Automatisch water voorbereiden + toevoegen


B

Bjorn vd Linden

Guest
Beste Mensen..

100 liter vat waarmee het volgende de bedoeling is, dagelijks repeterend....

1) 100 liter water automatisch het aquarium inpompen.
Bestaan er pompen die een bepaalde volume meten of word het werken met een dompelpomp met auto stop?


2) Leeg vat weer automatisch bijvullen met 100 liter water.
Wat voor tool kan ik gebruiken om de gewone tapkraan 100 liter te laten vullen en die dan automatisch stopt bij 100 liter?

3) Hierin automatisch een hoeveelheid natriumbicarbonaat poeder doseren.
Waarmee kan ik automatisch een bepaalde hoeveelheid poeder toedienen?


Bij voorbaat dank!
 
Vraag 1: dompelpomp gebruiken werkt het makkelijkst
Vraag2: waterslot op de toevoer zetten
Vraag3: meten is weten, dus aan de hand van de meetuitslag voeg je mineralen toe, dus automatisch aanvullen lijkt m.i niet handig want dan weet je nooit wat je waardes zijn.
 
Vraag3: meten is weten, dus aan de hand van de meetuitslag voeg je mineralen toe, dus automatisch aanvullen lijkt m.i niet handig want dan weet je nooit wat je waardes zijn.

Hoezo? De eerste keer is het natuurlijk testen/meten hoeveel poeder ik nodig heb op 100l om een bepaalde kh te bereiken..
T water uit de kraan is heeft steeds dezelfde samenstelling, poeder ook. Dus als ik steeds dezelfde hoeveelheid poeder toevoeg aan dezelfde hoeveelheid water zal de waarde ook steeds hetzelfde zijn.
Misschien dat het kraanwater af en toe wat veranderd maar ik kan hier heel eenvoudig alle waarden opvragen bij de waterleiding maatschappij. Dit zou ik dan bv 1x per maand kunnen doen, of gewoon meten 1x pm.

Daarnaast zorg ik dat voordat ik begin met dit systeempje eerst het aqauriumwater ook op diezelfde waarde zit.

En als ik water uit dit vat toevoeg aan water in het aquarium met dezelfde kh zal het toch wel stabiel zijn?
Natuurlijk zal ik aan het begin controleren of dit ook zo werkt maar logischerwijs zou ik niet weten waarom niet?

Ik waardeer ook zeker het meedenken maar het ging mij op punt 3 eigenlijk meer om 'hoe' automatisch dit poeder toe te voegen? Ik kan ook wel een vooraf gemaakt geconcentreerderde vloeistof met een doseerpomp toedienen maar ben toch nieuwsgierig naar een manier om poeder te kunnen doseren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Doseren is eenvoudig te doen met een peristaltisch pompje die onze Chinese vrienden voor een habbekrats aan bieden. Met een Arduino is dit zo te maken. Wanneer dit te moeilijk wordt zijn ze ook kant en klaar te koop. Al of niet met een klok. Voor je overige vragen is een Arduino systeem ook erg geschikt. Wat voorbeelden. Maar ook hier is Google je vriend!

https://www.aliexpress.com/item/GL4...expid=d001f6c5-0cc8-4b6c-a3e3-776cddaa751f-26

https://www.cadagile.com/aquarium-auto-refill-met-arduino.html
 
je zou je poeders kunnen afwegen en toedienen met die roterende voederautomaat.
dat lijkt mij het meest constante.

maar je wilt je wissels ook automatiseren? of alleen makkelijker maken?
 
Ik wil het automatiseren én makkelijker maken..

Het is als volgt. Heb hier kraanwater kh2 ph8.

Ik wil sowieso co2 gaan toevoegen voor mijn planten maar ik wil ook mijn ph naar beneden krijgen en zie met deze waarden geen andere optie dan co2. Zuren toevoegen gaat me niet helpen het zal niet alleen mijn ph maar ook mijn kh omlaag halen terwijl die net wat omhoog moet.
Ik ga dus eerst de kh verhogen tot 4 met natriumbicarbonaat (ph zal niet zo gek veel mee stijgen zover ik begrepen heb https://aquaforum.nl/threads/lage-kh-hoge-ph-probleem.160163/ )
Vervolgens door gebruik van co2 zal ph gaan zakken maar heb ik wel een goede buffer door kh 4.

Dat is 1.

2: ik wil automatisch verversen elke dag een 'beetje', dus 100L, om alles meer stabiel te houden. Ik reken even op 7x100= 700L om uit te komen op netto 500L per week want er zal ook 'vers' water weglopen. Kan ook 80 of 90L worden dat moet ik nog even berekenen.
Aangezien ik moet verversen met voorbereid water (natriumbicarbonaat) wil ik dit automatiseren zodat dit minder werk is en het ook gewoon doorloopt als ik eens een dag niet thuis ben / vakantie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@benvo ik zal dit gaan lezen. Maar werkt dit ook zonder vlotter. Het gaat in dit geval niet om bijvullen van verdampt water (vlotter) maar om werkelijk verversen waarbij ik er eerst geen water uithaal.

Ik ga gewoon water toevoegen en het overschot loopt via de overloop in mn bioloog weg
 
Probeer dat water eens een nacht te doorluchten. Bij een KH van 2 hoort geen "natuurlijke" pH van 8.

EN een KH van 2 gaat ook goed met enkel CO2 doseren. Je pH zakt dan snel. Dus minder CO2 nodig.
 
@biljoenblik het water in mijn bak blijft zelfde waarde hebben :S:S

Gecalibreerde ph meter en verschillende druppelsetjes kh gemeten.

Mbt co2 en kh2... heb ik hierbij niet het risico op ph crash?
 
@benvo ik zal dit gaan lezen. Maar werkt dit ook zonder vlotter. Het gaat in dit geval niet om bijvullen van verdampt water (vlotter) maar om werkelijk verversen waarbij ik er eerst geen water uithaal.

Ik ga gewoon water toevoegen en het overschot loopt via de overloop in mn bioloog weg

Ik dacht ook niet aan een vlotter systeem. Kan wel maar hoeft niet. Je zou kunnen werken met waterlevel sensor die aangeven wanneer je tank leeg is, en dus gevuld moet worden een een die aangeeft wanneer het gewenste niveau is bereikt en dus de vulling moet stoppen. Dit kan goedkoop gemaakt worden met een arduino en level sensoren. Dat spul is allemaal erg goedkoop.

https://www.banggood.com/nl/DIY-Wat...VCh1ZIAhdEAQYASABEgLzY_D_BwE&cur_warehouse=CN

Hier zie je verschillende sensoren die je ook kunt laten samenwerken met een Arduino.

https://www.banggood.com/nl/Wholesa...tCh2IvwsJEAQYAiABEgJ6tPD_BwE&cur_warehouse=CN
 
@biljoenblik het water in mijn bak blijft zelfde waarde hebben :S:S

Gecalibreerde ph meter en verschillende druppelsetjes kh gemeten.

Mbt co2 en kh2... heb ik hierbij niet het risico op ph crash?

Dat valt reuze mee. Maar wel je co2 goed instellen en een checker ophangen.

Ik neem aan dat je die pH 8 meet met de verlichting aan? En geen co2 dosering.
 
Als de waterbehandeling optioneel word, en alles toch staat aangesloten op het riool..
Je kan ook gwn een druppelaar erin hangen met kraanwater.
Een microdrip systeem zegmaar
 
Dat valt reuze mee. Maar wel je co2 goed instellen en een checker ophangen.

Ik neem aan dat je die pH 8 meet met de verlichting aan? En geen co2 dosering.

De ph van 8 heb ik altijd al gemeten de afgelopen 5 jaar. 2maanden geleden heb ik de bak helemaal veranderd opnieuw opgestart en tot voor 4weken terug meette ik weer gewoon 8.
Net weer eens gemeten en ph is nu 7.5.
Nu heb ik wel toevallig de laatste maand weinig waterwissel gedaan, wellicht ga ik toch weer iets omhoog bij normale verversing hoeveelheid. Ik meet met verlichting aan maar meette ph rond de 8 ook gewoon in de morgen. In de avond is het dan vaak 8.2. Geen co2 nog inderdaad maar dit dus wel van plan. En dan computergestuurd.

Ik lees overal dat je kh tenminste 3/4 moet zijn voor een goed bufferwerking? Kun je je antwoord hierover misschien toelichten?
 
Naja als je ervoor kiest de KH op 2 te houden hoef je niks toe te voegen en dus ook geen water voor te bereiden.
 
Dan wel ja idd..

Maar ben toch wel benieuwd waarom overal over minimaal kh4 gesproken word? Ik heb lang geleden eens iets gelezen van iemand die wel wist hoe en waarom het ook goed kan gaan met ph 0/1 maar heb het nooit meer kunnen vinden
 
Naja je hebt een groter risico op overdosis, maar met een goede afstelling zou het niet zo’n probleem moeten zijn denk ik
 
De bufferwerking gaat ook alleen op bij toevoeging van zuren.

Het aanzuren met turf en eikenextract enz.

De KH buffert dit. Het gaat een reactie aan met het zuur, en er vormt zich co2.

Hierdoor blijft de kh zakken tot 0. En dan vliegt de pH ook omlaag.

CO3 + 2H+ —> H2CO3 —> H2O + CO2

Het zuur vreet de KH op.

Maar in het geval van co2 dosering voegen we co2 toe. Dit tast de KH niet aan. In ons aquarium.



Sterker nog in basisch milieu zal de kh stijgen. Dit onder vorming van CO3.

Dit gebeurd als met natronloog aan de lucht blootsteld. Er vormen witte vlokken in de natronloog. Dat is carbonaat.

CO2 + H2O —> H2CO3 —> CO3 + 2H+ Oplossen co2 in water.

2NaOH- + 2H+ + CO3—> 2 H2O + Na2CO3 Koolzuur met natronloog.
 
De bufferwerking gaat ook alleen op bij toevoeging van zuren.

Het aanzuren met turf en eikenextract enz.

De KH buffert dit. Het gaat een reactie aan met het zuur, en er vormt zich co2.

Hierdoor blijft de kh zakken tot 0. En dan vliegt de pH ook omlaag.

CO3 + 2H+ —> H2CO3 —> H2O + CO2

Het zuur vreet de KH op.

Maar in het geval van co2 dosering voegen we co2 toe. Dit tast de KH niet aan. In ons aquarium.



Sterker nog in basisch milieu zal de kh stijgen. Dit onder vorming van CO3.

@biljoenblik het kostte wat tijd en paar keer lezen om dit te begrijpen, allemaal nieuwe kost voor mij, maar wel interessant.

Betekend dit dat bij een ph van 7.5/8 de kh bij toevoeging van co2 theoretisch iets zal stijgen, en vervolgens bij het door toevoeging van co2 bereiken van een ph <7 niet terug zal dalen?

In elk geval zal de kh niet dalen door toevoegen van co2 en zou ik qua bufferwerking de kh niet per se hoeven te verhogen, maar...
Klopt het als ik de kh toch wat verhoog met natriumbicarbonaat, een hoger co2 gehalte krijg bij eenzelfde ph (co2 tabellen), en dus minder co2 hoef te verbruiken?

Co2 is denk ik duurder dan wat natriumbicarbonaat dus als ik wat minder co2 kan gebruiken door relatief goedkoop de kh wat te verhogen kan dit om deze reden nog steeds een optie zijn. Al heb ik met verhogen kh wel wat meer kosten en ruimte nodig als ik dit wil automatiseren.
 
Ander vraagje... door co2 toedienen gaat ph omlaag.. betekend (correct me if I'm wrong) dat water zuurder word.. zorgt dit indirect er niet voor dat dit de kh Kan dalen?
 
Het verhaal klopt. Totdat je begint over kh verhogen.

Als je de kh verhoogt, dan verhoog je indirect de gebufferde pH.

In theorie als de pH gelijk blijft, en de kh verhoogt. Heb je een hoger co2.
Maar het kost meer co2 om die lage ph te halen.

Dus je maakt het de controller moeilijker

co2 komt in 3 vormen voor in water. Als HCO3, CO3 en CO2.
H2CO3 slaan we over, want dat is alleen relevant onder de pH 4.

De kh bepaald de pH. De pH bepaald in welke vorm CO2 voorkomt in het water.
Vanaf pH 4 heb je 100% CO2 in het water.
Bij pH 8,5 0% CO2 in het water.
Bij pH 6,5 heb je dus 50% CO2 en HCO3 in het water.
LET OP, ZIJN RELATIEVE WAARDES.

CO2 in de CO2 vorm hebben planten nodig. Dus om jou toegevoegde CO2 niet teveel om te zetten in HCO3 zul je dus rond de pH 6,5 willen zitten.

Een en ander kun je ook op aqua info vinden. Wijlen Adriaan Briene heeft dit heel mooi neergezet.

https://www.aquainfo.nl/de-co2-formule/
 
Ander vraagje... door co2 toedienen gaat ph omlaag.. betekend (correct me if I'm wrong) dat water zuurder word.. zorgt dit indirect er niet voor dat dit de kh Kan dalen?

Alleen als het ‘zuur’ geen onderdeel uitmaakt van de carbonaat buffer.

Maar jij gebruikt co2, dat is onderdeel van de carbonaat buffer. Dus dat wordt onderdeel van die kh buffer.

Enerzijds haalt het kh weg, tegelijk voegt het kh toe. Dus netto niks.
 

Terug
Bovenaan