, en daar is niet heel veel meer van over... Had ik eerder naar moeten kijken :p
 
Zo, pompje draait, water is getest.
PH: Tussen 6 en 6.5, die mag nog wel een stukje naar beneden. De tweede pomp heeft ook turf dus denk dat dat wel gaat lukken.
GH: 1
KH: 1
Moet de turf in de JBL ook weer vervangen, dat gaat van het weekend met de waterwissel gebeuren.

Wat ook moet gebeuren is andere in- en uitstroom kopen, niet alleen zijn ze erg kort maar ook LELIJK! Dat groen is echt geen gezicht, dus ik denk dat ik JBL setjes aanschaf, donker staat toch beter.
 
Leuk om te zien.

Vraag me alleen af wat de voedings waarde is van witte muggen larven.
Witte muggenlarven zijn naar mijn weten één van de meest voedzame soorten diepvriesvoer. En veel vissen zijn er gek op :p

Edit: Ik zie dat je al een link had gevonden. En blijkbaar zit ik helemaal fout, de zwarte muggenlarven zijn beter :p
 
Toch zijn bij mijn vissen de witte populairder.. :juggle:

Die in en uit setjes ken ik ja.. ziet er niet uit idd. Of je moet een hele volle groene plantenbak hebbeb dan kan t nog..
 
Toch zijn bij mijn vissen de witte populairder.. :juggle:

Die in en uit setjes ken ik ja.. ziet er niet uit idd. Of je moet een hele volle groene plantenbak hebbeb dan kan t nog..
Hier juist de zwarte, die zinken tenminste:D

Bij mij zijn de rode populairder dan de zwarte, maar de witte weer populairder dan de rode.
Heb ooit eens begrepen dat de roden niet heel goed zouden zijn voor labyrinthvissen maar een echte onderbouwing heb ik er nooit voor gekregen.

En ja, in een groene bak zal het best kunnen met die Eheim zut, maar in een blackwater bak springt het echt mega in het oog, geen porum. Zo maar even kijken of ze de JBL set hebben liggen, die is ook wat handiger met het oog op installeren, zit allemaal netjes vast geklemd ipv geschoven.
 

Terug
Bovenaan