ARTIKEL IN OPBOUW: Welke vis eet wat?

Discussie in 'Voeding' gestart door AF-Beheer, 3 mrt 2013.

View Users: View Users
  1. AF-Beheer

AF-Beheer Beheerder Beheer

Lid geworden:
    22 apr 2003
    [size][color:#006600]Opgesteld door Ingrid89[/color][/size]

Hieronder een nieuw opzetje wat ik gemaakt heb, naar aanleiding van het zoveelste topic van een zwaar ondervoede Corydoras en een dierenwinkel die claimt dat het algeneters zijn. De bedoeling is dat het een document wordt voor beginners, zodat ze snel hun visje op kunnen zoeken en zien wat ze eten. Daarom wil ik hem uitbreiden met de meest bekende vissen die vaak aan beginners verkocht worden, met verkeerde voedingsvoorschriften. Ik heb er zelf al een paar gedaan, als jullie meer weten, graag!

[size]Welke vis eet wat?[/size]

Vaak lezen we hier op het forum over gevallen waar een agressieve Ancistrus voorkomt, of een hele magere vis. 9 Van de 10 keer is dit toe te schrijven aan verkeerde voeding. Vandaar de opzet van dit document, hopelijk nemen nieuwe leden de tijd om hun vissen te bekijken, zodat ze in 1 oogopslag kunnen zien wat voor voedsel geschikt is.

Heb je toevoegingen en/of aanmerkingen? Graag PB!

Groenten: Zie je dit kopje staan, dat betekend dat je wat jij als afval weggooit van groenten aan je vissen kan voeren! Vaak is de stronk al goed genoeg voor ze, of de schillen. Wil je de groenten zelf geven kan dit natuurlijk ook. Een aantal voorbeelden: Spruitjes, Courgette, Komkommer, paprika, tomaat, chinese kool, witte kool, spitskool, broccoli, bloemkool, paksoi, sla, spinazie.
    Bereiden is als volgt: Groenten kort blancheren in een pan kokend water, of kort in bakje met wat water in de magnetron. Fruit(paprika, tomaat, komkommer) niet koken, enkel afspoelen en een roestvrijstalen vork of lepel erdoor en de bak in.
    Na 1 dag is het verstandig de groenten eruit te halen, i.v.m. rotting!

Diepvriesvoer: Onder dit kopje verstaan we levend voer wat is ingevroren, bijvoorbeeld tubifex, witte/zwarte/rode mug, artemia(Pekelkreeftjes) of daphnia(watervlooien).

Aanrader: Onder deze kop staat waar je deze vis echt mee kan verwennen, het is meestal niet de bedoeling het als hoofdvoer te geven, maar af en toe kan zeker gen kwaad!

Tot slot: Afwisselend voeren is erg belangrijk!

Template:
    Sortnaam:
    � Carnivoor/Herbivoor/omnivoor met korte informatie.
    � Hoofdvoer:
    � Bijvoer:
    � Aanrader:

Ancistrus soorten:
    � Ancistrussen zijn Herbivoren. Ze eten wel wat algjes, maar hier kunnen ze niet van leven. Ook tabletten alleen is meestal niet genoeg, ze hebben zeker behoefte aan groenten. Diepvriesvoer vinden ze lekker, maar het is qua voedingswaarden niet geschikt als hoofdvoer.
    � Hoofdvoer: Spirulina tabletten voor algeneters.
    � Bijvoer: Groenten, algen, diepvries voer
    � Aanrader: Komkommer.

Corydoras soorten:
    � Corydorassen zijn voornamelijk Carnivoren. Absoluut geen algeneters zoals je vaak in de winkel hoort. Ze vinden algentabletjes wel lekker, maar het is absoluut niet genoeg voor ze als hoofdmaal!
    � Hoofdvoer: Tabletten voor meervallen, bijv. Tetra TabiMin of Sera Vipachips.
    � Bijvoer: Levend of diepvries, bijv. Rode mug , artemia of daphnia, zolang het maar zinkt. Af en toe algentabletten of groenten kan geen kwaad.
    � Aanrader: Tubifex!

Guppy (Poecilia Reticulata)
    � Omnivoor. Guppen eten vrijwel alles wat je ze aanbiedt. In tegenstelling tot wat veel mensen denken hebben ze een grote behoefte aan plantaardig voer.
    � Hoofdvoer: Speciaal guppyvoer, spirulina tabletten.
    � Bijvoer: Ander vlokvoer, levend of diepvries voer, groenten.
    � Aanrader: Tubifex.

Vuurgarnaal(Neocardinia Heteropoda):
    � Vuurgarnalen zijn Omnivoor. Worden ook wel opruimers genoemd. Ze eten alle resten voer die ze kunnen vinden en dode plantenresten, maar hebben toch gebalanceerd voedsel nodig om goed te groeien en vervellen.
    � Hoofdvoer: Garnalentabletten of tabletten voor bodembewoners
    � Bijvoer: Spirulina tabletten, algen, dode plantenresten
    � Aanrader: Groenten, spaghetti(ongekookt).

2. Mattie

Mattie

Lid geworden:
    10 jan 2011
    Om fouten van beginners te voorkomen zou ik 'blancheren' veranderen in 'kort koken', naar blancheren vaak in verband wordt gebracht met het licht zouten van het water waarmee gekookt wordt.

Verder goed topic! Had mij ook vele malen kunnen helpen. :thumbs:

3. Aquakikker

Aquakikker

Lid geworden:
    13 apr 2013
    Eten platy's hetzelfde als guppen?

4. lekkie0104

lekkie0104

Lid geworden:
    14 nov 2009
    Ja, het zijn allebei omnivoren die graag groenvoer lusten. Maar ook muggenlarven etc :)

5. Aquakikker

Aquakikker

Lid geworden:
    13 apr 2013
    Ik voer ze Tetrawafermix daar zitten algentabletjes in maar ook roodbruine volgens mij zit daar
    'vis en bijproducten' in. Eigenlijk wel raar: lekker, gemalen soortgenoten!

6. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Blancheren in verband met licht zouten??
    Gwoon even kort in de magnetron doen.

7. AquaVISie

AquaVISie Erelid

Lid geworden:
    7 sep 2002
    Tja, als mensen de juiste betekenis van een woord al niet weten dan mag je eigenlijk vrijwel niets meer zeggen. Ik kom het woord "zout" nergens tegen als ik op blancheren zoek

8. Segamon

Segamon

Lid geworden:
    30 okt 2014
    Ik heb sinds kort mijn eerste vissen in mijn bijna 3 weken ingedraaide aquarium gedaan, en heb gekozen voor een 6 tal Corydoras Julii (waarschijnlijk Trili's).
    Ontzettend leuke aktieve visjes

Ik geef ze ook de Tetrawafermix te eten. Maar waarschijnlijk heb ik de eerste keer teveel gevoerd, ik had iets van 6 korrels erin gegooid maar meer als de helft bleef liggen en begon na een paar dagen te schimmelen, meteen eruitgehaald en spaarzamer gevoerd en de korrels gebroken.
    Nu gaat het beter.

Op deze manier doe je 100 jaar met 1 potje voer. :D

9. -Gert67-

-Gert67-

Lid geworden:
    28 dec 2014
    Dit is een mooi topic, deze info krijg je niet in de winkel.

Hier toch nog een vraag van een beginner.

De kleinere soorten (Kardinaal Tetra en Roodkop zalm) in onze bak spugen het voer (JBL Novo GranoMix) uit nadat ze het aanvankelijk opnemen. In de winkel zei men dat het mogelijk te hard is en dat het nadat het in het water geweekt is alsnog opnemen. Maar dat zie ik niet, het voer zakt naar de bodem en de tetra's en zalmpjes nemen het niet van de bodem (als ik observeer in ieder geval).

Wat is een geschikt voer voor deze kleine soorten?

10. -Gert67-

-Gert67-

Lid geworden:
    28 dec 2014
    Is dit als hoofdvoer?

11. Thomas&Denise

Thomas&Denise

Lid geworden:
    22 dec 2014
    voor Ancistrus en guppy's: moeten dit per se spirulina tabletten zijn, of zijn tetra tablets tabimin ook prima? Op dit moment krijgen mijn vissen enkel vlokvoer namelijk en denk dat het goed is om hier wat afwisseling in te brengen, zeker voor de bodembewoners ;)

12. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Voor de genoemde soorten is groenvoer wel belangrijk.
    Dat zit natuurlijk in Spirulina en of het in de tabletten van Tetra zit zou je bij de samenstelling kunnen zien. Je kunt ook groene vlokken kopen die dus groenvoer bevatten.
    Voor de afwisseling kun je ook af en toe diepvriesvoer geven en nog beter wat levendvoer (in het algemeen bedoel ik dit dan hoor).

13. Roksietoksie

Roksietoksie

Lid geworden:
    14 jan 2015
    Ik ben wel nieuwsgierig of je ook fuit aam je visjes kan voeren. Bijvoorbeeld banaan, peer en appel ofzo....
    ik heb guppen cory's vuurtjes otocynclus en neontetra's

14. kellemes

kellemes

Lid geworden:
    8 dec 2012
    Ik lees zo hier en daar dat fruit wordt afgeraden..
    Gevonden quote..

15. Roksietoksie

Roksietoksie

Lid geworden:
    14 jan 2015
    Ok dankjewel!! Niet doen dus!

16. Dennis_89

Dennis_89

Lid geworden:
    15 jun 2015
    Tot welke grootte is kun je pas uitgekomen artemia geven? Aan bijvoorbeeld Corydoras of Betta's?

17. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Die kun je gewoon geven. Je kan bij de lfs ook grote artemia kopen en dan zie je al echt een kreeftje erin hoor.

18. Dennis_89

Dennis_89

Lid geworden:
    15 jun 2015
    Dank John, het gaat me voornamelijk om de eigen kweek Artemia. Meestal schakel ik over op rode mug. Maar volwassen vissen kunnen het ook hebben? Omdat het zo voedzaam is lijkt het me qua voedingswaarden zeer geschikt om klaar te maken voor de kweek.

19. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    ik heb het hier meestal altijd op de kweek staan en geef het alle vissen hoor. Het is erg voedzaam voor ze namelijk.
    Groot en klein zijn er gek op.

20. berger55

berger55

Lid geworden:
    6 feb 2016
    Hallo allemaal,

Ik zit dit onderwerp met interesse te lezen, aangezien ik zelf met een voedingsprobleem zit in mijn bak (denk ik). Mijn populatie bestaat uit 2x Apistogramma Ramirezi, 10x Barbus pentazona, 10x Kegelvlekbarbeel, 6x Corydoras, 6x Siamese algeneters en 12 vuurgarnaaltjes.(heb gehoord dat ze nog al van paren houden vandaar de nu maar 11 stuks). ;)

Ik probeer mijn voeding zoveel mogelijk aan te passen aan het visbestand wat ik heb, maar dat valt niet altijd mee, aangezien de dames en heren (logisch) hun eigen voedingsritme aanhouden en niet altijd gelijk het voedsel tot zich nemen.

Mijn probleem zit hem in het feit dat na elke voeding (groot of klein) mijn aquarium weer veranderd in een mistig landschap, en dit maar heel langzaam weer verdwijnt ondanks dat ik 2 pompen er op heb staan ( Juwel Bioflow 500 Ltr + Jbl Cristalprofi e401 greenline ). Mijn bak is 81x35x45. Ik zal vast iets fout doen, maar ik wou graag jullie input over dit onderwerp.

Alvast bedank voor jullie reacties. :thumbs:

21. Biologist

Biologist

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Dat hoort normaal niet te gebeuren. Wat voer je je vissen zoal?

22. Ludger

Ludger

Lid geworden:
    20 apr 2010
    Misschien heb je veel last van bodemvuil wat de vissen op dwarrelen.

23. berger55

berger55

Lid geworden:
    6 feb 2016
    Ik voer ze met TetraMin Mini Granules, TetraMin Tabimin voor mijn Corydoras en voor de afwisseling met diepvries voer. Ik heb het ook met vlokken geprobeerd en daar was het resultaat nog erger mee. Ik heb al de diverse mogelijkheden doorlopen qua het instellen van mijn uitstromers van mijn 2 pompen. Zover ik kan zien heb ik niet echt dooie hoeken in mijn bak.

24. berger55

berger55

Lid geworden:
    6 feb 2016
    Nee, dat valt wel mee. Mij 6 Corydorasen zijn druk op de bodem bezig en ik zie niet overdreven bodem vervuiling opdwarrelen.

25. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Lijkt me beter om een apart topic aan te maken en dit topic algemeen te houden,zo blijft het wat overzichtelijker allemaal.

26. Recentelijkevissenmoeder

Recentelijkevissenmoeder

Lid geworden:
    7 sep 2016
    Hallo,

Ik heb sinds eergister 2 vissen in een aquarium met 1 echt plantje en 1 nepplantje erin.

Een vis heb ik geadopteerd van mijn studentenhuis.

Ik heb een zwarte sluierstaart en een gewone goudvis. De gewone goudvis zat eerst in een kom die veel kleiner en viezer was.

Nu is het alleen zo dat mijn vissen de hele tijd aan het wateroppervlak zwemmen en als het ware ‘naar lucht happen’.

Ik snap alleen echt niet waarom ze dit doen.

Ze zwemmen namelijk pas 2 dagen in het water, ze hebben een zuurstof steen en een plantje. Ook heb ik ze al redelijk wat voedsel gegeven.

Ik heb vanmorgen 25% van het water vervangen maar ze zwemmen nog steeds constant naar het wateroppervlak.

Ik wil echt zo goed mogelijk voor ze zorgen, dus is er misschien iets wat ik moet veranderen zodat ze dit niet meer doen?

Ook eet mijn gewone goudvis het sluierstaart voer, waardoor hij zin eigen voer niet meer eet.

Groet,

Guus Liebrand

27. doejfa

doejfa

Lid geworden:
    13 jul 2016
    Mijn guppys, mollys en platys zijn gek op doperwtjes.

28. Ineke

Ineke

Lid geworden:
    27 jul 2018
    Kan ik de vissen elke dag groente geven? Ik moet toch ook eten, dus kunnen ze direct mee-eten. Uiteraard bijgevoerd voor de carnivoren en voor de vitamines. 1 á 2 dagen verdeeld over de week vasten ze hier.
    Elke dag iets anders lijkt mij dan ook wel wenselijk.