Baarddraden te kort? (C. Panda)


blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
IMG_1748.JPG
IMG_1750.JPG
IMG_1754.JPG
IMG_1757.JPG
Kunnen jullie mij vertellen of deze baarddraden zo horen? Ze ogen vrij kort. Ik heb de visjes sinds juni, ze zijn nog vrij jong. Ik heb het aquariumzand van de oranje doe-het-zelver, omdat ik juist gelezen had dat dit zand geschikt was voor corries.
 
Lijkt haast alsof sommige bij jou geen baarddraden meer hebben? Gebruiken ze namelijk om voedsel mee te vinden en ze schijnen het niet heel goed te doen zonder, maar deze ervaring heb ik niet

Ter vergelijking mijn panda en 2 van mijn goldstripe.
20170625_142705.jpg

20170714_001704.jpg
 
Het zijn dieren welke graag in de bodem grondelen en daar ook een deel van hun eten uithalen, dat kunnen ze prima in een zandbodem doen, maar met steentjes wordt dit bijna onmogelijk en zullen ze daardoor gebreken krijgen, zoals afgesleten baarddraden en een onprettig gevoel in de buik welke langs de steentjes schuurt.
 
Uit ervaring weet ik dat dit zand op de foto vaak grover overkomt dan het daadwerkelijk is (ik krijg regelmatig te horen dat ik een grind bodem heb, terwijl het toch echt zand is). Afgesleten baardharen worden niet zozeer veroorzaakt door een te scherpe bodem, maar meer door een vieze bodem. Bij te grove steentjes hoopt zich vuil op wat gaat rotten. Je krijgt dan teveel bacteriën, waardoor de dieren een infectie krijgen. Een beetje vergelijkbaar met vinrot, waarbij bijvoorbeeld de vinnen aangetast worden en verdwijnen.
Dit kan ook heel erg goed in de winkel of bij de groothandel gebeurd zijn. Je ziet het ook vaak bij cory's die in een bak zonder bodem gehouden worden. Dan krijg je, omdat je de goede bacteriën uit de bodem mist, teveel vervuiling met als gevolg een bacteriële infectie die de baardharen aantast.

Zelf heb ik een aantal maanden geleden een groep cory's gekocht, waarbij ik er thuis achter kwam dat hun baardharen bijna helemaal verdwenen waren. Gelukkig kunnen ze onder de juiste omstandigheden teruggroeien. Bij mij was na 2 weken al duidelijk verbetering zichtbaar en na 2 maanden hadden ze weer lange baardharen. Ik kan niet bewijzen dat het daarvan komt, maar ik denk dat het te maken heeft met het voer dat ik ze gegeven heb. Ik heb ze regelmatig (meerdere keren per week) Bassleer biofood met knoflook gegeven. Van knoflook is bekend dat het een anti-bacteriële werking heeft. Dat zou je eventueel eens kunnen proberen.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Dat corydorassen hun voedsel uit het substraat filteren, is mij bekend. Dit is ook de reden dat ik (lang) op zoek ben geweest naar bruin zand. Uiteindelijk via dit forum uitgekomen op dit zand : https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-5-kg-bruin/7166213/artikel.html

Als de baarddraden inderdaad afgesleten zijn wat ik vermoed, dan ga ik weer op zoek naar ander zand. Wel heel erg jammer, dit zand was duur en men beloofde mij dat dit zand op en op zou zijn voor corydorassen.

@MarlonnekeW : Een vieze bodem heb ik gelukkig niet. Ik heb een sterk filter staan, en heb nog nooit viezigheid zien liggen op de bodem. In totaal heb ik 6 corydorassen in een meterbak, dus daar kan de troep ook niet van komen. Toen ik de corydoraatjes net had, waren hun baarddraden wel vele malen langer (zie avatarfoto). Dit is sinds kort, wat wel zou passen bij bacteriële infectie. Met deze lading corydorassen heb ik tot nu toe alleen maar problemen gehad. Ik ben begonnen met 10, waarvan er 4 dood zijn gegaan in 1 maand tijd. Ze kwenen letterlijk weg, was heel naar om te zien. Een baby corry, die ik had gekregen, stierf toen ie bijna 2 cm was.
 
Ik gebruik hetzelfde zand. Voor cory's is dat super, maar ik heb er, zelfs ondanks flink wat puntslakken in de bak, weinig vuil en helemaal geen zware bezetting, wel eens problemen mee gehad met een soort van bodemrot. Zoiets zou ook de oorzaak kunnen zijn. Dat kun je uittesten door er doorheen te 'roeren' en kijken of er bellen uitkomen. Bij mij is dat toen weggegaan door wat vaker door de bodem te roeren. Ik deed dat dan meestal voor een waterwissel, mocht er dan ammoniak of zoiets vrijkomen, dan kun je dat gelijk verdunnen.

Panda's zijn voornamelijk nakweek en daar zit soms wel eens hele slechte nakweek tussen. Het zou best kunnen dat het gewoon hele zwakke visjes zijn, hoe goed je ook je best doet. Er staat nu toevallig een advertentie van iemand op dit forum, die nakweek visjes aanbiedt en die volgens mij redelijk in de buurt woont. Ik weet dat hij vaker jonge panda's heeft. Mocht je ooit het groepje weer willen uitbreiden dan kun je daar ook eens naar kijken. Die zijn vaak veel sterker en gezonder dan wat er in de winkel verkocht wordt.
 
@MarlonnekeW Het aquarium draait sinds Mei, voor bodemrot is dat wel heel vroeg, toch? Ik ben ook bang dat ik pech heb gehad met de corydoraatjes, toen ik ze op ging halen, zat er al eentje tussen die heel bleek was, ingevallen ogen etc.

Kan je de naam doorgeven van degene die pandaatjes verkoopt? Ik wil het schooltje wel weer aan gaan vullen. Er is nu al een poosje geen panda doodgegaan, dus langzamerhand durf ik het weer aan nieuwe te gaan halen.

Dat jij hetzelfde zand heb en ze t wel goed doen, is vreemd. Dan kan het dat haast niet zijn.. ik zal bij de volgende schoonmaak eens door de bodem woelen, voor de zekerheid...
 
Het gaat om deze advertentie https://www.aquaforum.nl/threads/corydoras-panda-eigen-kweek.154235/

Ik ken de kweker persoonlijk en weet wat hij allemaal doet om gezonde vissen te kweken, dus ik kan je ze van harte aanraden :).

Ik verwacht niet dat het zand zelf het probleem is. Ik heb hier meerdere soorten cory's op gehad en nog nooit problemen gehad. Dan lijkt me zwakke visjes die iets bacterieels onder de leden hebben waarschijnlijker. Als je het niet teveel moeite vindt om het bestellen dan zou ik echt eens kijken naar dat voer van Bassleer. Degene die het gemaakt heeft is een bioloog die zich extra gericht heeft op voer om het immuunsysteem van vissen te versterken, zodat ze sneller beter worden als ze ziek zijn of meer weerstand krijgen en gezond blijven. Ik vind het echt super spul. Ik heb maat M. Dat zinkt redelijk snel naar de bodem, waardoor de cory's er ook bij kunnen. Persoonlijk vind ik dat beter dan bijvoorbeeld tabletjes, omdat ze nu tenminste nog een beetje moeten werken voor hun voer :).
 
@MarlonnekeW Bedankt voor je link! Ik ga zeker even kijken.

Op dit moment krijgen ze de zinkbare korrels, omdat ik, net als jij, het mooi vindt als het eten echt uit het zand gefilterd wordt. Nu krijgen ze de Tetramin granules, maar deze vind ik wel wat grof. Zijn de korrels die jij gebruikt fijner dan het zand?
 
Ik heb van Tetra de mini versie van de granules en het voer van Bassleer (maat M) is ongeveer dat formaat, dus dan zal het wel fijner zijn dan de 'gewone' versie van Tetra. Volgens het potje zijn de korrels 0,5-0,8mm dus vergelijkbaar met de korrels van het zand.
 

Terug
Bovenaan