Aquariumkastje


I

Ischzjebel

Guest
Hoi allemaal,

Al lange tijd denk ik eraan om een kast te kopen zodat ik daar minstens twee kleine aquaria op kwijt kan. Nu kreeg ik het grandioze idee om er zelf een te maken, want dan heb ik precies de afmetingen die ik wil en hou ik er ook nog een leuk project aan over.
Ik heb mij door verschillende projecten en mijn eigen brein laten inspireren, maar toch kan ik op een paar vragen het antwoord niet vinden:

Welk soort hout is geschikt? Ik dacht zelf aan vurenhout van 18x44mm

Bovenop wil ik een plaat van multiplex, maar wat voor soort multiplex is geschikt? Je hebt hardhout en beton multiplex. Er zit best een prijsverschil tussen en ik wil het natuurlijk zo goedkoop mogelijk houden.

Ik wil alles vast gaan zetten met houtschroeven en dan meerdere op een contactpunt zodat het gewicht niet op 1 of 2 schroeven hangt, welke maat schroeven is aan te raden?

Tot slot moet het hout ook nog met iets worden afgelakt, wat voor soort lak is hiervoor geschikt?

De afmetingen worden waarschijnlijk rond de 90x40x70 (lxbxh).
 
Zou voor 40x40 balkjes gaan, bekleden met multiplex en klaar.

Over de volle lengte van je meubel de balkjes doen zodat ze op je staanders liggen, en niet aan je staanders hangen...

1 schroef per poot is al zat, zeker als je het verlijmt.
3 schroeven per poot voor de zekerheid is zeker voldoende.
 
in de regel gebruik je schroeven van 2 en een half x je houtdikte
 
Dus voor 40x40 balkjes had ik in mijn meubel dus schroeven van 100 lang moeten gebruiken?
 
let wel dat vurenhout de neiging heeft krom te trekken
en waarom balken gebruiken maakt het van plaat materiaal bv 18 multiplex
snel simpel en over het algemeen recht
 
Ik gebruik hier gewoon mdf lekker goedkoop en stevig genoeg je hebt zelfs watervaste nu als je wilt.

Maar is algemeen niet echt nodig als het eens nat word gewoon afdrogen en het trekt of vervormd echt niet enkel als het lange tijd aan constante vochtigheid is bloodgestelt.

Als je echt niet zeker bent kan je het altijd eerst schilderen met een watervaste grondverf om dan de kleur dat je wilt het te geven.

Plaat van 244 op 122 kost hier 20 euro.
 
wat voor soort balken zouden dan wel geschikt zijn? zover ik weet worden vele meubels van vurenhout gemaakt.
ben ik helemaal met je eens dat meubels van vurenhout gemaakt worden als er gebruik gemaakt wordt van hout
neemt niet weg dat het toch echt de neiging heeft tot werken/kromtrekken wat je vaak al ziet bij het werken er mee
gezien de maat die TS aangeeft loopt hij/zij helemaal een risico
trouwens al eens meubels bekeken van fabrieksbakken of van een prof bakken bouwer bekeken
geen balkje hout te zien
als je als nog met een balken frame wilt gaan werken dan is hardhout beter geschikt maar het blijft hout dus de kans op werken blijft aanwezig
 
Dank jullie wel voor alle tips, deze zal ik zeker meenemen wanneer ik eraan ga beginnen. Hardhout is erg duur dus dat wil ik liever niet gebruiken. Zou steigerhout een betere houtsoort zijn?
 
Stijgerhout is vuren
klopt helemaal en om te laten zien wat stijgerhout/vurenhout doet het volgende plaatje
EEG2SiZVKHhPLxYvr97hm9tijueeS-z6.jpeg


zelfs als omlijsting zou ik het niet gebruiken
 
Het hout waarmee ze stijgers aan het water mee bouwen, en ook beschoeiingen doen is azobe.
2 verschillende stijgers, 2 verschillende hout soorten
 
Aha, dat wist ik niet, weer wat geleerd!
Wat voor hout is dan wel geschikt? Wil het liefst wel met balken werken, dat vind ik mooier.
 
Vuren is best geschikt.
Iedereen bouwt zelfbouw meubels met vuren balken bekleed met watervast multiplex.

Azobe wil je niet mee werken binnenshuis, blijft een beste tijd geuren ivm de olie die in het hout aanwezig is
 
Azobe is ook veel te duur voor wat je wilt. Ik zou goeie (dus geen Praxis of Gamma, die zijn al krom als je ze haalt) 4x4 balkjes nemen en daar plaatmateriaal tegenaan zetten. Planken gaan namelijk altijd werken, sls-balken niet zo snel.

In mijn nieuwe meubel is trouwens geen balk te vinden, dat is helemaal van 22mm dikke meubelpanelen.
 
Waar zou ik het dan moeten kopen? Zijn er winkels waar jullie goede ervaringen bij hebben?
 
Gamma, praxis, hornbach, karwei.
Als je voor balken gaat wel eerst ff checken of ze recht zijn.
Dus niet krom of getordeerd
 

Terug
Bovenaan