Aquatlantis Fusion 150


FvdP

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2018
Berichten
320
Leeftijd
41
Na een tijd bezig te zijn geweest met maatwerk aquariums kwamen we toch tot de ontdekking dat dit erg duur wordt voor een relatief standaard maat aquarium.
Daarom gaan we nu toch voor een standaard oplossing.

We hebben diverse bakken bekeken en de Aquatlantis Fusion 150 springt er wel uit.

Ik vraag me nog wel wat dingen af:
De maat is 150x50x70cm ( l x b x h ) maar de glasdikte is 'slechts' 10mm.
De diverse rekentools geven eigenlijk toch wel 12mm aan voor de glasdikte.
Waarschijnlijk is de lichtbak dus een groot gedeelte van totaal hoogte en is het glas bijv. wat minder hoog?
Er zijn vast wel wat leden die deze bak hebben, hoeveel daadwerkelijk glas heb je nu?
En wat is bijvoorbeeld de waterhoogte?

Ze worden aangeboden met 2 kast typen, een 18mm en een 40mm.
Is er een reden om niet de 18mm te nemen?
 
Glashoogte is 56cm tussen de omLijsting dus. Zojuist gemeten bij mijn fusion150. En ik heb de 40mm. Dit is dus de zichtbare waterhoogte. Er loopt in het midden een trekstrip van glas naar de achterkant. Denk dat die strip een cm of 20 breed is
De 18mm wordt volgens mij niet meer verkocht. Of alleen als overjarig model.
 
En als je even in mijn fotoalbum kijkt zie je dat het glas achter de omlijsting doorloopt tot bovenin de omlijsting.
 
@Fozzy

Bedankt voor de informatie.
Ik heb ook je fotoalbum even doorgekeken, ziet er goed uit!
Ook je pvc oplossingen en dergelijke is iets wat ik wel ga overnemen, wat voor bak het ook wordt.
 
Ook ik ben de trotse bezitter van deze bak en kast en is in de opstartfase dus bij deze succes gewenst FvdP.
 
De bak is ondertussen besteld met het 18mm meubel (niet de 40mm).
De bak is bij de Hornbach nu € 989,- en ik woon er vlakbij dus ik halen we hem zelf op.
Mijns inziens een echt koopje, want elders is hij overal een stuk duurder.

Alle overige attributen zijn we nu aan het verzamelen.
Morgen haal ik een Eheim 1200XL op van iemand op marktplaats.
En we kopen er waarschijnlijk nog een 1200XLT bij voor de verwarming.
De 2e hands gebruiken we dan om mede een co2 reactor op te zetten.
2 van deze Eheim pompen lijkt me niet teveel toch? Zeker met het debiet verlies.

Daarnaast moet ik nog pvc kopen om het leidingwerk te maken.
Een CO2 installatie moeten we ook nog uitzoeken wat en welke ik wil, maar wel met een navulbare fles nabij een of andere slijter bijv.
Iemand nog tips?
 
Zou dan voor 25 of 32mm gaan, dan kan je het makkelijkste naar 1/2” draad voor je reactor (als je kiest voor diy reactor, en als ik het goed heb onthouden dat er 1/2” draad op zit)
En zou zoveel mogelijk bochten gebruiken ipv 90 graden knie stukken.

En zou minstens ieder filter zijn eigen uitstroom geven
 
Zou 25mm pvc voldoende zijn om beide pompen te 'voeden' met water?
Ik wil eigenlijk aan 1 zijde van het aqua 1x aanzuig en 1x uitvoer in het aquarium.
De andere zijde komt dan ook 1x uitvoer in het aquarium. Die beide zijden sluit ik dan aan op een spraybar zodat het water elkaar soort van in het midden ontmoet (ik heb iemand dat al eens zien doen hier op het forum).
Volgens mij passen er door een doorvoergat in het aqua echter precies 2x 25mm buisjes (zag ik bij Biljoenblik volgens mij).
Dus 32mm zou dan geen optie zijn.
 
De aanzuig kan zo groot maken als je wilt.
Maar zou niet te klein gaan, het moet wel onbelemmerd naar het filter kunnen stromen.

Ik had op mijn vision 450 een pijp 40 met 3 vuilkorfen, aangesloten op een E1501 en een 2028 (dacht ik) en.
Beide op een eigen pijp 20 terug het aquarium in.
Op de pijp 40 zat ook nog een aftakking voor het waterwisselen, als ik de kraan opende en het aquarium leeg pompte maakte ik geen deuk in de flow van de 2 pompen
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
25m moet wel voldoende zijn...maar zoals gezegd liever bochten als knietjes

Ik had een vijverpomp van 3900 liter/uur op een slang met 25mm binnenmaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
In dit geval zou 25mm extern, dat is 21mm binnenmaat 2 stuks Eheim 1200 XL / 2080 moeten aanvoeren.
Deze doen theoretisch 1700 l/h per stuk, maar in de praktijk zal dat waarschijnlijk de helft zijn, dus 1700 l/h totaal.
Je zou denken dat dat wel door een 25mm pvc pijp moet gaan.

Volgens deze website in ieder geval wel : https://discuszolder.nl/doorstroom-capaciteiten-pvc-leidingen/

Dan wil ik namelijk 1x 25mm splitsen met een y-stuk en daarna allebei nog een keer splitten met een y-stuk om zo 4x aanvoer naar de 2 pompen te verkrijgen (ze hebben namelijk elk 2x aanvoer nodig).
Maar ik twijfel of de doorstroom dan niet TE beperkt wordt, gevoelsmatig namelijk wel.
Waarom niet gewoon meer pijpen je aquarium in zal je denken? Ik wil gewoon zo min mogelijk rommel in het aquarium.
 
Zou kunnen, ik weet dat ik probleemloos 3500 l/h weg druk in mijn 32mm (buitenmaat) leiding.
Maar de leidingen naar mijn bioloog toe hebben het dan wel iets zwaarder, ik heb dan echt mijn nood overloop nodig.
Maar dan hebben we het over een theoretische 7000 L/h (2 pompen) die op zwaartekracht door een 32mm pijpje moet, wat dus te krap is.

Het klinkt dus aannemelijk, maar ik zou toch altijd voor een overdreven buis diameter gaan zodat je altijd ruim voldoende hebt
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Als het aquarium binnen komt zal ik eens kijken of een 32mm pijp past door de openingen achter in het aquarium. Dan splits ik die 32mm in 2x 25 en daarna weer in 2x 20 ofzo.
 

Terug
Bovenaan