Baardalg... veel baardalg...


de co2 helpt niet, ik had het hout en de stenen bijna helemaal schoon, 3 japonica garnalen toegevoegd, en wat stekjes planten van mijn ouders meegekregen, alles is weer begroeid met baardalg.

als ik donderdag geen verbetering zie ga ik een ander onderkomen voor de vissen zoeken en gaat alles er uit en vervangen worden, op deze manier geeft een aquarium meer frustratie dan plezier...
 
Hoe lang voeg je de co2 al toe? Is het met een gasfles of is het bio-co2? Is de co2 op peil en stabiel vanaf de start tot het einde van de lichtcyclus?

Sowieso.... Als je op minder dan een week een totale ommekeer verwacht dan ga je nog veel teleurgesteld worden vrees ik. :sorry:
 
een totale ommekeer verwacht ik ook niet, wat ik wel verwacht is dat de baardalg langzamer gaat groeien in plaats van sneller. (zo lijkt het in ieder geval.)

de baardalg groeit na een week co2 sneller of net zo snel as zonder co2.
 
Ik denk dat je het iets meer tijd dan een week moet geven en hel soms wordt het door een ander tekort veroorzaakt dan co2. Ik zou eerst het even de tijd geven Thijmen.
 
een totale ommekeer verwacht ik ook niet, wat ik wel verwacht is dat de baardalg langzamer gaat groeien in plaats van sneller. (zo lijkt het in ieder geval.)

de baardalg groeit na een week co2 sneller of net zo snel as zonder co2.

Mja, je bekijkt het ietwat verkeerd vind ik.
Je kan beter als volgt denken. Algen zijn veel simpeler, primitiever qua bouw, qua organisme dan planten. Daardoor kunnen ze zich veel sneller en beter aanpassen aan (en zich zelfs handhaven onder) wisselende omstandigheden.
Dus dit betekent eigenlijk dat zelfs in het meest ideale scenario (zijnde dat jij nu plots (amper een week) voldoende én stabiele (!!) co2 waardes in je bak hebt doorheen de ganse lichtperiode) kan het nog steeds zijn dat de algen in eerste instantie sneller en meer profiteren van deze co2 waarden dan je planten.
Want zelfs wanneer jij nu plots ideale waarden aanbiedt dan nog gaan de planten even nodig hebben om zich aan te passen (om hun co2 opname "af te stellen") aan de nieuwe situatie....
In de tussentijd hebben de algen effectief soms vrij spel (zeker als ze al aanwezig zijn in de bak) totdat de planten in "gang schieten" en is zelfs een tijdelijke opstoot niet ondenkbaar.

Vandaar mijn vragen inzake je methode van toevoegen (bio co2 of via flessen, atomiser of bazooka of...) en mijn vragen inzake de stabiliteit van je co2 gehaltes doorheen de volledige lichtcyclus...
Want als je in jouw situatie (dus met veel baardalg als startpunt) met bio co2 gaat werken zal het niet evident zijn om die stabiel en hoog genoeg te krijgen.
Laat staan dat je op een weekje de baardalg doet stoppen. Meer nog: als je nu plots instabiele co2 begint aan te bieden dan gaan de algen er effectief van profiteren en niet de planten. Algen houden best van wisselende co2 levels namelijk...
Zelfs met drukflessen kan het afstellen een tijdje duren. Je begint met vrij grof af te stellen (aan de lage kant welteverstaan) en dan ga je verder finetunen.
Dus zelfs met een volwaardig co2 systeem is een paar dagen tot een week vrij kort om alles perfect af te regelen.

Vandaar mijn opmerking dat je niet te snel je conclusies mag trekken.
Beetje duidelijker zo? ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
duidelijke uitleg inderdaad, maar ik heb naast de baardalg ook blauwalg gekregen die na het beginnen met (dennerle) bio co2 toevoegen ook een groeispurt kreeg...

maar inmiddels zijn de vissen vertrokken naar een bak van 325 liter en ik heb net de bak helemaal schoon gemaakt, als ik zoveel problemen heb met een bak en ik me meer erger aan een hobby dan dat ik er plezier van heb is de lol er snel af...

ik twijfel nog of ik de vissen in mijn 60 cm brakbak een upgrade geef of dat ik slijkspringers ga houden.
 
Hoi Thijmen,

Ik ben het met je eens, algen ontstaan door tekorten. Maar waardoor ontstaan die tekorten? Te veel licht.
Als je een bak begint, makkelijk plantjes neemt en de processen langzaam laat verlopen (weinig licht) onstaan er weinig problemen.

Groetjes John.
 
Hoi Thijmen,

Ik ben het met je eens, algen ontstaan door tekorten. Maar waardoor ontstaan die tekorten? Te veel licht.
Als je een bak begint, makkelijk plantjes neemt en de processen langzaam laat verlopen (weinig licht) onstaan er weinig problemen.

Groetjes John.
Hierin staat een paradox; tekorten door teveel licht?
Nee, het moet zo zijn dat er eerst wordt gekeken naar de mogelijkheden van je hardware. Dus ook je verlichting. Daaraan pas je de keuze aan, indien je kiest voor een plantenbak, van je planten. Zijn dit planten die veel licht hebben dan biedt je dit aan. Kies je voor een bestand dat minder licht nodig is dan pas je je intensiteit aan. Van deze keuzes hangt de vervolgvraag, hoeveel CO2 vragen mijn planten nu, af. Door te kijken naar je planten wordt dit al snel duidelijk. Als laatste gaan je planten ook vragen naar, bijvoorbeeld, sporen, fosfaat nitraat etc. Je ziet alles hangt in verhouding verbanden aan elkaar. Je praat dus altijd over tekorten.
 
Ondertussen al een idee gekregen wat het probleem zou kunnen zijn (geweest)?
 
gezien ik begin september de vissen weg heb gedaan en de bak heb omgebouwd tot slijkspringer bak... geen idee.

maar ik heb sinds ik hier woon 7 aquariums gehad, en maar 2 zonder (blauw)algenplaag... waarvan de eerste een 325liter koudwater bak was met een aquaponics setup, en de 2e een 60cm brakwater met mangroven... lijkt er op dat emerse planten goed helpen.
 

Terug
Bovenaan