Baby Sluiers Diary


F

Freaky Cat

Guest
Op oudjaarsavond zijn er een paar eitjes uitgekomen. Een paar... ja dat dacht ik...
Het lijkt me leuk om jullie op de hoogte te houden van alles..

Het begon zo...
Ik vond wat eitjes in de grote bak waar 5 volwassen sluiers in wonen. 2 fantails, moortje, oranda? en een ruykin.
Tijdje terug kwam ik erachter dat moortje Nasi een man was vanwege paaipukkels. En de groote fantail Sushi een dame. Ik had verder geen idee dus nooit op eitjes gelet of gezien..
Maar ik had laatst dus wat eitjes verwijderd en in een apart bakje gedaan. Ik heb nog een klein bakje staan waar ik iets van garnaaltjes in wilde doen. Vanuit de grote bak haalde ik een plantje en zette dat in het lege garnalen bakje.

De eitjes in het ene bakje kwamen uit, het waren er een paar, maar toch leuk natuurlijk. Toen keek ik later in het garnalen bakkie... Uhhmm oeps... allemaal kleine visjes... Dat bakje was sterk vervuilt, waarschijnlijk het pompje niet goed en zand was vervuilt. Tsja en nu... Daarin blijven was te vies, dus na een paar dagen toch maar overzetten met de anderen in een kweekbakje met mini filter en pompje. Ja haha leuk idee... ga dat kleine grut maar eens vangen...
Ik weet dat je ze komende tijd met rust moet laten, maar het kon niet anders.
Het waren er geen paar... het zijn er 75.. :smitten:
Waarschijnlijk zaten er een hoop eitjes op het plantje wat ik had overgezet..
Inmiddels laat ik 2 andere bakken indraaien. Als ik kan gaan selecteren (brr) gaan de 'goede' visjes in een wat groter bakje en de 'slechte' denk ik maar bij de volwassen sluiers in de bak. Nu maar zien wat er over blijft..
Ik ben benieuwd hoe ze er uit gaan zien...


3 onbevruchte eitjes op het raam van de grote bak.
IMG_0624.JPG


Wat ik dus dacht te hebben aan visjes..
IMG_0626.JPG


Halve dag oud
IMG_0625.JPG



Het vieze bakje waar de rest in uitgekomen is..
IMG_0628.JPG


Het nieuwe kweekbakje (eigenlijk wat te klein voor mijn gevoel)
IMG_0630.JPG


Baby'ssss
IMG_0631.JPG


Kleuterschool in aanbouw
IMG_0638.JPG
 
Leuk, maar dat gaat je heel wat tijd kosten vrees ik........

Dit komt van hobbykwekers:

Kweken met deze vissen lijkt heel makkelijk, maar er komt veel bij kijken. Meerdere keren per jaar gaan de vissen paaien. De mannetjes jagen achter de vrouwen aan en beuken tegen de buik van het vrouwtje, waardoor de eitjes uit haar worden geperst. Daarna laat het mannetje zijn sperma los in het water, hierdoor worden de eitjes bevrucht.

Sluierstaarten eten zelf hun eitjes en jongen op, je moet de eitjes dus snel apart zetten en zelf uit laten komen en opkweken. Stop ze in een 60cm bak met ¼ gevuld met water, stop er een luchtpompje bij voor zuurstof, het liefste geen planten, aangezien deze kunnen gaan rotten. Als de eitjes op de planten zijn afgezet dan mag je die plant er wel instoppen. De eitjes komen na enkele dagen tot een week uit, het zijn dan ini mini visjes. Het lijkt op 2 speldenkopjes met een staart eraan. Alle eitjes die niet uitkomen moet je weggooien, anders gaan ze rotten.

Nu begint het zware werk. De fry moeten meerdere keren per dag eten, het beste kan je ze brine shrimp voeren, omdat ze dit makkelijk kunnen opeten en verteren. Je kunt zelf brine shrimp voer kweken, zodat je het vers kunt voeren. Omdat jij nu de rol van moeder natuur over neemt zul je de baby’s moeten selecteren. Je kijkt welke vissen er niet snel genoeg/goed genoeg ontwikkelen en deze moet je cullen. Dit houdt in dat je de minder ontwikkelde vissen dood maakt. Je kan dit doen door ze bijv. bij de ouders in de bak te zetten, dan worden ze opgegeten. Of je maakt gebruik van kruitnagelolie, ook heb je speciale selecteer en cull spullen die je kunt aanschaffen. Om te verversen schep je met een beker voorzichtig het water eruit, het is de bedoeling dat je dit zo rustig mogelijk doet, omdat in dit stadium de ontwikkeling van de visjes heel belangrijk is. Door teveel schommelingen kunnen de visjes zwemblaas problemen oplopen.

Je blijft ze meerdere keren per dag voeren en elke dag vers water geven, zodat ze groter en groter groeien. Per week kan je kijken welke fry zich niet goed ontwikkelen en deze cull je vervolgens weer. Uiteindelijk blijven er misschien 5 van de 150 die je had over, deze kan je weggeven of houden. Wat je zelf wilt.

Houdt er rekening mee dat het kweken van deze vissen ong. zo’n 3 uur per dag in beslag neemt.

Ook wordt het aangeraden om te kweken met dezelfde soort vissen, dus Demekin met Demekin. Het liefste nog zo dat het geen broertjes of zusjes van elkaar zijn, maar echt van een andere kweek vandaan komen.
 
Ja? Dat wist ik.
3 uur per dag is in mijn ogen wat overdreven. Of je moet 10 kweekbakken hebben staan...
De eerste dagen was wel wat meer werk.
Vandaag ben ik er 5 minuten mee bezig geweest... En over een week of twee gaan selecteren, dat is wat meer werk.
Ik heb de tijd ervoor.
 
Ahh altijd leuk baby's :smitten:
Lijkt me alleen lastiger om ze straks allemaal een goed huis te vinden?
 
Ahh altijd leuk baby's :smitten:
Lijkt me alleen lastiger om ze straks allemaal een goed huis te vinden?
Er zullen er misschien een paar overblijven als ik mazzel heb.. Vandaag 3 dode visjes verwijderd. En binnenkort moet ik gaan selecteren. De 'slechte' eindigen helaas als levend voer. :)
 
Het gaat goed met ze. Ze zijn nu 3 weken oud en het zijn er nog een stuk of 60. :D

IMG_20170120_124420.jpg


IMG_20170120_124950.jpg


Pappa ook leuk op de foto gekregen vandaag. :smitten:

IMG_20170120_130311.jpg
 
Ik keek net even goed naar de foto en in het aquarium. Heeeeel veel eitjes op het houtje. Deze ga ik er niet uithalen. Ik kan al die visjes niet kwijt... :'(

IMG_20170120_170335.jpg
 
Leuk al die eitjes! Je sluiers doen het dan goed zo te zien, maar hoeveel ben je er van plan uiteindelijk over te houden voor je aquarium?
 
Ze doen het zeker goed. Ook best apart terwijl de water waardes een paar weken terug bagger waren..
Deze eitjes doe ik niks mee, die eten ze nu zelf al op. De kleintjes die ik nu heb mogen lekker groeien en daar wil ik er een paar van houden.
Over een maandje verhuizen en gelijk opzoek naar een groter aquarium.
 
Ik heb vanmiddag ook allenmaal eitjes in de bak gevonden! Ik heb deze vis nog niet lang en hij is dus nog niet heel groot.. had niet verwacht dat hij al eitjes zou leggen. Maar heb naar mijn weten geen mannetjes vis. Dus geen baby visjes hiero ;-)
 

Terug
Bovenaan