Aquariumzand van de Hornbach niet geschikt voor Corydoras?


Leon L.

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2020
Berichten
380
Locatie
Vlaardingen
Ik ben ongeveer een jaar geleden overgestapt van grind naar zand omdat ik graag Corydoras wilde hebben.
Nadat Ik mijn aquarium volledig had aangepast heb ik 6 Corydoras Julii gekocht, een erg leuk visje.
Nu een jaar verder en een nieuw aquarium, wilde ik de groep iets uitbreiden.
Bij de nieuwe (kleine) Corydorasjes viel het me gelijk op, de snorharen waren veel langer.
Na wat terug zoeken in foto’s van vorig jaar hadden de eerste vissen ook die langere snorharen.
Zal dit zand dan toch te scherp zijn?

88411943-4394-45CD-924D-B96B912EF761.jpeg
5C0CDF3E-D0D8-454A-805E-BBD2C743764B.jpeg
 
staat los van het zand.
grondelen ze per stuk op een klein grondoppervlak met veel pauzes?
 
staat los van het zand.
grondelen ze per stuk op een klein grondoppervlak met veel pauzes?
Vaak in koppeltjes van 2 en door heel de bak heen.
Maar wel met veel pauzes.

Wat kan dat zijn dan?
 
staat los van het zand.
Kunnen die snorharen dat niet stuk gaan van een bodem die niet mooi is afgerond? Zover ik weet wel en moet je een bodem hebben die niet scherp is en ik heb mn twijfels bij deze bodem.
 
Voor wat ik heb begrepen kunnen de snorharen beschadigd raken van scherp grint of zand. De bijkomende infecties zorgen er dan voor dat de snorharen korter worden. Het is dus meer een bacteriën probleem, wat vaak wordt veroorzaakt door te scherp substraat.
 
Gister maar even lang Wildkamp gereden en een zak filterzand 0,8-1,25 gehaald.
Ik hoop de bodem komend weekend te kunnen wisselen.
En dan hopen dat de Corydorassen weer helemaal opknappen.
 
Ik snap dat je inmiddels je bak al aangepast hebt, maar ik gebruik zelf altijd een fijne filterzand van een korrelgrootte van 0.4 t/m 0.8 mm.
 
Hoe gaat het nu met de Cory s?
 
Ik snap dat je inmiddels je bak al aangepast hebt, maar ik gebruik zelf altijd een fijne filterzand van een korrelgrootte van 0.4 t/m 0.8 mm.
Ik heb lang gezocht naar welke korrelgrootte het beste zou zijn en kwam tot 0,8-1,25mm. Maar nu ik het heb, zou ik voor deze kleine Cory’s tot liever het fijne filterzand hebben.
Als ik nog een keer een grote aanpassingen ga doen ga ik het denk ik wel wisselen. Voor het geld hoef je het in ieder geval niet te laten.

Hoe gaat het nu met de Cory s?
Cory’s gaan nog wel een beetje moeizaam. De snorharen blijven nu wel zitten, maar ik heb wel heel wat uitval gehad. Maar dat komt volgens mij ook omdat de nieuwe Corydoras die ik gekocht had om de groep uit te breiden wel erg klein/zwak waren. Voor nu hoop ik dat de groep stabiel blijft en later misschien nog iets uitbreiden.

8A0D628D-A70F-42A1-84C8-42355EB97976.jpeg
 
Ja de beschadigde snorharen zijn duidelijk te zien op de foto. Ik lees in de link dat ze dan moeilijk of niet eten kunnen vinden maar of dat klopt dat weet ik niet en dat zou @Nicolientje-W je vast beter kunnen vertellen.

 
Voor wat ik heb begrepen kunnen de snorharen beschadigd raken van scherp grint of zand.

Maakt inderdaad wel uit. Heb een tijdje geleden het zand vervangen door speciaal zand voor grondkruipers van Dennerle. Kostte een lieve duit, maar daarna zag ik de borstel van meneer ancistrus snel een stuk groter worden.
 
Ja, die heb ik ook. Niet goedkoop, maar wel heel mooi spul.
 
Ook ik heb die in de Fusion met de Manen en het is verder een fijne bodem. Inderdaad wel prijzig.
 
Zal ik dan eens lekker voor verwarring gaan zorgen?

Ik ben begonnen met het witte vrystal quartz grijd van Dennerle.
Na een lange tijd zag ik dat mijn corydoras geen snorharen meer hadden.
Maar goed, eten vinden ze toch wel makkelijk in een aquarium.

Ik ben later toch overgestapt op filterzand van de wildkamp.

De snorharen zijn daarna weer helemaal terug aangegroeid. Je ziet ze met het zand ook echtntot hun ogen in het zand wroeten.
Heel erg leuk.

Ik heb na de verhuizing wel bodemrot in het zand gekregen. De bodem is door elkaar gegaan. Met veel vuil opgesloten.
Dat was niet goed.

Ik wilde ook een donkere bodem hebben, dus heb toch weer crystal quartz van Dennerle gekocht.

En op dit moment hebben alle corydoras hun snorharen nog steeds.

Wel wroeten ze nu minder diep in het grind. En ook kunnen ze de korrels niet zeven door hun kieuwen.

Dus het verdwijnen van de snorharen is een bacterieel probleem. Wat getriggerd wordt door eventueel een verkeerde bodem. Maar ook door de algehele condities van de corydoras. Zijn ze lekker goed doorvoed.
Dus krijgen ze genoeg te eten. En is het aquarium goed schoon.

De corydoras zijn wel opruimers. Maar ze leven niet van afval. Ze hebben wel goed voedsel nodig!

Dus lang verhaal kort: Het is niet alleen de bodem.
 
Van een donkere bodem krijgen je Corydoras een onnatuurlijke kleur, hoewel dit echter bij sommige soorten wel een mooier effect geeft, bijvoorbeeld bij de Venezuelanus of de CW111.
 
Ik heb mijn corydoras (sterbai) altijd op het zand van de hornbach gehad, nu en voorheen in het andere aquarium. het is mij nooit opgevallen dat er ook maar iets van de snorharen af was.
 

Terug
Bovenaan