Aquariumplanten gaan kapot


E

Etienne98

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb nu ongeveer 1 maandje het aquarium van 240 L. Deze staat vol met verschillende soorten planten en er zitten ook al wat vissen in. Nu valt me de laatste twee weken op dat de planten kapot het gaan zijn. Ik zie hier en daar bruine blaadjes en deze blaadjes vallen ook af. Ik heb bij de dierenwinkel een soort van kegeltjes gehaald die je in de bodem moet stoppen. Dit is voeding voor de planten (ofja, spul dat de planten om zetten in voeding).

Kan het aan mijn lamp liggen? (Ik heb gewoon een standaard witte lamp die z'n beste tijd gehad heeft, maar het wel nog doet). CO2 tekort? IJzertekort?

Niet alle planten zijn kapot het gaan, maar de planten met ''lange, slappe'' bladeren.
Wat kan dit zijn en wat moet ik doen? Kunnen jullie mij helpen?
 
Planten hebben voeding nodig. CO2,nitraat,sporenelementen etc.
Wat je beschrijft klinkt als een CO2 tekort. Het aquarium is echter zo sterk als de zwakste schakel. Heb je licht en CO2, zorg dan ook voor "micro en makro" elementen. (Nitraat, fosfaat, ijzer/ sporen).
Als je aquarium van 240L �cht vol staat met planten zoals je zegt moet je hier rekening mee houden, anders gaat alles inderdaad dood. Ik ben ook met een plantenbak bezig en gebruik CO2-bemesting i.c.m. bemesting volgens de EI-methode.
 
Die kegeltjes zijn nuttig, maar niet voor alle planten. Sterker nog, de meeste planten halen de voedingsstoffen die ze nodig hebben voornamelijk uit het water.
 
Ik las de planten hebben lange slappe bladeren. :koffie:
 
Moerasplanten halen voeding uit de bodem.
 
Maar wij plaatsen deze planten 365 dagen per jaar onder water.Mijn ervaring is dat ze het met vloeibare voeding net iets beter doen.
 
Moerasplanten

In tegenstelling met echte waterplanten halen deze (moeras)planten het grootste deel van hun voeding dan ook niet uit het water maar uit de bodem. Zij hebben ...
www.dse.nl/~dekempvis/planten/moerasplanten.html

Veel aquariumplanten zijn geen echte waterplanten maar hebben zich aan de onderwaardeercultuur aangepast.
Velen zijn zo aangepast dat ze continu onder water kunnen leven.
Maar lang niet alle moerasplanten die binnen het vlak van de aquariumliefhebberij worden aangeboden, hebben een aanpassingsvermogen dat ze in staat stelt lange tijd onder water te leven.
Sommige �moerasplantjes� kunnen toch lang worden gehandhaafd door hetzelfde plantje ook op moerascultuur te houden en van tijd tot tijd in het aquarium te vervangen.
Voorbeeld hiervan is het Minivaantje (Hottonia inflata) dat door sommige aquariumhouders niet alleen in het aquarium maar ook in de vensterbank wordt gehouden.
In tegenstelling met echte waterplanten halen deze (moeras)planten het grootste deel van hun voeding dan ook niet uit het water maar uit de bodem.
Zij hebben ook een aanzienlijk groter wortelgestel dan waterplanten en verlangen over het algemeen naar bijvoeding in de bodem in de vorm van klei, turf of leem, dat ter plaatse kan worden ingebracht.
De waterwaardes spelen veel minder een rol dan bij echte waterplanten, hoewel de hoeveelheid co2 ook bij moerasplanten in relatie tot de hoeveelheid licht van grote invloed is.
Biologisch gezien zijn moerasplanten in het aquarium ondergeschikt, esthetisch spelen deze planten wel een belangrijke rol mits ze op de juiste manier in het aquarium geplaatst zijn.
 
Ik heb bij de dierenwinkel CO2 gehaald. Hoeveel mag ik hiervan in doen? Heb een bak van 240 L.
 
Vloeibaar? Of bedoel je een echte co2 installatie?
 
test je water eens of laat het testen en laat de waarden opschrijven po4 no3 fe ph kh
daar haal je een hoop info uit wat er mis is
vermoed zo aan de omschrijving dat je een aantal stoffen te kort komt
en als je easycarbo hebt gehaald dosering staat op de fles
let wel easycarbo is geen co2 maar een vervanger en lang niet alle planten vinden dit fijn

groet

jaap
 
Het zijn tabletten.
Ik heb teststrips van het merk tetra.
Deze waarden kan ik daarmee niet meten toch?
Welke testsets kunnen jullie mij aanbevelen die niet al te duur zijn?
 
Etienne98 zei:
Het zijn tabletten.
Ik heb teststrips van het merk tetra.
Deze waarden kan ik daarmee niet meten toch?
Welke testsets kunnen jullie mij aanbevelen die niet al te duur zijn?
TetraTest 6 in 1
Volgende parameters worden getest:

Totale hardheid (GH)
Carbonaathardheid (KH)
Nitriet (NO2)
Nitraat (NO3)
Chloor (Cl2)
pH-waarde


Alleen als snel-test geschikt, voor een exacte wateranalyse wordt een druppeltest aanbevolen.

lijkt me duidelijk
jbl is een goede test set (gebruik ik zelf)
serra
WesPro Testkoffer lees ik ook goede berichten over
mischien is het mogelijk bij de lokale lvs een test te laten maken wel even vragen of ze met druppels testen

groet

jaap
 
JBL is rond de 80/90 euro ongeveer zie ik.
Hoeveel testen kun je hiermee afnemen/hoe lang doe je hier mee?
 
hoeft niet zo duur te zijn heb zelf deze http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=3851
en raakt het op kun je vrij goedkope navullingen krijgen
de andere die je op noemt zitten veel dubbele flesjes in voor een aantal testen waar mee je de kans loopt dat deze over datum komen

wat het aantal testen betreft weet ik niet zo maar als de boel stabiel is hoef je ook niet zo vaak meer te testen
gaat om de aanzet en hoeveel je moet toevoegen weet je dat op een gegeven moment dan test ik eens per twee maanden of als er een verandering bij de planten of vissen optreedt



groet

jaap
 
Welke waardes kan die set van Jbl meten?
 
Ik heb hier een aantal foto's van verschillende planten met verrotte bladeren.
Ook zie je een foto's van gras. Hier zit nog groen ijzerdraad omheen. Moet je dit eraf halen? Want dit is erg lastig, omdat je het gras anders helemaal uit elkaar trekt.

Cvu99dFb_lgfbxCtPLK4GuNONF-WspW-.jpeg

Cvu99dFb_lgfbxCtPLK4GuNONF-WspW-.jpeg

Cvu99dFb_lgfbxCtPLK4GuNONF-WspW-.jpeg

Cvu99dFb_lgfbxCtPLK4GuNONF-WspW-.jpeg


Nu las ik ergens op het forum dat er om de meeste wortels van planten een soort ''wol'' zit en dat je dit er voorzichtig vanaf moet halen. Mijn vader vertelde me net dat hij dat niet gedaan heeft... Hij heeft wel het lood eraf gehaald, maar het wol niet. Kan het misschien daaraan liggen? Morgenvroeg gaat hij het wol er alsnog vanaf halen.
 
Ik vind de planten er niet zo slecht uitzien nog hoor. Planten moeten vaak ook wennen aan de onderwaterwereld en aan de nieuwe omstandigheden dus.
Dat gaat vaak gepaard met het verlies van enkele bladeren. Soms kunnen Crypto s zelfs helemaal verslijmen.
 
Etienne98 zei:
Als ik het goed heb, is die Javavaren. Deze moet op hout of steen binden. Zo in de bodem geplant, gaat deze kapot.
 

Terug
Bovenaan