B3 van Apisto (foto album)


Apisto

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 december 2015
Berichten
1,269
Locatie
Belgie, Temse
Website
web.aquaforum.nl
Welkom beste aquarianen, hierbij het foto album van mijn 60liter bakje.

Hoe het begon

Zoals velen onder ons, ben ik ongeveer 10 jaar geleden begonnen met een bakje van ongeveer 40 liter, met een 5-tal goudvissen. Uiteraard me van geen kwaad bewust. Alles begon met het idee van mijn ouders om visjes te houden, zo gezegd zo gedaan, richting de vijverwinkel. Daar hebben we meteen een hele (dure) set gekocht: een bakje, verwarming filtertje, vloeistofjes etc.. Visjes erbij en klaar is kees. Echter was de vreugde van korte duur, één voor één gingen de goudvissen dood. Eerst dachten we dat we misschien teveel ph-min in de bak gedaan hadden, hierdoor op aanraden van de vijverwinkel nieuwe visjes aangeschaft, deze bleven dan uiteindelijk iets langer leven, maar nog steeds te kort. Na al het verdriet is het aquarium in de doos geëindigd. Ongeveer 5 jaar later had ik toch terug zin gekregen, maar ik wou duidelijk geen rampen zoals voorheen meer. Daarbij heb ik me ongeveer 1 jaar ingelezen, voornamelijk rondom de Apistogramma. Dit leek op het eerste gezicht toch wel hoog gegrepen omdat je enkel tetra's, en goudvissen in de viswinkel zag.. Echter bleek, na 1 jaar bij de opstart van mijn aquarium dit heel goed mee te vallen. Ik had natuurlijk de beste informatie namelijk lang indraaien, veel verversen, niet teveel voeren, geen overbevolking, echte planten.. En daar begon het ware aquaria avontuur.

Vanaf de opstart tot nu

Ik zag regelmatig hier op het forum mooie habitat bakken voorbij komen, en ik dacht: 'Dat moet ik gewoon ook hebben'. Na het uitvoerige inlezen (zoals hierboven beschreven) over de Apistogramma en habitat, kwam ik al dicht bij een biotoop. Enkel de zuurtegraad en wat meer bladeren en planten en we zaten al bijna in de B3 categorie (Biotopen worden opgedeeld volgens nauwkeurigheid van soortgenoten, planten,..). Uiteraard kun je niet als beginner ineens een volwaardige biotoop bak hebben; je moet eerst de vaardigheden van waterwaarden, biologisch evenwicht, en het gedrag van de vissoorten kunnen bestuderen.

Het aquarium nu

Ondertussen hebben we ook al enkele succesvol kweken (zie dit album) van de Apistogramma Cacatuoides achter de rug, en heb ik nu nog een nakweek koppeltje over, die nu de bak bewoont samen met de al 4 jaar oude vuurneons. Hieronder kunt u de bak aanschouwen.

Bewoners:
Apistogramma cacatuoides m/v
Vuurneon 4x

Waterwaarden:
Ph: 5.5/6
Kh: >1
Gh: 3
No3: 20
Po: 2

Techniek:
Verwarming: tetratec HT50
filter: Hydor Prime 10
Verluchting
En een zelf gemaakte achterwand

IMG_1507.JPG
IMG_1560.JPG

 
Laatst bewerkt:
Prachtig hoor en wat zijn die jongen enorm klein zo!
Bedankt, ik moet nog wat leren filmen, want automatisch scherpstellen werkt nog niet altijd zo goed.
Inderdaad, ik denk dat ze pas gisteren of vandaag buiten gekomen zijn.
Opmerkelijk is dat het mannetje de zorg dat normaal de moeder doet op zichzelf neemt wat merkwaardig is.
 
Heel mooi!!


Welke planten heb jij erin zitten? Heb je nog een bepaalt biotoop probefen na te maken?;)
 
Bedankt, ik moet nog wat leren filmen, want automatisch scherpstellen werkt nog niet altijd zo goed.
Inderdaad, ik denk dat ze pas gisteren of vandaag buiten gekomen zijn.
Opmerkelijk is dat het mannetje de zorg dat normaal de moeder doet op zichzelf neemt wat merkwaardig is.

Volgende keer kan je ook een muziekje erbij zetten dan horen we jullie gesprek niet! ;)
Niet dat ik er wat van versta trouwens maar zitten ook andere Vlamingen op het forum natuurlijk! :D

Misschien wisselen ze elkaar nog af dan met de zorg.
 
Volgende keer kan je ook een muziekje erbij zetten dan horen we jullie gesprek niet! ;)
Niet dat ik er wat van versta trouwens maar zitten ook andere Vlamingen op het forum natuurlijk! :D.

Daar was ik naar aan het zoeken haha, geen idee hoe je geluid uit een video verwijderd..
 
Daar was ik naar aan het zoeken haha, geen idee hoe je geluid uit een video verwijderd..
Op een windows computer staat standaard een video bewerkingsprogramma, miscjien kun je het zelfs via youtube doen;)
 
Hoe gaat het er nu mee?:foto:
Redelijk, ik heb onlangs het mannetje dood terug gevonden, maar dat was wel te verwachten gezien zijn leeftijd.
Nu zitten er nog 3 vuurneons is, en een vrouwtje.
Ik wacht tot er binnenkort nog wat tijd over is om aan mijn grote bak verder te werken zodat die na 2 jaar ook eens af geraakt..
Verder wil ik dan misschien van de huidige 60L een afrikaans biotoopje maken, iets heel simpel met 1 vissoort. Maar dat is pas wanneer de 450 draait haha.
Verder ziet mijn B3'tje er een beetje verwilderd uit door gebrek aan tijd, er stond al op de planning om nog wat hout toe te voegen en alles terug wat netjes te maken.
 
Mooi!!


Wel jammer van het dode mannetje...

Ben wel benieuwd naar de grote bak:foto:
 
Mooi!!


Ben wel benieuwd naar de grote bak:foto:
Haha jij niet alleen hoor. Ik heb alles zelf gemaakt buiten het glas dan.
Ik heb er ook een soort van high-tech proberen van maken, maar dan niet met computergestuurde dingen, maar met relais en drukknoppen, enkele sensoren etc.
 
Haha jij niet alleen hoor. Ik heb alles zelf gemaakt buiten het glas dan.
Ik heb er ook een soort van high-tech proberen van maken, maar dan niet met computergestuurde dingen, maar met relais en drukknoppen, enkele sensoren etc.
Nou bedankt, nu ben ik nog nieuwsgieriger!:D:p


Kom maar op met een nieuw fototopic:deal::foto:
 
Kleine update: tussen de soep en de patatten de inrichting wat veranderd.
Voorlopig ben ik ook met kleine stappen mijn grote bak aan het afwerken.
Ik vermoed volgende maand eindelijk te kunnen vullen, maar dit hangt natuurlijk af van hoeveel tijd ik heb om alle leidingwerk etc af te werken.

IMG_2055.JPG
 
Mooi!!

Voorlopig ben ik ook met kleine stappen mijn grote bak aan het afwerken.
Ik vermoed volgende maand eindelijk te kunnen vullen, maar dit hangt natuurlijk af van hoeveel tijd ik heb om alle leidingwerk etc af te werken.
:foto::foto::foto::foto::foto::foto::foto::)
 
Ziet er goed uit! Interessante achterwand, behoorlijk biotoop getrouw op de Javavaren na dan. Prachtige plant moet ik toegeven, maar waarom vervang je deze niet?

Ik waardeer trouwens je inleidende tekst bij aanvang van dit topic, leuk om te lezen! :book:
 
Ziet er goed uit! Interessante achterwand, behoorlijk biotoop getrouw op de Javavaren na dan. Prachtige plant moet ik toegeven, maar waarom vervang je deze niet?

Ik waardeer trouwens je inleidende tekst bij aanvang van dit topic, leuk om te lezen! :book:
De achterwand is helemaal zelf gemaakt, en was ook het eerste aquarium gerelateerde projectje enkele jaren geleden. Enkel vind ik het achteraf bekeken wel wat jammer dat hij zo dik is, ik verlies hier wel wat ruimte mee.

Wat de javavarens betreft, is het zeker de bedoeling om deze te verplaatsen naar een ander bakje waar een soort van azië biotoopje gaat komen, maar die projecten zijn allemaal nadat de grote bak er komt.
Aangezien ik nu al zo weinig tijd heb, wil ik graag eerst de werkdruk van de grote bak kwijt zijn en deze volledig laten draaien alvorens ik aan de andere biotoopjes begin.
Ook vind ik de java's een mooie opvulling, de echinodorus is opzich een mooie plant, maar voor dit bakje eigenlijk te groot. Ik gebruik de varens dan ook om zo weinig mogelijk stengel te zien van de echinodorus, en een vollere bos planten te krijgen.
 
Wat ik overigens ook nog wou opmerken, is dat ik verbijsterd ben hoe sterk de Hemigrammus erythrozonus/vuurneon wel niet zijn.
Ik heb ze ondertussen al 5 jaar en er waren er tot een maand geleden nog geen sterfgevallen, dit in tegenstelling tot de apisto's die ik heb gehad.
 
Laatst bewerkt:
Ook vind ik de java's een mooie opvulling, de echinodorus is opzich een mooie plant, maar voor dit bakje eigenlijk te groot. Ik gebruik de varens dan ook om zo weinig mogelijk stengel te zien van de echinodorus, en een vollere bos planten te krijgen.

Ja het zijn prachtige planten, absoluut!
Misschien dat een van de volgende een biotoopgetrouw alternatief is:
Cabomba caroliniana
Myriophyllum aquaticum ‘brasiliensis’
Myriophyllum mattogrossense
Helanthium bolivianum “Angustifolius“
Gymnocoronis spilanthoides
Bacopa monnieri
Sagittaria subulata


Persoonlijk vind ik dit ook een prachtige blikvanger: Hydrocleys nymphoides. Je moet zelf even kijken hoe specifiek je het biotoop uiteindelijk wilt maken en welke planten dan nog overblijven. Er zijn ook nog zat andere Echinodorus die je kan gebruiken, maar die hebben allemaal de neiging erg groot te worden en hun bladeren de lucht in te sturen. Het blijven moerasplanten natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan