Aulonocara fire fish paaigedrag?


A

aquaria17

Guest
Ik heb een cichlidenbak met onder andere een trio aulonocara fire fish. Nu was de man eerst heel rustig, maar sinds een week jaagt ie alles en iedereen op. Ook "danst" hij vaak richting de vrouwtjes. Het lijkt me dat hij paaigedrag vertoond, maar nu ben ik benieuwd hoe lang dit duurt? Want op het moment is het echt een lastpak.
 
Het kan ook Dominantie om zijn territorium zijn. jaagt hij ook de vrouwtjes na ?
 
Ja hij jaagt achter de vrouwtjes aan en "danst" voor ze. De andere vissen jaagt ie ook steeds weg.
 
hij wil zich graag voortplanten dat is wel duidelijk :D je zou kunnen proberen om je inrichting te veranderen zodat iedere vis weer een eigen territorium kan op eigenen. probeer ook om de rots formaties te door breken door bijv. een open vlakte er tussen te houden zodat je meerdere territorium's cre�ert.
Bij Malawi's gebeurt het wel vaker er een Alpha male opstaat welk bijna de hele bak wil opeisen.
ik weet natuurlijk niet of dit bij jouw ook het geval is ?
misschien kun je een foto plaatsen van je bak ?
het gedrag kunnen ze namelijk nog wel een tijdje volhouden en dit kan soms voor sommige vissen behoorlijke stress opleveren.
 
Hier even een foto van de bak nu:

845474aquaria17_0_84_image1.jpg


De fire fish man heeft ook een duidelijk plekje aan de rechterkant (daar zie je hem ook zitten op de foto). Moet ik zijn plekje weghalen door er stenen neer te leggen misschien? De hele bak omgooien heb ik nog niet zo veel zin in, want het staat net 2 weken zo ;p
 
Hoe groot is je aquarium? Ik zie echt veel te weinig stenen voor de mbuna die je hebt, en de bak lijkt me wat klein voor de niet-mbuna die je hebt rondzwemmen (?)

De mbuna en anderen zitten nu bijna allemaal bovenin. Maar de mbuna horen genoeg schuilplekken te hebben tussen stapels stenen om een eigen plekje te vinden daar, dit geldt in iets mindere mate ook voor Aulonocara, en de rest hoort danweer een groot stuk open zand te hebben.
 
Ik plak mijn stadaard malawi/mbuna stuk nog maar een keer, misschien dat je er iets aan hebt:

Tips voor Malawi mbuna:

Inrichting:
1) plaat piepschuim !!
2) grote stenenstapel
3) zandbodem
4) water
- geen hout in een malawi bak
- planten overleven meestal niet
- geen piepschuimen achterwand bij mbuna, die schrapen ze kapot

Voer:
Plantaardig voer (droogvoer speciaal voor mbuna afgewisseld met verse groenten, diepvriesvoer voor mbuna etc), aangevuld met een beetje (!!) harde kreeftachtigen zoals diepvries mysis, gedroogde of diepvries vlokreeftjes enzo.
Absoluut geen rode muggelarven of vlees voeren, en in principe ook geen "standaard" visvoer.
Ik heb zelf het idee dat mbuna niet goed tegen voerpauzes kunnen, ze krijgen bij mij meer en vaker gevoerd dan de vlees/vis/insecteneters die ik ook heb.

Bakbezetting:
Mutjevol voor een mbuna bak. Bij eventuele toevoegingen: de hele inrichting opnieuw doen zodat de boel er heel anders uitziet, en dan alle vissen er tegelijk weer indoen, zodat de territoria geheel opnieuw kunnen worden verdeeld. Bij 'mutjevol' kun je denken aan ~20-24 mbuna in een 1.2m/250l bak.

Verdeling:
Houden in harems, 1m/2v minimum. Hoe agressiever de soort, hoe meer vrouwen per harem.

Filter:
Flink overbemeten, ivm de overbezetting en het vele voeren. Geen standaard intern filter dus, een grote externe potfilter is noodzakelijk (voor grotere bakken is een bioloog natuurlijk beter). Ter referentie, ik heb zelf een potfilter van 1800 l/uur op een bak van 160 liter.

Soorten:
Als je een malawi bak wilt zonder agressie problemen, of je hebt een bak die aan de kleine kant is voor mbuna (1m tot 1.2m) neem dan alleen 1 of meerdere van de volgende 4 soorten:
Labidochromis caeruleus, Iodotropheus sprengerae, Pseudotropheus saulosi en/of Pseudotropheus socolofi.
Zolang je wat meer vrouwen dan mannen neemt kan dit eigenlijk niet fout gaan.

Als je een grote bak hebt (1.2m of groter) en het een beetje goed aanpakt kun je ook rustig als malawi/cichliden beginner de medium-agressieve soorten nemen:
Labidochromis sp hongi red top (en andere Labidochromis), Pseudotropheus cynotilapia, Pseudotropheus elongatus, Pseudotropheus sp perspicax orange cap, Cynotilapia axelrodi nkhata bay, Pseudotropheus sp. acei enz

Ik zou echt wegblijven van de zeer agressieve soorten, tenzij je er 1 van erg tof vindt en je hele bak zou willen voldoen met die ene soort, dan is het nog wel te doen.

Hoe agressiever de soort, hoe meer vrouwen per man je neemt.

Ik zou geen kleurvormen combineren (bv verschillende kleuren caeruleus) ivm kruisen.

Hoe agressiever de mbuna hoe beter je op moet letten met combineren van op elkaar lijkende sooren, bv zwart/blauw met strepen in dezelfde richting zijn nogal wat soorten van.

Voor ervaren malawi houders en grote 1.5m+ bakken (want: zeer agressieve soorten):
Alle Melanochromis, alle Labeotropheus, Pseudotropheus demasoni, Metriaclima lombardoi, Pseudotropheus crabro.

In een 1.5m+ bak kun je ook gaan voor een niet-mbuna bak: Aulonocara's al dan niet in combinatie met "haps"/Utaka. Dan is je inrichting veel meer open zand met wel wat stenenstapels, eventueel een veldje vallisneria, en niet al te veel vissen.

Gewoon beter niet doen: mixen van mbuna soorten en niet-mbuna, zoals Aulonocara. Kiezen dus, mbuna bak of Aulonocara's.
Waarom niet: Aulonocara's (en Utaka) houden van rust in de bak, bij mbuna prop je de bak vol met vis. Bovendien mogen mbuna het voer van de niet-mbuna niet hebben, zorg voor een voerplan wil je dit toch gaan proberen.

Ook beter niet doen: mixen van de zeer agressieve mbuna met minder agressieve soorten.
 
Het is een 1,5 meter bak. Maar er moeten dus meer stenen in, zodat er meer schuilplekken komen.
 
Alleen de sp. acei en de yellows zitten er nog in qua mbuna's. Deze zouden volgens het internet en de cichliden winkel hier wel goed te combineren zijn met niet-mbuna's. De rest van de vissen heeft dus juist meer open ruimtes nodig?
 
de labidochromis Caeruleus (de yellows) en de pseudotropheus Acei kunnen inderdaad gecombineerd worden mits er voldoende ruimte is en er aan hun eisen voldaan kan worden.
beide soorten stellen hollen zeer op prijs.
De non mbuna's zijn meer vrij zwemmer's en vinden het fijn om ook een grote open vlakte ter beschikking te hebben.
je zou qua inrichting bijv links en rechts een grote stapel stenen neer te leggen en hier tussen een grote open vlakte.
Zou je misschien kunnen vertellen wat je bestand is ik vermoed namelijk dat hij ook niet volledig in balans zoals teveel vissen, vissen met verschillende behoeften en vissen die misschien te groot worden voor je bak.
 
Oke dat is duidelijk. Wat ik nu als bestand heb:

Koppel sp. Acei
Trio yellows
Trio tetrastigma
Trio fire fish
1 Sciaenochromis fryeri iceberg
placidochromis milomo (vrouw)
3 algeneters

Verder zwemmen er nog 4 "grijze" kleine vissen rond. Geen idee wat voor vissen dat zijn, kreeg ik bij de bak.
 
Iemand anders zei tegen me dat ik juist geen open plek in het midden moest maken. Anders zou er een strijd ontstaan voor een terretorium plek in het midden. Dus ik twijfel een beetje wat wijsheid is.
 
eigenlijk is je bestand te groot voor deze bak.
je P. milono wordt te groot voor je bak en voelt zich prettiger met soort genoten.
De S. Fryeri zou ook liever enkele vrouwen om zich heen hebben maar hier voor is momenteel je bak te klein.

om de bak wat meer in balans te krijgen zouden er helaas enkele soorten weg moeten.
een mooi bestand zou bij zijn :
trio a. Firefish
trio O. Tetrastigma
trio S. Fryeri

wat betreft de territoriumstrijd een Aulonocara heeft graag zn territorium in of naast de rotsen/stenen als jij 2 rotsformaties zou hebben 1 links of 1 rechts dan is hij maar in staat om 1 kant op te eigenen en zouden de andere de andere kant kunnen bewonen. je zou de lege vlakte en daar mee zn territorium kunnen breken door in het midden een grote steen te plaatsen.

en zou je misschien van de 3 grijze vissen foto's kunnen plaatsen ik vermoed op de overzichts foto te kunnen zien dat het Aulonocara vrouwen zijn maar van welk ondersoort kan ik je helaas niet zeggen.
 
Vind het een interessant topic, zit ook met een 1.5m bak en dezelfde interesse. :)
 
Lastig, heb net m'n bestand omgegooid namelijk. Ben langs meerdere winkels geweest en kenissen die verstand van cichliden hebben naar eigen zeggen. Op die manier ben ik tot dit bestand gekomen. De p. Milomo zat al bij de bak en zou ik evt. wel weg kunnen doen.

Ik ga de komende weken even in de gaten houden of de firefish terretoriaal blijft doen. Als dat zo is gooi in indeling qua stenen in elk geval om.

Verder kreeg ik ook het advies om de bak juist voller te maken qua vissen om minder terretorium strijd te krijgen. Ik wacht even af, blijkt dit als nog te druk dan ga ik wat vissen wegdoen.
 
meer vissen om een mindere strijd te krijgen is inderdaad een optie maar dat is niet mijn voorkeur het vraagt namelijk veel meer je onderhoud (vaker schoonmaken grotere verversingen en meer kans op nitraat pieken etc). ook kan het meer stress opleveren bij de vissen omdat ze geen eigen territorium kunnen bewaken tegen een overmacht aan andere en zullen de zwakkere nog vaker nagejaagd worden en hier verwondingen aan over kunnen houden of in een ernstig geval dood kunnen gaan.
 
Oke dan is dat ook weer duidelijk. Bedankt voor het meedenken Leon! Ik kijk het nog even zo aan en anders ga ik beginnen met de bak omgooien.
 
aquaria17 zei:
Verder kreeg ik ook het advies om de bak juist voller te maken qua vissen om minder terretorium strijd te krijgen.

Dat doe je bij mbuna wel, zo leven ze in de natuur ook. Bij je andere cichliden de bak juist niet te vol doen, want die worden daar zeer ongelukkig van; veel te druk.
 
Ik heb de stenen anders neergelegd. Nu een open ruimte gemaakt. Maar de fire fish maakt het niks uit, hij blijft door de hele bak jagen. Hij was zo mooi rustig eerst, baal er van dat het nu zo'n etter is. Weg doen vind ik zo'n zonde, maar als hij zo vervelend blijft heb ik geen keus.
 
Het is vaak wel zo dat er dan een nieuwe 'bakbaas' opstaat...
 
Daar was ik al bang voor ja. De vraag is dus, hoe hou ik mijn bak baas een beetje in het gareel? En daarbij vraag ik me ook af of dit gedrag tijdelijk is? Dat als de drang om te paaien afneemt de fire fish weer rustiger wordt?
 
dit gedrag blijft hij aanhouden totdat er een andere 'bak baas'opstaat....
zijn gedrag heeft namelijk niet alleen met paaien te maken maar vooral met dominantie.
 
Ik vind de bak in elk geval niet leuk om naar te kijken zo. Constant worden de vissen opgejaagd. En het rare vind ik dat de fite fish hier nou niet echt om bekend staat. Misschien is deze man wel gewoon te fel? Ik denk dat ik hem er toch uit ga halen en ga kijken of het dan rustig wordt.
 
vissen hebben ook karakter zo kan het voorkomen dat er van een rustig soort zoals bijv aulonocara een zeer dominante (felle) vis is maar net zo goed andersom.
zodra je de fire fish eruit haalt zal er een nieuwe alpha male opstaan maar dit hoeft niet altijd tot problemen te leiden.
 
SaskiaZ zei:
Ik plak mijn stadaard malawi/mbuna stuk nog maar een keer, misschien dat je er iets aan hebt:

Tips voor Malawi mbuna:

Inrichting:
1) plaat piepschuim !!
2) grote stenenstapel
3) zandbodem
4) water
- geen hout in een malawi bak
- planten overleven meestal niet
- geen piepschuimen achterwand bij mbuna, die schrapen ze kapot

Achterwand piepschuim met 5 lagen tegellijm voor Mbuna kan dus ook niet?
 
AnjaSharpei zei:
SaskiaZ zei:
Ik plak mijn stadaard malawi/mbuna stuk nog maar een keer, misschien dat je er iets aan hebt:

Tips voor Malawi mbuna:

Inrichting:
1) plaat piepschuim !!
2) grote stenenstapel
3) zandbodem
4) water
- geen hout in een malawi bak
- planten overleven meestal niet
- geen piepschuimen achterwand bij mbuna, die schrapen ze kapot

Achterwand piepschuim met 5 lagen tegellijm voor Mbuna kan dus ook niet?

Het probleem hier is dat de vissen met het schrapen van de algen giftige tegellijm gaan binnen krijgen.

Piepschuim met bv. twee lagen tegellijm kan natuurlijk wel, maar dan met twee lagen epoxy erover.
Schrapen ze, dan kunnen ze geen giftige stoffen binnen krijgen. :)
 
luc zei:
Het probleem hier is dat de vissen met het schrapen van de algen giftige tegellijm gaan binnen krijgen.

Piepschuim met bv. twee lagen tegellijm kan natuurlijk wel, maar dan met twee lagen epoxy erover.
Schrapen ze, dan kunnen ze geen giftige stoffen binnen krijgen. :)

Thxxx voor de info!
 
Ik heb de fire fish man er uit gehaald, en een nieuwe jonge man er in geplaatst. Het is duidelijk dat de tetrastigma het stokje heeft overgenomen, nu al. Maar hij is wel een stuk rustiger. Dus de vissen zwemmen weer door de hele bak, en worden niet constant opgejaagd. Ik ben voor nu dus tevreden!
 

Terug
Bovenaan