Baardalg en draadalg


Preghter

Well-known member
Lid geworden
1 juli 2021
Berichten
83
Leeftijd
38
Hallo Allemaal, ik heb sinds een paar maanden mijn ondiepe aquarium staan.
100x40x30
Deze heb ik netjes in 4 weken tijd opgestart en alles zag er fantastisch uit.
Na een tijdje gerommeld te hebben met mijn stroming verlichting en co2 lijkt het allemaal goed. Afgelopen 7 week niets meer gedaan aan de stroming, licht en co2.

Nu heb ik toch last van een aantal algen
Draadalg(minimaal) licht intensiteit naar 50% en het lijkt zich niet meer uit te breiden.
Baardalg begint wel echt problematisch te worden. Waar het eerst op een stuk hout zat zit het nu op planten, grint
Steen en ga zo maar door.
Plus om veel planten alg en vooral bijna al m’n hard scape zit er volledig onder.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen om dit te laten afnemen zodat mijn bak weer mooi fris groen wordt.

Mijn bodem is opgebouwd.
Lavasteen, aquasoil in zakjes en op de voorgrond voeding capsules (3a4 stuks)
Alles afgedekt met grint.

Hard scape dragonstone en spiderwood.
Pomp: oase biotherm 600
In-line co2
Voeding Ei van plantedbox


Waterwaardes;
Nh3; 0
Po4: 1,0
Ph: 7.0
No3: 5
No2: 0
Gh: 5
Kh:6

Vis bestand
Pareldanios 40stuks
Corydora panda 5stuks
Otocinclus 10stuks
 

Bijlagen

  • BA669AA7-6DE4-4FE6-9F6B-3E7F5708C8CF.jpeg
    BA669AA7-6DE4-4FE6-9F6B-3E7F5708C8CF.jpeg
    300.1 KB · Weergaven: 105
Hierbij een foto van de alg op mijn planten.

Ik heb nog een bakje staan op mijn zoon zijn kamer. Met een aquasoil bodem en grote lava stenen. Die ziet er zo mooi groen uit. Dat is ook mijn streven voor mijn ondiepe bak. Ook deze foto voeg ik bij te info.
 

Bijlagen

  • E8C65C68-DCA1-4F87-9967-D28C8F08468F.jpeg
    E8C65C68-DCA1-4F87-9967-D28C8F08468F.jpeg
    233.9 KB · Weergaven: 82
  • 0DFA692E-AFA4-4CC6-BBAB-67CE58520F7B.jpeg
    0DFA692E-AFA4-4CC6-BBAB-67CE58520F7B.jpeg
    300.6 KB · Weergaven: 93
  • E4D6DDDD-2254-4D31-9656-B4352796121C.jpeg
    E4D6DDDD-2254-4D31-9656-B4352796121C.jpeg
    272.7 KB · Weergaven: 108
nieuwschierig: aquasoil in zakjes... Wat is hier de logica achter?
In mijn ander aquarium had ik het probleem dat bij het herplanten de aquasoil steeds boven op het grint kwam. Nu het in zakjes zit blijft het liggen waar ik het wil.

Het zijn soort van kunstof zakjes van gaas, zodat de wortels er wel bij kunnen komen
 
In mijn ander aquarium had ik het probleem dat bij het herplanten de aquasoil steeds boven op het grint kwam. Nu het in zakjes zit blijft het liggen waar ik het wil.

Het zijn soort van kunstof zakjes van gaas, zodat de wortels er wel bij kunnen komen
En hoeveel % soil heb je in je bak verwerkt?
 
Ik heb nog een bakje staan op mijn zoon zijn kamer. Met een aquasoil bodem en grote lava stenen. Die ziet er zo mooi groen uit. Dat is ook mijn streven voor mijn ondiepe bak.
Dan ligt het imo aan de afdekking van de soil met grind.
Het is sowieso geen goed idee om grind bovenop een aquasoil te doen. In de praktijk blijkt dat het altijd ten koste gaat van de 'doorstoming' in de bodem.
Dat resulteerd altijd in een tekort aan zuurstof > onbalans in bacteriecultuur > ophoping van teveel organisch afval > onstabiliteit > alg
 
Dan ligt het imo aan de afdekking van de soil met grind.
Het is sowieso geen goed idee om grind bovenop een aquasoil te doen. In de praktijk blijkt dat het altijd ten koste gaat van de 'doorstoming' in de bodem.
Dat resulteerd altijd in een tekort aan zuurstof > onbalans in bacteriecultuur > ophoping van teveel organisch afval > onstabiliteit > alg
Hoeveelheid grint wat op de soil ligt is minimaal. Puur ter decoratie. Omdat ik het zwarte van de soil niet mooi vindt.
Blijft je reactie daarmee van kracht.
Ik heb hoogte gecreëerd met lava stenen. Zakjes half gevuld met soil zodat ze plat verspreid liggen. 2 zakjes van 10x20cm
 
Als het kleine bakje het wel goed en de grote niet: wat doe je anders met de 'probleembak' is dan de vraag.
Denk dat je daar de oplossing moet zoeken
 
Hi, baardalg vaak een CO2 probleem. Een tekort of een instabiel wisselend C02 gehalte.
Vraagje, je geeft aan in inline co2, maar op de laatste foto meen ik een diffuser te zien (op zich geen probleem). Echter ik zie geen belletjes komen uit de diffuser op de foto. Avondfoto?
Wat is de kleur van je dropchecker?
 
Hallo Allemaal, ik heb sinds een paar maanden mijn ondiepe aquarium staan.
100x40x30
Deze heb ik netjes in 4 weken tijd opgestart en alles zag er fantastisch uit.
Na een tijdje gerommeld te hebben met mijn stroming verlichting en co2 lijkt het allemaal goed. Afgelopen 7 week niets meer gedaan aan de stroming, licht en co2.

Nu heb ik toch last van een aantal algen
Draadalg(minimaal) licht intensiteit naar 50% en het lijkt zich niet meer uit te breiden.
Baardalg begint wel echt problematisch te worden. Waar het eerst op een stuk hout zat zit het nu op planten, grint
Steen en ga zo maar door.
Plus om veel planten alg en vooral bijna al m’n hard scape zit er volledig onder.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen om dit te laten afnemen zodat mijn bak weer mooi fris groen wordt.

Mijn bodem is opgebouwd.
Lavasteen, aquasoil in zakjes en op de voorgrond voeding capsules (3a4 stuks)
Alles afgedekt met grint.

Hard scape dragonstone en spiderwood.
Pomp: oase biotherm 600
In-line co2
Voeding Ei van plantedbox


Waterwaardes;
Nh3; 0
Po4: 1,0
Ph: 7.0
No3: 5
No2: 0
Gh: 5
Kh:6

Vis bestand
Pareldanios 40stuks
Corydora panda 5stuks
Otocinclus 10stuks
Naar mijn inzichten moet je eerst kijken wat je planten vragen voor een goede groei. Dat begint bij de lichtsterkte die je gedurende zo'n 8 uur, exclusief eventuele dimtijden zou moeten geven. Pas daarna ga je kijken welke voeding daarbij past, waaronder dus ook CO2, aangezien voeding een afgeleide is van je belichting. Zomaar het licht minderen naar 50% kan dus weer andere problemen opleveren. In de "gouden driehoek" kan je ook weer zien dat het licht de top is en de rest afgeleiden van dat licht. In een aquarium hangt alles samen met verhoudingen waarbij je dus wel bij het begin moet beginnen!
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Naar mijn inzichten moet je eerst kijken wat je planten vragen voor een goede groei. Dat begint bij de lichtsterkte die je gedurende zo'n 8 uur, exclusief eventuele dimtijden zou moeten geven. Pas daarna ga je kijken welke voeding daarbij past, waaronder dus ook CO2, aangezien voeding een afgeleide is van je belichting. Zomaar het licht minderen naar 50% kan dus weer andere problemen opleveren. In de "gouden driehoek" kan je ook weer zien dat het licht de top is en de rest afgeleiden van dat licht. In een aquarium hangt alles samen met verhoudingen waarbij je dus wel bij het begin moet beginnen!
Bekijk bijlage 347828
Ik heb niet zomaar licht naar beneden gegooid. Verlicht was tijdens de programma Max 65% bij aantal lichttinten. Mijn planten groeien erg goed maar er ontstond veel alg, met name draadalg, vandaar dat ik mijn licht teruggeschroefd heb.

Planten groeien nog steeds erg goed. De 1 iets beter dan de andere uiteraard maar over het algemeen doe ze het erg goed.
Ik ben blij met je advies maar hoe pas ik dat toe in de praktijk? Heb dit al heel vaak gezien en gelezen namelijk

Bijgevoegd mijn lichtplan.
 

Bijlagen

  • E06C06DB-2CB1-414A-884C-7F197D1F26C8.jpeg
    E06C06DB-2CB1-414A-884C-7F197D1F26C8.jpeg
    240.8 KB · Weergaven: 65
Hi, baardalg vaak een CO2 probleem. Een tekort of een instabiel wisselend C02 gehalte.
Vraagje, je geeft aan in inline co2, maar op de laatste foto meen ik een diffuser te zien (op zich geen probleem). Echter ik zie geen belletjes komen uit de diffuser op de foto. Avondfoto?
Wat is de kleur van je dropchecker?
De andere foto met een diffuser is mijn andere bak die het heel erg goed doet, dit meer als voorbeeld meegestuurd.
 
De andere foto met een diffuser is mijn andere bak die het heel erg goed doet, dit meer als voorbeeld meegestuurd.
Mijn dropchecker is mooi limegroen. (In beide bakken) en volgens het tabel kh/gh een co2 moet het kloppen. Echter pakt dit in de praktijk anders uit!
 
Ik heb niet zomaar licht naar beneden gegooid. Verlicht was tijdens de programma Max 65% bij aantal lichttinten. Mijn planten groeien erg goed maar er ontstond veel alg, met name draadalg, vandaar dat ik mijn licht teruggeschroefd heb.

Planten groeien nog steeds erg goed. De 1 iets beter dan de andere uiteraard maar over het algemeen doe ze het erg goed.
Ik ben blij met je advies maar hoe pas ik dat toe in de praktijk? Heb dit al heel vaak gezien en gelezen namelijk

Bijgevoegd mijn lichtplan.
Draadalg ontstaat door een CO2 tekort. Dat is dus een CO2 tekort t.o.v. de lichtsterkte. Juist daarom is het zaak om precies je Lichtsterkte te bepalen aan de hand van je plantenkeuze. Ik zie op de foto"s Alternanthera's . Deze planten zijn veel licht nodig. Bij veel licht moet je denken aan een lichtsterkte van zo ronde 45 of meer lumen per liter. Bij een gemiddelde lichtsterkte praten we over 35+ lumen per liter en bij een lage lichtsterkte gaat het zo rond de 20 á 25 lumen per liter. Voor al je planten kan je de lichtsterkte dus opzoeken en kiezen voor een gemiddelde lichtsterkte. Maar je kan ook je indeling aanpassen. Heb je Anubias planten, langzaam groeiers die ook weinig licht vragen, kan je natuurlijk ook beschaduwde plekken creëren in je bak. Waarbij je voor licht vragende planten lichtruimtes maakt. Heb je na die juiste licht instelling nog steegs draad alg dan weet je dus zeker dat je CO2 moet toevoegen. Wil je dat niet dan kan dit ook betekenen dat je de plantenkeuze moet aanpassen. Maar het licht is en blijft altijd bepalend.
 
Draadalg ontstaat door een CO2 tekort. Dat is dus een CO2 tekort t.o.v. de lichtsterkte. Juist daarom is het zaak om precies je Lichtsterkte te bepalen aan de hand van je plantenkeuze. Ik zie op de foto"s Alternanthera's . Deze planten zijn veel licht nodig. Bij veel licht moet je denken aan een lichtsterkte van zo ronde 45 of meer lumen per liter. Bij een gemiddelde lichtsterkte praten we over 35+ lumen per liter en bij een lage lichtsterkte gaat het zo rond de 20 á 25 lumen per liter. Voor al je planten kan je de lichtsterkte dus opzoeken en kiezen voor een gemiddelde lichtsterkte. Maar je kan ook je indeling aanpassen. Heb je Anubias planten, langzaam groeiers die ook weinig licht vragen, kan je natuurlijk ook beschaduwde plekken creëren in je bak. Waarbij je voor licht vragende planten lichtruimtes maakt. Heb je na die juiste licht instelling nog steegs draad alg dan weet je dus zeker dat je CO2 moet toevoegen. Wil je dat niet dan kan dit ook betekenen dat je de plantenkeuze moet aanpassen. Maar het licht is en blijft altijd bepalend.
Duidelijk, dank voor je reactie. Wil er nog wel aan toevoegen dat mijn Althernanthera mini het best wel goed doet. Ik heb deze ook op een wat donkere plek staan en daar blijft hij idd achter.
Ik ga mijn licht uitzoeken of dat voldoet aan de wensen van de planten. Is mijn verlichting wel juist, dan moet ik mijn co2 dus opvoeren?
Draadalg ontstaat door een CO2 tekort. Dat is dus een CO2 tekort t.o.v. de lichtsterkte. Juist daarom is het zaak om precies je Lichtsterkte te bepalen aan de hand van je plantenkeuze. Ik zie op de foto"s Alternanthera's . Deze planten zijn veel licht nodig. Bij veel licht moet je denken aan een lichtsterkte van zo ronde 45 of meer lumen per liter. Bij een gemiddelde lichtsterkte praten we over 35+ lumen per liter en bij een lage lichtsterkte gaat het zo rond de 20 á 25 lumen per liter. Voor al je planten kan je de lichtsterkte dus opzoeken en kiezen voor een gemiddelde lichtsterkte. Maar je kan ook je indeling aanpassen. Heb je Anubias planten, langzaam groeiers die ook weinig licht vragen, kan je natuurlijk ook beschaduwde plekken creëren in je bak. Waarbij je voor licht vragende planten lichtruimtes maakt. Heb je na die juiste licht instelling nog steegs draad alg dan weet je dus zeker dat je CO2 moet toevoegen. Wil je dat niet dan kan dit ook betekenen dat je de plantenkeuze moet aanpassen. Maar het licht is en blijft altijd bepalend.
mijn lamp heeft 3300 lumen. Als ik dit deel door mijn liters (100) zit ik op 33lumen per liter. Moet ik dit dan nog delen door 50% omdat mijn lamp op Max 50staat. (Te zien op mijn lichtplan in eerdere bericht)

Dat betekend dus dat mijn licht moet opgeschroefd worden en dat ik de vorige keer mijn licht heb gereduceerd het probleem heb verplaatst. Want verder groeien mijn planten wel heel goed en heb ik een volle bak planten zoals je kan zien.

Dit is voor het eerst dat iemand mijn dit op deze manier toelicht. Waarvoor dank

Onderstaande tabel heb ik hiervoor altijd aangehouden.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    291.1 KB · Weergaven: 67
Duidelijk, dank voor je reactie. Wil er nog wel aan toevoegen dat mijn Althernanthera mini het best wel goed doet. Ik heb deze ook op een wat donkere plek staan en daar blijft hij idd achter.
Ik ga mijn licht uitzoeken of dat voldoet aan de wensen van de planten. Is mijn verlichting wel juist, dan moet ik mijn co2 dus opvoeren?

mijn lamp heeft 3300 lumen. Als ik dit deel door mijn liters (100) zit ik op 33lumen per liter. Moet ik dit dan nog delen door 50% omdat mijn lamp op Max 50staat. (Te zien op mijn lichtplan in eerdere bericht)

Dat betekend dus dat mijn licht moet opgeschroefd worden en dat ik de vorige keer mijn licht heb gereduceerd het probleem heb verplaatst. Want verder groeien mijn planten wel heel goed en heb ik een volle bak planten zoals je kan zien.

Dit is voor het eerst dat iemand mijn dit op deze manier toelicht. Waarvoor dank

Onderstaande tabel heb ik hiervoor altijd aangehouden.
Je gaat dus eerst je lichtsterkte afstellen op je planten bestand die je vervolgens gedurende zo 8 uur, exclusief dimtijden geeft. Dit betekend zeer waarschijnlijk dat je de voeding moet aanpassen, verhogen want je lichtsterkte is omhoog gegaan dus.
Als er nu problemen ontstaan dan kan dit alleen maar liggen aan tekorten. Dus je draadalg blijft of wordt misschien zelfs erger, Je bet een CO2 tekort. Bij baardalg ligt de meest voorkomende oorzaak ook weer bij CO2 tekorten. Groene alg problemen, vaak toch ook weer CO2 en mogelijk ook fosfaat tekorten. Wanneer je bij maximale verlichting 33 lumen per liter hebt dan heb je de helft aan lichtsterkte over bij 50% dimming. Alternanthera reineckii mini vraagt overigens, en dat merkt je wanneer je de plant wat langer hebt, veel licht maar ook sowieso CO2!
pH-KH-CO2-tabel[1].jpg
 
Je gaat dus eerst je lichtsterkte afstellen op je planten bestand die je vervolgens gedurende zo 8 uur, exclusief dimtijden geeft. Dit betekend zeer waarschijnlijk dat je de voeding moet aanpassen, verhogen want je lichtsterkte is omhoog gegaan dus.
Als er nu problemen ontstaan dan kan dit alleen maar liggen aan tekorten. Dus je draadalg blijft of wordt misschien zelfs erger, Je bet een CO2 tekort. Bij baardalg ligt de meest voorkomende oorzaak ook weer bij CO2 tekorten. Groene alg problemen, vaak toch ook weer CO2 en mogelijk ook fosfaat tekorten. Wanneer je bij maximale verlichting 33 lumen per liter hebt dan heb je de helft aan lichtsterkte over bij 50% dimming. Alternanthera reineckii mini vraagt overigens, en dat merkt je wanneer je de plant wat langer hebt,
.
Heel duidelijk. Dankjewel!
Voor mij is er nog 1 ding onduidelijk;

Als ik de waardes lees in het tabelletje
Ph7
Kh6
Dat komt neer op 17.1mg/l co2 betekent dat er 17,1 mg/l in m’n bak zit of zijn dat de waardes die er in zouden moeten zitten.

Als dat zo is hoe reken ik mijn bellen om naar mg/l?
 
Wat je in de tabel leest zou er in theorie in moeten zitten maar je kan beter vertrouwen op een dropchecker. De tabel is niet altijd betrouwbaar met onze testen.
 
Heel duidelijk. Dankjewel!
Voor mij is er nog 1 ding onduidelijk;

Als ik de waardes lees in het tabelletje
Ph7
Kh6
Dat komt neer op 17.1mg/l co2 betekent dat er 17,1 mg/l in m’n bak zit of zijn dat de waardes die er in zouden moeten zitten.

Als dat zo is hoe reken ik mijn bellen om naar mg/l?
Gemiddeld zouden er zo'n 22 á 23 mg/ltr. CO2 in je bak kunnen zitten, op de tabel alles in het groene vlak is namelijk een goede waarde. Rood is te veel, geel is een weinig te laag en blauw is een te lage waarde. Een hogere KH waarde maakt de bandbreedte, en daarmee de gekleurde vlakjes, iets groter.
 
Onze druppeltesten houden rekening met zuren in het water en daarom kan de test afwijken. Een dropchecker wordt niet beïnvloed hierdoor en is dus betrouwbaarder.
 
Als het kleine bakje het wel goed en de grote niet: wat doe je anders met de 'probleembak' is dan de vraag.
Denk dat je daar de oplossing moet zoeken
Ja klopt, zo heb ik ook al gedacht maar de bakken zijn zo verschillend.
De kleine bak heb ik neergezet co2 erin, klein beetje bijstellen tot de dropcheker mooi groen is en dat was het. Grote bak is heel anders opgebouwd, groter, stroming is anders door de externe pomp en ga zo maar door.
Verder doe ik er niets aan buiten de waterwissel.
 

Terug
Bovenaan