Aquasoil


Ik zou de hardscape doen , en filters laten indraaien.
Na 3 weken dan een grote waterwissel en voila.
Wel inderdaad de lichten uit laten anders krijg je problemen.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik dit niet allemaal gedaan heb en heb op algen na geen problemen in mijn bak. Maar die komen er dan ook weer voor een deel door zonlicht dat op de bak schijnt.
Hij draait nu een 10tal dagen denk ik.
Dat de lichten uit blijven lijkt me redelijk logisch! Echter is t nodig om een stuk meer te verversen dan 1x na 3 weken..volgens mij begin je met dagelijks 50% en bouw je daarna af. Na de 3e week zit ik dan op 50% per week. uiteraard handig als je conform EI doseert. daarna planten erin en licht langzaam opbouwen. Gelukkig heb ik een dimbaar systeem waarbij dit geleidelijk mogelijk is!
 
Ik zou de hardscape doen , en filters laten indraaien.
Na 3 weken dan een grote waterwissel en voila.
Wel inderdaad de lichten uit laten anders krijg je problemen.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik dit niet allemaal gedaan heb en heb op algen na geen problemen in mijn bak. Maar die komen er dan ook weer voor een deel door zonlicht dat op de bak schijnt.
Hij draait nu een 10tal dagen denk ik.

Het is mijn laatste opmerking inzake, hoor Vriend (van de cory): Na 10 dagen gebruik kan je geen advies geven over een product dat de eerste weken niet stabiel is, zeker niet als je advies indruist tegen alle voorschriften van de soil...
Ik zou in jouw geval ook niet wachten op de problemen, je kan beter je verversingen beginnen doen, dagelijks 80% tijdens de eerste week is het advies, zeker niet 3 weken wachten en een 'grote' waterwissel. Het is echt een spreekwoordelijke tijdbom voor je vissen momenteel...

Eén gratis advies voor jou:

"Wait for it! Wait for it!!"
 
Ik zou de hardscape doen , en filters laten indraaien.
Na 3 weken dan een grote waterwissel en voila.
Wel inderdaad de lichten uit laten anders krijg je problemen.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik dit niet allemaal gedaan heb en heb op algen na geen problemen in mijn bak. Maar die komen er dan ook weer voor een deel door zonlicht dat op de bak schijnt.
Hij draait nu een 10tal dagen denk ik.


Heb je het water al getest ondertussen?

Ik ben een nieuwe bak aant plannen, met ADA soil, ik was vanplan op dit ook te doen op jouw manier!
 
Ja je moet in die 3 weken ook nog altijd water verversen hoor, ik wil niet zeggen dat het niet moet. Maar gewoon na 3 weken alles eruit en dan nieuw water er weer in zodat je fris kan starten.
Ik denk gewoon dat als je zonder vissen start je het voor jezelf niet lastig moet maken door dagelijks met liters en liters water te gaan sleuren.
Met vis moet je , net zoals ik gedaan heb, wel met liters en liters water zeulen ;) .

Neem nu dat je om de 4 dagen 50% doet en dan na 3-4tal weken gewoon alles, dan is alle gelekte ammonium er toch wel zo goed als uit. Plus je filter is dan ingedraaid , wat resterend ammonium eruit filtert.

Heb je het water al getest ondertussen?

Ik ben een nieuwe bak aant plannen, met ADA soil, ik was vanplan op dit ook te doen op jouw manier!
Nog even voor de duidelijkheid , niet gewoon na 3 weken 1keer verversen maar nog een paar keer per week kleinere verversingen , anders gaat het ammonium er nog niet uit zijn.
Maar hoe het bij mij nog is verlopen : De eerste 2weken gingen goed , vanaf de 3de week begonnen er algen te komen en waren de ammoniumwaarden hoog. Dus na nog een hoop gesleur met water terug op normaal niveau gekregen. Vanaf de 3de week ook altijd grote wissels gedaan. Maar na 4 weken was alles eindelijk stabiel en kon ik het normaal aanpakken.
Doorheen heel die periode zijn mijn planten echt heel goed gaan groeien, en ben ik 2 oto's verloren, maar ik denk dat dat eerder komt door gewone uitval.

Gewoon de bak met alleen hardscape indraaien en af en toe water verversen. Als je alles goed opmeet, en dan vooral ammonium omdat deze voor alle ellende zorgt, zal je vanzelf wel merken wanneer de bak stabiel is. Zet er gewoon geen vissen in zoals ik deed.
Ik had het gedaan omdat mijn oude bak lekte en ik dus een nieuwe moest . En ik kon mijn vissen nergens anders steken.

Het is mijn laatste opmerking inzake, hoor Vriend (van de cory): Na 10 dagen gebruik kan je geen advies geven over een product dat de eerste weken niet stabiel is, zeker niet als je advies indruist tegen alle voorschriften van de soil...

Hoelang heb jij je aquasoil en hoe heb jij het laten inwerken?
 
Heb ook deze bodem. Bak draait nu 3 maanden. Ik heb geen powersand dingen toegevoegd, wat ik begreep is dit om het indraaien iets meer te versnellen en toevoeging van mineralen. De gewone amazonia (niet de light versie, heb ik geen ervaring mee) geeft inderdaad ammonium af en ik kreeg na ongeveer 15 dagen een flinke nitrietpiek. De eerste tijd heb ik ammonium en nitriet gemeten. Een kh van 0 een gh van 0-1 en een ph <5. Dit heeft een hele tijd (5 weken geduurd) voordat het iets ging stijgen (en dan heb ik flinke waterverversingen gedaan). Momenteel zit in wel laag, maar niet meer enorm laag. Ph van 6 (bodem heeft een bufferende werking die na een tijd verzadigd raakt). Hou daar in elk geval rekening mee in het begin.

Heb hem wel in laten draaien met planten, hardscape en licht (eerste 2 maanden 8 uur per dag). Wel plantenvoeding en Co2 gaan gebruiken (in de tweede maand). Een beetje alg (wat bruine alg en wat groene puntalg), maar die zijn langzaam aan het wegtrekken (ook na het verzetten van planten die teveel in het licht stonden).
 
Wellicht nog een kleine aanvulling, mijn planten groeien vanaf het begin prima. Hoewel ik wel planten heb die vrij gemakkelijk zijn (op mijn voorgrondkruiper na) (wat anubias, javavarend, mossen en een grasachtige (kan niet op de naam komen).
 
Hoelang heb jij je aquasoil en hoe heb jij het laten inwerken?

6 maand.
Ingedraaid zoals de handleiding voorschrijft... (dagelijks 80% verversen tijdens de eerste week, enz...)

Ja je moet in die 3 weken ook nog altijd water verversen hoor, ik wil niet zeggen dat het niet moet. Maar gewoon na 3 weken alles eruit en dan nieuw water er weer in zodat je fris kan starten.
Ik denk gewoon dat als je zonder vissen start je het voor jezelf niet lastig moet maken door dagelijks met liters en liters water te gaan sleuren.

Het lijkt me evident dat ADA de gebruiksvoorschriften niet ondoordacht of onnodig heeft 'verzonnen', ze zouden niet liever hebben dan dat hun soil onmiddellijk stabiel is wat het gebruik heel wat zou vergemakkelijken.
Maar goed, als jij een eigen handleiding hebt geschreven dan moet je die vooral volgen. :)
 
6 maand.
Ingedraaid zoals de handleiding voorschrijft... (dagelijks 80% verversen tijdens de eerste week, enz...)



Het lijkt me evident dat ADA de gebruiksvoorschriften niet ondoordacht of onnodig heeft 'verzonnen', ze zouden niet liever hebben dan dat hun soil onmiddellijk stabiel is wat het gebruik heel wat zou vergemakkelijken.
Maar goed, als jij een eigen handleiding hebt geschreven dan moet je die vooral volgen. :)

Azaqua heeft dat ook mooi beschreven en dat schema heb ik ook (al 3x) aangehouden:

BELANGRIJK: Water verversen in de opstartfase:
1e week: Iedere dag de helft van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week: Iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen.
 

Terug
Bovenaan