Bak indraaien met bestaand filter


sjoerdve92

New member
Lid geworden
2 augustus 2023
Berichten
3
Leeftijd
32
Hoi Allemaal,

Wegens verhuizen heb ik mijn aquarium leeggehaald (op de bodem na). Nu ben ik de bak weer aan het indraaien met nieuwe planten en hout, het hout heeft ervoor wel 6 weken in een aparte bak met water gezeten om te zinkproces in te gaan.

Mijn vraag is nu, hoe lang moet ik indraaien? Heb al wel een bestaand filter met daarin al sponsen en biomassa met de nodige bacteriën. Dus is het nog steeds verstandig om 4 weken in te draaien?
 
Dus is het nog steeds verstandig om 4 weken in te draaien?
Verstandig is het altijd. Of het nodig is is een tweede. Je hebt in ieder geval al een goede basis. En het is ook wel afhankelijk van de soort vissen die er in gaan. Met zo'n basis als de jouwe (ingedraaide filtermedia), ben ikzelf er vrij vlug bij om vissen er in te doen. Maar goed, ik zeg wel dat het bij de soort vissen die ik heb wel vrij snel kan. Dat wil ik er dan wel bij gezegd hebben.
 
Ik zou gewoon 4 weken aanhouden. Beter safe dan sorry. Als je meteen een veilige, goede start maakt dan zou mij dat een goed gevoel geven en wellicht jou ook. Dat laatste is belangrijk.
 
Het is maar hoe zeker je wilt zijn. Ik had een bak met bestand gekocht. Meteen geswitcht van binnenfilter naar buitenfilter. ongeveer een week daarna klapte de bodem en zijn we helemaal opnieuw begonnen. Dan heb je dus een filter dat ongeveer een week heeft meegedraaid en voor de rest alles nieuw. Vissen er weer in. Wat moet je anders? Het bestand was er nu eenmaal.
Ik heb daarna geen moment NH3 of NO2 gemeten.
Het kan dus heel snel gaan.

En valt het tegen dan kun je altijd nog veel waterwissels doen totdat de boel ingedraaid is.
Als je het echt zeker wilt weten dan is meerdere weken indraaien wel gewenst.
 
Met een bestaand filter zou je direct vissen moeten plaatsen om het filter in stand te houden. Doe je dat niet dan moet je zorgen dat de bacteriën in het filter wel voldoende voedingsstoffen krijgen.
 
Ik zou gewoon 4 weken aanhouden. Beter safe dan sorry. Als je meteen een veilige, goede start maakt dan zou mij dat een goed gevoel geven en wellicht jou ook. Dat laatste is belangrijk.
Voor jouw in draaien is er nu eenmaal een zeer erg vaak herhaalde stellingregel dat je als je geen 4 weken hebt gedraait,, dan alles wat er verkeerd gaat aan je eigen waterwaarden te wijten valt.
Maaaar als je het de zogenaamde indraai en nitriet naar nitraat dan kun je nog jaren bezig gaan.
Doe maar steeds veel verversen in het begin, tegen de tijd dat je daar geen zin meer in hebt is je bak rijp of gerijpt of gerepen😎😎😎
 
Voor jouw in draaien is er nu eenmaal een zeer erg vaak herhaalde stellingregel dat je als je geen 4 weken hebt gedraait,, dan alles wat er verkeerd gaat aan je eigen waterwaarden te wijten valt.
Maaaar als je het de zogenaamde indraai en nitriet naar nitraat dan kun je nog jaren bezig gaan.
Doe maar steeds veel verversen in het begin, tegen de tijd dat je daar geen zin meer in hebt is je bak rijp of gerijpt of gerepen😎😎😎
Och, er zijn ook mensen zoals ik die een stukje verantwoordelijkheid willen dragen bij levende wezens. :cool:

Edwin, jij hebt toch net als ik ook uitval gehad?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het sowieso in het begin in de gaten houden met metingen. Een ingedraaid filter heeft de juiste bacteriën, maar zijn het er ook genoeg? Dat hangt van de belasting van de bak af en hoe die zich verhoudt tot de belasting tijdens het indraaien.
Je zou in theorie nog steeds een nitrietpiek kunnen krijgen. En een testje is zo gedaan.
 
Ik zie het eigenlijk een beetje als autorijden. Tijdens het lessen krijg je aanwijzingen, afstand houden tot je voorligger. Maar heb je het rijbewijs dan ontwikkel je een eigen maatstaf. Ervaring komt met de jaren en de een is meer voorzichtig dan de ander. Met een aquarium is dat hetzelfde.

Ik lees niet hoelang de bodem droog heeft gestaan. Zijn de bacterien daarin inactief?
 
Laatst bewerkt:
Zeker heb ik meerdere malen gruwelijke uitval gehad, wel in rijpe bakken zeg wel meer als een jaar ofzo.
Uitval kwam hier oa door wat te enthousiast van ruinemans blind bestellen via pets place en onzorgvuldige quarantaine of nauwelijks.
 
Ik zou gewoon 4 weken aanhouden. Beter safe dan sorry. Als je meteen een veilige, goede start maakt dan zou mij dat een goed gevoel geven en wellicht jou ook. Dat laatste is belangrijk.

Ik zal hem goed in de gaten houden ik hat een in gedraaid bak waar ik een nieuwe bodem in heb gedaan en filter draait ruim 2 jaar al en toch hing alles boven net en zijn de neo tetras overleden ondanks ik direct heb gehandeld met 60 procent water wissel morge doe ik nog os 30 procent en dan vul ik hem heel rustig af
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan