Baby sluiterstaarten


M

MarijkePeerdeman

Guest
Hoihoi!

Afgelopen zondag ontdekte ik dat in mijn bak met 4 sluierstaarten (3man1vrouw) eitjes zaten.

Deze heb ik vervolgens met plant en al in een aparte bak gezet waarbij het water 15-16 cm hoog staat.

Afgelopen dinsdag 30/01/2018, zijn de vissen uit ei gekomen. Vandaag, 31/01/2018, ben ik begonnen van het voeren van liquifry nmr. 1.

Nou vroeg ik mij af hoe ik deze baby vissen het beste kan onderhouden. Ze zitten nu in een open bak in 15-16cm water.

Hoe lang kan ik deze baby's liquifry nmr. 1. Voeren en wat kan ik ze eventueel er na voeren?

Ik wil de baby's graag een toekomst bieden maar heb geen toegang tot levend voedsel voor deze. Zijn er andere mogelijkheden?

Groetjes,
Marijke Peerdeman
 
Ik had goudvissen in de vijver, voerde alleen droogvoer, het volgende jaar 30 visjes van zo'n 5-10cm erbij;)


Zou eerst proberen of ze fijngemalen droogvoer eten.
Maar heb je de tijd om ze te onderhouden? En heb je genoeg grote bakken? Je zult veel moeten verversen en voeren en een groot genoege bak hebben waar de visjes in kunnen groeien. Je zult ook moeten uitselecteren. Daarna zif je met tientallen kleine visjes...;)
 
15174289612754075318156134513923.jpg
 
Als eerste: heb je beluchting in je bak zitten en is je bak groot genoeg? Dus een zuurstofsteen? Dat is erg belangrijk namelijk voor een lichtje stroming in de bak en het ontwikkelen van de visjes. Bruist hij te hard dan kun je of met een schakelaartje of de buis iets afknijpen om het wat zachter te laten blazen. Het beste kan je een sponsfilter toevoegen om vast te beginnen met het filteren van de bak omdat de baby's erg vervuilen en veel groeihormonen afgeven. Als er teveel groeihormonen in het water zitten gaan de visjes vergroeien, wat overigens ook gebeurd als je een te kleine bak hebt. Om deze hormonen te verwijderen moet je ook waterverversen (lees verder).

Ik heb een heleboel goudvisbaby's grootgebracht zonder levend voer en ze zien er super uit! In de gebruiksaanwijzing van liquifry staat volgensmij wel hoelang je ze dat kan geven. Je kan ze in elk geval heel erg fijngemalen doorgvoer of artemia poeder gaan geven als ze verdubbeld zijn in hun grote. Eerst een heel klein beetje geven en kijken of ze het al op kunnen eten, zie je na een tijdje dan de buikjes dan rood kleuren kun je geleidelijk overgaan op helemaal droogvoer. Als je ze eerst 4x per dag liquifry voerde, kun je één voerbeurt vervangen door droogvoer. Na een week weer een beurt vervangen en als het goed is zijn de visjes dan al zo groot dat liquifry niet meer nodig is.

Je kan het beste een week wachten tot de eerste schoonmaakbeurt (indien je bak groot genoeg is en er een filtertje in zit). Daarna kun je met een zuurstofslangetje, door hem eerst aan te zuigen, het vuil van de bodem zuigen en ongeveer de helft van het water eruit laten lopen. Daarna kun je water met dezelfde temperatuur (!) weer toevoegen, door een glas te vullen, deze erin laten glijden en vervolgens voorzichtig het water eruit laten glijden. Je moet er voor zorgen dat het water niet erin 'valt' en er teveel stroming en lucht tijdens het verversen er bij inkomt, want anders krijgen de visjes problemen met hun zwemblaas, wat overigens heel veel voorkomt en deze visjes en de visjes met vergroeiingen zul je moeten cullen (voeren aan de ouders), of ze zullen vergroeien. Om de dag moet je zo'n beetje de bak verversen, afhankelijk van de grootte. Vang de visjes er nooit uit met een netje, dan gaan de vinnen aan elkaar plakken! Laat ze maar gewoon in de bak zelf zitten en als je hem op een gegeven moment helemaal schoon wil maken, dan kun je ze vangen met een glas zodat ze voortdurend in het water blijven.

Stel je hebt 100 baby's dan zullen daar max 10-15 visjes uitgroeien tot gezonde mooie sluiers, bereid je daar vast op voor. Ook raad ik je echt aan om de minder goede visjes te cullen want deze zullen altijd vergroeid blijven/problemen krijgen en uiteindelijke snel of na een lange lijdensweg doodgaan. Bovendien is het al lastig als particulier om de visjes straks kwijt te raken als je ze zelf niet houdt, en de visjes die er niet goed uitzien zal al helemaal niemand om zitten te springen....

Laat maar weten als je nog wat te vragen hebt.
 
Uiteindelijk is het wel superleuk om je eigen gekweekte visjes in je aquarium te hebben rondzwemmen! Dit is één van mijn zelfgekweekte visjes :engel:

image.jpg
 
Lotta wat leuk!! Dankje wel voor alle informatie, hier heb ik echt iets aan!❤️

De visjes zijn nu 6 dagen oud en in de bak zit nu (nog) geen filter. Aankomende week wil ik inderdaad lichtelijk gaan schoonmaken en over een poosje gaat er een filtertje in.

Is het verstandig om artemia poeder te bestellen? Dit is namelijk bij mij in de buurt niet te krijgen..
(was verwonderd dat de viswinkel liquifry had)

Verder zie ik best wel op tegen het cullen, dit komt ook doordat dit mijn eerste ervaring is met sluierstaart eitjes&baby's. Vanaf hoe veel dagen zou ik dit selectieproces moeten starten?

Ik maak morgen wel eventjes een foto! (Als ik herinnerd word haha)

Groetjes en super bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry voor niet de beste kwaliteit, maar dit zijn ze dan!

IMG_20180204_221151.jpg
 
Goed gezien Sander.

Heel leuk hoor al dat kleine grut!
 
Bedankt voor de tip! Ik heb meteen het lood bandje verwijderd. Vandaag dreven er veel dode visjes rond, maar ik denk dat dat er bij hoort?

Heb vandaag ook een klein filter op de zachte stand erin geplaatst.

Waarom is het eigenlijk verstandig om het lood bandje te verwijderen?

Groetjes!
 
Lood lost op in water, en is dan zeer giftig! Zou dus 50% elke dag verversen.;)


Wel leuk, dat kleine grut! Succes!
 
Bedankt voor de tip! Ik heb meteen het lood bandje verwijderd. Vandaag dreven er veel dode visjes rond, maar ik denk dat dat er bij hoort?

Heb vandaag ook een klein filter op de zachte stand erin geplaatst.

Waarom is het eigenlijk verstandig om het lood bandje te verwijderen?

Groetjes!
Dode visjes horen erbij helaas... maar goed, dit hoort bij het proces van natuurlijke selectie en het scheelt jou weer cullen. Zoals ruben al zei, moet je zo snel mogelijk misvormde visjes cullen en elke week alle visjes stuk voor stuk controleren en indien nodig cullen.
Om nog even een onwaarheid uit de wereld te helpen: lood lost niet op in water! Lood is geen edel metaal; het oxydeert en vormt gemakkelijk zouten en meer complexe verbindingen met tal van andere stoffen. Al deze stoffen zijn oplosbaar in water; de een meer, de ander minder. De giftigheid van deze loodverbindingen hangt af van de verbinding waarin het voorkomt. Het is dus inderdaad helemaal niet verstandig om het loodje eromheen te laten, maar het is niet zo dat het lood oplost in het water.
Ik zou inderdaad wat artemia poeder bestellen, werkt uitstekend, maar dan moet het wel snel geleverd worden....
 
Ik heb voor de zekerheid het lood bandje verwijderd! Alles voor de visjes:engel:

Als het goed is wordt de artemia poeder morgen geleverd! Deze zal ik in de avond direct gaan voeren.

Bedankt voor al jullie berichten tot nu toe! Ik heb er echt iets aan:smitten:
 
Er leeft er nu nog eentje :(
 
lood lost niet op in water! Lood is geen edel metaal; het oxydeert en vormt gemakkelijk zouten en meer complexe verbindingen met tal van andere stoffen. Al deze stoffen zijn oplosbaar in water; de een meer, de ander minder. De giftigheid van deze loodverbindingen hangt af van de verbinding waarin het voorkomt. Het is dus inderdaad helemaal niet verstandig om het loodje eromheen te laten, maar het is niet zo dat het lood oplost in het water.
:thumbs::thumbs::thumbs:

waar het op neer komt, het is niet goed om het in de bak tr laten:p

Er leeft er nu nog eentje :(
Damned! Jammer, hopelijk bijft deze leven, zal voor je duimen;)
 
Daar ben ik weer!

Nadat alle visjes dood waren ontdekte ik nieuwe eitjes in de grote bak!

Hier kwamen ongeveer 10 visjes uit waar er na een paar weken nog 5 van over zijn!

Het gaat dit keer wel goed!

Groetjes
 

Terug
Bovenaan