Baby platys groeien niet


K

Kimberly

Guest
wij hebben al een aantal keren met succes baby platy’s groot gebracht in een apart aquarium. De laatste keer hebben we besloten gewoon de natuur in het vervolg zijn gang te laten gaan. De laatste groep baby’s die apart zaten waren inmiddels groot genoeg om in het grote aquarium te gaan en dat hebben we gedaan. Sindsdien zijn ze niet meer gegroeid. Ze zijn nu bijna 5 maanden oud en nog niet groter dan een kleine centimeter. Waarom groeien ze niet verder?
 
Bij het kweken moet je vaak en veel water verversen. Ook meerdere keren per dag afwisselend voeren hoort daarbij. Als in het voer niet veel eiwitten zitten groeien de vissen minder snel. Maar het belangrijkste is toch wel de kwaliteit van de ouders. Als die goed ontwikkeld zijn geven ze hun goede eigenschappen door aan de jongen. Als het doorgekweekte “ rommel” is kan je van de jongen ook weinig verwachten.
Het helpt bij levendbarenden, zoals plaatjes, om de mannetjes van de vrouwtjes te scheiden. Zet ze apart en vertroetel ze met veel goed voer en ververs flink water. Selecteer uit een groep de beste mooi uitgegroeide dieren en ga daar mee kweken.

Hobbygroet Jos Hut
 
Wij als hobbykwekers hebben de laatste tijd hetzelfde probleem. De kleine betta's groeien niet We doen zoals altijd hetzelfde, verversen, levend voer, het werkt allemaal niet. Soms heb je weleens een tijd van het jaar dat niks lukt, het kweken niet maar ook de groei niet. Ze zullen denk ik niet veel groter worden, misschien als je ze allemaal apart zou zetten wie weet lukt het dan. Maar ook een aantal van ons heeft hetzelfde probleem.
 
Ik snap de toelichting van Jos maar ik heb zelf in het verleden jongen in de bak laten zitten die gewoon met de pot moesten mee-eten en wel prima groeiden.
Wellicht heeft het met doorkweek te maken zoals Jos al aangeeft en of het weer ermee te maken heeft durf ik niet te zeggen. Geef ze in elk geval voer met een hoog plantaardig gehalte.
 
Ik snap de toelichting van Jos maar ik heb zelf in het verleden jongen in de bak laten zitten die gewoon met de pot moesten mee-eten en wel prima groeiden.
Wellicht heeft het met doorkweek te maken zoals Jos al aangeeft en of het weer ermee te maken heeft durf ik niet te zeggen. Geef ze in elk geval voer met een hoog plantaardig gehalte.
Ik denk wel dat het met door kweek te maken heeft. Sowieso zijn er de laatste jaren weinig kwalitatief goede Platy's in de handel.
 

Terug
Bovenaan