Aquascape vs aquarium met vissen


Visvis2021

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2021
Berichten
261
Leeftijd
37
Al een tijdje is er een onderwerp waar ik over nadenk elke keer als ik de lokale lfs binnen stap, een onderwerp dat recent ook boven kwam in een ander onderwerp. Elke keer als ik rond kijk bij de lfs zie ik namelijk de meest mooie aquascapes midden in de winkel staan. Aquascapes met felle verlichting, een dikke laag soil en een co2 injectie systeem. In deze aquascapes zwemt meestal een grote school van hetzelfde soort vis. Ik weet dat op dit forum ook veel mensen als hobby aquascapen hebben, ik denk zelfs het merendeel :)

Wat ik mij elke keer weer afvraag is of vissen eigenlijk wel thuis horen in zo’n aquascape. De vereisten voor een mooie groene weelderige aquascape lijken mij in veel gevallen namelijk tegengesteld aan de wensen van de vissen die wij daaraan toevoegen. Ik zal dat hieronder wat verder proberen toe te lichten.

Verlichting
In een aquascape met bijvoorbeeld veel rode planten is wat sterkere verlichting vaak gewenst. Veel vissen (vooral de scholenvissen) houden zich echter op aan de oevers onder overhangende takken of onder waterplanten en vinden felle verlichting juist niet fijn.

Aquarium grootte
In mijn lokale lfs staan er grote aquaria maar ook ontzettend veel nano scapes. Voor een aquascaper is het vaak gemakkelijker en in ieder geval goedkoper om een kleiner aquarium te hebben. Als je kijkt naar de prijzen van hardscape en beplanting is een kleiner aquarium beter voor aquascapen, voor een vis is het echter meestal fijner een groter aquarium te hebben.

Hardscape
De meeste aquascapes bij mij lfs bevatten behoorlijk wat stenen en hout. Materiaal dat allemaal afgaat van de hoeveelheid zwemruimte en liters water die in het aquarium gaan. Iets dat vissen dan weer erg op prijs stellen.

Substraat
Bij aquascapen is het vooral belangrijk dat het substraat bij de rotsen en planten past, en dat in het geval van het gebruik van veel planten het substraat voedingsstoffen afgeeft. Vaak zie ik in een beplante aquascape vooraan een klein strandje voor een schooltje Corydoras. Naast dat deze soils veel meststoffen afgeven en op die manier de waterkwaliteit beïnvloeden vraag ik me ook af of de soils wel altijd de fijnste keuze zijn voor de verschillende soorten vissen.

Water parameters
Voor beplante aquaria is het fijn als bepaalde stoffen (zoals ammonia) wat langer in het water blijven, planten nemen dit namelijk gemakkelijk op. Voor onze vissen is ammonia echter niet zo gezond en in hoge concentraties zelfs dodelijk.

Co2 en zuurstof
Voor veel soorten vissen is vooral veel zuurstof van belang, voor plantengroei is voldoende co2 van belang. Vissen en planten hebben hierin dus verschillende wensen.

Vloeibare co2
Vloeibare co2 zoals easycarbo bevat als hoofdbestanddeel glutaraldehyde, een stof die bij mensen in ieder geval irritatie aan de ogen en huid veroorzaakt en schadelijk is voor vissen. Voor vissen heeft dit geen positieve effecten, alleen negatieve, toch wordt het veel toegepast bij beplante aquaria. Het dood namelijk direct de algen waardoor planten gemakkelijker voedingsstoffen op kunnen nemen.

Er zijn natuurlijk nog heel veel andere tegenstellingen te verzinnen zoals algen vs zo min mogelijk algen, plantenkeuze etc.
Ik ben benieuwd hoe jullie naar dit onderwerp kijken. Is het eigenlijk wel een verstandig idee om vissen te houden in een aquascape?
 
Het is een beetje of je een siertuin wilt of een tuin voor de kippen en geitjes. Het vraagt om een totaal andere aanpak...
Ik denk dat je een aantal waardevolle vragen stelt. Wat ik mis is de vraag naar garnalen, die immers een aantal van de problemen die vissen hebben, niet of minder lijken te hebben, zo is ruimte voor garnalen veel minder een probleem en zitten ze juist graag op de hardscape. Maar in grote lijnen denk ik inderdaad dat een aquascape een andere doelstelling heeft en dat daar voor vissen nauwelijks plaats is. Ik heb een boek (George Farmer) over aquascaping, waar bewoners wel in genoemd worden, maar vluchtig, als de bijzaak die ze in veel scapes zijn.
Vissen (en garnalen) hebben in ieder geval een ander belang dan een zo mooi mogelijke bak met veel licht en plantenvoeding. Dat maak je duidelijk. Wat je hierbij nog niet benoemt is dat algen, de ergernis van zowel vissenhouders als aquascapers, voor veel vissen en garnalen op zijn minst geen bezwaar en vaak zelfs een prettige bron van voer en microleven zijn. Over "vloeibare CO2": het is de dosering die bepaalt of iets schadelijk is. Dat geldt voor vrijwel alle stoffen, zelfs voor onmisbare, zoals CO2, hetzij echte CO2 of de "vloeibare CO2" zoals easycarbo. Noodzakelijk voor de vissen is het in ieder geval niet.
 
Laatst bewerkt:
In de volle lijn zou ik zeggen dat het wellzijn van vissen in een aquascape niet percee slecht is maar ik durf het woord minder wel gebruiken ... ik zeg dit voorzichtig omdat ik geen arsenaal aan feiten kan neerleggen .

Aquascapes vragen eenmaal veel aandacht in vergelijking tot "low energy" aquarium's , toedienen van producten , easy-carbo etc daarbij de felle led's en toediening van "hoge" co2 waardes , wekkelijks handelingen in de bak of meermaals per week om planten te snoeien of hardscape te borstelen etc , kort gezecht meer in de bak liggen peuteren .....

In tegenstelling tot de "low energy" waar je caps in de bodem plaatst en kleine hoeveelheid micro-ellementen toevoegd , de minder felle led's of tl's etcetera ....

Stress door een niet correct leefgebied voor je vissen is nefast en kan dodelijk zijn , dan spreek ik over waterwaardes , stroming , beschutting , enzovoort ...
In een aquascape kijk je meer naar je inrichting voor jezelf dan richting het welzijn of leefgebied voor je vissenbestand .

Wat zie je zwemmen in de gemiddelde scape ? Uiteraard een scholenvis zoals tetra's of rasbora alsook een algencrew zoals otto's enzovoort , de otto's hebben al niet genoeg fijn afval om te snoepen door de vele waterwissels en fanatiek opzuigen van biologisch afval in je scape ..... om maar een voordbeeld op te noemen .

Dit is natuurlijk mijn eigen mening ,

Mocht ik puur naar huisvesting kijken voor bijvoordbeeld discussen wat je toch al sterker voelt of opmerkt als deze het minder doen in je bak dan pakweg de gemiddelde guppy of neon zou ik deze altans niet in een van mijn overbelichte , co2 volle (laboratoriums) huisvesten ...

Mvg.
 
de ervaring die ik heb met aqua scapes van anderen doe daar zelf niet aan is dat er te veel plekken zijn waar je rotten bodem of simpel weg een verzameling van vuil krijgt dat gaat je waterwaarde omzeep helpen. een bodem filter met een pot filter de inlaat onder de bodem filter zou daar de oplossing voor zijn denk ik.
er was laats nog een mooie text op een ander forum waar de weten schap beweert dat het beter is om fosfaat en nitraat te doseren door te het voeren van vissen bijvoorbeeld en niet in vloeie baren vorm dat zou dan slecht zijn voor de dieren weet nie precies waarom.
ik gebruik nu zelf een planten voeding zonder fosfaat en nitraat en dan krijg je geen algen maar wel planten groei mits je water kwaliteit goed en je water wissel doet voor de kh
 
Verlichting
In een aquascape met bijvoorbeeld veel rode planten is wat sterkere verlichting vaak gewenst. Veel vissen (vooral de scholenvissen) houden zich echter op aan de oevers onder overhangende takken of onder waterplanten en vinden felle verlichting juist niet fijn.

Voor een aquascape is 120-150 PAR recht onder de lampen bovenin het aquarium ongeveer de max. Dat is relatief fel maar een tropenzonnetje haalt zo 2500 PAR of meer.
Juist riviertjes, beekjes, meertjes etc zijn plekken waar het bos relatief open is en veel licht doordringt, en ook lang niet alle vissen komen uit het regenwoud, Als je foto's en video's van onze aquariumvissen in hun natuurlijke omgeving dan zie je dikwijls dat zonlicht daar gewoon doordringt. Vergeleken met natuurlijke hoeveelheid licht zijn aqauscaping bakken helemaal niet zo fel. De meeste vissen voelen zich prima op hun gemak en laten zich goed zien.

Aquarium grootte
In mijn lokale lfs staan er grote aquaria maar ook ontzettend veel nano scapes. Voor een aquascaper is het vaak gemakkelijker en in ieder geval goedkoper om een kleiner aquarium te hebben. Als je kijkt naar de prijzen van hardscape en beplanting is een kleiner aquarium beter voor aquascapen, voor een vis is het echter meestal fijner een groter aquarium te hebben.

Het is een cultureel ingegeven opvatting dat ruimte gelijk staat aan vrijheid en dat vrijheid bepalend is voor geluk. Niet alleen verkeizen mensen over het algemeen zekerheid comfort en gemak ver boven vrijheid. Voor dieren geld vaak hetzelfde. Als een vis gelukkig kan zijn dan is dat eerder door een leven zonder vijanden en bedreigingen, onder gunstige omstandigheden met voedsel in overvloed dan door de kale afmetingen van het aquarium. Bovendien houden de meeste scapers relatief kleine vissen omdat dat een beter perspectief geeft, vaak 1 soort of iig weinig soorten samen in een serieuse school. Onderhoud van een scape is subliem. Zelfs als er een nano gescaped wordt is het vaak uitgerust met een groot filter, wordt er veel water ververst en bestaat het visbestand uit een enkele betta, of schooltje dwergvisjes oid. Het Is zeker niet waar dat een typisch gezelschaps aquarium groter is en de verzorging beter. En als je ergens veel vissen in relatief kleine aquaria wilt zien moet je bij een hobby kweker gaan kijken.

Hardscape
De meeste aquascapes bij mij lfs bevatten behoorlijk wat stenen en hout. Materiaal dat allemaal afgaat van de hoeveelheid zwemruimte en liters water die in het aquarium gaan. Iets dat vissen dan weer erg op prijs stellen.
zoals je zelf zegt komen veel kleinere aquarium vissen zoals de tetras en rasboras die vaak aquascapes bewonen van nature biotopen waar ze beschutting vinden tussen takken, waterplanten of overhangende vegatatie. Dat is precies wat een aquascape hen ook bied.

Substraat
Bij aquascapen is het vooral belangrijk dat het substraat bij de rotsen en planten past, en dat in het geval van het gebruik van veel planten het substraat voedingsstoffen afgeeft. Vaak zie ik in een beplante aquascape vooraan een klein strandje voor een schooltje Corydoras. Naast dat deze soils veel meststoffen afgeven en op die manier de waterkwaliteit beïnvloeden vraag ik me ook af of de soils wel altijd de fijnste keuze zijn voor de verschillende soorten vissen.
geen enkele aquascaper zal corydoras in zijn bak steken, zeker niet in een bak met een combinatie van zand met soil op de bodem. Je kunt dan iedere tien minuten soil van je zandstrandje gaan lopen halen. daar zit niemand op te wachten. Soil is gebakken aarde, geen onnatuurlijk bodemmateriaal. zoals zwart gecoat grind wat je ook vaak tegenkomt in aquaria. Grote hoeveelheid voedingstoffen kom je vooral bij ADA tegen, en ook die hebben met hun Amazonia 2 die hoeveelheden verlaagt.
Water parameters
Voor beplante aquaria is het fijn als bepaalde stoffen (zoals ammonia) wat langer in het water blijven, planten nemen dit namelijk gemakkelijk op. Voor onze vissen is ammonia echter niet zo gezond en in hoge concentraties zelfs dodelijk.
aquascapers haten ammonia omdat die vooral de groei van algen zou stimuleren, los van of dat waar is zullen ze met dagelijks verversen, indraaien zonder licht, planten of vissen etc van alles doen om ammonia in hun aquaria te vermijden.

Co2 en zuurstof
Voor veel soorten vissen is vooral veel zuurstof van belang, voor plantengroei is voldoende co2 van belang. Vissen en planten hebben hierin dus verschillende wensen.
niet zelden produceren planten zoveel zuurstof in een aquascape dat je ze kunt zien bubbellen. Het is niet zo dat meer co2 minder zuurstof betekend. Integendeel. Gedurende de nacht staan co2 installaties uit en traditioneel worden aquascapes ook nog wel eens belucht.

Vloeibare co2
Vloeibare co2 zoals easycarbo bevat als hoofdbestanddeel glutaraldehyde, een stof die bij mensen in ieder geval irritatie aan de ogen en huid veroorzaakt en schadelijk is voor vissen. Voor vissen heeft dit geen positieve effecten, alleen negatieve, toch wordt het veel toegepast bij beplante aquaria. Het dood namelijk direct de algen waardoor planten gemakkelijker voedingsstoffen op kunnen nemen.
vloeibare co2 wordt vooral gebruikt in gezelschapsbakken, waar men wel algvrije planten wil maar niet de investering in een volwaardige co2 installatie. Serieus gaan scapen betekend doorgaans ook serieus werk maken van de techniek.
Er zijn natuurlijk nog heel veel andere tegenstellingen te verzinnen zoals algen vs zo min mogelijk algen, plantenkeuze etc.
Ik ben benieuwd hoe jullie naar dit onderwerp kijken. Is het eigenlijk wel een verstandig idee om vissen te houden in een aquascape?
je kunt van alles verzinnen maar dat blijven allemaal verzinsels. Of het nou een hercreatie van een natuurlijk habitat is of de schepping van een fantasie landschap, een jungle style een nature style of hollandse plantenbak, Aquascapers investeren doorgaans veel centen in de best beschikbare techniek en veel tijd in het onderhoud van hun aquarium. Daar worden de dieren echt niet slechter van.

Er zijn heus wel aquascapes te vinden met een bedenkelijk visbestand. Maar voor elk van die bakken een veelvoud aan bedenkelijke gezelschapsbakken.
 
Je hebt tegenwoordig ook heel veel soorten scape bakken. Van hoge energie vragende bakken met goede led verlichting, CO2 en plantenbemesting. Veel scape en planten die dagelijks onderhoud vereisen. Maar ook lage energie scapes, meer gedempt licht, geen CO2 en weinig plantenbemesting, met minder eisende planten. De scape hoeveelheid kan hetzelfde zijn.

Wat voor mij en ook voor veel andere aquascapers belangrijk is, is dat bewoners wel degelijk passen bij het thema in je scape. Sommige scapers zijn daar een geruime tijd mee bezig om uit te zoeken welke bewoners er het beste bij passen en dat deze bewoners zich ook op hun gemak voelen in de betreffende scape. Dat is welliswaar anders dan een biotoop aquarium, maar de denkwijze etc blijft hetzelfde. En eigenlijk ben je met een biotoop aquarium ook al aan het scapen 😉.

Gr. Ed
 
Leuke, en wat mij betreft leerzame discussie.

Wat ik hierin vaak lastig vind is dat verschillende mensen een heel verschillend idee hebben wat aquascapen is. Er zijn mensen die alles wat geen Hollandse plantenbak of biotoop is een aquascape noemen geloof ik. Ik zie mensen praten over hun aquascape, terwijl ik denk leuk, maar hoe is dit een aquascape? Of is aquascape inmiddels alles waarbij je niet zo maar los je planten in de bak gooit?

Maar goed, ik blijf dit volgen :)
 
Aquascapen is in mijn ogen alles waar je een bepaalde vorm (straatjes maken, Hollandse plantenbak en kleurgroepen) en of thema (Iwagumi, Nature style, Braziliaans, Jungle, Biotoop etc.), of beide 😉. Voor iemand die net begint hierin of die al verder gevorderd tot zelfs pro zijn, daarin zit natuurlijk een wereld van verschil. Maar meningen blijven verschillen net als mensen 😉.
 
Aquascapen is in mijn ogen alles waar je een bepaalde vorm (straatjes maken, Hollandse plantenbak en kleurgroepen) en of thema (Iwagumi, Nature style, Braziliaans, Jungle, Biotoop etc.), of beide 😉. Voor iemand die net begint hierin of die al verder gevorderd tot zelfs pro zijn, daarin zit natuurlijk een wereld van verschil. Maar meningen blijven verschillen net als mensen 😉.

Ik probeer je bericht goed te lezen, en vraag me dan af wat voor jou buiten aquascapen valt.
 
Willekeurig ergens een steen en/of hout, zomaar ergens wat plantjes planten, mooie keramieken kunstwerkjes etc.
 
Om deze discussie te dienen zouden we af kunnen spreken dat een Aquascape vormgeving, plantenkeuze en onderhoud centraal stelt, en een traditioneel aquarium de dierlijke bewoners centraal stelt. Waarmee niet gezegd is dat in een scape er geen aandacht is voor de dieren en in een traditioneel aquarium geen prachtige planten kunnen staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer je bericht goed te lezen, en vraag me dan af wat voor jou buiten aquascapen valt.
aquascapen heeft een zekere mate van doelgerichtheid en planmatigheid.
vooraf inspiratie zoeken, schetsen maken, juiste materialen zoeken, verschillende hardscapes proberen, Dan het uiteindelijke inrichten, beplanten en bijschaven/details toevoegen etc. Nou zal een hollandse bak niet echt hardscape bevatten en kan een biotoop prima plantenloos zijn. Maar de kern is dat je begint met een concept en dat stapsgewijs uitwerkt tot een bak die af is.

op een zondagnamiddag je plantjes eens anders in het aquarium zetten is niet aquascapen. Ook niks mis mee.
 
aquascapen heeft een zekere mate van doelgerichtheid en planmatigheid.
vooraf inspiratie zoeken, schetsen maken, juiste materialen zoeken, verschillende hardscapes proberen, Dan het uiteindelijke inrichten, beplanten en bijschaven/details toevoegen etc. Nou zal een hollandse bak niet echt hardscape bevatten en kan een biotoop prima plantenloos zijn. Maar de kern is dat je begint met een concept en dat stapsgewijs uitwerkt tot een bak die af is.

op een zondagnamiddag je plantjes eens anders in het aquarium zetten is niet aquascapen. Ook niks mis mee.

Online tref ik meestal een variant van de omschrijving dat je met aquascapen een stuk natuur nabootst. Niet op gelijke schaal zoals bij een biotoop, maar kleinere schaal. Het maken, scapen van een klein stukje natuur, een landschap. En daar zouden dan verschillende stijlen in bestaan.

Dat herkende ik niet in de verschillende beschrijvingen, vandaar dat ik mijn vraag stelde. Wanneer je je ergens over uitspreekt (of er over denkt), is het altijd handig om te weten waar je dat over doet :)

Maar ik plak voor deze discussie tijdelijk de nieuwe omschrijving voor hier op het woord aquascapen :)
 
Online tref ik meestal een variant van de omschrijving dat je met aquascapen een stuk natuur nabootst. Niet op gelijke schaal zoals bij een biotoop, maar kleinere schaal. Het maken, scapen van een klein stukje natuur, een landschap. En daar zouden dan verschillende stijlen in bestaan.

Dat herkende ik niet in de verschillende beschrijvingen, vandaar dat ik mijn vraag stelde. Wanneer je je ergens over uitspreekt (of er over denkt), is het altijd handig om te weten waar je dat over doet :)

Maar ik plak voor deze discussie tijdelijk de nieuwe omschrijving voor hier op het woord aquascapen :)
Het een sluit het ander ook niet perse uit natuurlijk. Maar niemand betwijfeld dat de hollandse school een vorm van aquascapen is, maar een hercreatie van de natuur zal niet het eerste zijn waar de meeste mensen aan denken.
 
Om deze discussie te dienen zouden we af kunnen spreken dat een Aquascape vormgeving, plantenkeuze en onderhoud centraal stelt, en een traditioneel aquarium de dierlijke bewoners centraal stelt. Waarmee niet gezegd is dat in een scape er geen aandacht is voor de dieren en in een traditioneel aquarium geen prachtige planten kunnen staan.
Interessante stelling. In mijn beleving is een "AquaScape" onder de definitie zoals BartM deze beschrijft een manier om (extra) creativiteit kwijt te kunnen binnen de aquarium hobby. De meeste beginners zullen denk ik niet lang en uitgebreid nadenken over het ontwerpen en inrichten van een aquarium en welke sfeer die uit moet stralen, maar vooral focussen op de vissen, planten en het welzijn daarvan. Naar verloop van tijd met een beetje ervaring kan ik me voorstellen dat men soms creatieve ideeën krijgt om het aquarium een extra dimensie te kunnen geven. Dat wil niet zeggen dat dierenwelzijn op de achtergrond verdwijnt.
 
Er zijn veel mensen die hierboven aangeven dat het een erg veel kan lijken op het ander, of de ene liefhebberij zich meer richting de andere kan ontwikkelen en dat klopt. Toch zijn er 100% aquascapes en 100% vissenaquaria. Over ddie tegenstelling gaat m.i. dit topic. Dat in de praktijk heel veel aquaria een mengvorm zijn is duidelijk en wenselijk, denk ik.
 
Interessante stelling. In mijn beleving is een "AquaScape" onder de definitie zoals BartM deze beschrijft een manier om (extra) creativiteit kwijt te kunnen binnen de aquarium hobby. De meeste beginners zullen denk ik niet lang en uitgebreid nadenken over het ontwerpen en inrichten van een aquarium en welke sfeer die uit moet stralen, maar vooral focussen op de vissen, planten en het welzijn daarvan. Naar verloop van tijd met een beetje ervaring kan ik me voorstellen dat men soms creatieve ideeën krijgt om het aquarium een extra dimensie te kunnen geven. Dat wil niet zeggen dat dierenwelzijn op de achtergrond verdwijnt.

En dat is denk ik ook een mooie manier om het te benaderen. Een extra dimensie, en tegelijkertijd het dierenwelzijn in het oog houden.
 

Terug
Bovenaan