Aquatlantis Horizen 120 cm Verlichting


H

hugop

Guest
Beste mede forum bezoekers.

Ik heb de volgende vraag.
Vorige week heb ik een aquatlantis bak overgenomen van 120 cm
Het betreft een horizon. (gebogen voorruit)
inhoud 255 liter, en 60 cm hoog

Daar zat bij geleverd een verlichtingssysteem van de firma wesdijk
Wespro Led Excellent 104 cm
Wespro Led Day 104 cm

Nu zitten er ook nog 2 led balken bij t5.
een Aquatlantis color
En een aquatlantis nature.

Is er iemand die kan aangeven of ik met deze led wel of geen voldoende licht in mn bak zou hebben?
 
De led balken zijn per stuk zo'n 14,8 watt.

Ik heb het nog maar 1 dag draaien dus kan er nog niet veel over zeggen.
Maar misschien zijn er mensen met ervaring.

Aangezien het hele systeem me niet veel heeft gekost overweeg ik gewoon weer een T5 TL JBL Color lamp erin te hangen met een andere nature of iets dergelijks.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De TL balken zijn 54 watt per stuk
 
Zal straks even een foto posten van de led balken en van de TL lampen
 
Een 104 cm easyled van aquatlantis is 52 watt. Deze zou in theorie 2 T5 buizen van 104 cm vervangen.
 
Beste mede forum bezoekers.

Ik heb de volgende vraag.
Vorige week heb ik een aquatlantis bak overgenomen van 120 cm
Het betreft een horizon. (gebogen voorruit)
inhoud 255 liter, en 60 cm hoog

Daar zat bij geleverd een verlichtingssysteem van de firma wesdijk
Wespro Led Excellent 104 cm
Wespro Led Day 104 cm

Nu zitten er ook nog 2 led balken bij t5.
een Aquatlantis color
En een aquatlantis nature.

Is er iemand die kan aangeven of ik met deze led wel of geen voldoende licht in mn bak zou hebben?
Voor mij is het altijd moeilijk om een dergelijke vraag "zomaar" te beantwoorden. Het hangt er nl. sterk vanaf wat je met je bak wilt. Wordt het een plantenbak? Met welke planten dan? Welke keuze maak je qua levende have? Enz. Alles staat in je toekomstige bak in verhouding tot elkaar. Je moet eigenlijk niet vragen of er van iets "te veel" is, eerder of er tekorten zijn. Anders gezegd; wanneer je door bijvoorbeeld je plantenkeuze een hoge lichtintensiteit nodig bent zal dat ook gaan vragen om toevoegingen van CO2 en overige meststoffen. Kies je voor een plantenbestand die aan een meer bescheiden lichtsterkte genoeg hebben dan zal de vraag voor, bijvoorbeeld, CO2 afnemen maar ook zal je plantenkeuze geringer worden. Misschien kun je iets vertellen over je bedoelingen?
 
Ik zal het een en ander uiteen zetten.

Ik heb al jaren een gezelschaps aquarium. Een Juwel vision 180. Deze bak draait al jaren naar tevredenheid. Wat had ik daar allemaal in?
qua bewoners.
Tetra's (School
Nog een andere scholen vis. oranje met zwart (Ben de naam even kwijt)
Corydora's 5
koppel appistogramma altispinoza
Dwergzalmpjes 6
siamese algeneters 3.

Verlichting
T8 TL balken een 840 philips en een Full spectrum JBL Color lamp.

Voeding
All in one van Gilles

Co2
Ph gestuurde co2 installatie
PH waarde constant op 6.75. Dit word toegevoegd middels een Co2 reactor.

Filter
Eheim Prof 3 2073
Uitloop via spraybar.


Wat is nu het geval?
Via marktplaats een grotere bak gekocht.
Een Aquatlantis horizon 120 cm met een inhoud van 255 liter.
Daarin ga ik precies dezelfde setup houden qua co2 vissenbestand etc.
Echter bij deze bak zat een Led verlichtings systeem van de Firma Wesdijk (Wespro Led)
De lichtbak zelf is defect. dus t5 verlichting ga ik denk ik niet meer aan de praat krijgen.

Daarom de vragen waar ik mee zat.
Heeft er iemand ervaring met de Wespro Led qua plantengroei en dergelijke? (Dat ging in mijn oude bak met de T8 lampen echt super.)
Als de plantengroei met de Wespro Led niet blijkt je werken ga ik het volgende doen.
1. Of de t5 bak proberen de fiksen. en terug naar tl.
2. Of een beter Led systeem aanschaffen.
En daar zou ik graag advies over willen ook in verband met de 60 cm hoogte van de bak.

@benvo Heb je zo wat meer informatie waar je mogelijk advies mee kan geven?
 
Ik heb hier nog wat informatie over de leds die gebruikt zijn.
Ik heb eens wat zitten zoeken en kan er nauwelijks iets over vinden.

1. De bak waar het om gaat.
Bekijk media item 1218
2. Dit zijn de witte leds die gebruikt worden.
Bekijk media item 1219
Zie specs van de leds http://www.ipled.com/images/stories/pdf/IPLED-3-W-P.pdf

3. dit zijn de rode en blauwe leds die gebruikt worden.Bekijk media item 1220
Zie specs van de blauwe leds http://www.ipled.com/images/stories/pdf/IPLED-3-B.pdf
Zie specs van de rode leds http://www.ipled.com/images/stories/pdf/IPLED-2-R.pdf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kun je bij aquatlantis niet een ledbalk (incl nieuw frame) bestellen voor deze bak?

Ik en anderen zijn erg tevreden met die verlichting.
 
Hoi Marcel,

Mijn frame kan ik hergebruiken en dan heb ik 2 ledbalken van aquatlantis nodig.
Zou je kunnen aangeven of jij je licht ook knijpt? of staan die 2 balken op 100%?
 
Staan bij mij op max 90% voor een deel van de tijd.

De rest van de tijd een dim cyclus voor zons op en onder.

Alles via een tc420.
 
Heb je wel eens last van alg? en je hebt nooit andere verlichting overwogen i.v.m. de verlichting die bij de bak geleverd werd neem ik aan?

Ik twijfel namelijk ook over jmb of daytime eco, maar vraag me af wat qua kwaliteit het beste is.
Het TL voorschakel apparaat is defect.
Daarom zal het of een nieuwe led installatie worden.

Of even aankijken met het huidige systeem, maar ik wil graag weten of dat voldoende is.
ik heb 255 liter,
en aantal lumen nu is totaal 1806 lumen.
Dat is 7,55 lumen per liter.

Dat zou toch 30 moeten zijn of is dat met Led niet meer het geval?
 
JMB is wel een stuk goedkoper dan de led balken van Easyled.
 
JMB is wel een stuk goedkoper dan de led balken van Easyled

Maar je hebt er ook meer balken van nodig om aan hetzelfde resultaat te komen, dus als je het zou gaan uitrekenen in prijs per lumen, dan weet ik het niet, maar is misschien ook minder interessant.

Ik heb zowel JMB als Easy LED boven mijn bak. Persoonlijk vind ik het licht van de Easy LED mooier als de "grove spots" van de JMB balken.
 
De vraag is wat ik nodig zou hebben voor mijn bak. 1 of 2 easy leds van aquatlantis.
1 of 2 balken van jmb.
Daar heb ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Als ik zie dat @benvo boven zijn rio 180 3 jmb balken heeft. Dan is het kostenplaatje wel serieus.
Als ik 2 keer een easyled van 1047 cm moet hebben van 222, euro per stuk is het kostenplaatje ook serieus.
Daarom zit ik te denken er 1 balk van easyled bij te hangen. en 1 balk van wespro te laten hangen.

Je schrijft dat jij en jmb hebt en easyleds.
Heb je die beide boven 1 bak hangen?

Welke heb je dan voor en achter?
 
Waar ik ook nog benieuwd naar ben is of die balken van wespro goede leds bevatten.
Het zijn smd5050 leds. JMB gebruikt ook smd5050 leds. Maar ik ben daar verder echt niet in thuis.
Vandaar dat ik de specs hier boven heb geplaats in de hoop dat iemand daar wat zinnigs over kan zeggen.
 
De vraag is wat ik nodig zou hebben voor mijn bak. 1 of 2 easy leds van aquatlantis.
1 of 2 balken van jmb.
Ik had een Aquatlantis Evasion met daarboven 2 x HO TL's van 28W met daarop ook nog reflectoren. Je kunt raden wat het resultaat was (zelfs met CO2). Ik kweekte een prachtige algenbak. Ik heb daarna de Evasion kap vervangen door een Fusion kap. In die kap (zelfde afmetingen als de Evasion maar veel platter) zit af fabriek één 28W EasyLed module (zonder achterkant aangezien de balk zelf de achterkant is). Ook dit was meer dan teveel licht voor mijn toepassing. Ik heb deze nu gedimd met een TC420 (mooie bell curve met 6 uur brede piek op 55%) en heb nog steeds meer dan genoeg licht voor de planten (zelfs de rode plantjes doen het goed; hoewel op het randje).

Wellicht zal ik, met relatief weinig licht volgens de kenners, geen planten kunnen hebben die zeer veel licht eisen (maar ik denk dan "nou en"). Ik zie eigenlijk zelf maar één nadeel en dat is dat het licht vlak onder het oppervlak minder verdeeld is dan bij de dubbele balk die ik vroeger had. Je ziet dan ook bij de achtergrond plantjes dat ze, vlak voordat ze het water uit komen, een kleine neiging hebben naar voren te groeien. Overigens kan dat ook zo maar komen door de spraybar die toevallig ook net op die hoogte zit.

Oftewel: Als je geen exotische lichthongerige planten wilt, kijk dan eens of een fusion 120 kap op jouw bak past (je eigen kap meenemen naar een dealer en daar passen op een Fusion) en zo ja, wat die bij je favoriete LFS kost. Die van mij kostte iets van 120 euro (inclusief voeding, exclusief TC-420 die je voor nog geen 2 tientjes bij Ali haalt). Voor een 120 zal de kap zo'n 150-200 euro kosten schat ik; maar dan heb je wel een zee van ruimte bij het werken in de bak en zeer efficiënte verlichting die ook nog eens een zeer prettige output heeft voor het oog (wellicht iets meer schittering op 100% dan ikzelf prettig vind maar de dimmer is ook hier m'n vriend).
 
Overigens kun je, als de kap iets te lang blijkt te zijn, de eindkappen verwijderen (2 schroefjes per kapje), verlichting met opvulschotjes eruit schuiven, profiel op maat zagen met een goede verstekzaag, de opvulschotjes navenant inkorten en daarna de boel weer in elkaar zetten. Zit echt simpel (maar wel mooi) in elkaar zo'n fusion kap.

Hier een fototopic van iemand met een Fusion 120: https://www.aquaforum.nl/threads/aquatlantis-fusion-120-x-40-van-nicolee.101995/
 
Lijkt er wel op. Je zou eventueel aan Fusion 120 gebruikers (op het forum) kunnen vragen of ze de kap voor je op kunnen meten zodat je dat kunt vergelijken met je eigen kap. Leidend lijkt mij daarbij de dagmaat van de bak (da's de kleinste afstand die je in de breedte meet tussen de linker en de rechter kant van de bak). Die kun je daarna makkelijk vergelijken met de dagmaat van je eigen bak.

Toevoeging: Op een andere site die deze lichtkap verkoopt wordt ook expliciet aangegeven dat deze geschikt is voor de Horizon 120. Lijkt me uitstekend nieuws. Kleppen en alles kun je dan gewoon blijven gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
JMB is wel een stuk goedkoper dan de led balken van Easyled.
In mijn (planten-)bak draaien drie JMB balken. Deze worden aangestuurd middels een eigenbouw (arduino-)aquarium computer. JMB Balken bevallen mij zeer goed.
In jouw geval zou ik echter 3 Watt powerleds aanbevelen gezien de hoogte (60 cm.) van de bak. Je hebt dan voldoende licht op de bodem iets waar je huidige voorraad leds beslist ongeschikt voor zijn. JMB heeft deze 3 Watt versies op voorraad maar er zijn ook andere merken die geschikt zijn voor deze hoogte. Ga niet voor de lichtere versies leds, dit zal beslist tot teleurstellingen leiden.

https://www.jmbwebshop.nl/a-3724956...ight-2w-1b-alsmede-all-blue-3watt-uitvoering/

Laat je niet in verwarring brengen door het begrip Reef. Ook geschikt voor zoet water.
 
@benvo De bakken van aquatlantis zoals de fusion worden toch uitgeleverd met goede leds?
Dan is het voor mij goedkoper zo'n compleet middenunit aan te schaffen. Daar zit de easyled van aquatlantis zelf in.

@huismannetje De Fusion zelf is ook 60 cm hoog toch?
 
@benvo De bakken van aquatlantis zoals de fusion worden toch uitgeleverd met goede leds?
Dan is het voor mij goedkoper zo'n compleet middenunit aan te schaffen. Daar zit de easyled van aquatlantis zelf in.

@huismannetje De Fusion zelf is ook 60 cm hoog toch?
Volgens mij wel (even nagezocht):

Afmetingen: L 120 x B 40 x H 60 cm (Bron: Zooplus).
 
Mensen.
Tot zover super bedankt voor het meedenken.

Dan twijfel ik nog over het volgende.

Zal ik de keuze maken voor de complete unit?
Of zal ik de keuze maken voor de losse easyled die ik in mijn huidige kap monteer.
Denk dat ik wel de huidige led blijf behouden en dat ik de easyled wat dim.
Daarmee creer ik denk ik wel wat moois.

Wat zou de beste keuze zijn als ik de easyled los bestel? Voorin de bak of achterin de bak plaatsen?

Mensen.
Tot zover super bedankt voor het meedenken.
 
Dat ligt eraan hoe de huidige leds zijn bevestigd.

En anders wil je de easyled in de t5 houders ophangen?

Voordeel van een nieuwe complete set.

Je bent de dikke balk met balast voor de buizen kwijt.

De led zit onder het frame. Goede warmte afvoer. En meer werkruimte. Want er steekt niks buiten het frame.
Als je de kleppen opent, zit er dus niks in de weg.

Plaatsing hangt af van de beplanting. Als je lastige voorgrond plantjes neemt die veel licht nodig hebben. Dan meer naar voren.

Achtergrond planten zijn hoger, dus licht hoeft minder diep door het water.
 
@biljoenblik. Marcel, "Achtergrond planten zijn hoger, dus licht hoeft minder diep door het water".

Daar is een kant tekening bij te maken. Ludwigia bijvoorbeeld vind het fijn wanneer er zo diep mogelijk licht is. Ze laat de onderbladeren vallen wanneer dit niet zo is. Dat geldt overigens voor meerdere planten, zo doen het minder goed wanneer het licht minder in het water doordringt! Reden waarom men bij bakken dieper dan 40 cm pleit voor 3 Watt leds.
 
@biljoenblik. Marcel, "Achtergrond planten zijn hoger, dus licht hoeft minder diep door het water".

Daar is een kant tekening bij te maken. Ludwigia bijvoorbeeld vind het fijn wanneer er zo diep mogelijk licht is. Ze laat de onderbladeren vallen wanneer dit niet zo is. Dat geldt overigens voor meerdere planten, zo doen het minder goed wanneer het licht minder in het water doordringt! Reden waarom men bij bakken dieper dan 40 cm pleit voor 3 Watt leds.
Herkenbaar..
Had hetzelfde met ee cobomba en Mexicaans eikenblad
 
Ik heb het idee dat de planten het toch goed beginnen te doen met de verlichting van Wespro Led.
 
Toch nog een vraagje,

Als je naar de foto's van 14 dagen geleden in dit topic kijkt.
En de foto nu.Bekijk media item 1251Is er iets te zeggen over plantengroei.
Is dit acceptabel?
Zijn de stengels te lang? zegt dit iets over de verlichting?
Ik twijfel nog namelijk of de verlichting voldoende is.
Ook de Valisneria is echt hard gegaan.
De plant met de soort Leliebladeren groeit ook goed.
De rest lijkt iets achter te blijven, maar kan ook dat ze wat langer nodig hebben om aan te slaan.
 
het resultaat nu na het weekend.

IMG_1294.JPG
 
Sorry verkeerde topic moest in mijn fotoboek.
 
Waar ik ook nog benieuwd naar ben is of die balken van wespro goede leds bevatten.
Het zijn smd5050 leds. JMB gebruikt ook smd5050 leds. Maar ik ben daar verder echt niet in thuis.
Vandaar dat ik de specs hier boven heb geplaats in de hoop dat iemand daar wat zinnigs over kan zeggen.
JMB gebruikt in z'n RGB balken SMD leds. Echter niet in de balken die ik heb. Daarin zitten Epistar leds elk van 105 lumen per watt voor de witte leds. De rode en blauwe leds zitten per wat op de helft. Het spotprobleem dat iemand zegt te hebben bemerkt ik niet. Ik heb een goede lichtverdeling op mijn plantenbak en geen alg probleem.
 

Terug
Bovenaan