Aquatlantis Easy LED Universal 2.0 Freshwater LED verlichting en Luminus controller


H

Hans Geurtsen

Guest
Voor mijn nieuwe Juwel Trigon 350 was op zoek naar goede LED verlichting. De bak was al voorzien van de Juwel LED verlichting, maar die is niet dimbaar. In eerste instantie overwoog ik de Helialux dimbare LED verlichting van Juwel, maar mijn lokale aquariumwinkel raadde dat af omdat het erg witte, weinig sfeervolle verlichting schijnt te zijn. Zijn advies was te wachten op de Aquatlantis Easy LED 2.0 verlichting met de Luminus controller. Zoo Zajac verkoopt deze verlichting al, dus toen ik daar dit weekend was, maar eens meegenomen. Maar inmiddels weer geretourneerd...

De Easy LED 2.0 verlichting, bestaat uit witte LED's gecombineerd met RGB LED's. Deze twee soorten LED's zijn via twee kanalen apart te dimmen, in combinatie met de Luminus controller. Klinkt goed, maar het is niet wat ik zoek. Bij RGB verlichting, verwacht ik de rode, groene en blauwe LED's apart te kunnen sturen, zodat je een zonsopkomst/ondergang met extra rood kunt simuleren en 's-nachts alleen de blauwe LED's kunt laten branden. Dat kan dus helemaal niet met deze 2.0 verlichting. Je kunt alleen de RGB LED's laten branden wat wel een wat warmer licht geeft, maar blauw of rood maken kun je vergeten. Ook vind ik de LED's op slechts 1% veel te veel licht geven voor de nacht. En de Luminus controller kan 4 intervallen per kanaal aan, maar het stomme van die intervallen is dat ze niet kunnen overlappen. Dus stel je wilt van 8 - 12 je verlichting zachtjes laten branden om vanaf 12 uur volle verlichting te hebben, dat kan niet. Een interval begint en eindigt vanaf 0%, zelfs wanneer ze aangrenzend zijn.

Ik heb de Aquatlantis 2.0 set weer geretourneerd. Niet wat ik wil. Ik ben nu voor de HVP Aqua GoldLine lampen gegaan. Die geven mij wel de mogelijkheden die ik zoek!
 
Beste Hans Geurtsen,

Een wat late reactie maar toch.!l
Google is op Aquaterraleds,ik denk dat je dusdoende goed geinfomeerd raakt.!!
Een duidelijke productinfo. mbt. Led,Kelvin,Lumen,watt, -- Cree,Epistar.
Ik ben nl. ook "zoekende" naar een passende led verlichting voor m,n l00x50x50 volglas bak.!
Groet en sukses.
 
Beste H.G. toch nog een nabrander. Als je op enig moment relevante info. hebt dan gaarne een bericht.
Zo kunnen we elkander warm houden,toch.?
.
 
Kleur licht. Is sfeer licht. Is dus voor de gebruiker. Heeft niets van doen met plantengroei of vis welzijn.

Maar goed smaken verschillen, en sommige vinden een blauwe bak erg mooi.

Maar om wat van die disco toestanden toe te voegen heb je niet echt hoogwaardige verlichting nodig. Je kunt een goede basis verlichting nemen en daar een rood en blauw stripje bij hangen. Of 1 RGB.

Het geheel op een TC 420 controller. En je kunt alles instellen wat je wilt.
 

Terug
Bovenaan