Aquatlantis nano cubic 40 in opbouw... (xxMaxx)


X

xxMaxx

Guest
Hallo allemaal!

Gisteren een nano cubic 40 op gehaald met een inhoud van 52L. Vroeger heb ik een dennerle gehad en het kriebelde weer dus zodoende een bak gehaald...

Vandaag heb ik de inrichting gedaan (nog erg schraal) en vrijdag komen de plantjes binnen. Ik wil graag een foto album bijhouden maar zou ook graag tips willen omdat ik vrijwel nog een leek ben... uiteindelijk wil ik er garnaaltjes in houden en eventueel een kleine vis die hier in kan (iemand ideëen?)

Ik heb op aquaplantsonline de nanopakket besteld, maar ik zie dat daar toch wel een lastig plantje bij zitten, de hemianthus calli nog iets ? Nu vraag ik mij af of ik die wel in leven kan houden, iemand tips wat deze plant echt nodig heeft? Welke voeding moet ik gaan geven?

IMG_5429.JPG


Ik baal overigens van de filter. Die gaat er wrs tzt uit en plaats ik een dennerle hoekfilter
 
Ik zou ook de filter eruit halen want door die spijlen kunnen makkelijk (jonge) garnalen komen. De hoekfilter is dan een beter idee inderdaad. Ik zou oppassen met voeding geven en of dat kan hangt ook van de soort garnalen af. Bij makkelijke garnalen zou dat wel moeten kunnen.
 
Ik heb op aquaplantsonline de nanopakket besteld, maar ik zie dat daar toch wel een lastig plantje bij zitten, de hemianthus calli nog iets ? Nu vraag ik mij af of ik die wel in leven kan houden, iemand tips wat deze plant echt nodig heeft? Welke voeding moet ik gaan geven?

Als je de Hemaianthus Callitrichoides écht goed en gezond wilt houden zal je aan een co2 apparaat moeten zien te komen vrees ik..... Dit plantje is zeer behoevend en is lastig te bemesten via vloeistoffen. Je zal dus een voedingsbodem of aquasoil nodig hebben.......
 
Ik heb ook bio CO2 van Dennerle gezien, zou dat volstaan of niet? Ik heb er geen voedingsbodem in zitten...

Filter gaat er morgen uit!
 
Hou er rekening mee dat als je co2 gaat toevoegen de vraag naar andere voeding vaak zal meestijgen. De planten willen dan harder groeien en dan wordt de vraag naar voeding in de regel weer groter.
 
Ik heb mijn oog gezet op EI, zou dat erbij goed werken?
 
Filter wat er in vast zat heb ik er zojuist uitgehaald. In de plaats daarvoor een Dennerle hoekfilter er in. Staat een stuk beter en ineens een stuk meer ruimte!

Morgen komen de plantjes binnen, joepie!
Daar zit ook een stuk wortelhout bij en ook mos besteld. Foto's door het licht niet helemaal duidelijk...

IMG_5433.JPG


IMG_5434.JPG
 
Plantjes zitten er in... nog niet helemaal naar mijn zin, maar het is al iets... wortelhout moet nog gaan zinken dus daar ligt een neppe 'Dennerle boom' op...

Ik vraag me af of deze plantjes het gaan overleven. Anders is het een leermomentje :D

IMG_5437.JPG


IMG_5438.JPG
 
Mooi begin al zou ik de bodem in de hoek dunner maken voor het geval je daar rotting krijgt. In zo n bakje is 4cm meer dan voldoende.
 
Kan je rotting krijgen door een dikke bodem? Wist ik niet! Ik wilde een beetje hoogte verschil creëren..

Vandaag even een verversing gedaan van 25% en de ruitjes een klein beetje schoongemaakt. Heb op het filter iets er op zitten van Carbon, wat tegen alg is? Heeft de vorige eigenaar van de bak mij meegegeven en verteld...

Hoeveel uur kan ik de lamp het beste aanlaten per dag?

Hier nog een (niet heldere) foto van na het schoonmaken. Alleen nog even een ander plekje verzinnen voor de flipper

IMG_5449.JPG
 
Je had een extreem dikke laag achterin en dan heb je daar geen stroming in de bodem en dat kan problemen gaan geven. Zelf heb ik rond de 4 cm in de nano s zitten.
Ik denk dat de flipper achterin wat minder in het zicht zal zitten (vlakbij de filter doel ik dan op).
Carbon filtert stoffen uit het water maar wordt in de regel alleen gebruikt na medicatie. In nieuwe filters wordt het ook vaak wel meegeleverd en na enkele tijd is de werking voorbij en dan gaat de spons werken als iedere andere filterspons.
 
Ik zou het wortelhout er gelijk uit halen...... Dat geeft in het begin altijd een hele vieze bruine laag en kleur....... Ik weet ze minimaal twee weken voor bij kleine stukjes, en meer nog bij grote........
 
Geeft inderdaad een wat bruine kleur, ik probeer nu enkele keren 50% te verversen zodat er schoon water bij komt en het zo vanzelf langzaam wegtrekt... gaat nog prima, plantjes slaan goed aan
 
Zo staat hij er nu bij, net weer water ververst dus een beetje troebel

IMG_5457.JPG


Editje: er zitten al garnalen in... een vriendin wist dat ik een aquarium had gestart en vond het leuk om alvast wat 'visjes' te halen omdat ik die nog niet had.. deze zitten er nou sinds dinsdag in gaat nu nog goed. Tips om ze in leven te houden aangezien de bak nog niet goed is ingedraaid.. ookal enkele zwangere gespot
 
Gave bak hoor. Betreft de garnalen zou ik het zelf ook niet echt weten om ze tijdens het indraaien in leven te houden. Er wordt hier wel is aangeraden een klein beetje vlokvoer in het water te laten oplossen omdat dit een beetje bactieren creeert.
 
Je bak draait nog maar erg kort dus weinig voeren en goed de waarden blijven testen en als het moet flink verversen. Garnalen zijn niet echt blij met mh3/4 of no2. Kun je niet van iemand wat bacterien krijgen uit een ingedraaide bak/spons?
 
Dat lijkt me inderdaad een beter idee, dat voeren las ik ooit ergens. Alleen heb ik dat zelf nooit echt toegepast.
 
Ik ken verder eigenlijk niemand met een aquarium.. dus weet niet zo goed hoe ik daar aan moet komen.

Wilde de achterkant inderdaad nog bedekken met een zwarte folie, staat denk ik wat mooier! Qua voer krijgen ze ook niet zo veel, sinds ik ze heb nu 1 x gevoerd. Waardes kan ik in de winkel laten testen toch?
 
Exact vaak willen ze wel in de winkel je water testen, laten we hopen dat het goedkomt. Ik heb er wel vertrouwen in.
 
Heb in ieder geval ook gelezen dat regelmatig water verversen dan ook goed is, als er al vissen in je aquarium zitten zonder dat deze goed is ingedraaid. Dus dit hou ik ook nog aan. Hij staat nu een week en 2 dagen...

Wat is voor jullie de range tussen indraaien? 2-3 weken?
 
Dan wacht ik nog 3 weken!

Nog wat advies voor een klein vis bestandje? Welke soort kan ik hier in doen?
 
Al 11 kleine garnaaltjes geteld, dus dat gaat goed! Verder gaat het redelijk alleen 2 dingetjes:

Ik heb last van slijm in het aquarium, waar komt dit door en hoe pak ik dit aan?

Ik zie kleine beestjes over het hout lopen?! Echt ini mini! Wat is dit???:help:
 
Dat slijm zit niet per se bij het hout, zal straks foto maken. Zit deels op de bodem en deels op het hout
 
Op de bovenste foto zie je het slijm.

Op de onderste foto 3 baby garnaaltjes! Kunnen jullie ze zien?!

IMG_5518.JPG


IMG_5520.JPG
 
Zo te zien een opstart probleempje, dit gaat vanzelf weg, maar je kan het wel afzuigen natuurlijk.

Dit is een soort schimmel welke vaker voorkomt en meestal op het hout, mogelijk is de stroming op deze plek wat minder.
 
Dus gewoon blijven afzuigen en geduld hebben tot het wegtrekt? Dan ga ik de stroming een beetje veranderen, kijken wat helpt :D
 
Afzuigen kan zoals Ton al aangeeft echter komt het dan vaak weer terug en is het een kwestie van geduld en het verdwijnt vanzelf en kan ook geen kwaad.
 

Terug
Bovenaan