Aquatlantis fusion 120 van Jurre123


jurre123

Well-known member
Lid geworden
2 september 2014
Berichten
78
Leeftijd
32
Locatie
Heerhugowaard
Na het stellen van enkele vragen op het forum wil ik graag ook een foto album maken.

Een tijdje geleden heb ik een Aquatlantis Fusion besteld ter vervanging van mijn rio 450.
Na enkele weken werd deze geleverd en kon ik aan de slag.

Als inrichting ben ik gegaan voor een Akwaline achterwand, deze is erg dun maar geeft wel zijn uitdagingen met het plaatsen.
Uiteindelijk ben ik er erg tevreden mee en ziet deze er goed uit.
Verder is hij makkelijk schoon te maken met een afwasborstel, iets wat ik niet kon in mijn vorige aquarium omdat hier een goedkoop piepschuim ding in zat.

Als bodem zit er zwart zand in van Hornbach met enkele breukstenen en hout.
Voor het hout zoek ik nog een mooi stuk om mooi recht op te kunnen zetten, deze hoop ik op het vivarium te kunnen vinden.

20171001_142237.jpg
20171001_170930.jpg

Gisteren kwamen de plantjes binnen en heb ik deze kunnen plaatsen.
Zo zag het er gister avond uit toen ik klaar was.
20171031_193301.jpg


Vandaag met de verlichting op 80% zag het er lekker fris uit.
20171101_132022.jpg

Ik hoop dat dit mooi zal uitgroeien, de plaatsing van sommige planten kan nog veranderen omdat ik niet zeker ben hoe vol en groot alles wordt.

Qua techniek gebruik ik een JBL PH controller met een 2kg Co2 fles met een inline diffuser van Ebay.
Filter is een geknepen JBL e1501 (1400L per uur).

Verder gebruik ik bemesting volgens de EI methode.

De bak staat nu 2,5 weken in te draaien en ik wil over 1-2 weken de eerste vissen te plaatsen (25 kardinaal tetra's uit mijn oude rio 450)

Als iemand nog tips of aanmerkingen heeft hoor ik ze graag.
 
Mooi kleurrijk, en mooie poes op het dak! :)
 
Mooie aquarium plus onderkast Jurre ben benieuwd naar het verdere verloop van jouw topic en de poes heeft het allemaal goedgekeurd zie ik.:thumbs:
 
Mooie bak, wel erg Wit, maar dat is persoonlijke smaak.
 
Mooi begin en ik ga je vorderingen volgen.
 
Mooie bak. Blijft mooi spul dat Aquatlantis!
 
Mooie bak. Blijft mooi spul dat Aquatlantis!
Ik had de bakken idd al een aantal keer op dit forum gezien, onder andere bij jou en ze trokken me idd erg.

Mooie aquarium plus onderkast Jurre ben benieuwd naar het verdere verloop van jouw topic en de poes heeft het allemaal goedgekeurd zie ik.:thumbs:
De verlichting op deze bak geeft een mooie warme strip over de hele breedte, en de poes loves it :D

verder heb ik gisteren onderhoud gehad en de planten groeien erg goed, met 5 dagen zie je al een mooi verschil.
2017-11-05_123555.jpg


Ik heb elke dag een foto gemaakt en als je het ziet, zie je de planten echt groeien.
 
Jouw achterwand zorgt toch enigsinds voor een mooi diepte effect.:thumbs:
 
Vandaag weer onderhoud, afgelopen week is alles mooi gegroeit.
Ik maak mij op dit moment enkel zorgen om de vallisneria, deze lijkt niet echt omhoog te schieten.
2017-11-12-DSC03392.JPG
2017-11-12-DSC03391.JPG
2017-11-12-DSC03390.JPG

Zometeen nog 9 kardinalen bij plaatsen zodat dit er 25 totaal zijn.
 
Gisteren zoals velen ook bij het Vivarium geweest.
en ben blij thuisgekomen met de volgende aankopen :

1x mooi stuk teak houtApistogramma Cacatuoides 'Double Red'
koppel Apostogramma cacatouides double red
6x Otocinclus
10 armano garnalen
9 Anatome helena
een portie plantenvoeding (poedervorm)

Straks weer onderhoud doen aan het aquarium.

Weet er trouwens iemand hoeveel Otocinclus mooi zouden staan in een 240L bak?
Ze lijken tot nu goed aanwezig te zijn.

En weet iemand iets meer over teakhout, ik ben gewend het in olie of was te zetten als meubel maar verwacht dat kokend water eroverheen genoeg moet zijn voor in het aquarium.
 
Die otocinclussen ga je enorm veel plezier aan beleven maar over het behandelen van teakhout kan ik je niets wijzer maken.
 
Die Otocinclussen zijn nu al om van te genieten, ze zitten veel samen en zijn altijd ergens te zien.
Ook zijn ze vooral erg leuk om te zien.
 
Die Otocinclussen zijn nu al om van te genieten, ze zitten veel samen en zijn altijd ergens te zien.
Ook zijn ze vooral erg leuk om te zien.
Klopt en ze zijn ook voortdurend aan het werk om te poetsen toch.
 
Zoals hierboven genoemd vandaag weer onderhoud gedaan.
De planten beginnen steeds voller te groeien.
2017-11-20_135512.jpg


Ook een eerste foto van de Apostogramma cacatouides double red waar ik erg blij mee ben.

2017-11-20_134257.jpg


En nog een vraag voor de kenners, zoals hierboven genoemd had ik 6 oto's gekocht, dit moesten er 7 zijn maar bij aankomst thuis bleek er toch 1 van een ander soort tussen te zitten.
Weet iemand zo snel te zeggen hoe het visje hieronder met de rode kop heet?
Dan kan ik iets meer informatie opzoeken en eventueel een ander huisje zoeken.
Sorry dat hij niet heel scherp is, is een bewegelijk visje

2017-11-20_135519.jpg
 
Visje met de rode kop en de zwart witte staart is een roodkopzalm.
 
In het zakje hadden ze allemaal een zwartere staart, en waren de overige kleuren erg vaag.
Gekocht bij een kraampje waar alle zakjes 12,50 en 3 voor 30.

Gelukkig is het niet een dure L nummer.
 
In het zakje hadden ze allemaal een zwartere staart, en waren de overige kleuren erg vaag.
Gekocht bij een kraampje waar alle zakjes 12,50 en 3 voor 30.

Gelukkig is het niet een dure L nummer.
Die ze in het zakje stopte was zeker nog niet helemaal wakker.
 
Dirk het is toch wel degelijk een roodkopzalm he.:S;)
 
Ja duidelijk.
Een heel mooi visje die het best tot zijn recht komt in een grote school.

Hij zwemt nu een een grote school en hij zijn plekje te hebben gevonden tussen de kardinaal tetra....
 
Vandaag weer onderhoud gedaan en weer erg tevreden over de groei van alle plantjes.
besloten om nog een extra bosje naaldgras bij te planten links voor.

Wel heb ik sinds een paar dagen last van een witte waas in het aquarium, omdat dit mischien met het hout te maken heeft heb ik deze in een andere bak gelegd zodat die daar kan bezinken en hopelijk binnenkort weer terug kan komen.
Hoop dat komende dagen de waas weer een beetje gaat afnemen.

Hier een fototje van het resultaat.
2017-11-27_170518.jpg


Ook gelijk een fototje gemaakt van de apistogramma cacatuoides triple red mannetje.
2017-11-27_170531.jpg
 
Mooie bak, daar ga je veel plezier aan beleven. Zou alleen de thermo- en co2 meter aan de zijkant hangen, dan is je voorruit vrij van techniek.
 
Heb van de week gelijk temp en co2 meter verplaatst en inderdaad een stuk cleaner.

Gister voor sint een druppel testset gehad en hieruit de volgende resultaten gehad :
KH = 6
Ph = 7 (hier wil ik nog de 6 tot 7,6 ph set voor halen voor een betere meting heb nu 3-10)
NH4 = 0
NO2 = tussen 0,025 en 0,05
NO3 = 20
FE = 0,5

Bovenstaande waarde lijken redelijk goed bij de EI voeding die ik geef.

Heb alleen nogsteeds last van de witte waas en lijkt een beetje erger te zijn geworden afgelopen week.
Ik hoop dat dit snel weg trekt, morgen na het onderhoud zal ik weer een fotot'je posten.
 
www.aquariumfans.nl/witte-waas-in-het-aquarium-bestrijden/

Lees deze link eens door.
Je hebt ook no2 in je water deze hoort echt 0 te zijn.
Ik denk dat je de vissen te snel in het water hebt gedaan en nu een ophoping van bacteriën hebt die de witte waas verklaren. Je filter is nog niet goed omgedraaid.
Ik zou een po4 test halen ipv een ph test.
 
Volgens de JBL test is No2 tussen 0 en 0,2 een juiste waarde voor het aquarium, dus leek mij deze waarde ruim in orde.
Mischien dat de No2 met iets met de EI bemesting te maken heeft?

Maar PO4 is dus een aanrader?
Ph leek handig ivm nauwkurigheid, is nu voor geen meter te vergelijken met de PH sensor op de CO2 regelaar.
 
NO2 krijg je niet van de EI methode.
NO2 is nitriet, wat ontstaat door nitrificerende bacterien die ammonia omzetten.
Nitriet wil je niet in je bak hebben, dat is zeer dodelijk voor vissen. Nu is 0,2 niet zo'n hoge waarde, maar je wilt het gewoon keihard op 0 hebben.
Het liefst zo snel mogelijk 50% verversen, en zeker goed in de gaten houden.
 
Ik heb vandaag NO2 nogmaals gemeten na onderhoud (50% waterwissel), deze was nu onmeetbaar <0,01.
Maar hierboven spreken we over 0,2 terwijl er ongeveer 0,03 ofzo gemeten is, volgens de test zelf is alles onder 0,2 goed.

Ook ben ik vandaag winkels af gegaan om te kijken of ik PO4 testset kan vinden.
Helaas is deze nergens standaard op voorraad, dus deze zal ik in een volgende bestelling bij een webwinkel meenemen.

Hieronder een foto die ik gister gemaakt heb, met de volle witte waas.....
2017-12-03_144952.jpg


En een plaatje van vandaag na het onderhoud. (heb niet veel kunnen snoeien i.v.m. zichtbaarheid.
2017-12-04_185948.jpg

De waterwissel helpt weer even maar hoop dat het komende week minder gaat worden met de waas.
 
De witte waas in het aquarium is eigenlijk een explosie van bacteriën, schadelijk is het niet.
probeer eens wat snelgroeiende planten . Cabomba en waterpret worden altijd geadviseerd. Ik heb weleens last van alg gehad en toen de watercirculatie verbeterd en er belgisch groen in gedaan. Bij mij hielp dat toen.


Blijf het water controleren op nitriet, want dat moet echt 0 zijn. Wordt het weer hoger, dan ben ik het eens met bderooi. Meteen 50% verversen.
 
Dat de witte waas niet schadelijk was wist ik, anders had ik al lang van alles ondernomen, verder staan er genoeg planten in en groeit alles flink dus denk ok niet dat het daar aan ligt.
Verder wacht ik het af, het is vervelend maar liever begin ik ook niet aan middeltjes of de UV-C, ik ben bang dat ik dan bezig blijf.

Verder ga ik de NO32 in de gaten houden en om de paar dagen dit testen de komende weken.
 
Als de waardes goed blijven. Niet verversen. Pas weer verversen als het water helder is.

Want als je nu steeds ververst begint de waas steeds opnieuw.
 
Hoe moet ik dat dan met de EI bemesting doen, deze zegt namelijk elke week 50%.
Is anders met verversen een waterververs hulpmiddel een optie tot de waas weg is om de EI verversingen niet tegen te werken?
 
Als de waardes goed blijven. Niet verversen. Pas weer verversen als het water helder is.

Want als je nu steeds ververst begint de waas steeds opnieuw.
Dus dat, heb wel eens iemand voorbij zien komen die om de dag 20% ververste tegen de witte waas.. 2 maanden later was het er nog..
Hoe moet ik dat dan met de EI bemesting doen, deze zegt namelijk elke week 50%.
Is anders met verversen een waterververs hulpmiddel een optie tot de waas weg is om de EI verversingen niet tegen te werken?
Doe je 50% advies dosering, heb je ook niet gruwelijk veel “mest” in je water en is de 50% wissel minder noodzakelijk omdat je minder “over” hebt
 
Hoe moet ik dat dan met de EI bemesting doen, deze zegt namelijk elke week 50%.
Is anders met verversen een waterververs hulpmiddel een optie tot de waas weg is om de EI verversingen niet tegen te werken?

Dat is ook erg lastig van EI bemesting. Bij startende bakken. Dan kan je water niet “rijpen”

Maar persoonlijk vind ik EI nogal overdreven voor die paar plantjes.
 
Afgelopen week nog enkele keren NO2 gemeten maar deze was nu telkens 0.

Ook is de witte waas aardig weggetrokken afgelopen week.
Op aanwijzen van jullie heb ik de stroming flink verhoogt waardoor het wel een wildwaterbak lijkt nu, misschien dat dit het antwoord was op de waas.

Verder was het vandaag weer tijd voor onderhoud en ben er flink doorheen gegaan met de schaar met het volgende resultaat.
1513005038958959466484.jpg


Ow, had ook nog een verborgen kokosnoot geplaatst voor de apistogramma.
Hoop dat ze deze zullen waarderen.
 

Terug
Bovenaan