Aquasoil


Obbezz

Well-known member
Lid geworden
19 augustus 2005
Berichten
401
Locatie
Zevenaar
Voor mijn planten bak ben ik mij aan het oriënteren welke aquasoil geschikt zou zijn voor mijn plantenbak. Mijn aquarium: Lido 200, veel planten (met bodembedekkers). Co2 bemesting en voeding volgens EI. Hardscape: Spiderwood en seyru stenen. Wil maar 1 type bodem toepassen ivm het door elkaar mixen van het bodems tijdens bijv herplanten. Uiteraard heb je de ADA bodem echter betaal je daar een klein fortuin voor.. iemand ervaring met een goede betaalbare soil??
 
heb ik in t verleden wel eens gebruikt en heb ik geen goede ervaringen mee! Bij het herplanten van stengelplanten komt er altijd veel los en mixt het door je normale bodem..
 
Uiteraard heb je de ADA bodem echter betaal je daar een klein fortuin voor.. iemand ervaring met een goede betaalbare soil??
Bijna alle soils zitten in dezelfde prijscategorie. Naar mijn weten bestaat een goede en goedkope aquasoil niet.
 
Bijna alle soils zitten in dezelfde prijscategorie. Naar mijn weten bestaat een goede en goedkope aquasoil niet.
Na lang zoeken kwam ik zelf ook al tot deze conclusie qua prijs..was benieuwd of er iemand nog een gouden tip had!! je zegt dat er geen goede aquasoil is..ervaring mee?
 
De nadruk lag meer op goedkoop, goede soil's zijn er zeker.
Amazonia heeft de test der tijd al doorstaan dus zou daar voor gaan.
 
is Amazonia te gebruiken zonder alle bijkomende toevoegingen?
 
Dat gaat zeker, maar zou je het wel aanraden.
Mocht je een pakketje willen met de verschillende poeders/bacteriën stuur me dan maar een pb. Dan ben je geen fortuin kwijt aan potjes waar je maar een klein gedeelte van gebruikt.
 
ah nice!! doe ik...ik bestel de bodem over een week of 3..heb alweer veeeeels te veel de afgelopen tijd besteld voor mn nieuwe set up..kan niet allemaal in 1x :D .. dus als ik ergens iets kan besparen dan is dat mooi meegenomen!! thanx backplay
 
Als je wat wil besparen kan je als onderlaag JBL Volcano mineral gebruiken.
Met 9L Volcano en 9L Amazonia heb je gemiddeld 5cm bodem dikte. Al zou ik persoonlijk iets meer soil gebruiken, maar dan ben je wel iets meer kwijt.
Wil je de Full Service is Powersand (Special) wel de moeite als onderlaag. Maakt zeker een verschil, maar dat betaal je dan wel veel meer.
 
gebruik je powersand dan icm volcano en amazonia? Ik heb bij voorkeur zo min mogelijk verschillende soorten substraat ivm het doorkomen van de onderlaag tijdens herplanten e.d..heb jij daar ervaring mee?
 
Powersand en Volcano gebruik ik niet samen, steeds één van beiden.
Je kan Volcano in filter zakken steken, zo blijft het zeker beneden en kan je het hergebruiken mocht je de soil vervangen.
Met een soil moet je sowieso wat oppassen als je planten uit de bodem haalt. Als je wekelijks planten snoeit door ze uit de bodem te halen en terug te planten is een soil misschien minder geschikt.
 
wellicht moet ik het eea aanpassen als ik ga werken met een aquasoil. heb voorheen de ebi gold gehad en dit liet zich aardig gebruiken om te herplanten! dus de ps special gebruik je ipv de volcano? kan je deze ook in filterzakken steken? zijn deze onderlagen dan puur voor afgifte voedingstoffen? hoop vragen weer!! bedankt voor je reply
 
heb ik in t verleden wel eens gebruikt en heb ik geen goede ervaringen mee! Bij het herplanten van stengelplanten komt er altijd veel los en mixt het door je normale bodem..

Dat herken ik maar Backplay verkoopt ook hele goede bodemcapsules en daar heb je geen stofwolken bij als je onderhoudt pleegt en ik heb er goede ervaringen mee:)
 
Even meeliftend hierop: De ADA Amazonia staat bekend om het lekken van ammonia in de opstartfase en daarmee samenhangende nitrietpieken. Ik wil het echter gaan gebruiken in een deel van mijn nieuwe bak (gecombineerde bodem van een deel aquasoil onder de planten en verder filterzand. 150cm met aquasoil wordt me wat te duur. ;) ). Die nieuwe bak wordt alleen een doorstart van twee andere bakken en ga ik daarom niet eerst een paar weken zonder vis in laten draaien. Het filter dat er op komt heeft straks een week of 8 in staan draaien op een van de andere bakken en het filterzand en hout/stenen uit die andere bakken gaat ook mee, dus normaliter moet dat helemaal goed komen.

Gaat dit echter ook goed met de 'gewone' Amazonia, of kan ik dan beter de nieuwe Amazonia Light pakken? Die schijnt namelijk minder ammonia te lekken en daardoor geschikter te zijn voor beginners en voor wat ik van plan ben.
 
Even meeliftend hierop: De ADA Amazonia staat bekend om het lekken van ammonia in de opstartfase en daarmee samenhangende nitrietpieken. Ik wil het echter gaan gebruiken in een deel van mijn nieuwe bak (gecombineerde bodem van een deel aquasoil onder de planten en verder filterzand. 150cm met aquasoil wordt me wat te duur. ;) ). Die nieuwe bak wordt alleen een doorstart van twee andere bakken en ga ik daarom niet eerst een paar weken zonder vis in laten draaien. Het filter dat er op komt heeft straks een week of 8 in staan draaien op een van de andere bakken en het filterzand en hout/stenen uit die andere bakken gaat ook mee, dus normaliter moet dat helemaal goed komen.

Gaat dit echter ook goed met de 'gewone' Amazonia, of kan ik dan beter de nieuwe Amazonia Light pakken? Die schijnt namelijk minder ammonia te lekken en daardoor geschikter te zijn voor beginners en voor wat ik van plan ben.
Als je de keuze hebt om de vissen de 1ste week niet in de bak te zetten dan zou ik daar voor kiezen!! volgens ADA dien je volgens een bepaald schema het water te verversen om zo deze pieken te voorkomen! Ik wil dan ook de bak eerst een tijdje zonder vissen "indraaien".
 
Die keuze heb ik alleen door de vissen een week in een volledig kale bak zonder bodem, planten en filter te laten zitten. Dan gebruik ik nog liever geen aquasoil... ;) En ADA geeft zelf aan dat dit voor de Light versie minder van belang is, aangezien die veel minder (of geen) ammonia zou lekken.
 
wellicht moet ik het eea aanpassen als ik ga werken met een aquasoil. heb voorheen de ebi gold gehad en dit liet zich aardig gebruiken om te herplanten! dus de ps special gebruik je ipv de volcano? kan je deze ook in filterzakken steken? zijn deze onderlagen dan puur voor afgifte voedingstoffen? hoop vragen weer!! bedankt voor je reply
Powersand gaat na lange tijd ook uitwerken, dus daarvan is het minder nuttig om het in filterzakjes te steken. Maar het kan wel. Powersand bevat ook veel meer voedingsstoffen als Volcano.
Onderlagen zijn voor extra voedingsstoffen, voorkomt dat de soil geplet word door het gewicht als je een dikke laag legt en zorgt voor betere doorstroming in de onderste lagen.

Gaat dit echter ook goed met de 'gewone' Amazonia, of kan ik dan beter de nieuwe Amazonia Light pakken? Die schijnt namelijk minder ammonia te lekken en daardoor geschikter te zijn voor beginners en voor wat ik van plan ben.
Die is nog redelijk nieuw, dus daar is minder over bekend. Kan wel eens kijken wat het verschil is in ammonium afgifte tov de gewone Amazonia; Je kan ook eens naar de soil van Tropica kijken, die geeft minder af en is wat minder agressief.
Ben zelf niet echt een voorstander van soil met onmiddellijk vissen erin. In het begin geven de bodems ook heel veel H+ af, en die en andere veranderingen van je watersamenstelling zijn niet echt een milieu waar je de vissen aan wil blootstellen de eerste tijd. Best eerst even een paar grote waterwissels voor je er levende haven in zet.
 
Powersand gaat na lange tijd ook uitwerken, dus daarvan is het minder nuttig om het in filterzakjes te steken. Maar het kan wel. Powersand bevat ook veel meer voedingsstoffen als Volcano.
Onderlagen zijn voor extra voedingsstoffen, voorkomt dat de soil geplet word door het gewicht als je een dikke laag legt en zorgt voor betere doorstroming in de onderste lagen.


Die is nog redelijk nieuw, dus daar is minder over bekend. Kan wel eens kijken wat het verschil is in ammonium afgifte tov de gewone Amazonia; Je kan ook eens naar de soil van Tropica kijken, die geeft minder af en is wat minder agressief.
Ben zelf niet echt een voorstander van soil met onmiddellijk vissen erin. In het begin geven de bodems ook heel veel H+ af, en die en andere veranderingen van je watersamenstelling zijn niet echt een milieu waar je de vissen aan wil blootstellen de eerste tijd. Best eerst even een paar grote waterwissels voor je er levende haven in zet.
Dus dan zou je in mijn geval POWER SAND SPECIAL M (6L) nodig hebben : 1 x € 69,90 + 2 x Aqua Soil Amazonia 9 ltr : 37,90 x 2 : € 75,80
Totaalprijs voor voedingsbodem : € 145,70

Zit ik zo een beetje goed??
 
dan heb je dus in totaal 25L voor je bodem , je bodem is qua oppervlak iets groter dan de mijne, en ik had ook ongeveer 25 liter. Maar mijn substraat ligt op sommige plekken 15 cm hoog :p
Dus ik denk dat je wel goed gaat zitten.
 
Mijn bak is vrij hoog..dus ik zal dan ook redelijk de hoogte in moeten gaan! Zal nog eens kijken wat de volcano van JBL ... De PS special blijft een hoop geld!
 
22,95 voor 9 ltr volcano... poeh..dat scheelt wel ff!
 
Dus dan zou je in mijn geval POWER SAND SPECIAL M (6L) nodig hebben : 1 x € 69,90 + 2 x Aqua Soil Amazonia 9 ltr : 37,90 x 2 : € 75,80
Totaalprijs voor voedingsbodem : € 145,70

Zit ik zo een beetje goed??
Dan zit je heel goed!

Maar...
De PS special blijft een hoop geld!
En die afweging moet je zelf maken, of je zoveel wil uitgeven voor X% meer voeding in je bodem.
Maar het moet niet hoor, mooie bakken genoeg zonder of met een andere onderlaag.
 
Dan zit je heel goed!

Maar...

En die afweging moet je zelf maken, of je zoveel wil uitgeven voor X% meer voeding in je bodem.
Maar het moet niet hoor, mooie bakken genoeg zonder of met een andere onderlaag.
Ok duidelijk.. Waar ik nog wel mn vraagtekens bij heb is het beginnen met ADA soil. Is het verstandig en evt.
hoe lang dient het aquarium in te draaien met alleen hardscape en zonder planten? Dit ivm de zooi die van
de soil af komt! Weer bedankt voor je reply!
 
Alleen hardscape en bodem zonder planten lijkt me niet zo'n goed idee....... Dat is vragen om algen
 
Dan moet je wel je hele bak beplakken met iets zwarts of de kamer verduisteren
 
Nee, dat denk ik niet, gewoon je lamp niet aansteken is voldoende hoor
 
Tenzij de bak in direct zonlicht staat maar dan loop je sowieso risico op algen...
 
Is het verstandig en evt.
hoe lang dient het aquarium in te draaien met alleen hardscape en zonder planten?

Lijkt me een zeer goed plan. Aangezien de soil vooral de eerste drie weken veel verversingen vraagt zou ik denken minimum drie weken draaien met enkel bodem, hardscape, verwarming en filter maar zonder lamp...
 
Ik zou de hardscape doen , en filters laten indraaien.
Na 3 weken dan een grote waterwissel en voila.
Wel inderdaad de lichten uit laten anders krijg je problemen.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik dit niet allemaal gedaan heb en heb op algen na geen problemen in mijn bak. Maar die komen er dan ook weer voor een deel door zonlicht dat op de bak schijnt.
Hij draait nu een 10tal dagen denk ik.
 

Terug
Bovenaan