Aquatlantis Fusion 120 x 40 van NicoleE


Na het ongeluk met je Rio 240 mag je wel alle geluk van de wereld hebben om van deze prachtige Aquatlantis een pareltje te maken Nicole,het is je gegund hoor.
Wat betekend een Negrocell want ik kan daar niet echt iets van terug vinden op google.
Die oxydator(daar heb ik nogal van gehoord)waarvoor gebruik je die,welke functie heeft die in een aquarium ?
Ik ga je topic met heel veel belangstelling volgen.:thumbs:

Dankjewel Johnny

Negrocell is een flesje met een turfextract, het zou alleen het water aankleuren en zover ik heb kunnen meten doet het ook niets met de andere waarden, in elk geval niet meetbaar in de hoeveelheid dat ik het gebruik. Het kleurt het water bruin, ik gebruik er maar heel weinig van, net genoeg om het water niet meer zo kraakhelder te laten zijn.

negrocell.jpg
negrocell2.jpg




De oxydator verrijkt het water met zuurstof. Dit doet hij door waterstofperoxide (H2O2) uit een te laten vallen in water en zuurstof. Ik had hem gekocht voor in de kuip toen ik zoveel uitval had door een NH3 piek. Ik had hem ook in de Fusion geplaatst omdat ik een lastige opstart met vissen had. Inmiddels zou ik hem eruit kunnen halen maar hij valt amper op waardoor ik hem waarschijnlijk gewoon laat staan. Een oxidator maakt amper zichtbare zuurstofbelletjes en verdrijft hierdoor geen CO2.
 
Begrijp ik dat goed,jij wil geen kraakhelder water ? En waarom niet als ik vragen mag want ik doe er echt alles aan om mijn water zo zuiver en zo helder mogelijk te krijgen.
Die oxydator heeft dan eigenlijk weinig zin om in mijn bak te plaatsen ?
 
Begrijp ik dat goed,jij wil geen kraakhelder water ? En waarom niet als ik vragen mag want ik doe er echt alles aan om mijn water zo zuiver en zo helder mogelijk te krijgen.
Die oxydator heeft dan eigenlijk weinig zin om in mijn bak te plaatsen ?
Ik denk niet dat jij wat aan een oxidator hebt, ik denk dat hij bij mij nu ook overbodig is eerlijk gezegd.

De reden dat ik het water aankleur is dat ik de verlichting te fel vind voor de vissen, de Vallisneria hangt nog niet over en de drijfplanten kunnen nog meer. Bij gedempte verlichting zijn de maanvissen veel beter op kleur, daaraan merk ik dat het licht voor hen nog aan de felle kant is. Tenminste zo vul ik dat in. Je zou hun kleuren moeten zien als het licht begint te dimmen, onder de 50%.
Maar, ik vind een bak die gekleurd is door hout of bv elzenproppen ook erg mooi.
 
Maar ik las dat maanvissen zo'n 25cm hoog worden dan is je bak volgens mij toch echt krap en aan de kleine kant.
 
Maar ik las dat maanvissen zo'n 25cm hoog worden dan is je bak volgens mij toch echt krap en aan de kleine kant.
Het hangt ook van de waterhoogte af he? Mijn RIO was 40 waterhoogte, deze 50. Een bewezen koppel zou op zich moeten kunnen, maar een school in deze bak nee, niet wat mijn betreft. Dat wordt veel en veel te krap. Alhoewel ik zelf voorstander ben van een school zal dat in deze bak nooit gebeuren, hooguit als uitgroeibak.
Ik denk dat de hoogte van de maanvis ook afhangt van de soort (kweekvariant of altum, daar zit een groot verschil in). Ik zie wel eens volwassen maanvissen die met hun lijf de tien cm niet halen (kweekvariant - massaproductie)
 
Begrijp ik dat goed,jij wil geen kraakhelder water ? En waarom niet als ik vragen mag want ik doe er echt alles aan om mijn water zo zuiver en zo helder mogelijk te krijgen.
Zoek maar eens op Purigen, dan zie je na 3 uurtjes geeneens dat er water inzit.
 
Negrocell is een flesje met een turfextract, het zou alleen het water aankleuren en zover ik heb kunnen meten doet het ook niets met de andere waarden, in elk geval niet meetbaar in de hoeveelheid dat ik het gebruik. Het kleurt het water bruin, ik gebruik er maar heel weinig van, net genoeg om het water niet meer zo kraakhelder te laten zijn..

Zoooo laat bepaalde groepen dit zakje maar niet zien!

Anders krijg je hetzelfde als de 5 december piet en de chocolade bruine zoenen!
 
Zoooo laat bepaalde groepen dit zakje maar niet zien!

Anders krijg je hetzelfde als de 5 december piet en de chocolade bruine zoenen!
Ik had nog niks achter de naam gezocht omdat ik de naamgeving koppel aan de Rio Negro, dat is een zwartwater rivier... maar je hebt gelijk, sommigen zullen over de naam vallen.
 
Kleine Fusion update. De bak draait momenteel een maand, twee dagen geleden de filterwatten van het ander forumlid eruit gehaald omdat de stroming te zeer verminderd was. Vanaf nu moet het filter het dus zelf doen en ben ik voor de zekerheid toch iedere dag een keer aan het meten. So far so good.


De drijfvaren was inmiddels te groot geworden, ongeveer 40x50 cm, de wortels reikten tot halverwege de bak. Nam teveel licht weg en beperkte de stroming. Het grote exemplaar is vervangen door twee kleinere. Verder drijft de Hygoriza nog in de bak. Niet echt een snelle groeier maar hij doet het goed in de Fusion (in de Home is hij extreem traag en verloor hij veel blad).

En dit bedoel ik met dat de drijfvaren groot was geworden. Het grootste blad was veel groter dan mijn hand - 5 weken geleden was het nog een stek van ongeveer 5 cm doorsnede.

drijfvaren.JPG



Zo staat de bak er momenteel bij
Fusion 180817.jpg

Net de waterpest gesnoeid en het Belgisch groen wederom gekortwiekt. De snelgroeiers doen hun naam eer aan.

De Vallisneria laat nog niet veel activiteit zien, hier een daar een kan ik een uitloper zien maar boven het substraat gebeurt er nog niet bijster veel. Ook heb ik stekjes van de Pogostemon erectus in de bak gezet, ze zijn nog klein maar groeien goed, ze krijgen later een ander plekje.

Helaas bespeur ik ook verschillende soorten algen op het hout en minimaal op de Valliseria. Sinds een week ben ik over op de EI methode dus hopelijk gaat dat al een verschil maken. De algen die ik gezien heb moet ik nog identificeren, ik ga me er zeker in verdiepen.

Eind tweede maand wil ik eigenlijk de bak definitief gaan beplanten, maar ik laat het even afhangen van hoe het gesteld is met de algen. Dat wil ik eigenlijk toch wel graag onder controle hebben voordat de definitieve planten erin komen. Ik wil bv graag een Echinodorus bleheri erin, maar vrees dat als de alg op de Val opduikt, de bleheri ook niet veilig is.
 
Ziet er goed uit Nicole en bij de opstart kun je vaker wat algjes hebben hoor. No panic dus;)
Dankjewel
Nee nog geen paniek.... op het hout kan ik er wel mee leven, op de planten vind ik het iets minder. Ik ben ook van plan even af te wachten wat er gebeurt.

Mijn licht brandt niet gek lang (1 uur tot op 90%, 6 uur op 90% en dan weer een uur dimmen naar 0%). Daglicht valt niet noemenswaardig in de bak en ik weet dat op deze plek een bak zonder algen mogelijk is.

Ik gok inderdaad op de opstart in combinatie met ergens een voedingstekort. CO2 heb ik wel in mijn achterhoofd maar dat gaat het hem even niet worden tenzij ik iets via marktplaats vinden kan.

Opvallend is dat op de plek waar de wortels van de drijfvaren achter het hout bleven hangen NIETS zit van algen, er naast wel. Dus misschien is het toch teveel licht (intensiteit). Allemaal eens rustig over nadenken.
 
Opvallend is dat op de plek waar de wortels van de drijfvaren achter het hout bleven hangen NIETS zit van algen, er naast wel. Dus misschien is het toch teveel licht (intensiteit). Allemaal eens rustig over nadenken.
Ik denk dat de drijfvaren een groot deel van je voeding voor zich zelf houdt.
 
Ik denk dat de drijfvaren een groot deel van je voeding voor zich zelf houdt.
Hoe bedoel je dit Ton? Dat er bij de wortels van de drijfvaren een tekort aan voeding is voor de algen? In dat geval zou er gemiddeld genomen teveel voeding in de bak zitten?

Of bedoel dat er in het algemeen lange tijd een voedingstekort was doordat de drijfvaren zo hongerig is?
 
Dat laatste bedoel ik ja.
Hij groeit de pan bijna uit, en heeft daarvoor veel voeding nodig.
 
Echt een mega blad zeg of heb jij hele kleine handjes Nicole? ;)
Ik vind van mezelf dat ik grote handen heb, voor een vrouw dan. Net voor jou gemeten, van pols tot vingertop 19 cm :) Kan ook wel kloppen met de doorsnede van de plant, 40 x 50 cm ongeveer. Die er nu liggen laat ik niet zo groot worden, dit was echt te gek maar wel mooi! Zou niet misstaan in een vijver :)
 
Ik vind van mezelf dat ik grote handen heb, voor een vrouw dan. Net voor jou gemeten, van pols tot vingertop 19 cm :) Kan ook wel kloppen met de doorsnede van de plant, 40 x 50 cm ongeveer. Die er nu liggen laat ik niet zo groot worden, dit was echt te gek maar wel mooi! Zou niet misstaan in een vijver :)
Kleine handjes, die heb ik. Toen ze uitgedeeld werden dacht dat ik alles al had en stond dus achteraan. Er waren alleen nog kleine handjes en dat is lastig om op de gitaar te kunnen spelen. Goed, ik moet het er mee doen. Ik dacht trouwens dat vingers meten een "mannen" ding was omdat..., never mind, je hebt een schitterende bak en je manen, die vind ik echt grandioos!
 
Kleine handjes, die heb ik. Toen ze uitgedeeld werden dacht dat ik alles al had en stond dus achteraan. Er waren alleen nog kleine handjes en dat is lastig om op de gitaar te kunnen spelen. Goed, ik moet het er mee doen. Ik dacht trouwens dat vingers meten een "mannen" ding was omdat..., never mind, je hebt een schitterende bak en je manen, die vind ik echt grandioos!
Lol... tja ik wist eigenlijk niet goed of ik grote handen heb en dan meet je hè? ;-)
Bedankt voor je complimentjes.
 
Ik vind van mezelf dat ik grote handen heb, voor een vrouw dan. Net voor jou gemeten, van pols tot vingertop 19 cm :) Kan ook wel kloppen met de doorsnede van de plant, 40 x 50 cm ongeveer. Die er nu liggen laat ik niet zo groot worden, dit was echt te gek maar wel mooi! Zou niet misstaan in een vijver :)

Zeker flinke handen voor een vrouw of ik heb kleine handen voor een man want scheelt bijna niks! :juggle:
 
Wat ben ik blij voor jou meid, dat je bak nu lekker draait na alle ellende :D
Knap hoe je de draad weer hebt opgepakt.
 
Even een korte update. Dit is een foto die ik een paar weken geleden maakte. De bak begon langzaam goed te draaien en de planten deden het fantastisch. De foto was genomen vlak na een snoeibeurt.

15f9m8dE-1507401263-a22514a3ba4498e2cf98552bee0f1f8d.jpg


Helaas is mijn controller stuk gegaan waardoor ik niet meer het licht kon dimmen (op 80%). Terwijl ik wachtte op een nieuw controller kreeg ik last van algen op (gelukkig maar) 2 planten. Die zijn rijp om uit de bak te trekken.

Volgende week ga ik nieuwe planten bestellen om deze twee te vervangen, hopelijk heb ik ze dan de week erop in huis.

Edit: overigens groeien de planten weer goed zonder alg erop, maar een te groot deel is aangetast om stekken van te kunnen nemen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi! Mijn bak staat altijd op volle verlichting en alg valt heel goed mee
Dank je, ik denk dat ik hier erg weinig CO2 in het water heb, hoge pH en KH. Een CO2 systeem staat nog op het verlanglijstje maar nu nog even niet alhoewel ik wel marktplaats in de gaten houd. Heb er tot nu toe 1 gezien voor meer dan 300 euro. Dacht het toch even niet haha en al helemaal niet tweede hands.

Nicole , misschien moet ik de hamster ook eens jou richting uitsturen :D


Er komt binnenkort weer een foto, beloofd.Ik zal en voor en na foto doen, want ik moet de P. stellatus flink snoeien. Ik heb de bealgde planten eruit gehaald en een Echinodorus bleheri geplaatst. Er staan nog wat kleine stekken hygrophila polysperma.
Verder staat de Pogostemon erectus nog niet op zijn plaats (ik heb 2 stekken met 4 toppen elk) en die is nou bijna ver genoeg om een definitief plekje te krijgen (de toppen dan).
Of de bleheri zo'n goede keus is met de Ancistrus, ik betwijfel het, zit er erg veel op. Wordt hij kaal geschraapt komt er een mooie Javavaren voor in de plaats.
 
Zo staat de bak er vandaag bij:

image-2017-11-15 (1).jpg


image-2017-11-15.jpg


De Pogestemon stellatus moet hoognodig gesnoeid, de Echinodorus bleheri is nieuw en is in de plaats gekomen van de bealgde planten. Rechts daarvan staat Pogostemon erectus, 2 plantjes met elk 4 toppen. Deze zijn nu lang genoeg om bij de volgende onderhoudsbeurt apart te planten (want nu lijken het net coniferen haha).
De Valisneria doet het erg slecht, begint nu pas, na 3 maanden, de eerste uitlopers te krijgen. De volhouder wint?
 
Toch een pareltje van een bak dat je hebt hoor Nicole. Jouw bak straalt echt rust uit.Is dat gewoon wit zand wat je er in hebt of filterzand ?
 

Terug
Bovenaan