Aquatlantis Style 80 voorstellen


J

Joyce

Guest
Goedemiddag allemaal,

Ik zal ook beginnen om mijzelf even voor te stellen. Joyce, 25 jaar, woon in Amersfoort en in het dagelijks leven studeer ik.

Al langere tijd heb ik de wens om een aquarium te beginnen, maar het kwam er steeds niet van. Totdat ik deze week thuis kwam en vriendlief een aquarium had gekocht als verrassing. Het is een tweedehands Aquatlantis Style led 80. We hebben er een Tetra 600EX buitenfilter in gekocht en een achterwand van Marktplaats. De bedoeling is om er een (enigszins) natuurgetrouw aquarium van te maken met hout en planten, geïnspireerd op de Zuid Amerikaanse biotopen.

Gisteren langs de aquariumwinkel voor zand, hout en plantjes en het opbouwen kon beginnen!

7434D056-0332-4395-A844-B4D0BB973562.jpeg


19111FE8-D9DA-4DB8-9C0A-9F6A73DA9AC5.jpeg


De verlichting is ingesteld op 6 uur per dag aan, om teveel algengroei te voorkomen. Vervolgens ook wat voer verkruimeld en rond de filterinlaat gestrooid, en nu is het lange wachten begonnen...

Het plan is om over 2 of 3 weken het eerste schooltje vissen in huis te nemen. Dat worden kardinaaltetra’s, omdat ik het super mooie visjes vind (en ze goed geschikt schijnen voor beginners zoals ik!). Ik denk daarna nog een schooltje van iets anders (misschien dat een paar algeneters wel handig is) en een koppeltje “speciale vissen”.

Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden, en tips zijn zeer welkom!

Voor nu alvast een eerste vraag. We hebben niets chemisch aan voeding voor de planten in het aquarium toegevoegd, is dat wel echt nodig of kunnen we de natuur haar gang laten gaan? En voor wat betreft zuurstof, de filteruitlaat zou origineel boven water uitsproeien maar dat paste niet in ons aquarium en dus het stroomt nu onderwater uit. Moeten we nog zorgen voor een luchtpompje oid voor extra zuurstof?

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,
Joyce :)
 
Welkom, over het algemeen eten de algeneters niet de algen die in het aquarium voorkomen, als dat je oogpunt is om algeneters te nemen kun je beter de grote variant van de japonicagarnaal nemen, die eten wel die algen die in het aquarium voorkomen.
 
Welkom. Is die plant links achterin een Anubia want die mag dan niet met de wortelstok in de bodem.
 
Welkom! Leuke start!

We hebben niets chemisch aan voeding voor de planten in het aquarium toegevoegd, is dat wel echt nodig of kunnen we de natuur haar gang laten gaan? En voor wat betreft zuurstof, de filteruitlaat zou origineel boven water uitsproeien maar dat paste niet in ons aquarium en dus het stroomt nu onderwater uit. Moeten we nog zorgen voor een luchtpompje oid voor extra zuurstof?

Plantenvoeding is geen een slecht idee, zeker mocht je nog wat extra planten toevoegen.
Er zijn heel veel opties voor plantenvoeding, aan jou de keuze.
Je kan vloeibare micro en macrovoeding doseren, je kan met poeders aan de slag maar er zijn ook verschillende All-in-One plantenvoedingen te koop die je vervolgens kan doseren op maat van je bak/plantenbestand.
Ik weet niet in hoeverre je licht dimbaar is en hoe sterk de verlichting precies is maar als je kan dimmen zou ik dat doen (zeker tijdens de opstartperiode). Allen de belichtingsduur beperken is niet altijd genoeg om algen te vermijden.
Zijn de leds niet dimbaar dan zijn er altijd andere manieren. Je kan bvb wat drijfplanten overwegen. Of zoals gezegd wat meer plantenmassa kan ook helpen.
In een bak met genoeg planten ga je niet zo snel een zuurstoftekort hebben.

Je kan best je filteruitlaat onder water houden dus dat is geen probleem. Probeer hem zodanig te richten dat je wel wat oppervlaktebeweging ziet voor goede gasuitwisseling.
Luchtpompje is niet nodig.

Kleine tip: Het plantje centraal-links-voor (ben je nog mee? ;)) is een bucephalandra soortje en dat mag ook niet met de wortelstok in de bodem dus dat kan je beter op een steentje of een stukje hout binden. En dit plantje staat liever in de schaduw, anders krijgt het snel last van algen doordat het traag groeit...

Succes met je bak!
 
Welkom op Aquaforum Joyce je achterwand die je van op marktplaats hebt gekocht ziet er supermooi uit.
 
Dankjulliewel! Wat een fijne hulp :)

Links achterin is inderdaad een Anubia, en de wortelstok staat boven het zand (de verkoper had ons geïnformeerd). Het ducephalandraplantje zal ik verplaatsen, goede tip.

De LED-lamp is 16W. Ik heb deze vandaag aan een voeding van 8,7V in plaats van de originele 12V gehangen, waardoor die nu een stukje gedimd is.

Plantenvoeding ga ik komend weekend uitzoeken, kan ik meteen wat inspiratie opdoen voor toekomstige bewoners :)

Ik ben erg benieuwd hoe alles gaat groeien en ontwikkelen, en mocht iemand nog meer tips hebben dan houd ik me aanbevolen! :rolleyes:
 
Dankjulliewel! Wat een fijne hulp :)

Links achterin is inderdaad een Anubia, en de wortelstok staat boven het zand (de verkoper had ons geïnformeerd). Het ducephalandraplantje zal ik verplaatsen, goede tip.

De LED-lamp is 16W. Ik heb deze vandaag aan een voeding van 8,7V in plaats van de originele 12V gehangen, waardoor die nu een stukje gedimd is.

Plantenvoeding ga ik komend weekend uitzoeken, kan ik meteen wat inspiratie opdoen voor toekomstige bewoners :)

Ik ben erg benieuwd hoe alles gaat groeien en ontwikkelen, en mocht iemand nog meer tips hebben dan houd ik me aanbevolen! :rolleyes:
Goed bezig Joyce goed bezig hoor meisje.:thumbs:
 

Terug
Bovenaan