Aquariumbodem


Hans D

Active member
Lid geworden
22 januari 2024
Berichten
32
Leeftijd
70
Ik heb op diverse sites gekeken wat voor bodem ik moet gebruiken. Ik wil in ieder geval Coryderas gaan houden. Moet ik een zandbodem of kan het met heel fijn grind. Dit wordt nogal tegengesproken en ik ben er nog niet helemaal uit. Waar ik wel uit ben is dat het in geval van een zandbodem, filterzand moet zijn. Betekent een zandbodem meteen meer onderhoud?
 
Zowel zand als fijn grind voldoen goed. Het voordeel van zand is dat er veel minder vuil tussen terechtkomt. Qua onderhoud denk ik om die reden dat je beter voor zand kunt kiezen.

Overigens hoef je niet per se onderhoud (d.w.z. "stofzuigen") aan een bodem te plegen, bij voldoende watercirculatie. Een bodem die langere tijd niet wordt verstoord, gaat een ecosysteempje ontwikkelen van micro-organismen die de vissendrollen e.d. voor je ontmantelen. ;)
 
Zowel zand als fijn grind voldoen goed. Het voordeel van zand is dat er veel minder vuil tussen terechtkomt. Qua onderhoud denk ik om die reden dat je beter voor zand kunt kiezen.

Overigens hoef je niet per se onderhoud (d.w.z. "stofzuigen") aan een bodem te plegen, bij voldoende watercirculatie. Een bodem die langere tijd niet wordt verstoord, gaat een ecosysteempje ontwikkelen van micro-organismen die de vissendrollen e.d. voor je ontmantelen. ;)
Interessante reactie. Ik schiet de kogel door de kerk en ga voor een zandbodem . Bedankt!!!
 
Niet helemaal eens met bovenstaande, ik heb fijn zand met wat overgebleven wat groffer zand van een vorige bodem, en zit met een aantal beschadigde corydorasjes helaas. Ik zou echt voor fijn zand gaan, niets grofs of scherp. Het onderhoud valt best wel mee, zeker als je geen hele dikke bodem neemt, de corydorasjes woelen het dan enigszins om. Wil je een wat dikkere laag dan af en toe even met iets langs een beetje door de bodem roeren, maar rot krijg je niet zomaar erin.
 
Ik heb op diverse sites gekeken wat voor bodem ik moet gebruiken. Ik wil in ieder geval Coryderas gaan houden. Moet ik een zandbodem of kan het met heel fijn grind. Dit wordt nogal tegengesproken en ik ben er nog niet helemaal uit. Waar ik wel uit ben is dat het in geval van een zandbodem, filterzand moet zijn. Betekent een zandbodem meteen meer onderhoud?
Ik heb zelf ook corydoras en gekozen voor een zandbodem vanwege de snorharen van die vissen wat beter te kunnen beschermen. Houdt er wel rekening mee dat een donkere bodem mooier effect kan geven voor vissen.
 
Ik heb zelf ook corydoras en gekozen voor een zandbodem vanwege de snorharen van die vissen wat beter te kunnen beschermen. Houdt er wel rekening mee dat een donkere bodem mooier effect kan geven voor vissen.
Ja dat over de Corydoras had ik ook gelezen. Ik wil vissen absoluut niet beschadigen, dus als de voor Corydoras kiest, kies ik meteen voor een zandbodem.
 
Niet helemaal eens met bovenstaande
Ik ook niet en je hebt bv Aquasand van de Hornbach of Wildkamp met een korrel van o,4-0,8mm en dat is ideaal voor bodembewoners. Als voeding kun je kleibollen of voedingssticks bij de planten steken.

 
Niet helemaal eens met bovenstaande, ik heb fijn zand met wat overgebleven wat groffer zand van een vorige bodem, en zit met een aantal beschadigde corydorasjes helaas. Ik zou echt voor fijn zand gaan, niets grofs of scherp.
Ik denk persoonlijk dat beschadiging aan de baarddraden eerder een bacterieel probleem is dan een "mechanisch" probleem. :) Tenzij we het echt over een bodem hebben van gebroken glas...
 
Ik denk persoonlijk dat beschadiging aan de baarddraden eerder een bacterieel probleem is dan een "mechanisch" probleem. :) Tenzij we het echt over een bodem hebben van gebroken glas...

Kan niet zeggen dat het niet zo is, maar in mijn indruk is het slijtage, de 1 heeft het wat minder dan de ander, maar 1 heeft zelfs de snuit zelf beschadigd. Heel zielig en vind het echt vervelend, maar ze leven en zwemmen allemaal nog wel, en ik kan ze niet echt vangen in onze bak zonder alles overhoop te trekken. Maart gaat alles eruit en komt er een geheel nieuwe bodem.
 
Hier helemaal fan van het filterzand van de Hornbach. Het zwarte is erg mooi en hoeft eigenlijk niet gespoeld te worden.
Planten doen het uitstekend, zeker met de kleibollen erbij zoals hierboven benoemd.

Hier ook heel tevreden met zand v hornbach
 
Hier helemaal fan van het filterzand van de Hornbach. Het zwarte is erg mooi en hoeft eigenlijk niet gespoeld te worden.
Planten doen het uitstekend, zeker met de kleibollen erbij zoals hierboven benoemd.
Die is ook nog leverbaar in meerdere kleuren.
 
Hier ook al een aantal jaar filterzand (Wildkamp) erin liggen, en heb nog nooit de bodem afgezogen.
Ik ben zelf van mening dat als het nodig is om de bodem af te zuigen, je stroming niet in orde is. Heb het eerder in de andere bak met het zwarte grind van jbl ook nooit gedaan, en was na 3 jaar ook nog niets mis mee.

Mijn ervaring komt er eigenlijk op neer. Onafhankelijk welke bodem je hebt, als je de bodem moet afzuigen voor achtergebleven vuil, moet je, je stroming nazien.

Betreft corydoras, ben ik het eigenlijk wel met @Gino88 eens, beschadigde draadharen komt eerder voor bij een bacterieel "probleem" als dat de bodem te grof zou zijn. Ook hier is de meest waarschijnlijke oorzaak dat de stroming over de bodem niet op orde is, waardoor de bacteriegroei op te bodem te hoog is.
 

Terug
Bovenaan