Arduino verlichtings controller


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,346
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Al een tijdje denk ik na over het gebruik van een Arduino bordje voor mijn verlichting. Boven mijn bak hangen nu drie JMB balken. Wat ik zou willen is dat ik elke balk afzonderen kan aansturen, d.w.z. middels opkomend licht in de morgen en dimmend licht s'avonds.
De intensiteit van elke balk moet over de dag gezien variabel zijn. Het lijkt, als ik zo eens rondneus op het internet, niet de meest moeilijke keuze te zijn? Wat zou ik hiervoor nodig zijn?
Een Arduino Uno of beter een nieuwere versie?
Een Real time Clock?
Mosfets?
Een Schema?

Misschien is het beter om te vertellen wat ik al heb:
Beschrijving verlichting:

3x JMB balk met elk 27 Epistar leds van 1 watt elk. Ip68 (International Protection Rating)

1x Balk met 21 witte leds (3000K ca. 100 lumen) en 6 rode leds (660-670 Nm ca. 50 lumen)

1x Balk met 22 witte leds (8000K ca. 100 lumen) en 5 blauwe leds (470-480 Nm ca. 50 lumen)

1x Balk met 27 witte leds (8000K ca. 100 lumen)







Twee AC/DC adapters.




Input 240V 0,8 A

Output 12V 3 A

Gebruikt voor de witte ledbalk.




Input 240V 2A

Output 12V 8A

Gebruikt voor de twee overige balken.




De twee balken met daarop ook gekleurde leds worden aangestuurd middels een controller van JMB.

De witte ledbalk gaat aan door gebruik van een timer.


Op dit moment ben ik me al aan het verdiepen in de gebruikte programmeertaal, maar mogelijk heeft al lang iemand een bevredigende oplossing gevonden. Ik ben erg benieuwd naar de reacties!
 
Al een tijdje denk ik na over het gebruik van een Arduino bordje voor mijn verlichting. Boven mijn bak hangen nu drie JMB balken. Wat ik zou willen is dat ik elke balk afzonderen kan aansturen, d.w.z. middels opkomend licht in de morgen en dimmend licht s'avonds.
De intensiteit van elke balk moet over de dag gezien variabel zijn. Het lijkt, als ik zo eens rondneus op het internet, niet de meest moeilijke keuze te zijn? Wat zou ik hiervoor nodig zijn?
Een Arduino Uno of beter een nieuwere versie?
Een Real time Clock?
Mosfets?
Een Schema?
NPN transistoren ipv mosfets om je spanning naar de de led strips te moduleren.
ik heb dit gebouwd om me aquarium te regelen
 
NPN transistoren ipv mosfets om je spanning naar de de led strips te moduleren.
ik heb dit gebouwd om me aquarium te regelen

Het gebruikte lichtschema ligt ook zo ongeveer in mijn gedachten:

Adjust and save 4 lighting modes (High Sun, Mid Sun, Low Sun, Moon)
—• Automated fading between light modes
—• Schedule start time and duration of each of the following ramps
——• Moon to Low Sun
——• Low Sun to Mid Sun
——• Mid Sun to High Sun
——• Mid Sun to Low Sun
——• Low Sun to Moon

Hoewel ik zou beginnen met "Morninglight" in mijn geval met de wit/rode ledbalk en zou stoppen, inderdaad, met de blauw/witte ledbalk voor de "moon". Daarbij bedenk ik me dat een of andere "screen" ook nodig is.
Deze gebruiker heeft een erg uitgebreide versie waardoor het gebruik van een Arduino Mega misschien nodig is. Ik zou toch wel met een met een Uno of een cloon van een Uno toekunnen?

Zo kom ik trouwens aan een Mosfet, begin citaat:

"Hi,

Sinds kort ben ik aan het spelen met het Arduino platform.
Ik kan inmiddels redelijk overweg met het gebruiken van de Duemilanove.

Er word een stap omschreven waarbij gebruik word gemaakt van een Mosfet. Deze zat bij mijn starterskit. En deze gebruikt. Het aansluitvoorbeeld is voor mij zeer onlogisch. Als ik echter op youtube een clip zie waar de werking van de mosfet word uitgelegd werkt dat heel anders dan in het voorbeeld aansluit schema bij de starterskit.

De bedoeling is hiermee de Arduino led verlichting aan te sturen met PWM. De ledverlichting verbruikt 2800mAh op 12v. De Arduino geeft alleen 5v per output en max. 20 mAh. Vandaar de Mosfet. De Mosfet is een IRF540N... datasheet.
Volgens mij moet deze mosfet tot 33A op 10v kunnen werken met een koelblokje. Ik neem aan dat 12v geen probleem is voor deze mosfet. zeker waneer er maar 2,8A overheen gaat.

Dit is de youtube clip over het gebruik van een Mosfet... hier


Zo geeft het Arduino boekje het aan..."

Einde citaat.

Maar NPNtransistoren om tot de juiste spanning voor de balken te komen is beter?

Fijn dat je mee wil denken. Mijn ervaring met dit spul is nul, komma, nul. Wel vind ik het een leuke uitdaging om eens iets dergelijks te maken.
 
Waarom niet gewoon een TC420 controller?
Natuurlijk kan het met arduino maar is veel werk, zeker als je alles nog moet uitvogelen.
 
Een TC420 controller werkt niet of in ieder geval slecht met JMB balken. De meningen daarover zijn overigens verdeeld.(Fluittonen ed. kunnen en zijn ook vaak het gevolg.)
 
Of ik iets kan maken met zo'n Arduino bordje weet ik (nog) niet. Maar dat vind ik in elk geval geen reden om niet iets dergelijks te proberen. Zo heb ik ook geleerd om een aantal muziekinstrumenten te bespelen, niet omdat het nu beslist nodig was maar gewoon omdat het leuk was!
 
Ja, dat kan. Hoewel ik ook heb nagedacht over een klok die radiografisch de tijd bijhoudt. Bij stroomuitval zullen de balken ook uitgaan zodra er dan weer stroom is zou de tijd dan ook weer opgepikt worden. Maar eerlijk gezegd weet ik (nog) niet of er iets dergelijks bestaat dat zou kunnen samenwerken met een Arduino bordje. De Arduino bordjes, zeker clonen, zijn inderdaad niet duur maar om voor alleen verlichting een Mega Arduino te gebruiken is wellicht "overkill"? Het "project" bevindt zich natuurlijk nog in een beginstadium. Het begin bestaat eruit dat ik me aan het inlezen ben over de programmering en wat er eventueel nodig is voor mijn wensen.
 
Maar NPNtransistoren om tot de juiste spanning voor de balken te komen is beter?

Met deze lukt mij het prima om me strips te dimmen

Voor controller kan je ook een headless maken met een uno, zolang er maar PWM uitgangen op zitten om strips te dimmen
 
Headless is ook het idee, wel moet er als eerder gezegd een screen aan/op komen om te zien wat er gebeurd. Uiteindelijk ben ik maar 3x PWM uitgangen nodig dus een UNO moet kunnen. Volgens mij zijn de PWM's van JBM 10V. Toch las ik ook ergens iets over 5V, nog even nazien dus.
 
Headless is ook het idee, wel moet er als eerder gezegd een screen aan/op komen om te zien wat er gebeurd. Uiteindelijk ben ik maar 3x PWM uitgangen nodig dus een UNO moet kunnen. Volgens mij zijn de PWM's van JBM 10V. Toch las ik ook ergens iets over 5V, nog even nazien dus.

JMB is toch 12v?
Maar de 5v PWM van de arduino gebruik je (via NPN transistor) om je 12v mee te moduleren
 
Dank je, Tuinkabouter, voor je informatie.
Terugkomend op die 5V, misschien wil je deze topic een doorlezen? Graag hoor ik daarna je mening.

https://www.aquafora.nl/viewtopic.php?t=12979
Ok JMB heeft dus 3 draden en er zitten reeds ICs in om te voorzien in het dimmen?
Dan heb je enkel aan een PWM signaal genoeg van je arduino, je moet alleen wel een verbinding maken tussen de 0 van de led voeding en de GND van de arduino
 
Daar zit nu net het probleem, er zijn mensen die de JMB balken dimmen zonder daarbij de gele, PWM draad, te gebruiken. Men gebruikt de rode plus en de zwarte nul, GND draad. Hetgeen bij sommigen resulteert, zo lees ik in diverse sites, in een fluittoon bij volle lichtopbrengst terwijl anderen claimen daar helemaal geen last van te hebben. Zo gebruiken een aantal gebruikers de TC 420 controller terwijl anderen vertellen dat dit onmogelijk is, dat dus alleen de controller van JMB zelf te gebruiken is.
Er zijn wat Arduino forums, Engelse maar ook een Nederlandstalige waarop ik mij verder zal verdiepen in deze materie. Wel bedankt voor je meedenken!
 
Ben er achtergekomen dat er een serieus design fout in het systeem zat.
Heb, op aanraden, voor alles 3.5mm jack plugs gebruikt.
Echter bleek het zo te zijn dat als ik de plug er uit trok als er spanning op het systeem stond ik kortsluiting maakte.
Dit komt door de manier waarop jack-plugs opgebouwd zijn.
Heb nu de draden gewisseld en moet het probleem opgelost zijn.

Voor de duidelijkheid mijn beste paint skills.
Links oude situatie en rechts de nieuwe.
Zodra ik de stekker er in stak stuurde hij eersy 5V over de "data lin" van de sensor wat niet echt kwaat kan.
Als ik hem dan verder duwde maakte 5V contact met aarde en dus kortsluiting....

Huidige situatie maakt Grnd van het board contact met de 5V van de sensor wat geen probleem is sinds daar geen spanning op staat.
Volgende stap maakt de data lijn vanaf de arduino contact met de 5V wat ook niet uit maakt.
Volgende stap komt er pas spanning op het geheel vanaf de 5V.
VzfPqvpCZgdmXV75lklcZkQW3Rhx3tWn.jpeg



Beter is gewoon een rj45 connector (of kleiner) te gebruiken voor dit soort dingen!
Kan het nooit fout gaan.
Wil je toch voor het gemak van jack plug gaan neem er dan 1 met 4 polen en geen 3.
Kan je wat meer ruimte laten. En 5V als laatste!

VzfPqvpCZgdmXV75lklcZkQW3Rhx3tWn.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een heel eigen topic dankzij John.
Eigenlijk blijf ik het gek vinden dat er nauwelijks, althans ik heb het niet kunnen vinden, iets op het net staat over het gebruik van een Arduino om JMB ledbalken middels een timer aan te sturen. Daaro blijf ik hopen op mensen die ervaring hebben met Arduino (Uno)!
 
Ik heb zelf een mini-controller gemaakt m.b.v. een digispark-clone voor m'n paludarium met led-verlichting en
dat werkt prima al zie je wel elke keer de stapjes bij het faden.
Verder heb ik ook de storm-controller na-gemaakt maar vond hem iets te uitgebreid om constant te gebruiken.
 
Het aantal bytes die de int in dit geval gebruikt ligt vast maar ik kan kijken wat er gebeurt als ik de stapjes kleiner maakt..
 
JMB is toch 12v?
Maar de 5v PWM van de arduino gebruik je (via NPN transistor) om je 12v mee te moduleren
Hoe zit dit eigenlijk; ik lees dat 5V genoeg zou zijn om een NPN transistor op te blazen? Dat kan dus problemen geven!
Het aantal bytes die de int in dit geval gebruikt ligt vast maar ik kan kijken wat er gebeurt als ik de stapjes kleiner maakt..
Floating point variabelen gebruiken in plaats van Integers?
 
als ik het schema zo zie wat in de link https://www.aquafora.nl/viewtopic.php?t=12979 staat
is idd een 5v pwm signaal naar de gele draad genoeg
maar zonder ook echt het systeem in het echt te zien kan ik dit niet bevestigen

mocht je met het programmeren nog problemen hebben dan kun je me altijd een berichtje sturen heb zelf redelijk veel met arduino gewerkt
ik ben zelf ook met verlichtingssysteem bezig al zal mijn systeem wel een stukje moeilijker worden want ik wil biotoop correcte verlichting die dus in de winter kortere dagen heeft dan in de zomer :p
 
In ieder geval zou mijn systeem middels een klok/timer diverse dimfuncties moeten krijgen. Zo'n aan/uit klik formule is niet wat ik zoek. Het systeem dat ik zou wensen moet 3x JMB Balken van 27 watt elk aan sturen. Verder zou ik er een screen (LCD(?)) op willen waar ik op kan zien, naast de juiste tijd, welke balk er voor hoeveel % aan staat. Dit is volgens mij wel mogelijk. Daarnaast denk ik er nog over na of ik de arduino ook rechtstreeks, nadat het programma via de computer geuploaded is, zou moeten kunnen instellen via dat screen maar dat gaat al wat verder. En wat gebeurd er eigenlijk bij stroomuitval? Allemaal zaken waar ik nog over nadenk. Vroeger heb ik wel wat aan programmeren gedaan in bijvoorbeeld Basic maar niet in C. Nu ben ik bezig om mij daarover in te lezen. Dus of dit echt een eenvoudig iets wordt valt nog te bezien...
 
dat je geen klik aan klik uit ssysteem wou was wel duidelijk hoor :)
de opties die je noemt zijn zeker mogelijk
het programma in een arduino start automatisch weer op als de stroom terug is
als je dan in je programma hebt staan dat de tijd meteen weer goed word gezet door middel van een interne klok of via internet dan is er dus niks aan de hand
 
dat je geen klik aan klik uit ssysteem wou was wel duidelijk hoor :)
de opties die je noemt zijn zeker mogelijk
het programma in een arduino start automatisch weer op als de stroom terug is
als je dan in je programma hebt staan dat de tijd meteen weer goed word gezet door middel van een interne klok of via internet dan is er dus niks aan de hand
Dank je wel. Alle informatie is welkom. Ik begin nl. met niets.... Inmiddels schiet ik al wel op met inlezen. Zo langzamerhand begin ik te denken aan een boodschappenlijstje om de benodigde zaken te bestellen.
 
Dank je wel, Tom. Ik ben erg blij met je hulp!

No problem. Heb overigens een aantal schakelingen geprobeerd en z'n dim aansluiting is eigenlijk niet voor dimmen bedoeld.
Als je constant wil dimmen, zou ik met een stroombegrezing gaan werken ipv het meestal gebruikte PWM.
 
No problem. Heb overigens een aantal schakelingen geprobeerd en z'n dim aansluiting is eigenlijk niet voor dimmen bedoeld.
Als je constant wil dimmen, zou ik met een stroombegrezing gaan werken ipv het meestal gebruikte PWM.

Probleem is dat ik natuurlijk wel vast zit aan de mogelijkheden die gelden voor mijn JMB Balken. Wil je dit type balken dimmen moet je, voor zover ik weet, werken met PWM, zoals ze overigens zelf ook doen.
Nu kun je wel ook de Voltage (Spanning) wijzigen middels een analogWrite commando en zo dimming toepassen op een arduino bordje. Of dit werkt met mijn spullen weet ik nog niet. Trouwens ik heb inmiddels wel een arduino (Mega) besteld bij onze chinese vrienden van Aliexpres maar er is nog niets binnen.
 
Als ik het verhaal op die andere site mag geloven, zit je eigenlijk nergens aan vast.. en kun je ze ook boven de 12 V uitsturen..
 
Weer ff goede topic :p

27W op 12v is 2,25A ongeveer.
Voor je transistor keuze zou ik dan minimaal voor 4A te gaan, eventueel met een heatsink
 

Terug
Bovenaan