Bakgenoten voor Betta


N

nori

Guest
Beste mensen,

Ik heb een 40x32x28cm bak (35 liter) met een betta en een renslak. Ik vroeg me af of er vissoorten zijn die er nog mogelijk bij kunnen. Ik dacht hierbij aan vissen zoals de Otocinclus. Ik zag dat deze in een 40cm bak konden. Maar ik zou graag willen weten of dat te doen is met een betta. Qua eventuele agressiviteit van de betta en de ruimte natuurlijk, want de Oto's zijn groepsdiertjes. Of ik dacht aan kleine Cory's, zoals de Hastatus/Habrosus.

Garnalen zijn trouwens geen optie, hij lijkt er toch iets te veel interesse in te hebben en hen te zien als hapje... :(
Dit is de bak op dit moment (later komt een hang-on filter erbij ter vervanging van het binnenfiltertje) :

IMG_20180202_160821[2370].jpg
 
.
35 liter is niet heel veel. Je kan in de database van Aquavisie kijken. Daar kan je op eigenschappen en leefomgeving van vissen zoeken. Die otos leven vaak ook wel in scholen, dan ga je niet veel ruimte overhouden.
Kijk ook even naar het temperatuurspectrum van de vis. Ik ken genoeg mensen die betta`s bij kamertemparatuur houden, maar bij mij hebben ze het altijd veel beter gedaan rond de 27 of 28 graden. En dat is voor veel soorten toch wel wat teveel van het goede.
 
Ik zou in een 35 liter er niets meer bijzetten. Netto is het nog minder denk ik.
 
Het ziet er wel prachtig uit!;)
Ik zou in een 35 liter er niets meer bijzetten.
Ik sluit me hier wel bij aan, hoe oud is jouw betta, als hij nog gaat groeien kan er helemaal moeilijk iets bij. Bij zo’n bakje denk ik namelijk aan rasbora’s maar gezien hun geringe grote ben ik bang dat ze als snack eindigen...
 
35 liter is niet heel veel. Je kan in de database van Aquavisie kijken. Daar kan je op eigenschappen en leefomgeving van vissen zoeken. Die otos leven vaak ook wel in scholen, dan ga je niet veel ruimte overhouden.
Kijk ook even naar het temperatuurspectrum van de vis. Ik ken genoeg mensen die betta`s bij kamertemparatuur houden, maar bij mij hebben ze het altijd veel beter gedaan rond de 27 of 28 graden. En dat is voor veel soorten toch wel wat teveel van het goede.

Bedankt voor de tip! Die site is erg handig :). Ik houd mijn betta nu op ongeveer 25-26 graden. 28 is misschien zelfs beter ja... Voor de nieuwsgierigheid, leven otos in grote scholen of kleine (bijvoorbeeld 3 of juist 10)?

Ik zou in een 35 liter er niets meer bijzetten. Netto is het nog minder denk ik.

Ja eigenlijk wel he, jammer dat ik niet nog een grotere bak neer kon zetten met allerlei soorten visjes. Woon in een klein appartementje als student, dus ik moet al blij zijn dat ik in ieder geval een bakje kan hebben :p.

Het ziet er wel prachtig uit!;)

Bedankt!:D

Ik sluit me hier wel bij aan, hoe oud is jouw betta, als hij nog gaat groeien kan er helemaal moeilijk iets bij. Bij zo’n bakje denk ik namelijk aan rasbora’s maar gezien hun geringe grote ben ik bang dat ze als snack eindigen...

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe oud hij is... Ik denk wel nog aan de jonge kant, dus hij groeit nog wel. Rasbora's zijn erg leuk, maar ik ben ook bang dat mijn vis die kleintjes als voedsel gaat zien...

Dus eigenlijk is het het beste om het zo te houden :p.
 
Wat een prachtige bak heb je ingericht zeg!

Ik wist niet dat Beta's op 27-28 graden gehouden moesten worden.
Weer wat geleerd, heb ze zelf nog nooit gehad, maar zat er wel aan te denken, alleen heb ik geen bak met zo'n hoge temperaturen.
Maar trouwnes? Dan kunnen er toch zowiezo geen garnalen bij?
 
even otos in grote scholen of kleine (bijvoorbeeld 3 of juist 10)?
Bij mijn weten met honderden samen.
Ik heb zelf in mijn Superfish Home 80 een school van 15 stuks. Een school voor een aquarium is minimaal 6, liefst meer. Voor mij begint het eigenlijk pas bij acht.
 
Die temp vindt ik erg hoog en ik heb ze op 23 graden zitten. Hoe warmer ze zitten des te minder lang ze leven.
 
Wat een prachtige bak heb je ingericht zeg!

Ik wist niet dat Beta's op 27-28 graden gehouden moesten worden.
Weer wat geleerd, heb ze zelf nog nooit gehad, maar zat er wel aan te denken, alleen heb ik geen bak met zo'n hoge temperaturen.
Maar trouwnes? Dan kunnen er toch zowiezo geen garnalen bij?

Erg bedankt! Ben er nog niet heel tevreden mee, maar begint langzaam wat te worden. Elke bron zegt weer wat anders als het gaat om temperaturen, erg lastig te bepalen want dan echt de beste temperatuur is... Daarom heb ik een beetje de middenweg gedaan:D. Toen er garnalen in zaten had ik de temperatuur iets meer richting de 24 ingesteld.

Bij mijn weten met honderden samen.
Ik heb zelf in mijn Superfish Home 80 een school van 15 stuks. Een school voor een aquarium is minimaal 6, liefst meer. Voor mij begint het eigenlijk pas bij acht.

Erg leuk zo'n grote groep Oto's. Ik hoop echt op een dag de mogelijkheid/het geld te krijgen om een bak te hebben met zo'n schooltje en een flinke groep Cory's. Goed om te weten! Ik zie heel vaak dat mensen maar een of een paar van die Oto's nemen, wat dus eigenlijk helemaal niet ideaal is voor hen...

Die temp vindt ik erg hoog en ik heb ze op 23 graden zitten. Hoe warmer ze zitten des te minder lang ze leven.

Daarom heb ik dus voor die middenweg gekozen. Ik heb in het begin zitten stoeien met de temperatuur en ik heb gelet op hoe mijn vis zich gedraagt bij elke temperatuur. Ik kwam tot de conclusie dat hij zich het prettigst lijkt te voelen op de temperatuur waar de verwarming nu op staat. Natuurlijk is dat niet altijd goed te zien; hoe hij zich voelt, maar hij zwemt prettiger rond en maakt meer bubbelnestjes dan als ik de verwarming lager of juist hoger zet. Dit kan natuurlijk weer verschillen met andere betta's.

Als je kijkt naar zijn natuurlijke habitat in de rijstveldjes in Zuid-Oost Azie, is het duidelijk dat ze die hoge temperaturen wel gewend zijn. Ik kom regelmatig in Vietnam (een van de landen waar ze voorkomen) en ik kan me voorstellen dat die poeltjes vrij heet kunnen worden. Natuurlijk moet je wel rekening houden met dat deze betta's doorgefokt zijn en dus meer voor in huis bedoeld zijn. Ik geloof immers dat als ik mijn betta in zo'n poeltje zou vrijlaten hij het minder goed zou doen dan een echte "wilde" betta, door kleur, minder sterk instinct, langere vinnen etc. Dus ik ben van mening dat ze lagere temperaturen zoals 23 graden prima kunnen hebben. De hoge temperaturen ook wel, ondanks de "versnelde veroudering", maar ik denk niet dat de betta daar wat van merkt :p. Als hij zich maar prettig voelt :D.
 
De Betta temperatuur is volgens mij ook een lang gaande discussie met vele uiteinden. En zoals gezegd, ik ken veel plaatsen waar ze zo ongeveer op kamertemperatuur zitten en dat gaat goed. Bij mij zat er op die temperatuur geen gang in bij mijn betta`s, die deden het veel beter op hogere temperaturen vandaar. Ik zou zeggen, kijk gewoon naar je vis.
 
Je zou er wat Japnonca's bij kunnen doen die zijn wel wat te groot om als voedsel te dienen.
 
En ik zou die thermometer er uit halen of ergen achter in de hoek hangen.
 
Die van mij zit tussen de afdekplaat en het glas gestoken, blijft hangen door het zuignapje dat eraan zit. Zo kan ik hem goed verstoppen en is hij toch makkelijk af te lezen, hoef hem er maar even tussenuit te trekken
 
De Betta temperatuur is volgens mij ook een lang gaande discussie met vele uiteinden. En zoals gezegd, ik ken veel plaatsen waar ze zo ongeveer op kamertemperatuur zitten en dat gaat goed. Bij mij zat er op die temperatuur geen gang in bij mijn betta`s, die deden het veel beter op hogere temperaturen vandaar. Ik zou zeggen, kijk gewoon naar je vis.

Ben ik helemaal mee eens:)

Je zou er wat Japnonca's bij kunnen doen die zijn wel wat te groot om als voedsel te dienen.

Dat kan wel een optie zijn. Ben alleen bang dat mijn vis daar ook wel naar gaat happen, want hij zag de slak zelfs als interessant hapje. Uiteindelijk besefte hij dat zijn huisje wel erg beschermend was, dus nu laat hij die met rust :D.


En ik zou die thermometer er uit halen of ergen achter in de hoek hangen.

Ah oke, is misschien wel mooier ja. Vind het altijd wel fijn om de temperatuur te kunnen zien en verstoppen lukt niet echt in mijn bakje. Dan laat ik hem eerder helemaal in het zicht :D
 
Ah oke, is misschien wel mooier ja. Vind het altijd wel fijn om de temperatuur te kunnen zien en verstoppen lukt niet echt in mijn bakje. Dan laat ik hem eerder helemaal in het zicht :D
Ik heb het over een Home 80, realiseerde me dat het in jouw bakje ook niet werkt. De mijne heeft een zwarte boog met de LED's over de bak en daarachter valt hij dan weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: nori
Ik heb het over een Home 80, realiseerde me dat het in jouw bakje ook niet werkt. De mijne heeft een zwarte boog met de LED's over de bak en daarachter valt hij dan weg.

Hahah, is een stuk groter ook dan mijn bakje. Het is dan wat makkelijker ja :p.
 

Terug
Bovenaan