Aquatlantis Fusion 120x50 van Biljoenblik


Hoi Wijjo,

Ik heb nog de oude dimmers. Die kunnen alleen de zon opkomst en ondergang simuleren.
Ik heb wel het advies gekregen om ook niet de hele tijd op volle sterkte te belichten.
Ik heb 2 led balken, een voor en een achter.
Omdat de voorgrond planten laag zijn, en veel licht nodig hebben. Heb ik mijn voorste balk van 10:00 tot 22:00 geprogrammeerd. De achterste heb ik van 14:00 tot 20:00 geprogrammeerd.
Dat gaat nu nog steeds goed.
 
Ok� ik heb er maar 1 balk in zal het op 50% gaan proberen als ik zie dat het niet goed gaat kan die altijd nog omhoog.
Morgen zal ik een foto plaatsen van wat ik allemaal heb aangeschaft, moet eerst het oude aquarium naar boven verhuizen. Jij gebruikt geen ph controller h�
 
Paul Stone zei:
629584paulstone_0_85_aquariu.jpg



Wat een mooie bak. En wat heb je de techniek goed verzorgd.

Ik heb sinds twee weken precies hetzelfde aquarium maar dan in wit. Ik hoop volgende week de eerste vissen te kunnen halen. Ik voeg een foto bij van hoe de bak er van de week bijstond (als het goed gaat ten minste want ik heb nog nooit een foto geplaatst op deze site)


Mooie bak, Paul. Benieuwd hoe dit verder verloopt!

Groet,
Ben.
 
biljoenblik zei:
Zo weer even een kleine update.

Vandaag mijn aquarium maar eens onder handen genomen. Het was een soort oerwoud geworden.

Voor de snoeibeurt:
618339biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Na de snoeibeurt:
365242biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Wees niet bezorgd, de rode Lotus groeit snel weer terug.

Inderdaad, een lotus groeit snel terug. Toch is het eigenlijk jammer dat je dan, ook is het maar tijdelijk, tegen een min of meer kale plek aan zit te kijken. Je moet feitelijk een Tijgerlotus, om er optimaal plezier van te hebben, plagen.
Telkens die bladeren die de kop omhoog steken ofwel wat langer worden verwijderen. De lotus gaat dan veel meer bladeren ontwikkelen terwijl hij mooi laag blijft, een schitterend gezicht, vind ik. Op je latere foto's zie ik ook bladeren die al wat hoger zijn. Natuurlijk, het is jou bak! Misschien vind je dit gewoon mooi, doen dan dus! Misschien ten overvloede gezegd; dit is bedoelt als een positieve tip!

Overigens vind je bak erg mooi enne... klasse techniek!

Groet,
Ben.
 
Seabait zei:
Mooie heldere bak.
Laatste keer dat ik hier de lotus helemaal terug gesnoeid had is iets van een half jaar gelden ongeveer maar begint nu pas weer wat grotere bladeren te krijgen.
Lotus niet helemaal terugsnoeien maar plagen! Zie mijn advies aan Biljoenblik.


Groet,
Ben.
 
Ben,

Klopt! Inmiddels heb ik meerdere lotussen bij elkaar. Ik knip alleen de te grote bladeren weg.
 
Heel mooi !
Wat is nou de precieze waterhoogte eigenlijk, overweeg zelf ook om de Fusion 120*50 aan te schaffen, hoe bevalt hij je ?
 
viny boy zei:
Heel mooi !
Wat is nou de precieze waterhoogte eigenlijk, overweeg zelf ook om de Fusion 120*50 aan te schaffen, hoe bevalt hij je ?

De waterhoogte is 57 cm aan de voorzijde. Dat is gemeten vanaf de bovenkant van de alu lijst. Mijn bodem is aan de voorkant laag.
Dus als je de bodem naar achteren op laat lopen dan wordt het verschil kleiner.
Het glas tussen de sierlijsten is 56 cm. Dus dat zie je als water.
 
C�dric Vleminckx zei:
Spijtig van je maanvis die na 11 jaar is overleden!

Ja het was best wel zielig om te zien. Hij was de afgelopen week ziek en verzwakt.
Vanmorgen lag hij op zijn kop.

Maar er is ook wel wat positiefs. Nu kunnen er weer kardinaal tetra's in de bak.
 
biljoenblik zei:
C�dric Vleminckx zei:
Spijtig van je maanvis die na 11 jaar is overleden!

Ja het was best wel zielig om te zien. Hij was de afgelopen week ziek en verzwakt.
Vanmorgen lag hij op zijn kop.

Maar er is ook wel wat positiefs. Nu kunnen er weer kardinaal tetra's in de bak.

Dat is inderdaad ook weer waar.

En 11 jaar, dat is zeker ook een hele mooie leeftijd.

De kardinalen geven een mooie flow in je bak.
 
Inderdaad een hele mooie bak Marcel en meteen een snoei tip opgedaan wat de Tijgerlotus aangaat.

Groet Jan
 
C�dric Vleminckx zei:
Is je lotus ondertussen al terug? Ik ben benieuwd. ;)

Dit was de foto van na het snoeien:

365242biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Overzichtje paar weken na die bewuste snoeibeurt:

388671biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Ik zal vanavond nog wat foto's plaatsen.
 
Zoals beloofd nog wat foto's.

Mijn Maanvis is vorig weekeind overleden. Hij is ongeveer 11 jaar geworden.
Dus zoals ik al een tijdje verlangde, een groep kardinaal tetra's uitgezet.

Hieronder de groep kardinalen. Zitten er net een paar uur in.

811822biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Ook was ik al een tijdje niet tevreden over het middenstuk. Hierin stonden Echinodorus Tenellus.
Ze deden het niet echt goed. Vaak ook overschaduwd door de rode lotus. Ja ondanks het vele snoeien, wordt hij toch regelmatig erg groot.
Dus ik heb alle Echinodorus Tenellus weggehaald. Er is nu een 'strandje' ontstaan. Ik moet zeggen dat ik het wel een bepaalde rust vind geven. Ook de vissen rusten hier graag uit.

833834biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Laatst zag ik een bericht ergens voorbij komen, waarin werd gesteld dat bodembedekkers niet groeien onder LED verlichting. Nou wil ik dat toch eens even sterk ontkrachten. Ik heb een best hoge bak, met LED. En de hemianthus callitrichoides doet het uitstekend. Heb slechts een plantje gekocht.

949118biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


351837biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Zomaar nog wat foto's:

524333biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


982797biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


965143biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg
 
Ja hele mooie foto's gebruik je een spiegelreflex camera
en welke instelling???
 
Een aantal foto's zijn met een Canon EOS 5D gemaakt.

Maar de meeste foto's heb ik met mijn Sony cybershot RX100 II gemaakt.
Staat op iso 800 voor het aquarium. Dan is hij lekker snel.

Meestal probeer ik foto's te maken als het buiten donker is. Dan heb je geen reflectie.
Maar ja.....zomertijd, meestal is het licht al uit als het buiten donker is.
 
Ziet er super mooi uit. Dat laatst is idd heel herkenbaar. Te laat donker voor de verlichting van de bak :D
 
verdorie Marcel je planten en vissen bestand heeft zich mooi ontwikkeld
pracht bak hoor

groet

jaap
 
flipper34 zei:
verdorie Marcel je planten en vissen bestand heeft zich mooi ontwikkeld
pracht bak hoor

groet

jaap

Dank je wel.

Ik moet wel bekennen dat er nog iets teveel vis in zit. De 9 zwarte tetra's moeten de natuurlijke selectie nog doorstaan. Die worden niet meer aangevuld.
De rode fantoom zalmen zijn met teveel, maar je ziet ze haast nooit. Daar wil ik er uiteindelijk een stuk of 10 van over houden. (nu nog ongeveer 30)

Blijvertjes zijn: De harem Goud Gourami, de 5 siamese algeneters, de corydora's, de zilver bijlzalmen, de kardinaal tetra's.

Er zit een onbekende L-nummer in. Als deze overlijd komt daar weer een L-nummer voor in de plaats.

Maar voorlopig lekker genieten van het gezelschap.
 
Even weer een korte update.

Deze keer alleen niet zo'n leuke.

Het gaat op het moment niet zo goed met de bak, sinds mijn maanvis is overleden.
De maanvis had klaarblijkelijk een infectie opgelopen. Door zijn hoge leeftijd.
Echter dacht ik dat het alleen de maanvis betrof. Maar blijkbaar heeft de infectie zich uitgebreid.

Inmiddels ben ik 2 siamese alegeneters, 1 goudgourami man, 1 corydora en een groot aantal fantoomzalmen verloren.

Ik ben dit weekeind gestart met een kuur Colombo bactyfec. Hopelijk komen er nu geen sterfgevallen meer.

Maar goed, de bak staat er nu niet zo netjes meer bij. Door de bactyfec is het water nu mistig geworden.
De purigen moets eruit, dus je zit weer in je filter.
Vissen hebben wat stress door het steeds weghalen van overleden vissen.

Als de rust weer in de bak is gekomen, zal ik wel weer wat foto's plaatsen.
De goudgourami vrouwen krijgen dan ook weer een mannetje.
De rest wordt niet aangevuld.

Tot zover.
 
Tijd voor een foto update.

Het ziet er naar uit dat de rust weer in de bak gekomen is. Er zijn na de kuur geen vissen meer gestorven.
Voorlopig voeg ik bij het water verversen maar een dosis Voogle toe. Ik heb zelf het idee dat de vissen er wel sneller door opknappen.

Dit weekeind wil ik de rechterkant wat gaan onderhouden. De Braziliaanse klimop wil ik opnieuw planten.
Het hout wil ik eens goed afschrobben. De Echinodorussen wil ik wat oud blad verwijderen. Tevens wil ik de bodem wat uitzuigen. Die hoek ligt er al sinds het begin.

Maar goed, hier komen de beloofde foto's

Bijlzalmen:
227494biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


3 soorten Corydora:

758337biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Kardinaal tetra's:

547746biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Goudgourami vrouw:

459353biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Kardinaal tetra's:

396782biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Zwarte tertra, Rouw tertra, Rouw rio:

382618biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Rode fantoomzalm:

969134biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Div:

294834biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Goud gourami vrouw:

457549biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg


Hemianthus Callitrichoides HC:

996776biljoenblik_0_85_aquaforu.jpg
 
Wat een mooi geheel vormt alles bij jou! Echt heel mooi. Fijn ook dat het weer goed gaat met de visjes.
 
Vandaag het aquarium weer een beetje aangepakt. Dit keer de linker kant.

Ik was ontevreden over de Hygrophilia Stricta. Deze werd mij te bossig. Ook duurde het lang voor deze bovenaan komt.
Ik heb deze eruit gehaald. En vervangen door Nymphoides species Taiwan. Deze heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als de Hydrocleys nymphoides. Ik hoop dat deze wat mooie drijf bladeren gaat maken.

Verder het stuk hout met Java varen eruit gehaald. Hout goed geschrobd en de Java varen flink gekortwiekt.
Ook nog snel wat garnalen uit de gootsteen gevist. Die zaten dus in de varen. :oops:

Ook heb ik de Hemianthus callitrichoides gesnoeid. Dat zou voorkomen dat deze los komt. Ook ergens gelezen. :deal:
Nou wat een rommel geeft dat. Wel nog wat stekjes uitgeplant.

Ook heb ik weer een Goudgourami man uitgezet. Nu is de harem weer compleet.

Foto's komen binnenkort weer. :foto: Nu ziet de bak er even niet uit. :stars:
 

Terug
Bovenaan