Azië/gezelschapsbak


C

Carpool

Guest
Hallo,
Een week geleden heb ik me weer op dit forum aangemeld omdat een aquarium toch begon te kriebelen.
Ik ga zelf een achter wand maken, en ben van plan om een trigon 190 te halen. Hier de link naar de topic.

https://www.aquaforum.nl/threads/opnieuw-beginnen.99443/


Ik zelf wil heel graag voor diamantgoerami's gaan. Ze passen in mijn optiek perfect in het plaatje. Nu heb ik veel onderzoek gedaan op het web maar vind het moeilijk om een keuze te maken.
Kijk ik op nederlandse literatuur, wordt er gesproken over minstens een aquarium van 1.20 m. Ook vind ik wel dat in een 1 meter aquarium ook als goed wordt ervaren.
Kijk ik naar engelse literatuur wordt er veelal gesproken over minstens 30 gallon (rond de 120 liter).
Als ik daarnaar kijk voldoet de aquarium dus ruimschoots.

Zelf ben ik er van plan om nog een school erbij te doen en twijfel tussen:
Rasbora Galaxy,
Trigonostigma espei/ hengeli kegelvlekbarbeel.
kegelvlekbarbeel
vijfstreepbarbeel (knagen aan vinnen van goerami??)

ook dacht ik aan 6/8 corydoras sterbai of jullii.
Eventueel nog garnaaltjes.

Is dit aan te raden? Zo ja dan kan ik aan de slag met de achterwand en langzaam op zoek naar de aquarium.
Groeten Carpool
 
De voorkant is 1 meter lang en de zijdes zijn 70cm als ik me niet vergis. Ik denk dat je daar prima een koppel diamantgoeramie's in kunt houden.

Vijfstreepbarbelen zijn redelijk mild, en zolang je een redelijk grote groep hebt zullen ze van de goeramie's afblijven. Ze zeggen dat de Desmopuntius rhomboocellatus nog rustiger zijn, en ik vind ze persoonlijk ook mooier, het enuge nadeel is dat ze makkelijk 4-5 euro per vis kunnen kosten.

Wat corydoras betreft, je kunt beter een andere soort nemen. De sterbai zijn nou een van de weinigen die warm water willen, de rest kunnen (moeten zelfs) op kamertemperatuur, net zoals de goeramie's.
 
Vijfstreepbarbelen die aan vinnen van Goeramie's knabbelen klinkt als een mop! Dit zijn de rustigste barbelen die er zijn en zelfs als je er maar 3 zou hebben nog van voelsprieten afblijven. Het is wel zo dat ze tamelijk bodem gericht zijn en vaak niet hoger dan 10cm boven de bodem komen.

Je weet dat Goeramie's drijfplanten wensen?
 
Hallo na kleine afwezigheid weer volop bezig.
Ik vind het een beetje verwarrend omtrent barbelen en goeramis en het knabbelen aan de voelsprieten. In de literatuur lees ik dat barbelen dit doen. Op fora’s (en hier) lees ik weer dat het meevalt.

Ik heb het idee dat het aan de grote van een school ligt? Hoe groter de school, hoe meer ze met elkaar bezig zijn, in plaats van andere vissen?

Nou heb ik gister in de aqua winkel prachtbarbelen gezien. Die dus redelijk makkelijk te houden zijn (in de literatuur) maar dus aan de sprieten van goeramis willen zitten (nogmaals literatuur).

Wat ik ook nog later vond, is de odessa barbeel. Volgens literatuur ook redelijk makkelijk te verzorgen, en mits in een goede evenwichtige school, redelijk tolerant tegenover andere vissen.

Mochten vijfstreep barbelen mogelijk zijn is dit ook een goede optie.

Voor de goeramis weet ik dat drijfplanten een vereisten zijn, en deze komen er dan ook! Ook wil ik vallisneria planten en goed lang laten worden, zodat ze op de wateropp. “Drijven”. Wat is jullie ervaring?
 
Hallo na kleine afwezigheid weer volop bezig.
Ik vind het een beetje verwarrend omtrent barbelen en goeramis en het knabbelen aan de voelsprieten. In de literatuur lees ik dat barbelen dit doen. Op fora’s (en hier) lees ik weer dat het meevalt.

Ik heb het idee dat het aan de grote van een school ligt? Hoe groter de school, hoe meer ze met elkaar bezig zijn, in plaats van andere vissen?

Nou heb ik gister in de aqua winkel prachtbarbelen gezien. Die dus redelijk makkelijk te houden zijn (in de literatuur) maar dus aan de sprieten van goeramis willen zitten (nogmaals literatuur).

Wat ik ook nog later vond, is de odessa barbeel. Volgens literatuur ook redelijk makkelijk te verzorgen, en mits in een goede evenwichtige school, redelijk tolerant tegenover andere vissen.

Mochten vijfstreep barbelen mogelijk zijn is dit ook een goede optie.

Voor de goeramis weet ik dat drijfplanten een vereisten zijn, en deze komen er dan ook! Ook wil ik vallisneria planten en goed lang laten worden, zodat ze op de wateropp. “Drijven”. Wat is jullie ervaring?
Vijfstrepen zijn zeer rustig, en bewonen de onderste waterlaag. Prachtbarbelen en Odessa barbelen zijn drukke vissen die men beter niet met Goeramie's houdt. Omdat deze laatste van rust houden.

Ook zijn laatstgenoemde barbelen sub-tropisch en willen dus niet te warm. 16-22 graden is prima. Al kan tijdelijk kouder ook goed. Mijn Prachtbarbelen zaten tot half November 2017 nog buiten in een vijvertje.
 
Vijfstrepen zijn zeer rustig, en bewonen de onderste waterlaag. Prachtbarbelen en Odessa barbelen zijn drukke vissen die men beter niet met Goeramie's houdt. Omdat deze laatste van rust houden.

Ook zijn laatstgenoemde barbelen sub-tropisch en willen dus niet te warm. 16-22 graden is prima. Al kan tijdelijk kouder ook goed. Mijn Prachtbarbelen zaten tot half November 2017 nog buiten in een vijvertje.

Nou dan is dit geen goede optie dus :).


Moeten het per see barbelen zijn die je bij de gourami's wil houden ?

Nee hoor,
Ik wilde het wel redelijk Aziatisch houden maar het is zeker niet erg om hier van af te stappen. Het wordt ook een redelijke gezelschapsbak, en ik wil ook corydoras houden, die niet uit deze regio komen.
Ik zat ook te kijken naar Rasbora Galaxy, en Danio Chroprae die volgens mij niet heel druk zijn. Weet alleen niet wat ze van de Goerami's vinden:)
Anders Iriatherina werneri? Houden ook van gedempt licht, komt niet helemaal uit Azië (Australië) maar vind ik nog wel schappelijk :).
 
En een mooie zalmsoort is dat geen mooie optie ? Zoals een schooltje roodkopzalmpjes of andere zalmen.
 
Meeste zalm soorten zijn volgens mij afkomstig uit z-amerika? Dan wort het overwegend z-amerikaans i.p.v iverwegend Aziatisch. Keuzes, keuzes. Zat zelf ook nog naar andere regenboogvissen te kijken zoals melanotaenia’s. Maar die zijn volgens mij ook vrij actief. Ik heb nog wel redelijk de tijd om een keuze te maken. Vandaag gaat pas de eerste laag tegellijm over mijn achterwand:)
 
Nou dan is dit geen goede optie dus :).




Nee hoor,
Ik wilde het wel redelijk Aziatisch houden maar het is zeker niet erg om hier van af te stappen. Het wordt ook een redelijke gezelschapsbak, en ik wil ook corydoras houden, die niet uit deze regio komen.
Ik zat ook te kijken naar Rasbora Galaxy, en Danio Chroprae die volgens mij niet heel druk zijn. Weet alleen niet wat ze van de Goerami's vinden:)
Anders Iriatherina werneri? Houden ook van gedempt licht, komt niet helemaal uit Azië (Australië) maar vind ik nog wel schappelijk :).
Danio choprae is een ontzettend druk soort, en absoluut ongeschikt om Goeramie's te houden.
 
Danio choprae is een ontzettend druk soort, en absoluut ongeschikt om Goeramie's te houden.

Ik heb mijn even verder goed onderzoek gedaan en kom dan toch terug op
Sawbwa Resplendens,
Iriatherina werneri, of
Trigonostigma espei/ heteromorpha

Waarbij ik nog niet weet welke de favoriet wordt :)
 

Terug
Bovenaan