Austrolebias nigripinnis kweek


J

JoeriG

Guest
Een paar weken terug heb ik een groepje van deze prachtige killivisjes in mijn aqua40 geplaatst. Ook staat hier een plastic bakje met turf op de bodem van het aquarium voor eventuele eileg. Afgelopen weekend zag ik vanuit mijn ooghoek dat een mannetje en vrouwtje naast elkaar in het turf aan het wroeten waren. Als ik Youtube filmpjes moet geloven is er een goede kans dat dit een paring was. Ergens een compliment natuurlijk.:)k

Nu heb ik nog nooit eerder killivisjes gekweekt en het gaat tegen mijn intuïtie in om eitjes uit het water te halen en te drogen :rolleyes:

Heeft iemand hier ervaring met deze soort?
Überhaupt tips over killivis nakweek/eieren drogen zijn van harte welkom
 
Zijn seizoensvissen ,he. De watertjes waar ze in zitten drogen uit. tot de volgende regenval. Dan komen ze weer uit. Snuffel google eens af,
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hier heb ik de visjes ook vandaan:Dk

Zijn seizoensvissen ,he. De watertjes waar ze in zitten drogen uit. tot de volgende regenval. Dan komen ze weer uit. Snuffel google eens af,
Heb Google ook zeker afgesnuffeld, maar vind het soms lastig concrete informatie te vinden.Het internet staat vol met prachtige informatie, maar soms is het informatiebos niet meer goed te zien door de digitale bomen.:brk
Kleine vragen cirkelen dan door mijn hoofd:
Moet het turf helemaal droog moet zijn voordat je het gaat bewaren?
Hoe lang moet je ze ongeveer bewaren?
Bij welke temperatuur moet je ze bewaren (hier verschillen meningen over)
Hoe zet je de eitjes terug in een bak? (met turf en al?)

Vandaar dat ik me afvroeg of mensen hier er ervaring mee hebben :)
 
Ik heb niet specifiek ervaring met deze killis dus de exacte incubatietijd van de eieren kan ik je niet vertellen. Bij de meeste 1 jarige killi's is dit ongeveer 2-4 maanden. Maar daar zul je dus zelf even onderdoek naar moeten doen. De turf knijp je zoveel mogelijk water uit (let op dat er geen vissen meer in zitten ;) ) en stop je in een plastic zak. De turf blijft dus vochtig. Na de incubatieperiode giet je dan de eieren weer op. Doe dit in een klein bakje en niet in een heel aquarium, anders kunnen de jongen geen eten vinden. Zo rond de 2 liter water is in het begin ruim voldoende.
 
Gaat dat niet schimmelen, in plastic zak , dicht geknoopt?

lees wat over eitjes, eerste vijf weken in vochtig mos.

cynolebias nigripinis vleeseter zwarte waaiervis.
 
De kweek is vrij eenvoudig. De eieren worden in de turfmolm afgezet. De turf kan na afzetten uit de bak verwijderd worden. De uitgeknepen turf moet minimaal 3 maanden vochtig op kamertemperatuur bewaard worden. Na het opgieten van water komen de jongen binnen enkele uren uit. De eieren kunnen zelfs 3 jaar bewaard worden.
 
De kweek is vrij eenvoudig. De eieren worden in de turfmolm afgezet. De turf kan na afzetten uit de bak verwijderd worden. De uitgeknepen turf moet minimaal 3 maanden vochtig op kamertemperatuur bewaard worden. Na het opgieten van water komen de jongen binnen enkele uren uit. De eieren kunnen zelfs 3 jaar bewaard worden.

Klinkt goed te doen. Morgenavond maar eens even kijken of er eitjes tussen zitten.
Dank voor de informatie!
 
Met deze soort heb ik geen ervaring, maar hij lijkt de standaardzorg van een annual killi nodig te hebben. Ik heb de Nematolebias whitei gehad en vrij veel details gepost op dit forum. Zie hier.

Wat ik van de austrolebias nigripinnis lees, ziet er precies hetzelfde uit.
1) Turf 'drogen' (makkelijkst is als een klont in het midden van een theedoek leggen, dan de punten naar elkaar en het gedeelte zonder turf in elkaar draaien alsof je het uitwringt. Hoe verder je draait, hoe strakker de turf erin komt en die knijp je zo gelijkmatig uit. Moet inderdaad wel vochtig blijven. Op mijn foto's kun je een indruk krijgen...
2) In principe kun je online vinden hoe lang je ze moet laten liggen. Ik zou ze bij ~20 graden laten liggen en er de eerste 10-12 weken niet naar kijken. Daarna 1-2 wekelijks checken of je oogjes ziet. (Zie mijn foto's voor voorbeelden.)
3) Daarna is het simple: In een klein bakje doen en regen nabootsen: koel water (Ik deed iets van ~15 graden) en dan komen ze vanzelf uit.
4) Deze soorten zijn 'geoptimaliseerd' om al na 5 weken geslachtsrijp te zijn en zo'n razendsnelle ontwikkeling vereist een continue stroom van voedsel. Ik lees dat deze ook direkt Artemia lusten. Levend voer is in het begin vereist. Ik voerde mijn whitei's de eerste weken 2x per dag en ververste 1x per dag ~80% van het water met water uit een ander aquarium (alles onverwarmd zodat de temperatuur matched.)

Zo zou het goed moet komen :) Ik ben benieuwd!
 
Laatst bewerkt:
Vrijdag avond gekeken voor eitjes, maar ik kon niet echt iets vinden helaas. De mannetjes (en vrouwtjes) zwemmen wel regelmatig boven het turf, maar helaas geen actie van het duiken gezien sinds afgelopen week..
Had de pH ook meteen gecheckt. Deze was 6.5-7.0, dus wellicht moet deze nog ietsjes lager?

Zoals Bertus ook al zei, vind ik ze nou niet echt de makkelijkste soort. Ze zijn niet happig op droogvoer,dus levend voer is vooralsnog het enige waarmee ik uit de voeten kan. Maar ze verstoppen zich nogal, dus het voer bij hun krijgen is al een uitdaging.
 
Rode en witte muggenlarven zijn ze verzot op. Eerst levende en dan geleidelijk overschakelen naar diepvries. Ph enzovoort zou ik me bij deze vissen geen zorgen over maken. Belangrijker is dat de temperatuur niet te hoog wordt. Onder 22 zou ik doen.
Geduld is een schone zaak......

Groetjes John.
 

Terug
Bovenaan