aquariumplanten zaaien


V

vriend van de cory

Guest
Hey mede aquarianen,

Iemand zei me op dit forum dat je zaadjes van aquariumplanten kon kopen op alieexpres.
Ik nam een kijkje op de site en zag prijs tussen de 30cent en 5 euro voor zaadjes.

Toen ik zag dat er geen verzendkosten waren dacht ik , ik neem een paar van die 30 cent pakketjes, wat kan het kwaad ?

Dus nu heb ik een zakje met zaadjes, maar er zit geen gebruiksaanwijzing of niets bij (wat ik wel had gedacht).

Hoe begin ik hier aan en wat zijn jullie ervaringen ?

Ik dacht ze gewoon in een emmer te zaaien, folie over te doen en voila.
 
Bij mijn weten werkt dit gewoon hetzelfde als de al bekende moestuinplantjes van die grootgrutter uit Zaandam...
dus inderdaad, wat je zelf ook zegt: uitzaaien in kas of een potje met boterhamzakje erover.
Je kweekt dan wel emers en moet rekening houden met verandering van plantjes als ze eenmaal onder water staan.
Ben wel benieuwd wat eruit komt. Ik zou niet verbaasd zijn als ze er gewoon geraniums in hebben gestopt.
Zorg dat je zeker bent wat het is voor je het in je bak zet, in ieder geval.
Leuk nieuw fototopic voor de komende tijd?

Edit: check dit eens:https://planted-box.com/aquariumplanten-emers-kweken/
 
Ik zou wachten tot het voorjaar. Het is geen goed idee om nu te zaaien, zo weet ik uit ervaring. Neem een kweekbakje met een heldere kap. Doe daar potgrond in. Dit gaat drijven, na watertoevoeging, dus je moet het afdekken met een bovenlaag van bijvoorbeeld filterzand. Wanneer je zaait zo omstreeks april kun je het kweekbakje buiten zetten. Dit is belangrijk in verband met het licht. Het gaat hier, meestal, om moerasplantjes dus moet je het bakje vullen met water totdat je ziet dat het water door de bodem naar boven komt. De bodem moet dus vochtig/ modderig zijn. Niet hoger want dan gaat het zaaigoed drijven! Zodra het plantjes zijn, en ze zijn geworteld, is het wellicht nodig dat er meer water in moet, afhankelijk van de plantensoort. Let op: Je moet regelmatig kijken of er aanvulling nodig is i.v.m. verdamping!
 
Ik heb gewoon een zakje met aquariumgraszaden gekocht, het is een mix, dus ik ga ze gaan sorteren :).

De link is wel erg interessant! ik ga het doen zoals het daar in staat.

En benvo, ik ga niet meteen alles zaaien , maar een deeltje , ik heb nogal weinig geduld :D .
Ik heb bovendien enorm veel zaadjes besteld dus proberen kan geen kwaad :) .

Je manier met het kweekbakje lijkt mij wel goed, maar de link van kouwtje lijkt me toch net iets makkelijker.
 
Ik zal bovendien fotos posten dat iedereen kan zien hoe het evolueert.
 

Terug
Bovenaan