Artemia kweek


P

Piet 2.0

Guest
Beste forum leden.

Ik ben bezig met een project en wil graag een visuele circel gaan maken over de Artemia. En wou graag advies hebben van jullie aangezien aquarium houders vaak ervaring hier mee hebben.

Ik heb al wat onderzoek gedaan over het kweken.

Maar hoe kan ik de eitjes van een artemia vangen om die vervolgens weer uit te laten komen?

En hoe kom ik aan groen alg water als voeding voor de artemia's?

Als ik iets fouts zeg graag verbeteren en ideeen zijn welkom!!
 
Als je de bak goed in het licht zet dan komen er wel groene algen op de ramen hoor.
Hoe je de eitjes kan vangen zou ik zo niet weten.
 
Die eitjes hoef je niet te vangen, je kan Artemia kweken in continu produktie. Lees dit artikel maar eens . Daar staat ook hoe je die beestjes het beste kan voeren. En alg krijg je natuurlijk vrij simpel door een aquarium (niet het artemia-aquarium uiteraard) permanent in de volle zon te zetten
 
Zo bedoel je?

i4k-urwHcVmDfygaWGv1B8zzV_dk7270.jpeg

Hier paren ze ook al.

Maak 1 partij zout water aan ,met 1 waarde.
Neem 1 deel, kweek daar de artimea mee op.

Ander deel in 60 cm bak.
Hou dat op 25 graden.


Zijn de eitjes uit, dan je jongen uitzeven,en in de grote bak doen.

En met liquifri voeden.
 
KxVv8d116zeGd6oskIbE8fFoUE56e9FM.jpeg

KxVv8d116zeGd6oskIbE8fFoUE56e9FM.jpeg

Jbl heeft ook artimea voeding.
 
oo oke ziet er interessant uit :)

Maar ik had eigenlijk zo iets in gedacht.

0_0_715d201e76cf82c4b157736be4724e10_1


voornamelijk het bovenste aquarium zegmaar...

Heeft iemand toevallig zo een systeem?
 
Of ervaringen
 
Zo'n systeem heb ik zelf niet, maar ben wel benieuwd hoe het werkt. Heb je er toevallig een artikel van? Ben benieuwd wat ze hier voor water aan toevoegen. Phytoplankton leeft namelijk in zout of zoet water (afhankelijk van de soort). Hoe je daaraan komt geen idee, maar zal vast ergens te koop zijn. Van de rotifera leven de meeste soorten in zoet water (enkele soorten daargelaten). Artemia en mysis leven in brak water dus vraag me af hoe het overloopsysteem werkt.
 
Dankjewel! Ziet er lastig uit, maar wel een leuk project denk ik. Lijkt me wel lastig te realiseren en zo te lezen zijn ze er op het forum ook nog niet helemaal uit. Sorry dat ik je verder er niet mee kan helpen. Wat ik wel kan zeggen is dat als het je om de uitdaging gaat dit een leuk idee is. Als het je puur gaat om artemia te kweken als voedseldiertjes lijkt mij de manier van Bertus een stuk beter uitvoerbaar.
 
oja dat wou ik nog vragen wat word er bedoelt met 1 waarden?

en als de grotere artemia's eitjes leggen hoe kun je die vangen? zodat deze weer in de eerste bak komen?

gaan deze eitjes drijven of zinken
of verstoppen ze deze in zand of iets anders?
 
Waar zie je dat 1 waarden staan?

De eieren vangen ze hier niet uit geloof ik. Die blijven gewoon in de bak zitten en groeien daar op. Het idee is dat in elke bak een ander voedseldier zit wat het volgende niveau voedt. De mysis uit de laatste bak worden dan gebruikt als voedsel voor de vissen. De eitjes drijven door het water en de schilletjes van de uitgekomen eieren blijven drijven. Dat is ook precies het probleem wat ze hebben met dit systeem. Ervoor zorgen dat de schillen van de eitjes niet in de bak met mysis stromen.
 
sorry bedoel de reactie bertus.

Maak 1 partij zout water aan ,met 1 waarde.

en de eitjes vangen de artemia's, want ze verkopen eieren dus hoe vang je deze dan?
 
Tja daar zal Bertus antwoord op moeten geven, want met het grootbrengen van artemia heb ik geen ervaring.

De meeste mensen die artemia kweken gebruiken een fles. Daar doe je dan de eieren in met een bepaalde hoeveelheid zout en een luchtpompje. Als de eieren uitkomen gaan de eierschalen drijven en de uitgekomen artemia zinken naar de bodem. Die kun je dan gemakkelijk aftappen als je een kraantje onder in de fles maakt. Bedoel je dat?
 
Ik gebruik 1 liter water met 35 gram zout voor de eitjes.
Maar daarna voer ik ze direct op.
 
biologist:

Dat is deels wat ik bedoel. Maar wanneer de deze (jonge) artemia's door kraan gaan wil ik ze in een andere bak doen waar ze zich kunnen voortplanten. wanneer ze dat hebben gedaan wil ik de eitjes weer terug in bak in 1 zegmaar waar het verhaal weer opnieuw begint.

Jessicapilon:

Bedankt voor je recept
 
Wat voor levend voer gaat voornamelijk naar boven?
Artemia's zakken naar de bodem als het water stil staat.

witte muggen larven zitten over al bijvoorbeeld.
 
Is het gelukt met de artemiakweek?


Ik wil het ookwel eens proberen, zodat je niet telkens eitjes hoeft te kopen, maar dat je gewoon een doorlopende stroom artemia hebt;)
 

Terug
Bovenaan