artemia kweken lukt niet


T

Tach

Guest
Beste,

Ik heb een kweekschaal voor artemia en het mechanisme van JBL. De eieren willen niet uitkomen. De trechter van JBL staat in verwarmd water. Het is nu wel zo dat het water ontkalkt is. Kan dit eventueel een invloed hebben op het uitkomen van de eieren?

Mvg
Natacha
 
Heb je er een zuuurstofpompje op? Natacha?
En het water niet te warm?

IK verwarm het zelf niet,is dan 24 graden.

Als je wel lucht erop heb,en je zet dat stil, zie je na 5 minuten beweging.
Zo niet, nog een paar uur door laten borrelen.

Toch wel zout gebruikt,he?
 
Ik gebruik ook een kweekschaal en heb geen problemen. Na ongeveer 48 uur zitten de artemia in het zeefje en je hoeft geen luchtsteentje of iets anders daarbij te gebruiken. Gewoon op kamertemperatuur is voldoende.
Ik moet wel zeggen dat ik de schaal van het merk Hobby heb.
 
Heb ik nu ook weer draaien ,sinds gisteren.
 
Als Artemia eitjes oud zijn daalt het percentage dat uitkomt. Eitjes die ik eerst niet nodig heb bewaar ik daarom in de diepvries. Als je eitjes veel te oud zijn kan het zijn dat ze miet meer uitkomen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
KLopt als een zwerende vinger,Jos. :thumbs:

Heb ik ook. ;)
warmte is er slecht voor. :stom:
 
Ik heb ze in de groentela van de koelkast liggen.
 
Trechter staat te borrelen in +- 26 graden. Daarvoor heb ook kamertemperatuur geprobeerd.

Bij de schalen is er geen zuurstofpomp aanwezig en het staat op kamertemperatuur.

Eitjes worden bewaard in frigo zijn van JBL. Ik weet natuurlijk niet hoe ze bewaard zijn voor ze hier zijn terecht gekomen.

Zou de waterontkalker er iets te maken mee kunnen hebben?
Waar zou ik kwaliteitsvolle eieren kunnen bestellen?

Ik vermoed dat er ergens volgende week 600 axo's gaan geboren worden en ik heb dringend mijn artemia nodig.
 
Tach zei:
Ik vermoed dat er ergens volgende week 600 axo's gaan geboren worden en ik heb dringend mijn artemia nodig.

2 dagen van te voren pas opzetten .
Anders zit je met oude , lege artemia's .
 
Op kamertemp komen ze hier in de schaal na 48 uur uit en ik heb ze ook in een fles gekweekt op 24 graden. dan duurde het rond de 24 uur.
 
Ik gebruik Artemia kweekcilinders van aquamedic. Eetlepel zeezout in het water, twee ijslepeltjes Artemia en het geheel vervolgens flink laten borrelen mbv een luchtpomp. Wel zeezout nemen en geen keukenzout. Na ongeveer 24 uur heb ik levende Artemia. Ik doe de inhoud van een kweekcilinder in een hoge plastic kan en laat ze 10 minuten met rust. De levende Artemia zakt naar de bodem en de lege eischalen gaan drijven.
Met behulp van lichtslangen hevel ik de levende Artemia af. Ze komen terecht in een artemiazeefje. Ik gebruik de fijnste van een setje van vier.
Met behulp van een plastic pipet spuit ik de levende Artemia tussen de jonge visjes.

Als de eitjes niet uitkomen zijn ze
- of te oud,
- of het zeezout is vergeten.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Schaal de 4 e neer gezet. op de vensterbank. Zag vanmorgen de eerste artimea, dus vrij snel.

Bij de omgekeerde colafles, 6 mm slangetje in de dop, dan omhoog in de rand.( 2/3 uit de bodem gesneden om te vullen) .

RKqWYD35DzA_d-0Uh1HxxA4ATIqEANWl.jpeg

3 flessen,boven het aquarium. en slang omhoog.






eitjes kan je bij www.voervoorvissen.nl bestellen.
 
Heb intussen nieuwe eitjes gekocht. Het resultaat is al beter maar niet wauw.
Ik heb een mail naar voervoorvissen.nl gestuurd, maar krijg geen reactie.

Bestelt u uw eieren daar Bertus?

Intussen is bijna de helft uitgekomen. Ik hoop dat ik er toch een deel kan redden.
 
Tach zei:
Heb intussen nieuwe eitjes gekocht. Het resultaat is al beter maar niet wauw.
Ik heb een mail naar voervoorvissen.nl gestuurd, maar krijg geen reactie.

Bestelt u uw eieren daar Bertus?

Intussen is bijna de helft uitgekomen. Ik hoop dat ik er toch een deel kan redden.

Ik heb geen mail ontvangen, het is ook Voervoorvis.nl mogelijk ligt daar het probleem. Je hebt in ieder geval een pb ;)
 

Terug
Bovenaan