Bassleer geven aan goudvissen/sluiers


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Ha beste vissenvrienden,

Vraagje. Ik heb onlangs wat potjes bassleer gekocht voor m'n tropische bak, alleen, die vissen lusten het niet. :unsure:.
Nu vroeg ik me af, mag ik dit voer ook aan mijn bejaarde goudvis/sluiers geven? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb o.a. de 'green' variant en degene met chlorella gekocht. Het is allemaal zinkende korrel.
 
Ik vind het ook vrij bizar dat ze het niet blieven. Zowel m'n manen als m'n boesemani regenboogvissen eten het niet. Geef al een paar dagen achtereen kleine beetjes, maar nee hoor. De Acai-variant lusten ze wel. Daarom ook de andere varianten bijgekocht, maar het wordt niet gegeten. Weird.
 
Vreemd is het niet. Ik voer ook al jaren Bassleer en sommige vissen lusten sommige smaken gewoon niet. Van de smaken die ik geprobeerd heb is de Aloe vera nog het geliefdst.
 
Zouden visvoerproducenten smaaktesten houden onder de doelgroep? :DD
Goed om dat te weten van de aloë-smaak, @verbeek! Dank.

Ik vraag me nu af, waarom lust een vis iets wel, of niet?
Is het gewenning (vaker voeren)? Of herkenning (dat iets eetbaar is)? Of heeft het ook te maken met waar de vis behoefte aan heeft (eiwitten, algen), dus dat de vis eet waar hij van weet dat hij het nodig heeft?

Dan nog een specifiekere sluier/goudvisgespitste vraag. Zijn er elementen in niet-specifiek-goudvis-of-sluier-visvoer die zij minder goed verdragen of niet mogen hebben? Bijvoorbeeld, zoiets als citrusvruchtvlees (ik roep maar even iets van de ingrediëntenlijst). Wat voor zover ik zie niet in hikari zit maar wel in bassleer.
Wat ik ook zie is dat bassleer meer ruw eiwit bevat (54% t.o.v. 48%), en dubbel zoveel ruw vet (15% t.o.v. 7%) als de hikari (fancy goldfish balance). Ruwe as heeft hikari 17% t.o.v. bassleers 10%. Ik weet niet goed wat dit allemaal betekent (voor mijn vissen). Neem aan dat hikari deze samenstelling specifiek heeft gemaakt omdat dat goed is voor sluiers (algemeen), die hun voedsel ook weer anders verteren dan tropische vissen (van wat ik ervan heb begrepen inmiddels, omdat ze geen maag hebben).
Waar het mij om gaat is dat ik ze niet in mijn onwetendheid iets voer wat ze niet goed trekken. Ik heb hier oude en kwetsbare vissen, als ik die opzadel met moeilijker verteerbaar voedsel is dat niet zo verstandig.
 
@Erikdebrabander heeft wat info gedeeld over bassleer. Bij FGS waren veel meldingen over dode fancy s na voeren van bassleer.

Mijn sluiers lusten ook niet alles van bass leer. Veel word uitgespuugd met een blik vreet dat zelf maar op :rolleyes:

Een tijd geleden had ik een potje knoflook en forte gekocht. Dit lusten ze wel maar toen begon een van mijn ryukin op de rug te belanden. Nu weet ik niet of dit aan het voer is gerelateerd maar ik durf het niet meer te geven. Er is zoveel ander voer dus ga ik geen risico verder nemen. De slobbers krijgen nu die korrels af en toe en die lusten het ook graag en blijven gewoon zwemmen hoe ze horen te zwemmen.

Gezien de spijsvertering van sluiers en kans op verstoppingen raden de fancy nerds veel al licht verteerbaar voedsel aan. Dus niet teveel eiwit/protientjes en vet. Maar ja wat is veel..... Een en ander hangt denk ook af in welke mate je voer. Volgens mij is ruwe as een soort van vulmiddel waar ze verder niets aan hebben.

Ik denk dat ze gewoon smaak hebben waardoor ze het ene wel of niet lekker vinden. Net als bij ons lust de ene iets wel en de ander niet. Mijne kunnen hardnekkig gewoon 4 dagen niets eten als het ze niet blieft maar na 4 dagen gaan ze het toch met grote tegenzin het eten. Hoewel dit een grappig gezicht is want je zie die koppies echt zwaar beledigd kijken; komt ze weer met die troep, doe ik dit niet want waarom, er is zat wat ze wel lekker vinden. Met medicinaal voer moet het wel, dat is in het belang van hun gezondheid. Daarom schiet dit vaak niet op als je bacterieel moet bestrijden want als je vissen 4 a 5 dagen gewoon niet eten loop je achter de feiten aan.

Mijne zijn gek op artemia en heb onlangs vlokreeftjes brokjes gekocht. Ik denk dat zullen ze wel zalig vinden maar ze nemen het niet eens in de bek. Ze zweven er boven en halen dan hun neus op. Ik denk dat ze ruiken en dit blijkbaar te min ruikt.........................

Het is ook weer z on moeilijk onderwerp want elke visvoer verkoper en maker beweert natuurlijk dat hun voer het beste is................
 
Hebben chlorella en green ook zoveel eiwit? Dat is inderdaad te veel. Voor vissen die een lager eiwit gehalte nodig hebben ben ik overgestapt naar Dennerle Goldy, heeft mijns inziens betere ingrediënten en is zachter wat de vissen aantrekkelijker vinden, met de Dennerle korrels geen spugers.
 
vergelijking samenstelling visvoer.jpg


Ik heb even een tabelletje gemaakt met alle info van de etiketten van meeste soorten voer die ik hier heb.
 
Een tijd geleden had ik een potje knoflook en forte gekocht. Dit lusten ze wel maar toen begon een van mijn ryukin op de rug te belanden. Nu weet ik niet of dit aan het voer is gerelateerd maar ik durf het niet meer te geven. Er is zoveel ander voer dus ga ik geen risico verder nemen. De slobbers krijgen nu die korrels af en toe en die lusten het ook graag en blijven gewoon zwemmen hoe ze horen te zwemmen.
Wat vervelend! En ik had hier iets soortgelijks met Fishelangelo laatst (ook een Ryukin), die lijkt wat zwemblaasissues te krijgen van de hikari goldfish excel. :unsure: Ik voer dat nu even helemaal niet meer aan ze, en hij maakt het nu ook weer goed. Ik wil binnenkort toch eens opnieuw de goldfish excel proberen te voeren, als het dan weer ontstaat weet ik dat het aan het voer ligt, en niet aan iets anders.

Gezien de spijsvertering van sluiers en kans op verstoppingen raden de fancy nerds veel al licht verteerbaar voedsel aan. Dus niet teveel eiwit/protientjes en vet.
Dank! Dan zou ik eigenlijk ook best eens de korrel kunnen afwisselen met algenwafeltjes, als ik zo de tabel zie. Maar dat zegt natuurlijk niks over de vitaminen die er in zitten. Misschien maak ik daar op den duur ook nog wel een overzichtje van.

Hebben chlorella en green ook zoveel eiwit? Dat is inderdaad te veel. Voor vissen die een lager eiwit gehalte nodig hebben ben ik overgestapt naar Dennerle Goldy, heeft mijns inziens betere ingrediënten en is zachter wat de vissen aantrekkelijker vinden, met de Dennerle korrels geen spugers.
Het is misschien als avocado's. Mega gezond, maar ook hoog in calorieën, dus als je er veel van eet word je sneller te dik als je de rest van je eetpatroon/lifestyle niet er op aan past.
Dank voor de dennerle-tip! Ik ga eens zoeken wat daar in zit.
 
Bedankt voor het overzicht. Het verbaast me dat alle Bassleers zo'n beetje hetzelfde eiwit gehalte hebben, ik had gedacht dat de green/herbal/chlorella e.d. ook echt aangepast waren op vissen met een meer plantaardig dieet. Bij Dennerle hebben de voeders wel allemaal verschillende eiwit gehaltes,± 20%,25%, 30%, etc
 
Er bestaan ook plantaardige eiwitten.
Of bassleer deze gebruikt kan ik (nog)niet zeggen. Ik zou het hem eens moeten vragen.
 
Voor de analyse op de verpakking maakt de herkomst van de eiwitten wettelijk niet uit. Fabrikanten van goedkope diervoeders maken hier gebruik van door bv veren door het honden/katten voer te vermalen. Op de verpakking heet dat dan "afkomstig uit dierlijke bijproducten", of "vismeel", o.i.d waar geen verdere specificatie van hoeft worden gegeven.
De kwaliteit van de eiwitten maakt uiteraard wel uit voor degene die het moet eten. Het zal duidelijk zijn dat eiwitten uit biefstuk van een betere kwaliteit zijn dan die uit tarwe, of veren.
De eiwit analyse moet dus bekeken worden samen met de eerste ingrediënten voor de herkomst. Daarom neem ik tegenwoordig Dennerle, zij claimen geen 'fish meal' te gebruiken maar de eiwitten zijn afkomstig uit de Hermetia illucens, een soort vliegen.
 
Dank voor jullie reacties, ik ben weer een beetje wijzer!
@verbeek dus als er op een potje staat (Bassleer acai)"Samenstelling: vis, en visbijproducten, granen, schaaldieren, plantaardige bijproducten, gist, mineralen", en er staat even verderop bij analyse 'ruw eiwit: 55%', kan ik dan concluderen dat het meeste van die eiwitten van dierlijke (vissige) oorsprong zijn, en daarna van granen? Wat als eerste genoemd wordt, daarvan is het meeste afkomstig, toch?
Bij de green-variant staan de granen eerst genoemd, dan de vis-en-bijproducten. Dus dan zouden de meeste eiwitten van dat voer komen uit graan? Makes sense.
Wat ik wel lastig vind is dat ik dan nog steeds niet weet hoeveel komt van graan, en hoeveel komt van vis. kan 70& versus 30% zijn, maar 51% om 49% kan net zo goed. :unsure:

Ik zie dat de hikari (goldfish excel en de fancy balance) de vis-en bijproducten als eerste noemt. Betekent dat dat ik mijn ouwe bejaarde goudvis beter bassleer (green) kan gaan voeren? Of ontloopt dat elkaar dan weer niet veel omdat de hikari sowieso een lager eiwit en vetpercentage heeft? Puzzeltje! Wat doen vezels voor de darmen van een oude goudvis? Ik zie dat de bassleer green daar 12% van heeft, maar de hikari helemaal niet.
 
Voor de analyse op de verpakking maakt de herkomst van de eiwitten wettelijk niet uit. Fabrikanten van goedkope diervoeders maken hier gebruik van door bv veren door het honden/katten voer te vermalen. Op de verpakking heet dat dan "afkomstig uit dierlijke bijproducten", of "vismeel", o.i.d waar geen verdere specificatie van hoeft worden gegeven.
De kwaliteit van de eiwitten maakt uiteraard wel uit voor degene die het moet eten. Het zal duidelijk zijn dat eiwitten uit biefstuk van een betere kwaliteit zijn dan die uit tarwe, of veren.
De eiwit analyse moet dus bekeken worden samen met de eerste ingrediënten voor de herkomst. Daarom neem ik tegenwoordig Dennerle, zij claimen geen 'fish meal' te gebruiken maar de eiwitten zijn afkomstig uit de Hermetia illucens, een soort vliegen.
Goede keus voor insectenmeel. Oceanen hebben al genoeg te lijden.
We focussen ons inderdaad teveel op percentages en hoeveelheden.
Ik hoop dat de fabrikanten dit ook inzien en in de nabije toekomst allemaal overgaan op bijv insectenmeel en meer algen.
Als je nadenkt is het ook eigenlijk voor de meeste vissen helemaal niet natuurlijk om grote hoeveelheden vismeel binnen te krijgen. De meeste omnivore vissen eten vooral plantaardig materiaal en insecten in het wild, geen vermalen vis.
 
dus als er op een potje staat (Bassleer acai)"Samenstelling: vis, en visbijproducten, granen, schaaldieren, plantaardige bijproducten, gist, mineralen", en er staat even verderop bij analyse 'ruw eiwit: 55%', kan ik dan concluderen dat het meeste van die eiwitten van dierlijke (vissige) oorsprong zijn, en daarna van granen? Wat als eerste genoemd wordt, daarvan is het meeste afkomstig, toch?
Het klopt dat de ingrediënten in aflopende volgorde van hoeveelheid genoemd moeten worden. Maar uit de ingrediënten van de Bassleer Green blijkt helaas dat het meer een marketing product is met vele "smaken" (voor de koper) als iets wat specifiek voor voornamelijk herbivore vissen is gemaakt. Herbivore vissen krijgen maar weinig eiwit binnen, omdat plantaardig materiaal nu eenmaal weinig eiwit bevat. De "green" is dus een economisch product voor Basleer, er gaan verhoudingsgewijs meer goedkope granen in als in de andere varianten. Evengoed blijkt nu dat de green/chlorella ongeschikt is voor grotendeels herbivore vissen, ik begin nu te begrijpen waarom in een ander topic iemand problemen kreeg met het voeren van Basleer aan de sluierstaarten. Je wilt dat ook niet aan je Mbunas voeren, als je dan kijkt bij de Veggy van Dennerle is hij wel 25% en met meer kool als tarwe, en zonder vis. (Tarwe hoort niet als 1e ingredient in visvoer, noem mij een vis die granen eet) Van Hikari zul je die ingredienten moeten plaatsen, ik ken alleen een andere Hikari en daar waren ze nogal standaard (dus beneden peil), de prijs was er ook niet naar dus ik gebruik dat eigenlijk niet meer.
 
'k heb antwoord (of toch iets in die aard) gekregen van Bassleer.
De varianten green, chlorella en herbal hebben een groter aandeel plantaardige eiwitten dan de andere soorten.
Percentages of andere cijfers worden niet genoemd.
 
Helaas een onzin reactie van iemand bij Bassleer die er weinig van weet, gaat tegen zowel EU regelgeving in wat betreft etikettering als logica.
 
Helaas een onzin reactie van iemand bij Bassleer die er weinig van weet, gaat tegen zowel EU regelgeving in wat betreft etikettering als logica.
Tenzij die persoon tekent met de naam van iemand anders, was dit niet zomaar iemand.
 
Ik kan mijn bericht niet meer bewerken, er moet staan: Helaas een onzin reactie van iemand bij Bassleer die er weinig van weet, zoals ik zei moeten alle eiwitten opgeteld worden in EU regelgeving maar gaat in tegen zowel wetenschap als logica.
 
Heel teleurstellend dan, ik had Bassleer hoger zitten.
Maar hun standpunt is dus, alle vissen hebben rond de 50% eiwit nodig, alleen voor de herbivore vissen mengen we gewoon meer graan bij zodat het merendeel "plantaardig eiwit" is.
Ondanks dat dat aantoonbaar onzin is, horen granen niet het 1e ingredient te zijn in diervoeding bestemd voor dieren die nooit graan eten, dat is een kenmerk van voeder van twijfelachtige kwaliteit. Ik begrijp dat ze hun standpunt ook niet meer gaan veranderen (want dan zouden ze moeten toegeven dat dit een fout is) maar als je in zoiets al verhard, wat is er dan nog meer mis mee? Ik heb het heel lang gebruikt en wilde binnenkort weer een aantal potten bijbestellen, maar ik ga nu maar naar een andere fabrikant zoeken, of anders maar gewoon meer Dennerle kopen.
 
Heel teleurstellend dan, ik had Bassleer hoger zitten.
Maar hun standpunt is dus, alle vissen hebben rond de 50% eiwit nodig, alleen voor de herbivore vissen mengen we gewoon meer graan bij zodat het merendeel "plantaardig eiwit" is.
Ondanks dat dat aantoonbaar onzin is, horen granen niet het 1e ingredient te zijn in diervoeding bestemd voor dieren die nooit graan eten, dat is een kenmerk van voeder van twijfelachtige kwaliteit. Ik begrijp dat ze hun standpunt ook niet meer gaan veranderen (want dan zouden ze moeten toegeven dat dit een fout is) maar als je in zoiets al verhard, wat is er dan nog meer mis mee? Ik heb het heel lang gebruikt en wilde binnenkort weer een aantal potten bijbestellen, maar ik ga nu maar naar een andere fabrikant zoeken, of anders maar gewoon meer Dennerle kopen.
Zelfde dan toch voor dat verreweg de meeste vissen geen vismeel in het wild gaan eten?
 
Zelfde dan toch voor dat verreweg de meeste vissen geen vismeel in het wild gaan eten?
Nee, graan is gewoon niet voedzaam voor dieren die het normaliter niet eten, je ziet het ook vaak in goedkoop vogelvoer zitten, terwijl er maar een paar graaneters onder de vogels zijn en de rest eet heel iets anders, vogels zijn zo slim het graan niet te eten, maar visvoer word gewoon gegeten door de vissen maar plat bezien help je ze er dus niet mee. Reden dat er zoveel graan in diervoeder zit is omdat het geen drol kost
 
Het klopt dat de ingrediënten in aflopende volgorde van hoeveelheid genoemd moeten worden. Maar uit de ingrediënten van de Bassleer Green blijkt helaas dat het meer een marketing product is met vele "smaken" (voor de koper) als iets wat specifiek voor voornamelijk herbivore vissen is gemaakt. Herbivore vissen krijgen maar weinig eiwit binnen, omdat plantaardig materiaal nu eenmaal weinig eiwit bevat. De "green" is dus een economisch product voor Basleer, er gaan verhoudingsgewijs meer goedkope granen in als in de andere varianten. Evengoed blijkt nu dat de green/chlorella ongeschikt is voor grotendeels herbivore vissen, ik begin nu te begrijpen waarom in een ander topic iemand problemen kreeg met het voeren van Basleer aan de sluierstaarten. Je wilt dat ook niet aan je Mbunas voeren, als je dan kijkt bij de Veggy van Dennerle is hij wel 25% en met meer kool als tarwe, en zonder vis. (Tarwe hoort niet als 1e ingredient in visvoer, noem mij een vis die granen eet) Van Hikari zul je die ingredienten moeten plaatsen, ik ken alleen een andere Hikari en daar waren ze nogal standaard (dus beneden peil), de prijs was er ook niet naar dus ik gebruik dat eigenlijk niet meer.

de meeste herbivoren eten hoofdzakelijk algen, en eventueel wat waterplanten. die zijn een heel stuk eiwitrijker dan de groenten die wij kennen ( en ook beter verteerbaar)
geef je herbivoren enkel komkommer en sla te eten dan verhongeren ze ook al is hun maagje gevuld. Ook herbivoren hebben een serieus aandeel eiwit nodig. Maar wel in combinatie met een hoger aandeel vezels/ballaststoffen/celstof/c-n-ratio of hoe je het ook wilt noemen.

van nature zijn koolhydraten in het menu van vissen relatief schaars en eiwitten en vetten dus belangrijker in het dieet. granen zijn ook vooral nuttig om mooie korreltjes en vlokjes te kunnen maken van vismeel en olie. en niet perse nuttig voor de vis. Overigens is granen nogal een breed begrip. zetmeel en zemelen zijn toch weer heel anders kwa voedingswaarde.

geen enkel visvoer is perfect en elke vis is anders. varieren en vooral niet overvoeren is het belangrijkste. Er bestaat geen slecht voer, alleen een slecht dieet.
ik voer Bassleer als basis een paar keer per week en vul het aan met groengeleivoer, levendvoer etc.
Bassleer is begonnen als voer voor de eigen groothandel in siervies, dus voer waardoor visjes snel aansterken bij import zodat ze door kunnen naar de aquariumzaak. Het is dan ook wat rijker in voedingstoffen en dus gemakkelijker te overvoeren dan sommige andere merken.
 
Ja dat klopt Nicoline. Het idee dat alle dieren hetzelfde eiwit gehalte behoeven is absurd, of dit nu om zoogdieren, vogels of vissen gaat. Het is al zo lang ontkracht, het leeft alleen nog in de grootschalige veehouderij en diervoederindustrie. Ik denk dat die mensen het zelf ook niet geloven maar enkel het verkondingen uit commercieel belang.

Akwarium veel van wat je zegt klopt wel echter... veel herbivoren moeten de hele dag door algen of gras grazen juist omdat er zo weinig eiwit in zit. Het is niet zo dat plantaardige eiwitten even voedzaam zijn als dierlijke, of dat 54%, 56% eiwit een acceptabele hoeveelheid is voor herbivore vissen. Het argument dat Bassleer het doet vanwege zijn groothandel deugt niet, zodra hij het in de markt zet voor particulieren.
 

Terug
Bovenaan