Bderooij in Borneo


Zo, vandaag eindelijk contact weten te leggen met de mensen van het Parosphromenus project, een hele uitgebreide mail gekregen met welke soorten ik beter wel en niet kan kiezen.
De ornaticauda is eigenlijk af te raden voor mensen die nog geen ervaring met Paro's hebben, zelfs de meest ervaren houders hebben moeite om deze soort in leven te houden en helemaal om ze tot kweken aan te zetten.
De nummer twee op mijn lijstje, anjuganensis is op dit moment niet aanwezig in de hobby en het lijkt er sterk op dat de soort in het geheel uitgestorven is. Er is nog enige hoop, er is een Chinees op expeditie geweest en die heeft zeker twee exemplaren gezien maar verder onderzoek moet uitwijzen of dit klopt.
Mij is aangeraden om voor een van de 'makkelijkere' soorten te gaan, en daarom wordt ik in contact gebracht met een aantal kwekers uit Duitsland die de P. allani houden.
Versturen kan niet meer omdat de temperaturen al te laag zijn, maar ik ga eens even kijken of ik iemand zo gek kan krijgen dat hij of zij met mij naar de bewuste kweker toe rijdt en daar een groepje Paro's op te halen.
Ik hoop ze dit jaar nog te kunnen plaatsen, maar alles hangt af van beschikbaarheid en locatie. Erg blij dat ik voor de paro's in ieder geval een betere kans heb dan op dit moment voor albimarginata.
Tis dat ik zelf geen auto heb maar anders was ik graag met je meegereden :D
 
Nou, de eerste locatie is bekent: Hamburg :p
Zou ik met het OV zo'n 4 uur onderweg zijn voor een enkele reis, en in totaal alleen al €65,- kwijt zijn voor de reis. Dat wordt wel een beetje gek...
Eens even kijken of er iemand dichter in de buurt is, en ander zien of ik iemand kan interesseren voor een dagje Hamburg.
 
Goed, het gaat dus Hamburg worden.
De beste man heeft 15 verschillende Paro's zitten en kweekt met alle soorten die hij heeft.
Nu maar even iemand zoeken die met me mee gaat, dagje Hamburg kan ook wel gezellig zijn natuurlijk met als afsluiter een bezoek aan Bernd ;)
 
Wat een spannend project Ben. Je steekt er heel wat werk in en hopelijk zal al die inzet beloond worden.
Mooie foto's van de leeri's hoor! Wat zijn dat toch prachtige vissen! Hoe staat het met je drijvers, willen ze al een beetje?
 
Wat een spannend project Ben. Je steekt er heel wat werk in en hopelijk zal al die inzet beloond worden.
Mooie foto's van de leeri's hoor! Wat zijn dat toch prachtige vissen! Hoe staat het met je drijvers, willen ze al een beetje?
Thanks! Ik wil iets dus bijt ik me er in vast ;) Ik moet nog even onderhandelen over de kosten van de Paro's, die zijn nog niet besproken ;)

Ja, leeri's zijn echt heerlijke dieren, ze worden ook steeds brutaler dus ik zie ze steeds meer. De bak heeft zoveel verstopplekken dat ik ze de eerste tijd weinig heb kunnen zien.
Hopelijk deze week nog 3 erbij plaatsen en dan wachten tot ik de andere dieren kan krijgen. De Boraras zijn nog wel het makkelijkste te vinden, de rest is echt een zoektocht.

De lijst van lastige soorten tot nu toe:

- Sundadanio sp.: Utaka is de beste gok, die krijgen ze regelmatig binnen maar het is iedere keer afwachten welke soort. Ze hebben nu S. goblinus en S. cf. Axelrodi zitten, beide soorten van Bintan island dus niet de goede.
- Betta albimarginata: Afwachten waar ik ze kan vinden, ze lijken tot nu toe alleen vanuit Thailand geïmporteerd te kunnen worden tegen hoge kosten. Misschien dat ik toch een andere Borneo Betta soort zal moeten uitkiezen. Ik geef nog niet op ;)
- Parosphromenus sp.: Ophalen in Hamburg, wordt ook geen goedkoop grapje.
 
Waar kies je voor, een man met x vrouwen of meerdere koppels?
2 mannen, 3 vrouwen is mijn idee.


Ja het totaalplaatje zal aardig wat kosten maar dan heb je ook wat prachtigs in je bak.
Ja, dat zeker. Even afhankelijk van de prijs van de Paro's wil ik 7 dieren hebben.
Hopelijk kan ik 3 mannen en 4 vrouwen krijgen.
Voor een idee van de man:
p allani.jpg

Prachtig dier..
 
Ik blijf updaten ;)
Ik stuurde mijn broer een foto van het visje, die meteen vroeg wanneer ik die ging kopen.
Verhaal uitgelegd, hij is bereid om ergens richting eind van het jaar richting Hamburg te rijden om ze op te halen. Even 700 kilometer van mijn deur tot in Hamburg maken, komt voor hem de rit Amsterdam - Enschede nog bij.
Dan maken we er dus mooi een broederdagje van ;)
Misschien dat ik op Vivarium nog iets vind, maar ik ga er niet echt vanuit. Het moet wel echt een Borneosoort zijn namelijk. En dan het liefst wel deze allani, die door de kenners wordt aangeprezen als een 'makkelijke' soort.
 
Ik blijf updaten ;)
Ik stuurde mijn broer een foto van het visje, die meteen vroeg wanneer ik die ging kopen.
Verhaal uitgelegd, hij is bereid om ergens richting eind van het jaar richting Hamburg te rijden om ze op te halen. Even 700 kilometer van mijn deur tot in Hamburg maken, komt voor hem de rit Amsterdam - Enschede nog bij.
Dan maken we er dus mooi een broederdagje van ;)
Misschien dat ik op Vivarium nog iets vind, maar ik ga er niet echt vanuit. Het moet wel echt een Borneosoort zijn namelijk. En dan het liefst wel deze allani, die door de kenners wordt aangeprezen als een 'makkelijke' soort.
Tof dat je het zo geregeld heb! Word inderdaad een broederdag, en ook nog vast heel gezellig! :D
 
Nu wordt de afgelopen dagen erg duidelijk door de experts van het PP forum dat het houden van Paro's in een 240 liter tank geen goed idee is.
Ik moet dus even heroverwegen of ik er nog wel mee door moet gaan...
Redenen:
- In 240 liter zul je ze weinig tot niet zien
- Ze zullen moeite hebben om voer te vinden omdat ze niet zo snel zijn als concurrerende soorten in de bak
- Eventuele nakweek zal niet of pas heel laat te zien zijn waardoor je ze moeilijk kunt uitvangen

Misschien toch maar iets anders bedenken en eerst een klein bakje voor elders in huis op de kop tikken en daar paro's in houden.
Hmm...
 
Het is wel waar dat je ze waarschijnlijk amper zult zien. Mijn Paro zie ik in mijn 30x30 bak amper...
Nouja, dat vind ik nog niet eens het ergste, het zit hem er meer in dat ze misschien moeite hebben om voer te vinden. Nu kan ik natuurlijk wel aardig gericht gaan voeren als ze ergens een plekje uitzoeken maar toch... weet niet of het het risico waard is.
Zulke zeldzame, zwakker diertjes waar je ook nog eens 700 kilometer voor moet rijden.
Als ik ze nu niet haal dan zal er sowieso een kweekbakje gaan komen, maar moet er even goed over nadenken...
 
Wat Jammer Ben, maar je bent wel goed geïnformeerd en kunt wellicht je plannen bijstellen. Wel jammer hoor!
 
Zeer jammer, maar ik denk dat het beter is om de Paro's iets op de langere baan te schuiven en een kweekstelling te maken waar ik ze precies kan geven wat ze nodig hebben.
Dan maar opzoek naar een ander visje wat de bak kan opfleuren :)
 
Je zal zeker en vast iets anders vinden die evenwaardig of zelf beter is Ben .
 
Je zal zeker en vast iets anders vinden die evenwaardig of zelf beter is Ben .
Evenwaardig kan ik me nauwelijks voorstellen, want in de afgelopen maanden zijn deze dieren snel naar de #1 positie van favoriete visjes gegaan ;)
 
Overigens is het nog niet helemaal van de baan hoor! Ik ben aan het overleggen over manieren waarop het toch zou kunnen slagen, maar er is een kans dat ik het gewoon laat gaan en later een kweekopstelling ga opbouwen in een ongebruikt hoekje in huis.
Mocht het niet gebeuren moet ik de boeken weer in om uit te zoeken welke dieren ik in hun plaats ga houden.
Gezien het ook al zo moeilijk is om aan de Betta's te komen kan het wel even duren voor het aquarium zijn volledig bestand heeft ;)
 
Ik kan me je (voorlopige) besluit voorstellen Ben en gelet op de afstand en de risico s is dat denk ik een goede beslissing.
 
Een optie zou zijn: Een klein bakje op de kop tikken met heater en sponsfilter, daar 1 paartje Paro's in doen zodat ik vrij zeker ben dat ik sowieso van dat ene paartje nakweek krijg, dan de andere twee paren in de grote bak.
Stof tot nadenken....
 
Heb je wel weer een opstarttijd van een dikke 6-7 weken.

Zou het denk ik ook niet doen in je grote bak
 
Als de gesprekken tot een conclusie zijn gekomen zal ik wel even updaten.
Krijg net van de beheerder van het forum (en 'grote naam' in de Paro's community) het aanbod om 20 P. linkei op te gaan halen, moet ik wel naar Copenhagen :p
Een grotere groep zou namelijk wel goed kunnen, dan moet de rest van het bestand wel wat overhoop, maar de tank is toch gebouwd om labyrinthvissen heen, dus dat zou een minder verlies zijn voor mij.

Het KAN dus wel, maar dan een flinke groep... hoe dat te bereiken? Even een nachtje over gaan slapen, zoals men dat zegt :)
 
Heb je wel weer een opstarttijd van een dikke 6-7 weken.

In een klein tankje hoeft dat niet persé, direct beginnen met osmose water en de juiste toevoegingen moet het sneller kunnen dan nu, zeker met wat gebruikt filtermateriaal e.d.
Eens kijken of ik iets kan bedenken ;)
 
Bij mij heeft het 8 weken geduurd onder de omstandigheden die je beschrijft.
Da's best lang ;) Ach, ik zie het wel.. heb nog even tijd.

Wel vandaag de groep leeri's compleet gemaakt, er zwemmen er nu 5 rond. Twee mannen en drie vrouwen, ze hadden bij de LFS een heleboel mooie zitten dus ik kon goed kijken.
Heb ze net na 2 uur overwennen vrijgelaten, zodra ze gewend zijn en zich laten zien zal ik weer nieuwe foto's plaatsen.

Nog even staan kijken bij de 4 hele zielige Paro's (staan als deissneri, maar zijn het zeker weten niet), die dus op hetzelfde water als alle andere dieren zitten... Kon me niet meer inhouden, direct een opmerking gemaakt dat de naam niet klopt en dat ze toch echt op zuur water moeten anders gaan ze het niet lang maken.
Had ik een geschikt bakje gehad dan zou ik ze waarschijnlijk alle vier meegenomen hebben..
 
De deissneri die jij zag zijn waarschijnlijk dezelfde soort als ik heb. Zelfs op de site van ruinemans is duidelijk te zien dat het geen deissneri is, en de paro op de foto is dezelfde als die van mij.
 
De deissneri die jij zag zijn waarschijnlijk dezelfde soort als ik heb. Zelfs op de site van ruinemans is duidelijk te zien dat het geen deissneri is, en de paro op de foto is dezelfde als die van mij.
Nou, sla je slag, ze hebben er vier bij Veldhuis. Ze moeten daar echt zsm weg, te zielig voor woorden...
 
Had ik een ingedraaid bakje staan had ik deze meegenomen in plaats van de leeri's... Kon het moeilijk aanzien.
 
Het bestand gaat danig op de schop, zit te denken aan een groep van 10 Desmopuntius pentazona en een school van 20 of 30 Brevibota dorsiocellata.
Misschien dan nog een wildvang Betta erbij, maar daar ben ik nog niet over uit.
Paro's gaan in deze bak niet komen, hoe graag ik ze ook wil. Daar komt een apart projectje voor, maar daarover later meer.

Zojuist de kamer maar weer even verduistert, de vrouw gaat vroeg naar bed wegens een zeldzame vroege dienst (half 7 de deur uit) dus ik had even volledig vrij spel ;)

Helaas heeft de oplossing van de hot pixels maar kort geduurd, er zit een hele lelijke lijn op hogere ISO's (al gaat de camera maar tot 1600), zo'n beetje midden in beeld.
Toch een paar foto's om hier te laten zien, ik vind de dieren te mooi om ze niet te tonen.

DSC_7901.JPG
DSC_7925.JPG
DSC_7935.JPG
DSC_7944.JPG
DSC_7954.JPG
DSC_7956.JPG
DSC_7960.JPG
DSC_7961.JPG
DSC_7964.JPG
DSC_7969.JPG
DSC_8000.JPG
DSC_8011.JPG
DSC_8032.JPG
 
Ik denk dat 10 desmopuntius in de bak zullen verdwijnen. Ik zou minimaal 20 erin doen. Dat werd mij toen aangeraden voor 60x60, dus in 120cm lijkt het mij het minimum.
 

Terug
Bovenaan