Aquariumbewoners advies gevraagd


L

Lizzy Plat

Guest
Beste leden van het Aquaforum, ik ben nieuw, mijn naam is Lizzy Plat-Coelers en ik heb een vraagje over de plannen die ik heb voor mijn nieuwe (nog in te richten) aquarium.

Op dit moment heb ik plusminus 50 Neocaridina Bloody Mary garnalen in een 50 liter bakje, dat ik ongeveer 6 maanden geleden heb opgezet. Ik ben een beginner.

Ik heb nu een aquarium gekocht van 100 x 45 x 45 en ik wil mijn garnalen daar in gaan over zetten. Ik ga veel schuilplaatsen maken voor ze maar ik heb geen plannen om deze garnalen te kweken en te verkopen bijvoorbeeld. Het groepje mag zich van mij zeker nog uitbreiden maar als er eens een baby garnaal wordt opgegeten vind k dat niet perse leuk maar ook niet heel vreselijk, omdat ik toch de boel graag een beetje in evenwicht houd.

Goed, ik wil dus wat vissen in het nieuwe aquarium bij de garnalen te zetten. Ik heb nu in mijn hoofd:

15 Corydoras Habrosus (zij schijnen ook planaria te eten en aangezien ik in mijn kleine bak planaria heb gehad en ik deze visjes stik leuk vind, lijkt het me fijn om deze soort te gaan houden).

20 Microrasbora Kubotoi.

De pH waarde die uit de kraan komt is 7.0 en de pH waarde in mijn kleine bakje is 6.8 (door hout en door bladeren) maar ik wilde verder geen aanpassingen doen aan de pH waarde.

Ik vraag mij af of dit visbestand een beetje leuk is zo.

Op zich had ik het best leuk gevonden om er een paar wat grotere visjes bij te zetten zoals de Trichogaster Chuna (stuk of 3) maar ik heb gelezen dat deze vis erg gevoelig is voor witte stip, wat ik dan weer niet zo prettig vind. Hebben jullie misschien leuke ideeën voor een wat grotere vis die erbij kan, wel van een rustige type die niet te druk jacht maken op mijn baby garnalen? Of zouden jullie het laten bij de Microrasbora en Corydoras?

Ik zou jullie advies zeer op prijs stellen!
 
Corydorasjes eten geen planaria is mijn ervaring, om dingen te bestrijden in een aquarium is het niet aan te raden daar vissen voor in te zetten, onderhoud dient hoe dan ook door de eigenaar gedaan te worden. Flubenol is garnalensafe en bestrijd ook de planaria
 
Ik ga met nicolientje mee dat je de planaria beter kan bestrijden met middeltjes.

Maar het bestandje is wel super leuk voor zo'n bak.
Ik denk wel dat je in een meterbak wat grotere scholen kan houden.
Zeker van zulke kleine visjes.

Ik zou zelf geen gourami erbij nemen omdatie wel een garnaaltje lusten.

Ik zou het houden bij de kubotai en habrosus.
Miss nog epiplatys annulatus boven in?

En dan als bestand
50x garnaal
20x habrosus
25x kubotai
8x epiplatys
 
(Oh, ben ik vergeten: op de
Ik ga met nicolientje mee dat je de planaria beter kan bestrijden met middeltjes.

Maar het bestandje is wel super leuk voor zo'n bak.
Ik denk wel dat je in een meterbak wat grotere scholen kan houden.
Zeker van zulke kleine visjes.

Ik zou zelf geen gourami erbij nemen omdatie wel een garnaaltje lusten.

Ik zou het houden bij de kubotai en habrosus.
Miss nog epiplatys annulatus boven in?

En dan als bestand
50x garnaal
20x habrosus
25x kubotai
8x epiplatys

Bedankt voor je reactie! Ik ga me verdiepen in deze epiplatys! En grotere scholen voel ik wel wat voor!

(en ook al eet deze corydoras geen planaria : ik vind 'm nog steeds super leuk :D).
 
Ja, ik vind ze echt geweldig!

Ik heb nog een andere vraag (die niet echt in deze categorie thuis hoort misschien).

Stel ik wil de Corydoras en de Microrasbora bij een aquarium zaak kopen die ze allebei heeft zitten. En ze zien er gezond en goed uit. Kan ik dan een van de twee soorten in het aquarium zetten (die van 100 x 45 x 45) en de andere groep vissen in een quarantaine bak? Hoe doen jullie zoiets?
 
Ik zet ze, na de standaard ‘overwenprocedure’, gewoon over. Pas dus geen quarantaine toe, niet bij aquariumvissen maar ook niet bij de koi. Haal de vissen wel altijd bij dezelfde LFS of koidealer.
 
Ik heb zelf een aquarium 70 liter met vuurgarnalen, rasbora toei en een koppel honing gourami.
Ik had ook eerst een planaria proleem en dat is met het plaatsen van deze visjes verdwenen.
Ze laten de garnalen zo goed als met rust maar zullen hier en daar nog wel ooit een jong op kunnen eten. Als er wijnig voer in de bak aanwezig is of je hebt een te groot visbestand dan zullen ze uiteindelijk al je baby garnalen op eten maar dat zal er ook een beetje aan liggen of ze genoeg veilige verstopplaatsen hebben.
Bijna al de andere vissen die er zijn zullen je garnalen opeten of dermate lastigvalen dat ze van de stress dood gaan of zich nooit laten zien.
De rasbora galaxy toei is de vis voor bij kleine garnalen het heeft ook een leuk gedrag het zwem af en toe in een groepje maar ook zwemmen ze los van elkaar wat het niet eentonig maakt.
De honing gourami heb ik er vooral voor de planaria in gezet.
Dit is geen makelijke vis in verband met de voortplanting bij een bepaalde temperatuur gaat de man schuimnestjes maken en worden ze best vijandelijk naar andere en elkaar.
Bij was het probleem dat het met de hete zomer ik mijn ruimte waar het aquarium stond niet kon koelen waardoor ik dit proces niet stil kon zetten en een aquarium koel systeem zat er niet direct in voor mijn dus let hier op.
De corydoras hor. zullen je garnalen ook eten maar zullen er niet actief op jagen maar heb er zelf verder niet zo veel ervaring mee.
 
Ik heb zelf een aquarium 70 liter met vuurgarnalen, rasbora toei en een koppel honing gourami.
Ik had ook eerst een planaria proleem en dat is met het plaatsen van deze visjes verdwenen.
Ze laten de garnalen zo goed als met rust maar zullen hier en daar nog wel ooit een jong op kunnen eten. Als er wijnig voer in de bak aanwezig is of je hebt een te groot visbestand dan zullen ze uiteindelijk al je baby garnalen op eten maar dat zal er ook een beetje aan liggen of ze genoeg veilige verstopplaatsen hebben.
Bijna al de andere vissen die er zijn zullen je garnalen opeten of dermate lastigvalen dat ze van de stress dood gaan of zich nooit laten zien.
De rasbora galaxy toei is de vis voor bij kleine garnalen het heeft ook een leuk gedrag het zwem af en toe in een groepje maar ook zwemmen ze los van elkaar wat het niet eentonig maakt.
De honing gourami heb ik er vooral voor de planaria in gezet.
Dit is geen makelijke vis in verband met de voortplanting bij een bepaalde temperatuur gaat de man schuimnestjes maken en worden ze best vijandelijk naar andere en elkaar.
Bij was het probleem dat het met de hete zomer ik mijn ruimte waar het aquarium stond niet kon koelen waardoor ik dit proces niet stil kon zetten en een aquarium koel systeem zat er niet direct in voor mijn dus let hier op.
De corydoras hor. zullen je garnalen ook eten maar zullen er niet actief op jagen maar heb er zelf verder niet zo veel ervaring mee.

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik denk dat wij af gaan zien van de honing gourami. Ik vind ze ontzettend leuk maar ik had ook al gelezen dat ze met warmere temperaturen een schuimnest bouwen en wat minder leuk in de omgang worden.

Denk je dat de Rasbora Galaxy leuker is ten opzichte van garnalen dan de Microrasbora Kubotoi? Ik dacht gelezen te hebben dat ze zich goed gedragen tegenover garnalen? Heb jij daar andere ervaring mee?
 
Leuk hoor een nieuw aquarium en goed dat je wat info vraagt.
Zou zelf eerst bij het begin beginnen zoals oa de inrichting en soort filter want dat is ook niet geheel onbelangrijk natuurlijk.
Zie het hier regelmatig dat mensen druk bezig zijn met hun bestand en dan daarna hun bak inrichten met hele scherpe bodembedekking dat totaal niet is geschikt voor de gekochte bodemvissen bv.
Of een binnenfilter hebben die de garnalen tot talloze kleine stukjes verwerkt.

Op zich kan de combi vuurgarnalen en vissen prima in een bak met flink wat verstopplekken,heb zelf vissen gehad die met succes flink jacht maakte op de vuurgarnalen maar was eigenlijk niks van te merken want ze kweekten er vrolijk op los.
Heb ook van verschillende mensen vernomen dat ze de Rasbora galaxy doelbewust eitjes vanonder garnalen zagen eten en dan wordt het weer een ander verhaal bv

Maarja,niet alles hoeft in 1 keer natuurlijk en als straks je bak er staat kan je het ook een tijdje aankijken hoe het gaat met de garnalen.
Als je dan na een tijdje ziet dat ze lekker kweken kan je beginnen met vissen toevoegen bv.
 
Ik zet ze, na de standaard ‘overwenprocedure’, gewoon over. Pas dus geen quarantaine toe, niet bij aquariumvissen maar ook niet bij de koi. Haal de vissen wel altijd bij dezelfde LFS of koidealer.

OK, dank je wel
Leuk hoor een nieuw aquarium en goed dat je wat info vraagt.
Zou zelf eerst bij het begin beginnen zoals oa de inrichting en soort filter want dat is ook niet geheel onbelangrijk natuurlijk.
Zie het hier regelmatig dat mensen druk bezig zijn met hun bestand en dan daarna hun bak inrichten met hele scherpe bodembedekking dat totaal niet is geschikt voor de gekochte bodemvissen bv.
Of een binnenfilter hebben die de garnalen tot talloze kleine stukjes verwerkt.

Op zich kan de combi vuurgarnalen en vissen prima in een bak met flink wat verstopplekken,heb zelf vissen gehad die met succes flink jacht maakte op de vuurgarnalen maar was eigenlijk niks van te merken want ze kweekten er vrolijk op los.
Heb ook van verschillende mensen vernomen dat ze de Rasbora galaxy doelbewust eitjes vanonder garnalen zagen eten en dan wordt het weer een ander verhaal bv

Maarja,niet alles hoeft in 1 keer natuurlijk en als straks je bak er staat kan je het ook een tijdje aankijken hoe het gaat met de garnalen.
Als je dan na een tijdje ziet dat ze lekker kweken kan je beginnen met vissen toevoegen bv.

Heel erg bedankt voor je reactie! Oef, je zet me flink aan het denken nu!

Voor de bodem hebben we filterzand gekocht, met oog op de Corydorassen (ik wilde in mijn 50 l bakje al graag Corydorassen maar heb het niet gedaan omdat daar grind in zit). Verder hebben we een buitenfilter gekocht (Oase biomaster 250). Daar komt een RVS Filterguard op, om de garnalenbaby's te beschermen.

Ik zat zelf eigenlijk te denken om de garnalen als laatste over te zetten in het nieuwe aquarium. Ik dacht namelijk zo: "ik zet eerst de nieuwe vissen in het grote aquarium (zonder quarantaine, omdat er verder niks in zit), dan ga ik langzaam de garnalen laten wennen aan het nieuwe/grote aquarium-water (en de bijbehorende bacteriën van de nieuwe vissen) en daarna ga ik de nieuwe vissen wennen aan het water (en de bacteriën) van de garnalen en pas dan zet ik ze over - ivm kruisbesmetting".

Als ik het andersom doe (dus eerst de garnalen in de grote bak zet), dan moet ik de nieuwe aangekochte vissen eerst in quarantaine zetten.

Maarrrrrrrrrrrrrrr, ik heb nul ervaring dus jij vindt het beter om eerst de garnalen over te zetten? Om te kijken hoe ze het in het nieuwe aquarium doen? En dan de nieuwe vissen eerst in quarantaine (moet ik wel een quarantaine bak gaan kopen)?

Ik heb ook al mooi hout gekocht met echt heel erg veel schuilplaatsen (echt diepe gaten erin). Ook wilde ik aardig wat wat planten en mossen gaan plaatsen, die ook schuilplaatsen bieden aan de vissen en de garnalen.

Zo ver zijn we echt nog lang niet hoor. We moeten eerst het aquarium nog waterpas zetten (ons huis staat NOG schever dan we dachten) en dan in de kruipkelder de houten vloer nog stutten. We kunnen dus nog lekker vaak van idee veranderen!

Ja, nou breng je me fors aan het twijfelen over wat wijsheid is :juggle: (en dat is alleen maar goed!!!!). Maar advies in deze zou heel welkom zijn!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ah filter en bodem is al dik in orde,dan heb ik niks gezegd! ;)

Vissen eerst in quarantaine zetten is helemaal niet nodig of je moet bv iets van Dicus nemen of speciale wildvang vissen.
Om eerlijk te zijn ben ik er geen expert in maar heb het nog nooit gehoord of gelezen dat er kruisbesmetting tussen vissen en garnalen kan zijn.

Over het algemeen wordt het juist aangeraden om eerst de garnalen in het aquarium te doen,vaak moeten die eerst nog wennen en hun draai in de bak vinden zeg maar.
Vissen zoals Corydoras jagen niet bewust op garnalen,kan er per ongeluk weleens in hun bek verdwijnen tijdens het scharrelen naar eten maar meestal gaat dat goed dus daarvoor maakt het niet uit welke volgorde je doet.

Denk dat het voor je zelf al een makkelijker verhaal is zonder het quarantaine gedoe.
 
Ik heb nog nooit gezien dat mijn rasbora galaxy toei de eitjes bij mijn vuurgarnalen weg snoepen of er iets naar zien doen en ik heb er veel voor gezeten
Meschien als er niks te eten meer is dat ze dat gaan doen bij mij is er altijd wel iets te eten
Wel heb ik deze ervaring met verschillende neons gehad.
Wat betreft de microrasbora Kubotoi daar heb ik geen ervaring mee.
Het is ook een beetje aan welk visje je kunt komen en de gevoeligheid van bepaalde visjes kwa waterwaarde en inrichting.
Ik heb er even wat informatie over gelezen en ik denk dat deze vis er ook prima bij zou kunnen en ongeveer hetzelfde zouden doen als de galaxy toei.

Het licht er een beetje aan hoe lang je de bak wil gaan indraaien. Vissen kunnen over het algemeen eerder in een nieuwe bak dan garnalen daar is het hoe ouder de bak hoe beter.
Ik zou zelf eerst voor de visjes gaan zodat de filter zich mooi aan kan passen op de ontlasting wat dat is een van de gevaren van vissen bij garnalen.
de no2 van de ontlasting moet door de filter naar no3 worden omgezet door bacteriën no3 is de veilige variant van nitraat wat gaat dienen als aanvulling op je plantenvoeding
En als dat allemaal lekker loopt en je aquarium is stabiel, je vissen gezond en je water heeft zijn buffers opgebouwd dan kun je de garnalen er in zetten.
Voer de vissen een uur van tevoren je de garnalen er in zet en blijf er even bij.
Ik klop bij mij even op het glas als ik ze er in doe en ik zie een vis intresse hebben.
Daarna gaat hier gauw genoeg de lamp uit de visjes worden rustig en de garnalen komen los.

Ik las dat je hout had gekocht en wilde graag even vertellen dat somig hout je waterkleur kan veranderen dit maakt voor het aquarium niks uit maar dit moet je wel willen en ik weet niet of je dit wist?
 
Ik zou niet de garnalen loslaten na het voeren, geheid dat ze als voer worden gezien, wij adviseren onze klanten altijd om de garnalen pas los te laten als het licht uit is van het aquarium zodat de vissen weten dat er verder geen activiteit meer is qua voeren of dies meer waardoor de garnalen veilig het aquarium kunnen verkennen.
 
Ik zou niet de garnalen loslaten na het voeren, geheid dat ze als voer worden gezien, wij adviseren onze klanten altijd om de garnalen pas los te laten als het licht uit is van het aquarium zodat de vissen weten dat er verder geen activiteit meer is qua voeren of dies meer waardoor de garnalen veilig het aquarium kunnen verkennen.

Oh kijk, dat is een goede tip, dank je wel!!
 
Ik heb nog nooit gezien dat mijn rasbora galaxy toei de eitjes bij mijn vuurgarnalen weg snoepen of er iets naar zien doen en ik heb er veel voor gezeten
Meschien als er niks te eten meer is dat ze dat gaan doen bij mij is er altijd wel iets te eten
Wel heb ik deze ervaring met verschillende neons gehad.
Wat betreft de microrasbora Kubotoi daar heb ik geen ervaring mee.
Het is ook een beetje aan welk visje je kunt komen en de gevoeligheid van bepaalde visjes kwa waterwaarde en inrichting.
Ik heb er even wat informatie over gelezen en ik denk dat deze vis er ook prima bij zou kunnen en ongeveer hetzelfde zouden doen als de galaxy toei.

Het licht er een beetje aan hoe lang je de bak wil gaan indraaien. Vissen kunnen over het algemeen eerder in een nieuwe bak dan garnalen daar is het hoe ouder de bak hoe beter.
Ik zou zelf eerst voor de visjes gaan zodat de filter zich mooi aan kan passen op de ontlasting wat dat is een van de gevaren van vissen bij garnalen.
de no2 van de ontlasting moet door de filter naar no3 worden omgezet door bacteriën no3 is de veilige variant van nitraat wat gaat dienen als aanvulling op je plantenvoeding
En als dat allemaal lekker loopt en je aquarium is stabiel, je vissen gezond en je water heeft zijn buffers opgebouwd dan kun je de garnalen er in zetten.
Voer de vissen een uur van tevoren je de garnalen er in zet en blijf er even bij.
Ik klop bij mij even op het glas als ik ze er in doe en ik zie een vis intresse hebben.
Daarna gaat hier gauw genoeg de lamp uit de visjes worden rustig en de garnalen komen los.

Ik las dat je hout had gekocht en wilde graag even vertellen dat somig hout je waterkleur kan veranderen dit maakt voor het aquarium niks uit maar dit moet je wel willen en ik weet niet of je dit wist?

OK. Dan denk ik dat ik toch maar eerst nieuwe vissen in de nieuwe bak wilde gaan zetten. Ik zat zelf te denken om het indraaien ook af te laten hangen van de nitrietpiek, wanneer nitriet gaat dalen en nitraat hoger wordt, dan opnieuw visvoer in het aquarium doen en weer nitriet meten. Als die niet omhoog gaat wou ik na 1 weekje wel vissen gaan kopen. Ik trek er een week of 4 a 6 voor uit?
 
Getver, ik lees nu op meerdere Nederlands en Engelstalige websites (ook hier) dat de Corydoras Habrosus een fragiel visje is. Eigenlijk niet echt een goede vis voor een beginner, als ik dat zo lees en zeker niet in een nieuw aquarium:(k
 
Ik gooi 'm toch nog een keer in de groep :D. Ik lees op verschillende plekken dat de Corydoras Habrosus erg gevoelig is. Lijkt me niet handig, voor een beginner. Welke Corydoras-soort is ook leuk, niet te groot en wat sterker? Ik zou graag wel een groepje van een stuk of 15 a 20 willen (bak = 100 x 45 x 45). Ideetjes?

pH zal tussen de 6.8 en 7.0 zijn. GH = 7. KH = 5. Temperatuur 23 graden (ivm neocaridina garnalen die ik niet te warm wil houden). Andere vissen die ik wil gaan houden: nog steeds de microrasbora Kubotai.
 
Corydoras panda? In een bak van 100 kan je bijna alle cory soorten wel houden denk ik.
 
Ja, panda's zijn ook erg leuk. Ik ga kijken naar wat hun behoeftes zijn, dank je voor je reactie!
 
Deze ervaring heb ik niet, ik vind ze eigenlijk vrij makkelijk.

Oh?! Oh dat is interessant! Kun je daar wat meer over vertellen DAFW? (bijv. hoeveel jij er hebt en op welke waterwaardes en wat geef je ze te eten en waar heb je ze gekocht en weet je of het wildvang of geen wildvang is?). Mijn interesse gaat eigenlijk nog steeds wel uit naar deze Corydoras. Ik vind ze zo schattig!
 
(bijv. hoeveel jij er hebt en op welke waterwaardes en wat geef je ze te eten en waar heb je ze gekocht en weet je of het wildvang of geen wildvang is

Zeker, ik heb er 10 in een 60 cm 72 liter, de waterwaardes zal ik zo even opzoeken, van alles van diepvries tot verschillende soorten droogvoer ze eten bijna alles, bij verkoper op marktplaats die zelf vissen importeert en bij aquabeek volgens mij waren ze allemaal wildvang met twee eigen kweek van een toevalskweek
 
Wij kweken de hasbrosus, heb juist de ervaring dat het een makkelijk soortje is

Oh echt??! Jeetje....... Nou in dat geval wil ik toch wel erg graag de Habrosus. Kweek jij ze voor jezelf of wil je ze ook wel eens verkopen? Eventueel ook aan mij? (mijn bak is nog niet ingedraaid maar ik verwacht met een paar weken wel goed te zitten).
 
Oh echt??! Jeetje....... Nou in dat geval wil ik toch wel erg graag de Habrosus. Kweek jij ze voor jezelf of wil je ze ook wel eens verkopen? Eventueel ook aan mij? (mijn bak is nog niet ingedraaid maar ik verwacht met een paar weken wel goed te zitten).

Wij kweken als hobby en verkopen de vissen tegen een lage prijs (1,- p/st) pm me maar om het e.e.a. af te spreken
 
Als ik het goed heb is de enige vereiste van de habrosus zuurstofrijk water. En misschien een beetje meer stroming dan de andere Corydoras.

Volgens mij heb ik aardig wat stroming in het aquarium en gaat er een oxydator in voor de garnalen dus misschien dat de Habrosus daar ook wel van houdt!?!
 
Hier zitten ze zonder extra stroming in de bak, en ook geen extra zuurstof of bubbelaar, enige wat we wel consequent doen is iedere week een lekker plons water verversen en de bodem schoonhouden.
 
Wij kweken als hobby en verkopen de vissen tegen een lage prijs (1,- p/st) pm me maar om het e.e.a. af te spreken

Ik ga je een PM sturen zodra ik heb uitgevonden hoe dat werk :D (dat zal mo
Hier zitten ze zonder extra stroming in de bak, en ook geen extra zuurstof of bubbelaar, enige wat we wel consequent doen is iedere week een lekker plons water verversen en de bodem schoonhouden.

Het is hier geen golfslagbad maar volgens mij staat het oppervlakte water wel mooi in beweging en er staat wel wat stroming. Water verversen doe ik ook iedere week met mijn andere aquariumpje dus dat ga ik ook doen in de wat grotere bak. Dus dat zal het probleem hier ook niet zijn.

Mag ik vragen naar de waterwaardes waar ze bij jou op zitten? Ik heb je ook een PM gestuurd (hoop ik).
 
Wanner je Flubenol zou willen gebruiken dan moet je er wel bij stilstaan dat veel slakken het loodje leggen.
 

Terug
Bovenaan