Bacteriën toevoegen na schoonmaak ervaring


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Het aquarium draait al geruime tijd en nu wil iemand zijn externe filter helemaal schoonmaken.

Wanneer je de externe filter schoonmaakt d.w.z. alle substraten worden grondig gewassen en het filter materiaal wordt grondig schoon gemaakt/vernieuwd.

Voegen jullie dan nieuwe bacteri�n toe direct in het filter of in het aquarium. Zo ja welke sera jbl andere

Het water van het aquarium is recent gewisseld.

De discussie over wel/niet goed en het waarom is nu niet van belang.
 
Tja, jammer dat je niet wil aangeven waarom je dit zo hebt gedaan maar goed dat is een ander verhaal.
Je kan daarna denk ik zowel in je filter als in je aquarium bacterien toevoegen. Ik neem aan dat je in de bodem nog wel een goede bacteriecultuur hebt dus dat scheelt dan weer en de komende weken zou ik matig voeren en de waarden in de gaten houden. Ik weet dat de Tetra start goede moeten zijn.
 
Bedankt voor de info.

De bodem van het aquarium is niet schoongemaakt, er heeft alleen een waterwissel plaats gevonden.

Kan je mij uitleggen waarom je bacteri�n ook in het aquarium water doet.

Dat je na het schoonmaken van het filter de bacteri�n in het filter giet en dat ze daardoor uiteindelijk ook in het aquarium komen is wel duidelijk.
 
Ikzelf gebruik een preparaat in combinatie met een incubator.
https://www.nikoi.nl/biota-bacterial-ac ... -000-liter
Ik heb deze gekocht omdat die op lange termijn vrij goedkoop is.

Wil je een lagere investering? Dan kan ik Bacterial van Velda aanraden.
Nog redelijk goedkoop te doseren en werkt ook prima. alleen reageert het iets trager wegens het gebrek aan een incubator. Maar dat zou je ook nog zelf kunnen regelen gezien het enkel een verwarmer is tot ca. 40�C.

Zelf merk ik veel voordelen van bacterien doseren.
Soms heb ikzelf ook een kaamlaagje na een extreem onderhoud van filter of zo.
Als ik dan een bacteriekuur doe gaat die kaamlaag na 24 uur volledig weg. Waar het anders een weekje kan duren.

Ook bij zaken zoals blauwalg, witte waas, nitriet of amonia pieken zal bacteriesporen doseren zeker een meerwaarde bieden.
Gezien ik nu bacterien koop aan 34� voor tweehonderdduizend liter gebruik ik het frequenter.
Per behandeling van 500 liter kost me dat 0.085�. Verwaarloosbaar dus. :)
 
kimielco zei:
Dat je na het schoonmaken van het filter de bacteri�n in het filter giet en dat ze daardoor uiteindelijk ook in het aquarium komen is wel duidelijk.

omgekeerd ook. ;)
Ze komen ook in het filter terecht.
 
Je kan ze ook aan je water toevoegen maar dat wil niet zeggen dat dit moet. Als je ze aan je water toevoegt dan komen ze ook wel in je filter terecht. Zelf doe ik ze soms bij de opstart in de filter.
Maar ik heb ze ook weleens achteraf gewoon aan het water toegevoegd.
Maar als ik van tevoren weet dat ik ze ga toevoegen dan doe ik ze zelf bij voorkeur in het filter.
 
JurgenD zei:
kimielco zei:
Dat je na het schoonmaken van het filter de bacteri�n in het filter giet en dat ze daardoor uiteindelijk ook in het aquarium komen is wel duidelijk.

omgekeerd ook. ;)
Ze komen ook in het filter terecht.

Al met al zal het niet zo heel veel uitmaken denk ik ;).
 
Bedankt voor de info.

Wanneer je Bacterial van Velda sneller wilt activeren zou je de bacteri�n in bak met water op 40gr kunnen zetten
 
Volgens mij wel.
Maar het mag ook niet te warm zijn. Bij 60�C zal je bv een omgekeerd effect hebben.

Nu, gewoon in de aquarium gaat ook prima. Met bacterial zag ik 24u na dosering al een verschil.
 
Als men bacterial direct in het aquarium toedient dan duurt het enkele dagen voordat de bacteri�n geactiveerd worden. Hoe zit het dan me het wisselen van het water. Moet dit dan uitgesteld worden.

Het aquariumwater wordt nu 1x per week verwisselt
 
Na een dag of twee zou het product al moeten in het filter of de bodem zitten. Dat zou geen probleem mogen zijn.
 

Terug
Bovenaan