Bak starten voor kweek geweislakken


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Hallo,

Zoals hier te lezen is zouden wij graag willen proberen geweislakken te kweken. Hiervoor moeten wij een zoutwaterbak starten. Dit heb ik echter nog nooit gedaan. Natuurlijk heb ik me een beetje ingelezen maar het doel van veel artikelen die je leest is het houden van vissen/levens steen.
Mijn doel is natuurlijk iets anders. Daarom ben ik op zoek naar tips/ervaringen met het kweken van geweislakken. En vraag ik me af of voor mijn doel een eiwitafschuimer noodzakelijk is. Edit: ik ben van plan een 25L bakje wat ik hier nog heb staan te gebruiken als zoutwaterbak.

Alvast bedankt!
 
Ten eerste raad ik je aan om voor zo'n bakje een ato te gebruiken. Verdamping is bij zoutwater erger dan bij zoetwater, want zout verdampt niet, en dan stijgt het zoutgehalte.
Ik denk niet dat je een afschuimer nodig hebt, maar dat hangt af aan de hoeveelheid slakken die je erin gaat doen.
 
met genoeg waterwisels is inderdaad een afschuimer niet echt nodig.

mocht nitraat oplopen, kan je dsr carbon toevoegen.
mocht fosfaat oplopen, is er dsr fe+ of fosfaat verwijder korrels voor in een filtertje
 
Trouwens, ik weet niet of geweislakken zo gevoelig zijn als onze "standaard". Misschien is het voor hen wel genoeg zolang het water zout is, en stellen geen rare eisen qua waterwaardes. Dat zijn allemaal dingen die je moet uitzoeken en daarop je techniek aanpassen.
 

Terug
Bovenaan