Aquariummeubel voor 160x50x60


N

NickdeRijcke

Guest
Na jarenlang veel plezier te hebben beleefd aan mijn Juwel Vision 180 heb ik eindelijk de knoop doorgehakt om een groter aquarium te nemen. Om dit project erdoor te krijgen mag het vrouwtje geen kastruimte verliezen. Enkel op de enige plaats waar het aquarium kan staan staat nu een wandkast. Ik ben dus genoodzaakt om een zelfbouw aquariummeubel te maken.

Daar dit de eerste keer is voor mij kan ik alle hulp gebruiken. Het meubel zal bestaan uit een houten steun voor het aguarium van 160x50x60 en daarnaast 2 kolomkasten van 50cm breed. Uiteindelijk zal alles dus 2m60 breed worden. Omdat er op de muur achter de huidige kast een lelijk stuk zit wat ik niet wil aanpakken zal de hele combinatie 2 meter hoog worden. Boven het aquarium komt uiteraard geen kast om het vocht geen kans te geven. Ik zal daar enkel 2 grote klapdeuren maken van 80 breed en 50cm hoog die naar boven openklappen voor het onderhoud.

Hier ziet u een tekening in Sketchup met mijn bedoelingen:
tkUZT8IlwP3WuDyZ651P1XQtPVfUQ0-6.jpeg


Ik heb al de volgende vraag:

  • Het frame ga ik maken van vurenhout zoals in het youtube filmpje van "The king of DIY" enkel wat voor materiaal zal ik gebruiken voor de kolomkast en dus ook de deurtjes en afwerking van de onderkast van het aquarium?

    MDF is vermoedelijk te slap voor de grote kolomkasten en dan zeker als legplank. En kan tevens niet tegen water. Ik dacht zelf aan hardhout Multiplex en dit dan afwerken met een whitewash. Maar dit is wel een dure bedoening voor de gehele kolomkast.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden en of jullie nog vragen hebben of nuttige tips. Ik kan alle hulp gebruiken.

Let wel op, dit zal een lang project worden dus verwacht niet na enkele maanden het eindresultaat.
 
MDF kan prima gebruikt worden als je het maar goed schildert dus gronden en aflak
wat door buigen betreft dat lijkt me sterk met een legplank van ga 50cm hangt er natuurlijk wel af hoe zwaar je hem belast

heb zelf een keuken gehad volledig opgebouwd van mdf inclusief omkast voor vries/koel kast en afwasmachine
heeft negen jaar prima dienst gedaan zou het nog doen als het huis niet aanpast moest worden naar rolstoel gebruik
1 ding wel het wordt lood zwaar ten opzichte van bv multiplex kast


groet

jaap
 
Ik zou 2 stalen stellingen nemen, van 90 cm. is dan wel 1,80 m
Maar, je bent ineens klaar, voor ong. 50 euro.
Kan je de rest er omheen bouwen.

Leuk vrouwtje,heb je! hahahah
 
En anders eventueel de groene MDF op de 2 zijkanten van de kast die bij het aquarium staan en de afwerking bij het aquarium zelf? Of is het verschil tussen de groene versie en de normale niet echt groot? Gewicht is in principe geen probleem. De kast moet geen kant meer op en alles staat op de begane grond op een betonnen vloer.

Overigens raad je wel overal 18mm MDF aan? Of kan dit kleiner? Het is inderdaad maar 50cm breed dus dat valt mee.

Stellingen zie ik niet zitten. Dit moet toch ook weer afgewerkt worden en ik werk het liever af op hout dan op ijzer. Hout voor het frame zal binnenkort besteld worden. Voor de aankleding heb ik nog even bedenktijd.

P.S, dat is mijn virtuele vrouwtje ;)
 
meestal maak ik ze zo staanders en boven en onderkant 18 mm achter wand 5mm
middenplank een van 18mm vast
dikte andere planken hangt van af van wat er in moet
groen mdf heb ik nooit gebruikt zie er de meer waarde niet zo van
gewoon goed gronden en aflakken


groet
jaap
 

Terug
Bovenaan