Aquariumkast 80cm ADA stijl (budget)


Y

yov

Guest
Hallo,

Met een ander topic te zien van een forumlid die een wel heel knappe achterwand en kast gemaakt heeft begon het bij mij ook al weer te kriebelen.

Nu de achterwand laat ik maar zo want die mate van afwerking kan ik toch niet evenaren!

Maar de kast "gelakt" spreekt mij wel aan! Nu heb ik eigenlijk geen plaats meer voor nog een aquarium te zetten maar ik heb wel nog een glazen bak van 80cm staan die niet gebruikt word en het leek mij leuk om hier een kastje voor te maken en dit in zijn geheel dan over te laten aan iemand.

Nu speel ik met het idee om hier een kastje voor te maken die "budget" vriendelijk is maar toch afgewerkt en robuust genoeg is. Denk maar aan de kastjes van Juwel. Of in die zelfde mate ADA. Deze kasten kosten in productie niets en bevatten ook geen kostelijke onderdelen!

Inmiddels heb ik een tekening gemaakt van hoe ik het zie en laat ik jullie oordelen!

Voor de materialen denk ik aan watervaste MDF van 18mm gelakt met 1 of 2 onderlagen. Lak kan in elke kleur maar Wit glanzend lijkt mij momenteel nog het meest "in". Het voordeel hiervan is dus dat elke kleur mogelijk is en je het kastje ook achteraf terug in elk kleur kan zetten dat je wenst. Dit materiaal kost niets en word ook door keukenbouwers gebruikt. Het nadeel van MDF is dat dit niet tegen een "stoot" kan. je hebt snel hoeken die beschadigen hierdoor maar een aquariumkast verplaats je niet regelmatig dus is dit zo geen ramp.

De afmetingen zijn: 80cmx80cmx30cm. Ik gebruik voor de boven en onderkant 2 platen van 18mm. Op deze manier maak ik een stevig werkblad van 36mm dat aan elkaar gelijmd en geschroefd word. Tevens voorzie ik ook meer oppervlakte om te schoren!

Ik zelf twijfel enkel aan de ondersteuning aan de voorkant die over 18mm weg valt. Bij ADA valt de kastdeur volledig gelijk met het aquarium dus verleg je het evenwichtspunt wat uit het centrum. Bij een diepe bak lijkt mij dit perfect te doen maar bij een kastje van 30cm diep ben ik bang dat dit onstabiel kan worden.

aquariumkast achterkant 80c.png
aquariumkast met deuren 1 open 80c.png
aquariumkast met deuren toe 80c.png
aquariumkast zonder dueren 80c.png


Geef jullie oordeel maar ;)

mvg,

Vadim
 
Ik heb hier een meubel van juwel staan die aardig op jouw ontwerp lijkt. In deze kast zit ook geen staander, zoals je kunt zien. Ik weet alleen niet of het met het materiaal van jou ook lukt..
 
Ik heb hier een meubel van juwel staan die aardig op jouw ontwerp lijkt. In deze kast zit ook geen staander, zoals je kunt zien. Ik weet alleen niet of het met het materiaal van jou ook lukt..
JA zoals ik zie bij jouw kast heb je zelf geen dubbele plaat boven en onder! Dus zou het hier extra "stevig" zijn. Ik denk dat juwel werkt met triplex of een soort OSB dat dan beleeft word. Dus op zich mss iets steviger maar minder waterbestendig.
 
Is zeker stevig genoeg hoor.
Heb hier zelf ook een mdf kast met enkel maar 1 steun in het midden zoals op je tekening. En de bak hier is 130 lang.
 
Is zeker stevig genoeg hoor.
Heb hier zelf ook een mdf kast met enkel maar 1 steun in het midden zoals op je tekening. En de bak hier is 130 lang.
130 lang wauw ok dan moet dit zeker kunnen! eventueel zelf zonder de steun... en heb je watervaste MDF genomen of gewone ?

hoe lang staat dit al? :)
 
Die staat nu bijna 3 jaar en er is niets aan te zien. Bedoel hiermee nergens niet vervormd of getrokken of dergelijke.

Is gewone mdf en enkel buitenkant geschilderd binnen in de kasten is het blote mdf.

In de kast zelf staat een externe filter van eheim en een wervelbed filter van blue marine.
 
JA zoals ik zie bij jouw kast heb je zelf geen dubbele plaat boven en onder! Dus zou het hier extra "stevig" zijn. Ik denk dat juwel werkt met triplex of een soort OSB dat dan beleeft word. Dus op zich mss iets steviger maar minder waterbestendig.
nope juwel werkt met meubelpaneel of zoals het genoemd wordt gelamineerd spaanplaat
zou kunnen zijn dat ze een iets beter kwaltijd gebruiken maar ben er niet zeker van maar blijft gewoon spaanplaat met een folie er over

groet
jaap
 
nope juwel werkt met meubelpaneel of zoals het genoemd wordt gelamineerd spaanplaat
zou kunnen zijn dat ze een iets beter kwaltijd gebruiken maar ben er niet zeker van maar blijft gewoon spaanplaat met een folie er over

groet
jaap
Spaanplaat is heel vochtgevoelig! Dus zodra er iets mis loopt met de laminering... :-0
 
valt wel mee hoor heb hier kasten staan van 10 jaar en ouder en die blijven lang niet altijd bespaard van een doop :D
als het gebeurd droog maken en klaar
je moet de boel natuurlijk niet in het water laten staan naar dat geld voor mdf net zo goed ook al is dit goed afgelakt
eigenlijk is voor geen enkel plaat materiaal vocht een goed idee

groet
jaap
 
Hier word er ook geregeld gemorst. En idd zolang je het direkt afdroogt is het geen probleem. Zoals ik zei de binnen kant is hier zelf niet behandeld of geschilderd. Zolang het niet in het water blijft staan of constant nat is heeft het geen invloed op de stevigheid.

Kzou nu wel geen kap maken uit mdf maar als meubel echt geen problemen mee.
Hier is de boven en onderplaat zelf maar enkel 18mm.
 
Hier idd 16mm meubelpanelen voor de kast. Wordt af en toe ook hier gedoopt, maar nog nooit problemen mee gehad..
 

Terug
Bovenaan