Aquariumwater testen


Erik Pereij

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
4 april 2022
Berichten
68
Leeftijd
55
Locatie
Einighausen
Beste Aqaurianen,

Mijn vraag is : Als jullie watertesten van Colombo of Sera wat gebruiken jullie dan als test het maatbuisje of houden jullie het toegevoegde spuitje aan als afmeting.
 
Het maatbuisje welke ik dan vul tot de juiste hoeveelheid met het spuitje.
 
Oké Lex maar die buisjes zijn niet allemaal op de zelfde ml aangetekend, test dit maar eens. Zo kan je volgens mij geen nauwkeurige test uitvoeren.
 
Die buisjes zijn niet betrouwbaar en je kan beter een spuitje gebruiken. Zelf haal ik ze vaak even bij de apotheek van ml en die kosten amper iets.
 
Oké Lex maar die buisjes zijn niet allemaal op de zelfde ml aangetekend, test dit maar eens. Zo kan je volgens mij geen nauwkeurige test uitvoeren.
Klopt en het is geen dure koffer maar dit is inderdaad een minpuntje. Als je 5 of 10ml met de spuit vult dan klopt het ook niet met het streepje.
 
Nooit uitvoerig getest eigenlijk, gebruikte altijd het 'maat' buisje, dus de spuitjes van de setjes zijn ook niet zo correct begrijp ik ?
 
Ik heb er met nog een aquariaan over gesproken en die man zei misschien eens meten met een medische spuitje dat zal altijd correct moeten zijn in cl of ml.
 
Nooit uitvoerig getest eigenlijk, gebruikte altijd het 'maat' buisje, dus de spuitjes van de setjes zijn ook niet zo correct begrijp ik ?
Spuitje volgens mij wel want die gebruik ik ook wel hoor. Ligt er net aan of ik zin heb om de andere te pakken maar bij beide spuiten zie ik afwijkingen op de maatbuis.
Het is ook al vaker op het forum ter sprake gekomen en men adviseert om een spuit te gebruiken.
 
Hier net de proef op de som genomen, was toch benieuwd,
Bij de test van Sera is het verschil minimaal als ik het spuitje vul met 10ML en in het maatbuisje doe geeft tie net boven de 10 aan ( 11ML geschat )
Doe ik dezelfde 10ML in een dopje van Easy-Life geeft het 10ML aan ( al valt dat lastiger te zien.)
Hetzelfde geldt voor de druppels van de testen soms komen er grote of kleinere druppels uit het flesje ( bij de Sera test dan ) het beoordelen van de kleuruitslagen is dan ook lastig, daarom doe ik ook sommige testen 2x om een gemiddelde te hebben.
Maar net wat John zegt , het is ook ter indicatie.;)
 
De vloeistof (water) bolt ook iets in de buisjes als ik het goed heb.
Dit vanwege de capillaire werking.
Je meet in een maatbeker aan de onderzijde van de meniscus van het oppervlak (het dal van de holling)

Dit alles daargelaten; de maatbekers van colombo zijn ruk. Het spuitje is niet medisch gecertificeerd, maar wel meer dan accuraat genoeg voor onze watertestjes. Gewoon die gebruiken dus.
 
Heb je een punt, ik test eigenlijk ook alleen tijdens een opstart, draait t goed test ik niet meer....enige wat ik nu af en toe eens test is de US bij de garnalen.
 
Ik test ook zelden maar de test was over de datum en de koffer hou ik graag bruikbaar dus af en toe koop ik er een nieuwe test in en verder ben ik over Colombo goed te spreken.
 
De beste testers staan dikwijls al in je bak. Dat zijn je planten want die vertellen je tijdig wanneer er iets aan schort. Dat maakte dat ik maar zelden mijn aquarium water aan een test onderwierp.
Interessante opmerking. Alleen heb je daar wel eerst veel ervaring met planten voor nodig? Of zijn er ook algemene 'regels' die je goed kunt gebruiken om te beoordelen hoe goed je aquarium ervoor staat?
 
Interessante opmerking. Alleen heb je daar wel eerst veel ervaring met planten voor nodig? Of zijn er ook algemene 'regels' die je goed kunt gebruiken om te beoordelen hoe goed je aquarium ervoor staat?
Uiteraard is daar wel wat ervaring voor nodig. Maar die kun je redelijk snel opdoen. Ook als beginner. Door goed te kijken naar je planten. Die je bijvoorbeeld net heb gekocht en geplant. Ze zijn dan nog "mooi". Worden ze minder, en waardoor dan precies? Waar uit die mindering zich? Blad kleiner? Kale stelen? Later leer je ook de oorzaken aan een gevolg te koppelen. Het kan ook andersom zijn, je plant wordt mooier, krijgen bijvoorbeeld een groter blad of ze kleuren intens. Je doet dus iets goed! Wat? Ook dat leer je gaandeweg. Het is jammer dat niet iedereen die moeite neemt en zich snel tot allerlei middeltjes, al of niet door advies, wendt.
 
Ik heb ooit eens mailcontact gehad met Colombo. Daar gaven ze aan dat het allemaal niet zo nauw luistert. Het is toch altijd een ordegrootte meting. En in wezen maakt bij bijv NO3 het ook niet uit of het nu 8 of 10 is. Het gaat toch altijd om de orde grootte. Desondanks ben ik toch overgestapt naar de pro test koffer van JBL. Maar vooral uit hobby oogpunt. Veel meer testjes die je kunt doen.
Uiteindelijk test ik alleen NO3, PO4 en FE met regelmaat.
 
Tja ze kunnen mooi kletsen maar als je no2 meet dan maakt 0,1 of 0,3 best wel uit denk ik. Natuurlijk is het een indicatie maar de afwijking wordt alleen maar groter als de buisjes of spuiten niet correct zijn.
 

Terug
Bovenaan